Gå til innhold

Brud med unormalt strenge/høye krav til kleskode og gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Djungelvrål skrev (2 timer siden):

😅 Aldri hørt om disse reglene tilknyttet bryllup.  Lever du i 1876?   Kjenner du mange bruder som er heltildekket??     Det er da helt vanlig med både utringede, knekorte kjoler og skuldre er også alltid innenfor.    Det er nok du som er gammeldags.  Hjelp😁

nei, det er fortsatt du som er bondsk og mangler elementær kunnskap om skikk og bruk. 

Anonymkode: 6da56...c4d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det er litt sært at pen dress er ensbetydende med mørk dress, med mindre du vil ha bryllup med gravferdstema. I bryllup midt på sommeren bør det være rom for lyse dresser.

Har vært i flere sommerbryllup både i sør-Europa og USA/Canada, og da har flertallet lys dress. Personlig synes jeg det ser ganske bra ut.

IMG_9654.webp

Anonymkode: b0c04...15a

den dressen er helt ok hvis kleskoden er "pent antrekk" eller "dress", men ikke hvis kleskoden er "mørk dress".

Anonymkode: 6da56...c4d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (2 timer siden):

Heltidekket kropp til fest er total galskap ja.  Vi bor da ikke i Afganistan. 

Det står ikke at en skal være helt tildekket da, og det er ganske vanlig at en dekker til skuldre og ikke går med dyp utringning i enkelte trossamfunn. Muligens litt merkelig skrive detaljene slik (om det faktisk har stått slikt), og ikke bare mørk dress, smoking, galla eller lignende. Uansett kan det være at flere i omgangskretsen ikke skjønner etikette og at det er enklere skrive hva slags klær som er ønsket. 

Anonymkode: 47ae1...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke kleskoden var noe å stusse på? Mørk dress som kleskode på menn er da helt vanlig kleskode. Hva gjelder kvinner er det noe konservativt at rødt og svart er forbudt, men helt innafor (hvitt tar jeg utgangspunkt i at ingen kler seg i uansett). Kleskode som bestemmer lengde på kjole er helt vanlig (mørk dress som kleskode tilsvarer knelang til ankellang kjole for kvinner).

Når det gjelder graden av tildekkelse så har jeg vært bortpå det flere ganger, og det har vært fordi bare skuldre/utrigning/etc. ikke er lov i det gudshuset sermonien finner sted.

Edit: jeg måtte finne fram et par skikk-og-bruk-bøker jeg har, og begge skriver at "mørk dress" betyr "pyntet med pen kjole" for kvinner, og ikke definerer kjolelengden. Sånn sett blander brudeparet to kleskoder (mørk dress for menn og smoking for kvinner), som er litt spesielt.

edit edit: vil legge til at jeg skriver "smoking for kvinner" fordi kvinners kleskode defineres ut i fra mannens kleskode (slik er det). Smoking som kleskode tilsvarer under- kneet til ankellang kjole for kvinner. 

Endret av Alice123
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 0.46):

Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. 

 

De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. 

 

Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap....

Anonymkode: 97aec...036

Syns i det heletatt det er rart at folk setter noen som helst begrensning. Jeg giftet med som 21 åring, men skal nå noen år etterpå faktisk feire brylluppet. Kommer til å si folk kan bruke hva de vil. Også hvit, svart, rødt, kan ikke forstå hvorfor det skal være et problem. Jeg skal selv ha hvit med noen rødt tilbehør. Om noen vil dukke opp i kort eller lang hvit kjole og utridning og bare skuldre så tenker jeg go for it. Hele brylluppet er en eneste stor fest for brudeparret. Uansett hva noen hadde gått med så hadde ikke noe blitt tatt bort fra det. Jeg eier også selvtillitt, og fordet om jeg ikke kan garantere å være den fineste der. Så vet jeg at jeg kommer til å se damn bra ut, og er veldig fornøyd med å vise mæ fra min beste siden. Og om noen ser bedre ut så good for them. Utseende er uansett ikke det viktigste. Det viktigste er feiringa man har sammen med alle man er glad i for å feire kjærligheten sin. 
 

Høres også ut som hun krever gave😅 ja det er jo forventa at folk skal gi gave, men herregud da, hadde ikke blitt fornerma om noen ikke ga gave. Og hadde blitt mer glad for en omtenksom gave, omså hjemmelaget, som jeg vet noen har lakt tid inn i. Det varmer vell mye mer enn et fat til flere tusen😖

 

høres som veldig overfladiske personer, som jeg ikke hadde hatt noe til overs for😅

Anonymkode: f711c...991

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 0.46):

Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. 

