Gå til innhold

Er du for legalisering av cannabis?


300DPI

Anbefalte innlegg

Nei, disse allvitende liberale ungene (og enkelte voksne) har ikke sett hvor mange som faktisk får livene sine ødelagt grunnet disse "ufarlige" rusmidlene.

Men la oss ignorere at land som har legalisert dette har måtte opprette egne avrusningsklinikker for cannabis og at det generelt har ført til mer bruk av tyngre stoffer,flere sosiale tapere og ulykker.

Endret av MAGEROST
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sagt ja til legalisering. Politiet bør bruke energien sin på bedre ting enn å jage etter vanlige folk. Mange europeiske land har avkriminalisert. Med en avkriminalisering kunne vi fått til flere bra ting på samme tid.

Vi ville gjort livet lettere for de som faktisk trenger det til medisinsk bruk. Mange smertepasienter får skrevet ut opiater. Det er svært ødeleggende for mange. Cannabis er et godt alternativ, og det er ikke like skadelig som opiater. Farmasøyter kunne engasjert seg i THC/ CBD problematikken, så alle fikk en sammensetning som passet til individuelle behov.

Politiet kunne brukt ressursene sine bedre, og vi kunne sørget for at den gode cannabisen kom til Norge. Det hadde blitt lettere for politiet å fokusere på farlige, syntetiske stoffer som vi behøver å få bort fra rusmarkedet. Det illegale markedet og hva det gjør med stoffene og menneskene er i seg selv et problem. Liberalisering ville kunnet avhjelpe noe av dette.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rusmidler er det vel snakk om bruk og missbruk.

Vi ser mennesker som har ramlet utpå og misbruker narkotika og alkohol. Så ser vi brukere av alkohol og litt mer spessielt narkotika. 

Det største rusmissbruket er det jo hverdagsrøykeren som står for da avhengigheten er stor og rusen liten. Hadde det blitt nytt tobakk skjeldnere ville rusen blitt større.

Hvordan forholdet er mellom bruk og missbruk når det gjelder ulike rusmidler kunne vært interessant å ta med i vurderingen.

Personlig heller jeg til en legalisering av naturlige rusmidler som alkohol, tobakk cannabis, cat, opium og sopp som ok. Dette er ting mennesker har funnet på å bruke og da kan en jo gjøre det, med måte for de som klarer det. 

Så får en hjelpe missbrukere og ha en trygg omsetning.

Personlig har jeg prøvd alkohol og tobakk.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det vil være et stort feilgrep å legalisere cannabis.

Har venner som har voksne barn som har brukt det over tid, et års tid. Ser hvor avhengighetsskapende det er. 

Samtidig viser forskning at det er spesielt skadelig for ungdom som fremdeles har utvikling av hjerne,  som er betegnet opp til ca 25 år.

Ser ingenting godt ved legalisering. 

Og jeg er rimelig sikker på at det vil føre til økt forbruk av sterkere narkotiske midler. Men det er min oppfatning. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både for og imot. Fordeler og ulemper med begge deler. Skal det legaliseres så må markedet reguleres ganske strengt, og sådan ikke noe som selges over "disk" til hvermannsen.

Men så lever vi i Norge så hele debatten er "meningsløs". Det vil ikke i vår tid komme inn politikere som kommer til å stå i bresjen for å legalisere, og hvis enkelttilfeller, så vil det aldri gå igjennom i Stortinget. Norske politikere skyr hele rusdebatten, og slik vil det være framover. Ironisk nok så er det fri flyt av alkohol, på tross for at alkohol tar ekstremt mange liv, skaper stor avhengighet og fører med seg enorme helseskader, der selv et eller to glass vin for dag inngår i det "norske kostholdet". Mens snusen skal høvles ned fra alle kanter fordi det er såkalt "helsefarlig". Norske politikere i et nøtteskall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cppdude skrev (53 minutter siden):

Skader relatert til alkoholkonsum er jo på en annen størrelseorden, til og med om cannabis hadde vært legalisert. Det er helt umulig å sammenligne cannabis med alkohol, så det blir bare ball om man skal prøve å bruke alkohol som et eksempel på hvor skadelig eventuelt cannabis ville vært. 

Skadevirkningene av cannabisbruk har forskningen og medisinen gjort klar allerede. Dette med å sammenligne med alkohol er noe tilhengerne av legalisering gjør hele tiden.

