Gå til innhold

Når begynner barne å spille i korps?


Ny Bruker

Anbefalte innlegg

Korpset vårt har opptak for barn i 3. klasse, det er et barne- og ungdomskorps (opp til ca 18-19 år) med et tilhørende voksenkorps som de spiller mye sammen med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ny Bruker skrev (På 17.5.2023 den 16.51):

Har tatt kontakt med lokal korps og de sa "Fra 14 år". Er ikke det litt send? Er det krav om å ha kulturskole i bakgrunnen først?

Det er snakk og barnekorps som går i 17. mai-toget.

Jo, det høres veldig rart ut. Tror kanskje dere har hatt en kommunikasjonssvikt. Noen korps har aspirantkorps, juniorkorps og hovedkorps, så det er jo mulig at de svarte på hovedkorps, mens du mente å spørre om aspirantopplegg?

Det vanligste er vel et aspirantopplegg fra 3. klasse. Men det kan vel variere litt. Uansett så er det mulig å begynne både før og etter - det er det mange som har gjort i vårt skolekorps. Undervisningen for de nye aspirantene skjer rent formelt gjennom kulturskolen, men det er korpset som organiserer det , så det er for alle praktisk formål korpset du forholder deg til. Et barn som allerede har lært et instrument i kulturskolen går kanskje rett inn i korpset når de er litt eldre.

Vårt lokale skolekorps er stort og har god rekruttering,  og har dermed en gruppe aspiranter, der de fleste er 3. klassinger. Så går de 2 år i juniorkorpset, før de begynner i hovedkorpset i sjette. Korps med dårligere rekruttering har kanskje ikke et juniorkorps.

Hvor gammel er barnet ditt? spiller det instrument, eller vil du at det skal lære det gjennom korpset?

Anonymkode: a55a2...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (På 17.5.2023 den 16.56):

Aldri forhåpentlig vis😂

 

AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 17.22):

Aldri !!!

Barna mine begynte i korps og samme dag de begynte der fikk vi en haug med lodd som skulle selges. Det var dugnader her og der som ga penger til korpset. Heldigvis fant barna ut selv at korps var kjedelig. De sluttet etter 3 uker og det var nærmest halleluja stemning for barnefar og meg. Vi var rimelig lei av å høre de øver på instrumentet de fikk.

 

Anonymkode: fce17...1f5

 

AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 18.44):

I min familie, helst etter at de har flyttet hjemmefra 🤪

Anonymkode: 973de...830

 

Fru Uperfekt skrev (På 18.5.2023 den 23.06):

I musikkorps aldri, i buekorps fra 7-9 årsalderen (litt etter modenhet). 
Men for de som vil seg så vondt at de sender barna i musikkorps så er alderen her 1klasse

Kan dere ikke bare drite i dette forutsigbare oppgulpet og stappe det opp der det hører hjemme?

Tror dere at det gjør dere interessante at dere uttaler dere om noe dere ikke har noen kunnskaper om?

Tror dere at vi tenker "aha, det var en ny tanke" når folk valser inn og deler sånt piss?

Tror dere virkelig at dere er så fascinerende mennesker at vi bare dør etter å vite hva dere tenker om korps?

Anonymkode: a55a2...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 2.06):

Det høres logisk ut i og med at det ikke lenger er like "kult" å spille i korps etter hvert som barna blir tenåringer, og musikalsk interesserte i 20-årene foretrekker instrumenter som piano eller gitar, kanskje kombinert med å spille i en rockegruppe, noe som er vesentlig morsommere enn å spille trompet i 17. mai-toget.

Så vil man ha en skyhøy gjennomsnittsalder, er det bare å nekte barna adgang; kanskje kommer de først tilbake når de når pensjonsalderen.

Anonymkode: b4bcb...7b1

du vrøvler. Poenget er at skolekorps har en øvre aldergrense på 19, som NMF har bestemt, så hvis man vil ha med folk over 19 i et korps, så er det per def et voksenkorps. Et voksenkorps kan rekruttere yngre tenåringer, men det er sikkert mange som har en formell grense på 18. Mine barn har spilt i voksenkorps fra 15-16-årsalder, samtidig som de går i skolekorpset.

Anonymkode: a55a2...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 22.59):

Jo, jeg skjønner at dette varierer, men det at så mange unge mellom 16 og 18 spiller i korps hører med til sjeldenhetene i et miljø der det å spille i korps blir sett på som noe for barn eller eldre musikknerder - om det derimot er snakk om en bygd der det ikke er så mye annet å finne på enn den lokale idrettsklubben og korpset, er det mer forståelig.

