Gå til innhold

Jeg er 18 år og sliter med anoreksi. Mamma vil ikke betale så jeg får gå til DPS.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

18-åringer bør jobbe. 
Tror ikke DPS koster noe

Anonymkode: 4e910...b1a

Så du mener at ts, som går på skole og sliter med den psykiske helsen skal jobbe i tillegg? Snakk om å ha dårlig innsikt i psykisk helse. Mange voksne i arbeid ville sykemeldt seg 100% av mindre..

Ts: søk bidrag, og bruk bidraget til å betale psykolog. Eventuelt må du sjekke om det finnes noe gratis tilbud i din kommune, som du kan benytte deg av (i tillegg til psykologen du går til). Det kan feks være helsesøster, kommunal psykisk helsetjeneste eller kommunepsykolog. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Full Ugle said:

Er du sikker på at det vil dekkes etter 3050 er nådd? Om det er privat psykolog er jeg usikker på om det er riktig som du sier at det dekkes, det kan være derfor din mor mener det offentlige heller bør dekke det, fordi skal det dekkes må du (som regel) henvises fra fastlege til spesialisthelsetjenesten, (DPS) -

betale egenandel der for x-antall timer, også dekkes summen fra ca 3000 og oppover av frikort.. om du går privat tror jeg ikke samme regler gjelder. Så dette må du få avklaring på før du antar at din mor ikke ønsker å betale, det kan rett og slett være at en av dere har misforstått regelverket ? 

3 hours ago, Full Ugle said:

før vi gir TS mer tennvæske på bålet mot sin mor bør vi faktisk forsikre oss om at TS har forstått Ordningen med frikort riktig. Jeg er veldig usikker på om du får det dekket etter 3000,- hvis du går til privat psykolog.. 

Om du hadde vært litt mindre «full» hadde du kanskje lest overskriften litt bedre. 😅

Anonymkode: b4d07...6e6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg er etter å påpeke at en ikke oppnår noe med å bagatellisere at foreldrene ikke vil betale for nødvendig helsehjelp til ts, for det er alvorlig

Igjen, TS kommer bedre ut av dette ved å snakke med psykologen. Å snakke med hysteriske kvinnfolk på KG med psykiatri som hobby kommer det ikke noe godt ut av. Vi snakker faktisk om en ungdom her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (Akkurat nå):

Igjen, TS kommer bedre ut av dette ved å snakke med psykologen. Å snakke med hysteriske kvinnfolk på KG med psykiatri som hobby kommer det ikke noe godt ut av. Vi snakker faktisk om en ungdom her.

Ja, en ungdom som er anbefalt et løp av sin behandler som hun ikke får

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke far betale alt, da? Spør faren din! :) 

Anonymkode: d5638...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Ja, en ungdom som er anbefalt et løp av sin behandler som hun ikke får

Hun bør forholde seg til sin behandler, ikke psykiatri-naut på KG.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Full Ugle skrev (3 timer siden):

Er du sikker på at det vil dekkes etter 3050 er nådd? Om det er privat psykolog er jeg usikker på om det er riktig som du sier at det dekkes, det kan være derfor din mor mener det offentlige heller bør dekke det, fordi skal det dekkes må du (som regel) henvises fra fastlege til spesialisthelsetjenesten, (DPS) -

betale egenandel der for x-antall timer, også dekkes summen fra ca 3000 og oppover av frikort.. om du går privat tror jeg ikke samme regler gjelder. Så dette må du få avklaring på før du antar at din mor ikke ønsker å betale, det kan rett og slett være at en av dere har misforstått regelverket ? 

Det står jo tydelig DPS i trådtittel 

Anonymkode: 6020b...c14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

før vi gir TS mer tennvæske på bålet mot sin mor bør vi faktisk forsikre oss om at TS har forstått Ordningen med frikort riktig. Jeg er veldig usikker på om du får det dekket etter 3000,- hvis du går til privat psykolog.. 

Det er du som ikke forstår. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (Akkurat nå):

Hun bør forholde seg til sin behandler, ikke psykiatri-naut på KG.

Ja, jeg er helt enig, og hun bør få dekket den behandlingen av sin mor som behandler mener hun skal ha. HVis dette var en mor som nektet et barn å fullføre en antibiotikakur, ville du vært like påståelig da? Ingen her driver med hobby-psykiatri, vi har påpekt alvorligheten av sykdommen, men det vi sier er "den behandlingen som blir anbefalt må hun få penger til å betale for". Intet annet

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sier jo at du betaler privat? Ergo du setter opp timene selv som i form av private timer? Du sier at DPS er alternativet, så jeg skjønner ikke helt..? 