FryNor skrev (49 minutter siden):

Finnes det noen dokumentasjon på at forbruket har økt eller er det fordi det er lettere å føre statistikk over noe som foregår i åpenheten i stedet for i det skjulte?.
Kan det være at terskelen for å oppsøke helsehjelp er lavere når det gjelder et rusmiddel som er lovlig i motsetning til et som i grunnen gjør brukeren til kriminell?.

https://www.cnn.com/2022/08/29/health/recreational-cannabis-frequent-usage-wellness/index.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (24 minutter siden):

Politiet kunne brukt ressursene sine bedre, og vi kunne sørget for at den gode cannabisen kom til Norge. Det hadde blitt lettere for politiet å fokusere på farlige, syntetiske stoffer som vi behøver å få bort fra rusmarkedet. Det illegale markedet og hva det gjør med stoffene og menneskene er i seg selv et problem. Liberalisering ville kunnet avhjelpe noe av dette.

Med legalisering og avkriminalisering mister politiet viktige verktøy for å etterforske hvor narkotikaen kommer fra og stanse det og forebygging av bruk. Det kom frem under debatten om rusreformen og var en av årsakene til at den ble skrotet til slutt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (2 timer siden):

Fordi jeg ikke ser noen hensikt i å legalisere flere rusmidler enn de som allerede er lovlige i Norge. 

Selv om straff skader mer enn bruken? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for legalisering til medisinsk bruk, som reseptbelagt preparat, og for fri vrul a. CBD, som ikke inneholder ruskomponenten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (2 timer siden):

Nei, jeg er ikke for legalisering av cannabis. Jeg er ikke for legalisering av noen narkotiske stoffer, og selv om jeg mer enn gjerne tar en glass vin i ny og ne, så er jeg glad for at vi har et Vinmonopol som regulerer salget.

Så ifølge ditt argument hadde du ikke vært for legalisering av alkohol om det var kategorisert som narkotika heller, men du bruker det alikevel?

En sterk logisk brist vil jeg si

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannor skrev (1 minutt siden):

Selv om straff skader mer enn bruken? 

Du har ølbriller når du ser på folk som bruker dop om du ikke ser at det har skadet dem

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, 

Ønsker et mest mulig rusfritt samfunn

Snart fler rusboliger enn vanlige boliger så folk ser tydeligvis ikke konsekvensene

Anonymkode: bca09...bdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jeg ikke. Cannabis har høy risiko for å gi depresjon, angst og psykose. 

Anonymkode: 2c188...b79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja. Jeg synes voksne mennesker er i stand til å ta egne valg når det gjelder rus. Det er mindre farlig enn røyk, og alkohol leder oftere til bruk av tyngre stoffer, som kokain, enn cannabis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avsbdnf skrev (På 16.5.2023 den 22.17):

Så ifølge ditt argument hadde du ikke vært for legalisering av alkohol om det var kategorisert som narkotika heller, men du bruker det alikevel?

En sterk logisk brist vil jeg si

Det er ingen logsik brist.

Alkohol er ikke kategorisert som et narkotisk stoff, men det er et lovlig rusmiddel (enn så lenge) i Norge, derfor bruker jeg det av og til.

Det er jeg sier er at om det hadde blitt ulovlig, så ville jeg ikke hatt problemer med å avstå og jeg ville ikke vært for legalisering. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (På 16.5.2023 den 19.31):

Nei, jeg er ikke for legalisering av cannabis. Jeg er ikke for legalisering av noen narkotiske stoffer, og selv om jeg mer enn gjerne tar en glass vin i ny og ne, så er jeg glad for at vi har et Vinmonopol som regulerer salget.

Hvordan regulerer Vinmonopolet salget?? Folk greier fint drikke seg drita ved å kjøpe pakkevis av øl på Kiwi.. Er du klar over hvor mange alkoholikere vi har i samfunnet? Hatt kolleger som har mistet jobben fordi de drakk på jobb. En nabo mistet mann og barn fordi hun drakk så mye. Foreldrene til eksen var alkoholikere. En venninne mistet samboer pga alkohol. Har klassekamerater som mistet livet i fyllekjøring. Ehm nei, Vinmonopolet hjelper ikke å regulere folks forbruk.  

Anonymkode: 929c0...275

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...