Selv om det har vært økning av medlemmer de siste årene, gir det å spille i korps vanligvis ikke status blant unge:

https://www.nrk.no/mr/korpsungdom-opplever-hets-pa-grunn-av-hobbyen-sin-_-dirigentar-ber-folk-heie-pa-korpset-pa-17.-mai-1.16411588

Anonymkode: b4bcb...7b1

Du har seriøst ikke peiling.

På vestlandet, og særlig i Bergen og omegn,  er det et stort, kompetent miljø for brassband i 1. divisjon og elitedivisjon, og det er ettertraktet for ungdommer å få være med der, og de bygger solid musikalsk kompetanse.

Anonymkode: a55a2...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 23.06):

Sikkert en upopulær mening etter flere år som korpsmamma, men jeg tror faktisk at dersom korps vil ha opp status blant de unge så bør de kvitte seg med grelle uniformer. Jeg mener ikke at de ikke skal ha et uniformt antrekk men de trenger ikke se ut som klovner i stygge hatter og fargerike jakker, det er heller ikke veldig enkelt å få en 14-åring til å ville kle seg i det. 
 

Korps er en veldig fin og samlende aktivitet, på tvers av alder og interesser så utvikles samhold og vennskap. Jeg er veldig glad for at mitt barn spilte flere år i korps :) 

Anonymkode: 8d0d8...394

Enig i det, og vi ser jo at flere og flere korps går bort fra de tradisjonelle, militærinspirerte uniformene, og går over til enkle, sorte antrekk. Men det gjelder vel mest blant ungdomskorps og voksenkorps. Og så ser vi at flere skolekorps går over til collegegenseruniform, ettersom de eldre uniformene blir avlagt.

Anonymkode: a55a2...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 0.07):

Dessverre en del overfladiske ungdommer som tror de som spiller i korps ikke er normale ungdommer. Her er de smarte. skoleflinke og inkluderende. Verdier som står seg bedre i lengden enn kul, moteriktig og avslappet.

Ville heller ansatt en aktiv smart korpsungdom, enn en kul, moteriktig og avslappet (og dømmende)en.

Og det har jeg også gjort. Verdi for pengene.

Kul, moteriktig og avslappet tar deg dessverre ikke så veldig langt.

og heldigvis er det mange unge som skjønner hvilke verdier som er viktige.

 

Anonymkode: 66029...db2

i vårt skolekorps har det vært veldig mange (de har nok inspirert hverandre) som har gått musikklinje når de kommer til VGS.

Jeg har en venninne som er lærer i VGS, og hun kommenterte hvor mye bedre det er for ungdommer å komme på musikklinja, og ha en identitet som bygger på at de har en verdifull kompetanse, og omgås andre som gjør det samme. For selv var hun oppgitt over mengdene vgs-elever hun møtte i sin hverdag,  som var henvist til å bygge  identiteten sin på hvilket merke de har på skoene eller veska.

Spissformulert, men hun har et poeng.

Anonymkode: a55a2...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte i 2. klasse som aspirant, men hovedsakelig er det fra 3. klasse :D 

Anonymkode: 5ec1b...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

 

 

Kan dere ikke bare drite i dette forutsigbare oppgulpet og stappe det opp der det hører hjemme?

Tror dere at det gjør dere interessante at dere uttaler dere om noe dere ikke har noen kunnskaper om?

Tror dere at vi tenker "aha, det var en ny tanke" når folk valser inn og deler sånt piss?

Tror dere virkelig at dere er så fascinerende mennesker at vi bare dør etter å vite hva dere tenker om korps?

Anonymkode: a55a2...d39

Beklager at du føler deg krenket men hørt om ytringsfrihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (19 minutter siden):

Beklager at du føler deg krenket men hørt om ytringsfrihet?

beklager at du føler deg krenket, men har du hørt om forumreglene?

ytringsfriheten gjelder ikke på KG, det har du selv skrevet under på da du registrerte deg. TS spurte om når barn kan begynne i korps, og da er dette negative oppgulpet av irrelevante meningsytringer en avsporing fra det som er trådens tema. Og avsporinger er brudd på forumreglene.

Anonymkode: a55a2...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

beklager at du føler deg krenket, men har du hørt om forumreglene?

ytringsfriheten gjelder ikke på KG, det har du selv skrevet under på da du registrerte deg. TS spurte om når barn kan begynne i korps, og da er dette negative oppgulpet av irrelevante meningsytringer en avsporing fra det som er trådens tema. Og avsporinger er brudd på forumreglene.

Anonymkode: a55a2...d39

Det var svar på TS spørsmål, om du så så skrev jeg når det skolekorpset som er på barnas skoler tok inn aspiranter. Eller var du for opptatt av å føle deg krenket?

