Gå til innhold

Brud med unormalt strenge/høye krav til kleskode og gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 0.56):

Altså unnskyld meg, men jeg syns det er helt absurd å være så detaljert på hva kvinnene som kommer i bryllupet skal ha på seg. Det med at menn skal ha på en mørk og fin dress kan jeg forstå, men alle detaljene om hva kvinner skal ha på blir for mye for meg.

For meg virker det mer som om bruden har ekstremt dårlig selvbilde eller er livredd noen skal stjele oppmerksomheten, og at det er derfor hun har laget seg så strenge regler på hva andre kvinner kan ha på og hvor dekket til de må være.... 

Anonymkode: 97aec...036

Nei, det kalles å ha klasse! Read about it.

Anonymkode: e69b1...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Djungelvrål skrev (4 timer siden):

Men herregud, den er jo utringet!!!!!!!!!!!!!!   Det går jo ikke. 

Jeg forstår ikke hva du får ut av denne kveruleringen? Du later som du aldri har hørt om kleskoder, du later som de går ut på noe helt annet enn det de faktisk gjør. Ligger der et poeng begravet et sted her? Eller prøver du bare å vise hvor frisk og interessant du er?

Anonymkode: 6da56...c4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var i et bryllup en gang, hvor alle damer følgte kleskoden. Alle hadde kjoler til kne eller lengre, moderate utringninger og normale farger (alt utenom rødt, hvitt, sort). Som er jo er helt normalt i et bryllup. 

Så var der en dame som ikke hadde fått med seg dresskoden, og stilte i trang minikjole. Hun var dritflau og gikk og gjemte seg hele dagen. (Sikkert mannen som hadde glemt å videreformidle dresskoden, det var han som var venn av brudeparet.)

Dresskoden er for å slippe at man skal gå og gjemme seg i flauhet for å ha bommet helt. Tviler på at den damen over hadde det spesielt gøy i det bryllupet, hun fortalte meg at hun var flau, så det er ingen spekulasjon. 

Å dekke til skuldrene er tradisjon i deler av landet, og i enkelte kirker. Hvis det er det, er det jo greit at brudeparet oppgir det på forhånd. Det bruker uansett å være kaldt i kirker, så et sjal eller lett jakke er uansett lurt. Så slipper man å fryse gjennom hele seremonien. 

Anonymkode: a02e5...646

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 10.5.2023 den 1.15):

Selv dronning Sonja har møtt opp i rød kjole i bryllup, så at det er lov i bryllup kan ikke stemme.

Dronning Sonja da! :fnise:

Anonymkode: 12ad1...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det kalles å ha klasse! Read about it.

Anonymkode: e69b1...cfe

Nei. Klasse er å oppgi kleskode på tradisjonell måte. «Mørk dress» for eksempel.

Å detaljstyre hva folk skal ha på seg eller å prøve å lære opp voksne gjester i kleskoder er så langt fra klasse som det går an. 

Anonymkode: 6cacc...5c1

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Klasse er å oppgi kleskode på tradisjonell måte. «Mørk dress» for eksempel.

Å detaljstyre hva folk skal ha på seg eller å prøve å lære opp voksne gjester i kleskoder er så langt fra klasse som det går an. 

Anonymkode: 6cacc...5c1

Prøv å arrangere bryllup nå til dags selv? I mitt tilfelle ble jeg overrøst med spørsmål hver dag om spesielt hva kvinnene burde ha på via SoMe… så antar at det er lurt å spesifisere både dresskode og hva den innbærer på hjemmesiden. Tipper det er hva som har blitt gjort her. Helt normalt! Ingen får plass til så mye info i en vanlig skriftlig invitasjon i posten.

Anonymkode: e69b1...cfe

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det kalles å ha klasse! Read about it.

Anonymkode: e69b1...cfe

Har man klasse, detaljstyrer man ikke de kvinnelige gjestenes bekledning når man har kleskode «mørk dress». Det høres mer ut som «wannabe-classy».

