Gå til innhold

Jeg er 18 år og sliter med anoreksi. Mamma vil ikke betale så jeg får gå til DPS.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tusen takk for alle svar. 

Jeg skal prøve å snakke med pappa. Han har betalt veldig mye (tannregulering, mobilabbonement, legetimer etter jeg ble 16 og måtte betale egenandel, skolepc - osv.) fordi mamma alltid har vært sånn vrang med penger. Han vil derfor ikke betale så mye lenger, fordi han mener det blir urettferdig (noe som er sant).

Jeg har noen sparepenger jeg kan bruke. Problemet er all ambivalensen rundt sykdommen min. Jeg har endelig klart komme dit at jeg tar i mot hjelp, men sykdommen er litt sånn "du kan jo ikke bruke dine egne penger og BETALE for å bli feita opp". Det er jo ikke rasjonelt, men det er akkurat den tankegangen jeg trenger hjelp til å få vekk - det er bare at ambivalensen er så sterk nå

Anonymkode: 7e19c...080

Har du snaket med behandleren din om dette? Det er første steget, så kan dere sammen finne en løsning. Jeg tror det ville være lurt om du tok med deg foreldrene dine til DPS så de kan få mer informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva skulle legen gjort med det da? Det blir ikke plutselig gratis av at man ikke har råd? For viss det blir det så hadde jo alle med dårlig økonomi gått til legen og sagt at de ikke har råd....

Anonymkode: f1716...293

Det finnes kommunale , gode tilbud - som er gratis. I fremtiden vil mer av behandling foregå i kommunal regi. 
ikke sikkert dps kan gi behandlingsmessige mer enn kommune. 

Anonymkode: 7c637...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dps er jo offentlig........... selvfølgelig er det da.... offentlig!?

Herre.

Anonymkode: 4928b...841

Jeg leste FEIL, ok!? Det er fullt mulig å gå til privat psykolog og dermed blir det andre regler som ville forklare at mora var motvillig til å betale. Du er ørtende personen som har påpekt det for meg, derfor jeg la inn en EDIT! 
 

Herre sjøl ! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for alle svar. 

Jeg skal prøve å snakke med pappa. Han har betalt veldig mye (tannregulering, mobilabbonement, legetimer etter jeg ble 16 og måtte betale egenandel, skolepc - osv.) fordi mamma alltid har vært sånn vrang med penger. Han vil derfor ikke betale så mye lenger, fordi han mener det blir urettferdig (noe som er sant).

Jeg har noen sparepenger jeg kan bruke. Problemet er all ambivalensen rundt sykdommen min. Jeg har endelig klart komme dit at jeg tar i mot hjelp, men sykdommen er litt sånn "du kan jo ikke bruke dine egne penger og BETALE for å bli feita opp". Det er jo ikke rasjonelt, men det er akkurat den tankegangen jeg trenger hjelp til å få vekk - det er bare at ambivalensen er så sterk nå

Anonymkode: 7e19c...080

Til TS. Jeg misforsto teksten din og jeg tror mye av det skyldes at jeg klarer genuint ikke forstå at ei mor skal ha problemer med å betale opptil Max 3000kr for helsehjelp til barnet sitt!

Som mor selv er 3000kr totalt sett «dråper i havet» når det gjelder utgiftene man har med ett barn og er det så alvorlig at barnet trenger denne typen hjelp så betaler man selvfølgelig!!!

Jeg klarer dermed ikke forstå annet enn at din mor ikke tar sykdommen din på alvor. Har hun selv spiseproblemer ? Er hun selv veldig opptatt av å være tynn/hvordan man ser ut? Forstår hun i det hele tatt hva sykdommen din innebærer ? 

En spiseforstyrrelse er regnet som den mest alvorlige og dødeligste psykiske lidelsen som finnes. Man kan ikke alltid se lidelsen på en person, og de fleste vil som regel ikke søke hjelp ei heller erkjenne at de trenger det.

Mitt svar var mer en søken etter å rasjonalisere din mors avvisning til å betale. For som mor klarer jeg virkelig ikke forstå det selv. Og da er det nok enda mer vanskelig for deg å stå i en slik situasjon hvor du er avhengig av at det betales ett mindre bidrag av dine foreldre de ikke er villige til.. (spesifikk din mor)

Dette er mitt råd: Be din behandler kontakte både din mor og din far. Si at du ønsker at behandleren gjør dette fordi dine foreldre holder tilbake med betaling og du har ikke penger selv.  Be også om at det blir journalført i din pasientjournal at du har et ønske om dette. Slik legger du litt ansvar over på din behandler. Om behandleren er den som sier til deg at du trenger behandling så hyppig, mener jeg vedkommende bør hjelpe deg med å få til dette, i det minste dokumentere hva som er sagt, for din helse sin del og at du får den hjelpen du trenger.

Jeg antok du eller din mor ikke hadde full innsikt i hvordan dette med betalingen foregår. Men nå mistenker jeg heller at (til tross for hvor opplyst samfunnet er rundt dette) - din mor ikke har full innsikt i alvoret sykdommen din er.