 

De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. 

 

Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap....

Anonymkode: 97aec...036

Tenker dette er helt normalt for de fleste brudepar (les:brud…), og passer det ikke er det jo bare å takke nei til invitasjonen. Er vel egentlig så enkelt. Bryllup er jo meningen å skaffe masse penger og/eller kjempedyre ting man aldri mer bruker, det er bare sånn det er. Man velger selv om man vil bidra elle ikke :)  

Anonymkode: eefa9...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 0.46):

Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. 

 

De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. 

 

Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap....

Anonymkode: 97aec...036

Å gå i kjole er normalt. Å gå i kjole som ikke er svart, rød eller hvit er også normalt i bryllup. Men å si hvor lang eller kort den skal være, kløft eller skuldre er vel litt spesielt. Det som er normalt er vel å ha på seg et sjal i kirka dersom det er bare skuldre? Jeg hadde nok tatt den kjolen jeg hadde/ville kjøpe som var nermest "kravet". 

Når det gjelder ønskelisten er det også veldig normalt å legge litt forskjellig på listen. Noe rimelig og noe dyrt. Om du tenker en gave på 500 og det kun er håndduk til den prisen, så kjøp det eller gi penger. Om de får mange håndduker så skjønner de kanskje at de la lista litt høyt... Evt gå sammen med noen andre om å kjøpe noe dyrere, det er også normalt og lov. 

Anonymkode: d4924...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som en del ikke forstår hva en kleskode er. En kleskode skal først og fremst være til hjelp for GJESTENE, slik at de kler seg på samme NIVÅ. Det er altså ikke for brudeparets skyld at man har en kleskode, og en kleskode er heller ikke en detaljert instruks. Hvis noen skulle for eksempel komme i en litt for kort eller litt for lang kjole eller en litt for lys dress, så er det ikke noe problem (for andre enn eventuelt dem selv).

Kleskode oppgis kort og ofte kun med  mannens antrekk (smoking, mørk dress osv.), eventuelt «pent» eller «galla». Det er ufattelig frekt å prøve å oppdra folk i hva en kleskode innebærer, så hvis alt det som beskrives i HI står i invitasjonen så er brudeparet helt på bærtur. Man lister heller ikke opp akseptable farger eller kjolelengder osv. (Det er dessuten ofte en del valgfrihet når det gjelder damenes antrekk).
 

Det er riktignok ikke vanlig å stille i helhvitt eller helsvart (det med rødt er bare tøys), men jeg har sett at folk har gjort det og det er virkelig ingen big deal.

Tradisjonelt skal man dekke til skuldre i kirken (ikke armer), men nå som mange bruder stiller i stroppeløs kjole så er det jo meningsløst å forvente noe annet av gjestene. Men har du en veldig «bar» kjole så ta med et sjal hvis du vil være på den sikre siden.

Brudeparet må bare slappe av og forstå at gjestene er gjester og ikke statister.

 

 

Anonymkode: 6cacc...5c1

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (16 timer siden):

Du høres ut som du er født i går.

Ja det må jeg være fordi jeg aldri har vært i et bryllup hvor kvinner er heltildekket.  Hvor kommer du fra?  Irak??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

nei, det er fortsatt du som er bondsk og mangler elementær kunnskap om skikk og bruk. 

Anonymkode: 6da56...c4d

Jeg har vært i 3 bryllup i Oslo hvor ingen av de kvinnelige gjestene gikk i burka.  Så både rødt, knekort, utringing og bare skuldre.  Ska i bryllup til høsten i selv lårkort kjole som viser skuldre.   🤣  Må være nitrist å være kvinne i dine kretser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (23 minutter siden):

Jeg har vært i 3 bryllup i Oslo hvor ingen av de kvinnelige gjestene gikk i burka.  Så både rødt, knekort, utringing og bare skuldre.  Ska i bryllup til høsten i selv lårkort kjole som viser skuldre.   🤣  Må være nitrist å være kvinne i dine kretser. 

hvorfor snakker du om burka? det er ingen andre som snakker om burka. 

Forøvrig er det ingen som sier at du ikke kan gå i en lårkort, rød kjole som viser skuldre. Hvor tar du fra?

Vi sier bare at lårkort er feil ift den alminnelig kjente kleskoden mørk dress, at bare skuldre i kirken tradisjonelt ikke er god skikk og at mange mener det er mot alminnelig høflighet å stjele oppmerksomhet fra briden, f.eks ved å gå i en oppsiktsvekkende kort, rød kjole.