Dersom man virkelig har klasse, er man også i stand til å mestre det dersom noen kommer i joggebukse, uten å fortrekke en mine eller snakke om det.

Anonymkode: ebeb7...856

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/10/2023 at 4:19 PM, Marvels said:

Når det gjelder kleskode er vell dette standard kleskode innenfor etikette? Men det blir vanligvis ikke nevnt såpass detaljert; vanligvis oppgis kun denne type kleskode som "mørk dress" (som for kvinner betyr lang kjole eller kjole til knærne), og hvis man da fordyper og definerer denne koden, er dette detaljene som kommer opp; ikke rød (pga gammel symbolikk), hvit (som bruden), svart (fordi dette forbindes med begravelser). Utrigning skal være av det "moderate" slaget (dvs. at det ikke skal være for "vulgært"), og kjole til knærne eller lenger. Vil ikke si kleskoden er noe særlig uvanlig, men heller den detaljerte beskrivelsen av en ellers ganske enkel kleskode er uvanlig å legge frem fra brudeparet ( istedenfor å bare skrive "mørk dress", "smoking" eller "kjole og hvitt" (de siste to betyr lang kjole for kvinenr) etc. :) Å ikke vise skuldre henger gjerne sammen med f.eks katolske bryllup, men kan jo være noe brudeparet ønsker av spesielle grunner. Heller ikke uvanlig å ha gaveliste eller ønske seg penger til f.eks bryllupsreise. Hadde det ikke slik i det hele tatt i mitt eget bryllup, men ikke uvanlig at det er slik, og har selv deltatt i flere hvor kleskoden er lik :) 

Det med rød er fra en film på 70 tallet. Så ikke så gammel symbolikk

Anonymkode: a4e1d...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det diskuteres her hva som er grunnen til de ulike reglene. Det syns jeg er ganske irrelevant. Sånne regler har ikke noen god grunn, men det er tradisjon og man følger det for å være høflig. Det er jo ikke noen god grunn til å kle seg pent på juleaften heller, eller til at man tar med blomster til folk som har fått barn for eksempel. Vi mennesker er nå en gang skrudd sammen sånn at tradisjoner gir oss en følelse av felleskap og trygghet selv om de ikke har noen logisk forankring.

Reglene ts nevner er helt vanlige her hvor jeg kommer fra i alle fall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg forstår ikke hva du får ut av denne kveruleringen? Du later som du aldri har hørt om kleskoder, du later som de går ut på noe helt annet enn det de faktisk gjør. Ligger der et poeng begravet et sted her? Eller prøver du bare å vise hvor frisk og interessant du er?

Anonymkode: 6da56...c4d

Har ikke du heller lest HI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Husker jeg var i et bryllup en gang, hvor alle damer følgte kleskoden. Alle hadde kjoler til kne eller lengre, moderate utringninger og normale farger (alt utenom rødt, hvitt, sort). Som er jo er helt normalt i et bryllup. 

Så var der en dame som ikke hadde fått med seg dresskoden, og stilte i trang minikjole. Hun var dritflau og gikk og gjemte seg hele dagen. (Sikkert mannen som hadde glemt å videreformidle dresskoden, det var han som var venn av brudeparet.)

Dresskoden er for å slippe at man skal gå og gjemme seg i flauhet for å ha bommet helt. Tviler på at den damen over hadde det spesielt gøy i det bryllupet, hun fortalte meg at hun var flau, så det er ingen spekulasjon. 

Å dekke til skuldrene er tradisjon i deler av landet, og i enkelte kirker. Hvis det er det, er det jo greit at brudeparet oppgir det på forhånd. Det bruker uansett å være kaldt i kirker, så et sjal eller lett jakke er uansett lurt. Så slipper man å fryse gjennom hele seremonien. 

Anonymkode: a02e5...646

Hvorfor skal skuldre dekkes til når bruden ofte ikke gjør det??

Anonymkode: 43c11...abd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (2 timer siden):

Har ikke du heller lest HI?