Meg klarte du ikke å krenke, men du fikk frem ett WAI smil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (47 minutter siden):

Det var svar på TS spørsmål, om du så så skrev jeg når det skolekorpset som er på barnas skoler tok inn aspiranter. Eller var du for opptatt av å føle deg krenket?

Meg klarte du ikke å krenke, men du fikk frem ett WAI smil

ja, og så la du til et nedlatende "for de som vil seg selv så vondt". Skjønner bare ikke poenget med å legge inn sånt surt oppgulp? føler du deg bedre enn andre da? hva er greia egentlig?

Blir bare så møkka lei av at det alltid er noen som må være nedlatende, uansett hva temaet er. Typisk KG.

Anonymkode: a55a2...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ja, og så la du til et nedlatende "for de som vil seg selv så vondt". Skjønner bare ikke poenget med å legge inn sånt surt oppgulp? føler du deg bedre enn andre da? hva er greia egentlig?

Blir bare så møkka lei av at det alltid er noen som må være nedlatende, uansett hva temaet er. Typisk KG.

Anonymkode: a55a2...d39


Ja jeg vil ikke at mine skal begynne i musikkorps og har heldigvis sluppet så langt. Det betyr ikke at de ikke driver med musikk, de driver bare ikke med korps. 
Her driver de å spiller trommer, piano, gitar, harpe, fele og synger men heldigvis går ingen av de  i musikkorps.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):


Ja jeg vil ikke at mine skal begynne i musikkorps og har heldigvis sluppet så langt. Det betyr ikke at de ikke driver med musikk, de driver bare ikke med korps. 
Her driver de å spiller trommer, piano, gitar, harpe, fele og synger men heldigvis går ingen av de  i musikkorps.

 

jeg forstår fremdeles ikke poenget med å legge ut om alt dette i en tråd der spørsmålet gjelder når barn begynner i korps.

 

Anonymkode: a55a2...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg forstår fremdeles ikke poenget med å legge ut om alt dette i en tråd der spørsmålet gjelder når barn begynner i korps.

 

Anonymkode: a55a2...d39

Nå var det ikke jeg som fortsatte å spinne etter ullen tok slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden):

Nå var det ikke jeg som fortsatte å spinne etter ullen tok slutt

herregud det er jo nettoppt DU som fortsetter. 

Er det mulig!!!

:snapoutofit:

Anonymkode: a55a2...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 14.51):

Fordi? Fordi du hadde fordommer? 

Min mann var anti-korps. Så jeg måtte love "å gjøre alt dugnadsarbeidet" med korps, for at ungen som virkelig ønsket å gå, skulle få starte i korpset. 
Det viste seg at det var en brøkdel av arbeidet med fotball. Som han da tok istedenfor. Og at de positive effektene for barna er veldig bra. 

Nå går begge barna i korps, og mannen er veldig positiv til at de gjør det. Han ser hvor fantastisk dette miljøet er. Og hvor mye glede og opplevelser barna får gjennom korpset. I tillegg til at de selvfølgelig har blitt gode på instrumenter. Men det er mest en bi-effekt, slik vi ser det. 
 

Anonymkode: 52efc...1c2

Jeg hater lyden av det.

Anonymkode: 974fc...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 15.06):

 

 

 

Kan dere ikke bare drite i dette forutsigbare oppgulpet og stappe det opp der det hører hjemme?

Tror dere at det gjør dere interessante at dere uttaler dere om noe dere ikke har noen kunnskaper om?

Tror dere at vi tenker "aha, det var en ny tanke" når folk valser inn og deler sånt piss?

Tror dere virkelig at dere er så fascinerende mennesker at vi bare dør etter å vite hva dere tenker om korps?

Anonymkode: a55a2...d39

Så du tolerer ikke at andre ikke har samme mening som deg?

Anonymkode: 974fc...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan de starte som aspiranter i 3. klasse - i tillegg må de ha individuell instrument opplæring i noen år.
Aspiranter får ikke spille instrument i 17-mai toget, men kan gå sammen med korpset om de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Så du tolerer ikke at andre ikke har samme mening som deg?

Anonymkode: 974fc...a8a

jo, men jeg blir oppgitt av at en tråd med et enkelt spørsmål blir forsøplet av de uinteressante meningene til folk som ikke er interessert i temaet.

Er det så utrolig umulig å la være å poste i en tråd om et tema man ikke er interessert i?

Det er jo de som kommer inn for å spy ut dette gørret som ikke tolererer at andre liker noe som de ikke liker. 

Anonymkode: a55a2...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...