Gå til innhold

Jeg er 18 år og sliter med anoreksi. Mamma vil ikke betale så jeg får gå til DPS.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må i hvert fall avtale med psykologen din at dere avtaler sjeldnere timer hvis det er sånn at du ikke kan komme så ofte som det blir skrevet opp. Du kan faktisk miste plassen din hvis du uteblir fra mange timer selvom du gir beskjed.  

Forbanna dårlig av din mor! Ville spurt far om hjelp. Du har vel klart å komme ganske langt opp på egenandelskortet nå hvis du har møtt opp ca 2 ganger i måneden i år? Det kan du se på Helsenorge. 

Endret av Ugresset
Skrivefeil
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du spørre din far? Eller har du litt penger selv? 

Anonymkode: e82a2...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsen din er viktigst. Du får uansett tilsendt faktura, så du trenger ikke betale når du møter opp. 

Hvis du føler du trenger behandling så gå til timene du får. Og ta heller kampen om fakturaene med din mor i etterkant. 

Husk at det er svært sjelden man får plass på DPS. Så denne muligheten må du benytte, og ikke la noen usle hundrelapper stå i veien. 

Anonymkode: dde78...a7e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor skrev ts at h*n betaler privat? 

Anonymkode: 9f3c0...ff1

Forsøker å finne en rasjonell forklaring på historien. Hvis det er en misforståelse vedrørende dette så hadde jo det forklart alt. De færreste mødre vil nekte å betale Max 3000 for sitt barn sin helse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med nav om dette er noe de kan dekke. NAV dekker mye rart, så er ikke umulig at de kan dekke egenandelene dine. Du når vel uansett andelstaket snart, så etter det er det bare å kjøre på med så mange timer du får. Det er gull få plass på dps, ikke la det gå fra deg. 

Anonymkode: 32cad...c1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på dps og det stemmer at du får frikort når du har opptjent retten. Koster 375 per gang. Og foreldrene dine har forsørgeransvar, så de skal betale. Har du sagt hjemme hvordan dette påvirker deg? 

Anonymkode: 46359...c3b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Full Ugle skrev (31 minutter siden):

før vi gir TS mer tennvæske på bålet mot sin mor bør vi faktisk forsikre oss om at TS har forstått Ordningen med frikort riktig. Jeg er veldig usikker på om du får det dekket etter 3000,- hvis du går til privat psykolog.. 

375,- er vanlig egenandel hos privat praktiserende med HELFO avtale. Hadde det vært privat ville prisen sett HELT annerledes ut. Så dette går nok under frikort. 

Anonymkode: e77bb...880

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (4 minutter siden):

Forsøker å finne en rasjonell forklaring på historien. Hvis det er en misforståelse vedrørende dette så hadde jo det forklart alt. De færreste mødre vil nekte å betale Max 3000 for sitt barn sin helse. 

Det står jo i HI at TS går på DPS, så hvor du får privatpraktiserende fra forstår jeg virkelig ikke. "Mamma vil ikke betale så jeg får gå til DPS."  

Anonymkode: 89a78...322

  • Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell psykologen hvordan det henger sammen, så kanskje hun kan snakke med din mor om alvoret i dette. Noe hun tydeligvis ikke forstår. 

En tremenning er død som følge av anoreksi. 

Anonymkode: 35c2c...57d

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn på helsenorge.no

Der kan du se hvor lenge det er igjen til du når frikort. 

Enig i at du bør kontakte nav, eventuelt se om du klarer å få deg en liten jobb ved siden av skolen. 

Anonymkode: 2180f...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å gå til nav.

Jeg har vært der du er selv. Og dra på alle timene! Du vil få giroer hvis du ikke kan betale der og der.

Jeg vet at på grunn av økonomi så kan noen av dem gå til inkasso og hele den dritten der. Det vil vi ikke. Så legg regningene i en konvolutt og gi dem til Nav. Skriv hvorfor du ønsker at det blir betalt, og hva du sliter med. Jeg gjorde det i en desperat situasjon, nå hadde mine også gått til inkasso. Nav betalte dem, og jeg fikk frikort. Jeg var så flau da jeg tok kontakt med Nav. Men Nav ville jo at jeg skulle bli bedre. 

Jeg har dessverre mødt flere med anorexia, og dessverre har ikke alle overlevd. Få hjelp, dra til psykologen. Penger betyr ikke så mye nå. Ditt liv betyr alt!