Jeg ønsker deg virkelig alt godt, og har du ikke en mor som tar godt vare på deg er det ekstra viktig at du klarer å gjøre det selv. 
💙🦋💙

Endret av Full Ugle
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (7 minutter siden):

Dette er mitt råd: Be din behandler kontakte både din mor og din far. Si at du ønsker at behandleren gjør dette fordi dine foreldre holder tilbake med betaling og du har ikke penger selv.  Be også om at det blir journalført i din pasientjournal at du har et ønske om dette. Slik legger du litt ansvar over på din behandler. Om behandleren er den som sier til deg at du trenger behandling så hyppig, mener jeg vedkommende bør hjelpe deg med å få til dette, i det minste dokumentere hva som er sagt, for din helse sin del og at du får den hjelpen du trenger.

 

Behandler kan på ingen måte pålegge andre å betale for timene. Det er langt utenfor vedkommendes mandat. Det er til syvende og sist pasienten som er ansvarlig for å betale og så absolutt ikke behandlers ansvar. 

Det ts kan gjøre, foruten å snakke med sin far, er selvsagt å ta det opp i timen med behandler. Det kan hende hun kan få fritak for egenandelen, for eksempel. 

 

Anonymkode: d5638...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Behandler kan på ingen måte pålegge andre å betale for timene. Det er langt utenfor vedkommendes mandat. Det er til syvende og sist pasienten som er ansvarlig for å betale og så absolutt ikke behandlers ansvar. 

Det ts kan gjøre, foruten å snakke med sin far, er selvsagt å ta det opp i timen med behandler. Det kan hende hun kan få fritak for egenandelen, for eksempel. 

 

Anonymkode: d5638...985

Kan aldri tenker meg at hun kan få fritak for egenandelen. Men man kan søke støtte fra Nav om å få tilbakebetalt opp til frikort-grense hvis man ikke har penger til helsehjelp. Dps er spes.helsetjeneste men ikke akutt-tjeneste , akutt - tjeneste er gratis . Dps ligger på den linjen av helsehjelp at det kreves en del av den som skal i behandling , både med tanke på motivasjon , egeninnsats mellom timene, og ikke minst - det at man er i stand til å betale for hjelpen (les: prioriterer det). 

Anonymkode: 7c637...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Behandler kan på ingen måte pålegge andre å betale for timene. Det er langt utenfor vedkommendes mandat. Det er til syvende og sist pasienten som er ansvarlig for å betale og så absolutt ikke behandlers ansvar. 

Det ts kan gjøre, foruten å snakke med sin far, er selvsagt å ta det opp i timen med behandler. Det kan hende hun kan få fritak for egenandelen, for eksempel. 

 

Anonymkode: d5638...985

Hvis TS ønsker at behandler skal ringe foreldre for å :

1.) gi mer informasjon om hennes sykdom, diagnose og

2.) hva som ligger til grunn for at man anbefaler at TS får hyppigere behandling i en periode,

- så kan selvfølgelig behandler gjøre dette

»Hei snakker jeg med Hans Olsen, far til Lise Olsen? - Ja? - Heisann. Du, dette er Gunnar Hansen, behandleren til Lise Ved DPS XYÅ. Har du noen minutter nå, til en liten samtale? - Ja? - Du, Jeg ringer deg i forbindelse med Lise sin utredning og behandling her hos oss.
 

Vi har god erfaring med tett samarbeid med pårørende, og ønsker i den forbindelse å ta kontakt med både deg og mor.Både for at dere skal få tilstrekkelig informasjon om diagnose og  behandlingsforløp. Hadde det vært aktuelt for dere å enten i plenum eller hver for dere, komme hit på DPS’en for et felles møte? 

 Vi har også god erfaring med en intensiv oppstart for pasienter med den type diagnose som Lise har, og behandling som Lise skal gjennomgå, og vi ønsker veldig gjerne å invitere med både deg og mor på en samtale om de har anledning til det». 

- I samtalen kan man faktisk komme til enighet om antall behandlingstimer den første tiden og hvordan dette løses økonomisk:

Gunnar: «Vi anbefaler samtaler 2-3 ganger per uke i oppstarten, vi er klar over at det er en intensiv behandling til å starte med, og det medfører derfor en utgift via egenandelen som Lise må dekke, men etter [gjenstående behandlinger] vil frikortet dekke resten ut året. Hva er deres tanker rundt det»? 
 

Endret av Full Ugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, jeg bor egentlig 50% hos min far. Han vippser meg for annenhver time hos DPS. 

Anonymkode: 7e19c...080

du kan jo alltids nevne for din mor at om du bor 100% hos din far kan du søke NAV om bidrag fra henne om hun heller vil det enn å sørge for at du får helsehjelp 😇 forøvrig kan du søke om bidrag fra begge foreldrene din efor den del - men siden det virker som om pappa er flinkere på dette enn mamma ville jeg nok startet med å prøve si til henne at dette er viktig for din helse. 

Anonymkode: a912a...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...