I rest my case.

🙄

Anonymkode: 6da56...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I rest my case.

🙄

Anonymkode: 6da56...c4d

Ja det er det de pleier å si når de er tomme for argumenter.  :himle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djungelvrål skrev (24 minutter siden):

Ja det er det de pleier å si når de er tomme for argumenter.  :himle:

Feil igjen. Det er det man pleier å si når motparten scorer et selvmål.

Anonymkode: 6da56...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal skuldre dekkes til når bruden ofte ikke gjør det??

Anonymkode: 43c11...abd

Det er en kirke-"regel" og det gjelder også bruden. Men kun i kirken, ved kirkelig vielse. 

Anonymkode: 78b8a...456

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor skal skuldre dekkes til når bruden ofte ikke gjør det??

Anonymkode: 43c11...abd

Bruder som ikke dekker skuldrene i kirken har jo manglende kunnskap om tradisjonell skikk og bruk i kirken. Ja, jeg vet at det er mange. Det betyr ikke at de ikke bryter en gammel norm.

Personlig får jeg helt spader av det i kirken, og det har ikke med prippenhet å gjøre, men at jeg har vokst opp med respekt for kirken. Og selv om jeg er agnostiker selv, så har jeg respekt for at kirken betyr mye for mange, og derfor er det hyggelig, høflig og respektfylt å følge disse normene, selv om man ikke gjør det for guddommen so to speak.

På festen etterpå må bruden gjerne gå toppløs for all I care. Men gjestene bør alltid flashe mindre enn bruden, og det er jo fordi regel nummer 1, som trumfer alle andre regler, er at man ikke tar oppmerksomheten fra bruden.

Og det er forsåvidt svaret på spørsmålet ditt: Ja, man skal dekke til mer enn bruden, fordi man ikke skal stjele oppmerkesomheten fra bruden.

Anonymkode: 6da56...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, hva er dette å legge seg opp i? Brudeparet gir vel f i hva folk tenker om dette, spesielt de som ikke en gang er invitert. Jeg ville tenkt at man bare kan la være å komme hvis vanlige bryllupstradisjoner er et problem. Som brudepar har man vel mest øyne for hverandre på den store dagen uansett.

Du høres ut som en bitter person som ikke har fått invite selv, som ikke har vært i bryllup før (muligens ikke så rart...), og som mangler folkeskikk og etikette. Tenker at brudeparet kunne gjort det langt "vanskeligere" for gjestene enn dette, f.eks. ved å velge galla, kjole og hvitt, eller andre bryllupstemaer som krever leie/kjøp av klær, osv.

Anonymkode: 94751...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Herregud, hva er dette å legge seg opp i? Brudeparet gir vel f i hva folk tenker om dette, spesielt de som ikke en gang er invitert. Jeg ville tenkt at man bare kan la være å komme hvis vanlige bryllupstradisjoner er et problem. Som brudepar har man vel mest øyne for hverandre på den store dagen uansett.

Du høres ut som en bitter person som ikke har fått invite selv, som ikke har vært i bryllup før (muligens ikke så rart...), og som mangler folkeskikk og etikette. Tenker at brudeparet kunne gjort det langt "vanskeligere" for gjestene enn dette, f.eks. ved å velge galla, kjole og hvitt, eller andre bryllupstemaer som krever leie/kjøp av klær, osv.

Anonymkode: 94751...572

I dette tilfellet er det brudeparet som mangler folkeskikk og etikette.

Anonymkode: 6cacc...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ikke gidda og möt opp 

Anonymkode: f0cd8...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

I dette tilfellet er det brudeparet som mangler folkeskikk og etikette.

Anonymkode: 6cacc...5c1

Og så? Det er deres bryllup, de bestemmer. Dette luker jo eventuelt ut de bitre og neggete gjester som ikke gidder å gjøre en innsats for brudeparet på sin store dag, og som bare er ute etter å motsette seg tradisjoner som små grinerunger.

Anonymkode: 94751...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...