Anonymkode: 62647...f21

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det står jo i HI at TS går på DPS, så hvor du får privatpraktiserende fra forstår jeg virkelig ikke. "Mamma vil ikke betale så jeg får gå til DPS."  

Anonymkode: 89a78...322

Beklager. Jeg leste denne på en annen måte; «mamma vil ikke betalte, - så jeg må gå til DPS». Takk for oppklaring. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har forsørger plikt hvis du går på vgs. Hvis ikke så er du tross alt 18. Får du søke nav om hjelp.

Anonymkode: 45fa3...429

Man har forsørgerplikt for sine barn under 20 år som går på vgs.

Jeg tror nav kan hjelpe deg, for de kan kreve penger fra foreldrene dine. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Full Ugle skrev (1 time siden):

Er du sikker på at det vil dekkes etter 3050 er nådd? Om det er privat psykolog er jeg usikker på om det er riktig som du sier at det dekkes, det kan være derfor din mor mener det offentlige heller bør dekke det, fordi skal det dekkes må du (som regel) henvises fra fastlege til spesialisthelsetjenesten, (DPS) -

betale egenandel der for x-antall timer, også dekkes summen fra ca 3000 og oppover av frikort.. om du går privat tror jeg ikke samme regler gjelder. Så dette må du få avklaring på før du antar at din mor ikke ønsker å betale, det kan rett og slett være at en av dere har misforstått regelverket ? 

 

Full Ugle skrev (1 time siden):

før vi gir TS mer tennvæske på bålet mot sin mor bør vi faktisk forsikre oss om at TS har forstått Ordningen med frikort riktig. Jeg er veldig usikker på om du får det dekket etter 3000,- hvis du går til privat psykolog.. 

Gidd å les da - hun går hos DPS. Prisene hun oppgir for hver time stemmer også godt overens med dette. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bor hos den ene av dine foresatte, har den andre bidragsplikt. Disse pengene blir utbetalt til deg, når du er over 18 år. ut over det, så står du fritt til å ta kontakt med nav og høre om det er noe de kan hjelpe til med. Du kan også kalle dine foreldre inn via foreldrevernkontoret, for det med forsørgerplikt. Lage en avtale med dem om hvem som skal betale hva. 

Dine foreldre har forsørgerplikt, men det er opp til dem om hva de legger i denne plikten, så lenge du har tak over hodet og mat på bordet. Om dps er nødvendig helsehjelp, eller ønskelig helsehjelp på defineres av de på dps. Er det klassifisert som nødvendig helsehjelp, er det vanskelig å unndra seg forsørgerplikt. Spørsmålet er om du er villig til å stå i kampen med din mor? 

Anonymkode: 7bdd5...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner din mor.. hadde gjort det samme.

Anonymkode: c2f85...1f5

Hvis ts var under 18 år hadde dette vært en barnevernssak, det regnes som omsorgssvikt å ikke sørge for nødvendig helsehjelp til sine barn. Ts har selvsagt, når foreldre har forsørgerplikt, rett til å få dekket den behandlingen som behandler mener hun trenger, det er ikke noe overdådig med helsehjelp på dps, og hvis hun fpr 1-2 timer i uken, da trenger hun det. Desverre er det ikke mulig med tvangstiltak overfor foreldre når barnet er fylt 18 og avhengig av foreldrene

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du snakket med psykologen din om dette? 

I teorien så er det din mor gjør ulovlig (fratar deg retten til nødvendig helsehjelp), selv om du i praksis har plass på DPS. Men hvis du fortsatt ikke betaler, kan du i verstefall miste plassen din.

Anonymkode: 9bc33...e64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, du går på skole, så du får stipend - hva bruker du pengene på?

Anonymkode: a912a...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men TS, du går på skole, så du får stipend - hva bruker du pengene på?

Anonymkode: a912a...2bf

Man får ikke stipend hvis man bor hjemme, bortsett fra utstyrsstipend. Men det skal dekke pc, bøker, skolesaker etc.

Anonymkode: 9bc33...e64

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts, snakk med psykologen din om dette. Da jeg var 18 og ikke hadde råd til psykolog på DPS så ordnet psykologen en avtale så jeg ble fritatt for egenandelen. Så det skal være et smutthull her for deg! 

Så dust moren din er som ikke vil betale! Blir sint på henne merker jeg! Vet hun at du har spiseforstyrrelser? 

Anonymkode: 250d9...6c0

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...