Det betyr ikke at du ikke kan bryte disse normene. Gjør som du vil. Men du vil jo bli oppfattet som en idiot, og det kan du faktisk ikke gjøre noe med.

Det er ingen som sier at du ikke kan kle deg trashy i et bryllup, og forøvrig valse gjennom livet uten manerer og kunnskap om skikk og bruk.

Vi forteller deg bare at konsekvensen er at du blir oppfattet som en kunnskapsløs og uhøflig person, med dårlig smak.

Men det er jo ditt problem.

Anonymkode: 6da56...c4d

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (35 minutter siden):

Ja det må jeg være fordi jeg aldri har vært i et bryllup hvor kvinner er heltildekket.  Hvor kommer du fra?  Irak??

et eksempel på hvorfor kommentarene dine er idiotiske - her er en rosa kjole fra Ralph Lauren som oppfyller absolutt alle krav. Synes du den minner spesielt mye om en burka?

Lauren Ralph Lauren - LEONIDAS SLEEVELESS GOWN - Ballkjole - sport pink - 1

Anonymkode: 6da56...c4d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (20 timer siden):

Det er ikke en spesielt øst-europeisk regel, nei. Standard i Norge også å unngå hvitt, rødt og svart + utfordrende kjoler. Hovedgrunnen er at det er brudens dag og kvinnelige gjester skal ikke stjele oppmerksomheten fra henne.  Har du kjole med bare skuldre, skal du som kvinnelig bryllups gjest ha på sjal evt jakke i kirken, men på bryllupsfesten er det i ingen «regel» om dette.

Brudens dag?

Dumme meg, her har jeg gått rundt i over 40 år og trodde bryllup var brudeparets dag. Ja ja, en lærer så lenge en lever. 
 

Hva er den greia med at kjolefarger liksom tar oppmerksomheten fra bruden? Det henger jo ikke på greip. 

Anonymkode: 7543d...383

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djungelvrål skrev (2 timer siden):

Ja det må jeg være fordi jeg aldri har vært i et bryllup hvor kvinner er heltildekket.  Hvor kommer du fra?  Irak??

Nei, og det står heller ingen steder at du må være heldekket, bare unngå rødt, hvitt, svart og utfordrende klær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Brudens dag?

Dumme meg, her har jeg gått rundt i over 40 år og trodde bryllup var brudeparets dag. Ja ja, en lærer så lenge en lever. 
 

Hva er den greia med at kjolefarger liksom tar oppmerksomheten fra bruden? Det henger jo ikke på greip. 

Anonymkode: 7543d...383

ja, helt dust. Alle ser jo hvem som er bruden:

Wearing white to a friend's wedding           

og rødt tar da ikke fokus!:

WhiteRunway.com

Anonymkode: 6da56...c4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjest i mange bryllup der kleskoden er «mørk dress», men jeg har aldri mottatt en invitasjon som i HI som nærmest er en detaljert instruks. 
 

Det mangler bare i invitasjonen at de skriver at de ønsker at gjestene skal legge servietten på fanget, spise pent med kniv og gaffel og tygge med lukket munn. 😂

Anonymkode: ebeb7...856

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 14.36):

et eksempel på hvorfor kommentarene dine er idiotiske - her er en rosa kjole fra Ralph Lauren som oppfyller absolutt alle krav. Synes du den minner spesielt mye om en burka?

Lauren Ralph Lauren - LEONIDAS SLEEVELESS GOWN - Ballkjole - sport pink - 1

Anonymkode: 6da56...c4d

Men herregud, den er jo utringet!!!!!!!!!!!!!!   Det går jo ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 12.5.2023 den 16.20):

Nei, og det står heller ingen steder at du må være heldekket, bare unngå rødt, hvitt, svart og utfordrende klær. 

Jeg forholder meg til HI, det er det vi diskuterer. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er større bryllup uten kleskode. Har vært i et par og der har gjestene variert fra enkle sommerkjoler til galla. I ett av dem spurte jeg bruden om kleskode på forhånd, og hun ble sur og svarte bare "jeg antar alle gjestene er i stand til å kle seg korrekt". For å så bli sur når omtent 80% av gjestene ikke klarte å gjette seg til hva hun ville ha (smoking).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha "streng" kleskode synes jeg er helt greit sånn alt i alt (mtp. at det forhåpentligvis er en engangshendelse og spesiell anledning).

Ha en fest som passer lommeboken, og glem gave-maset...  Det er min simple og ydmyke mening om bryllup...  :dukker: :fnise:

Endret av AnonymBruker 42
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...