Slutt å skap forvirring og les trådtittel 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

18-åringer bør jobbe. 
Tror ikke DPS koster noe

Tro kan du gjøre i kirka

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen betydning om psykologen er privat så fremt den har en avtale med offentlig helsetjeneste, noe de fleste har.

Anonymkode: 3807f...a3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

18-åringer bør primært konsentrere seg om skole, og i ts tilfelle, å få behandling for sine psykiske problemer. 

Anonymkode: 5f355...7dc

For noe tøys, fra man er 15 kan man fint ha en bijobb og når man er 18 og går på vgs bør det være obligatorisk å ha jobb ved siden av, trenger ikke være hver dag etter skole, men noen kvelder, helg osv gjør at man lærer og får erfaringer man trenger som voksen. 

Anonymkode: a912a...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For noe tøys, fra man er 15 kan man fint ha en bijobb og når man er 18 og går på vgs bør det være obligatorisk å ha jobb ved siden av, trenger ikke være hver dag etter skole, men noen kvelder, helg osv gjør at man lærer og får erfaringer man trenger som voksen. 

For de aller fleste vil dette bety at de fokuserer mindre på skole, noe som i det lange løp er mye viktigere enn hva de innbiller deg man «trenger» som voksen. Ts er psykisk syk, og behøver ikke tilleggsbelastning.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For de aller fleste vil dette bety at de fokuserer mindre på skole, noe som i det lange løp er mye viktigere enn hva de innbiller deg man «trenger» som voksen. Ts er psykisk syk, og behøver ikke tilleggsbelastning.

TS er har utfordringer ja, men det er ikke ensbetydende med at hun ikke kan ta på seg å passe ungene til naboen mens de er på kino og ungene sover f.eks. Det er mange måter å jobbe på og å tjene penger på som ikke gjør at det går ut over skole, og det er en god følelse som kan hjelpe på psyken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS er har utfordringer ja, men det er ikke ensbetydende med at hun ikke kan ta på seg å passe ungene til naboen mens de er på kino og ungene sover f.eks. Det er mange måter å jobbe på og å tjene penger på som ikke gjør at det går ut over skole, og det er en god følelse som kan hjelpe på psyken. 

Dersom behandleren til ts mener dette vil være nyttig for henne, vil vedkommende sikkert anbefale det.

Det forandrer ikke det faktum at skikkelige foreldre betaler for nødvendig helsehjelp til sine barn i minimum den tiden de har forsørgeransvar for dem. Eller måtte dine barn betale legetimene sine selv fra den dagen de fylte 18?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (24 minutter siden):

Ja, jeg er helt enig, og hun bør få dekket den behandlingen av sin mor som behandler mener hun skal ha. HVis dette var en mor som nektet et barn å fullføre en antibiotikakur, ville du vært like påståelig da? Ingen her driver med hobby-psykiatri, vi har påpekt alvorligheten av sykdommen, men det vi sier er "den behandlingen som blir anbefalt må hun få penger til å betale for". Intet annet

Hadde en forelder nektet å betale for AB-kur så hadde det også hjulpet å ta det opp med legen. 

Poenget mitt er det samme uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner din mor.. hadde gjort det samme.

Anonymkode: c2f85...1f5

Så mor skal ikke forsørge barnet sitt sånn at barnet får den hjelpen h*n trenger? Ts går til psykolog for en grunn, men sliter med å ha råd til å gå flere ganger enn et par ganger i måneden. Det er "kun" 750 kr i måneden, men 750 kr som ts sliter med å skrape sammen! Mor bør virkelig få hodet ut av sanden og hjelpe barnet sitt. Det er tross alt barnets helse det er snakk om her. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS; Kan du fortelle til din behandler hvordan situasjonen din er? Jeg vet ikke om det er noe hen kan gjøre noe med, men det er i alle fall en forklaring på hvorfor du stadig avlyser timer. I verste fall kan du få mindre behandling fordi du ikke virker motivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

18-åringer bør jobbe. 
Tror ikke DPS koster noe

Da tror du feil. Det koster noe å gå til legen også, eller ha time på sykehuset. Utenom noen spesiell unntak. Du betaler til du har oppnådd frikort, da koster det ikke noe mer resten av det året. 

Anonymkode: 46359...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...