Gå til innhold

Brud med unormalt strenge/høye krav til kleskode og gaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi har også streng kleskode. Her skal alle gå i sjakett og kvinnene i lange aftekjoler der de kan velge mellom farger i en viss fargepalett. Rød, hvit og svart er ikke tillatt. Vi skal gifte oss på herregård med 1800-tallet som tema da. :) Vi begge er historie nerder, så det har aldri vært noe tvil om tema. 

Anonymkode: 8c950...615

Hjelp, her har dere jo misforstått totalt. Noe så flaut. Håper ikke dere har sendt ut invitasjoner enda. Kanskje du blander sammen sjakett med kjole og hvitt? 
For det første så oppgis kleskode kun i mannens antrekk. Er det sjakett eller «morning suit» så er ikke kvinnens antrekk lang kjole nei. Google litt! Eller bare se på et engelsk bryllup.

Er kleskoden galla så bruker menn kjole og hvitt og damene lange kjoler. Å diktere fargene på gjestenes kjoler er så utrolig frekt og trashy at det rett og slett ikke går an.

Noen forstår rett og slett ikke hva en kleskode er. Kleskode betyr IKKE å detaljert styre hva gjestene har på seg, men bare hvilket NIVÅ man skal kle seg på. Mørk dress, smoking osv. Alt annet er misforstått og frekt.

Anonymkode: 6cacc...5c1

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hysteri, både gaveliste og kleskode tilsier at brudeparet både er snobbete og høye på seg selv. Håper mange av de innbudte lar være å komme.

Anonymkode: 1e247...dda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 10.5.2023 den 0.56):

Antrekket virker å være helt normalt bryllupsantrekk.

Det er antakelig svært få som gir noe særlig under kr 500,/, så de har noe for alle.

Men føles jo ganske stusselig å pakke inn ett enslig håndkle og gi i bryllupsgave.... Bedre å gi 500 kroner i så fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bryllupet hadde jeg ikke følt meg komfortabel i..ei heller velkommen, hvis du skjønner..

Nesten så jeg hadde fått lyst til å kle meg litt motsatt,og hatt en kortere kjole med litt kløft, gitt andre gaver enn hva de ønsket seg..

Bare for å provosere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 0.56):

Altså unnskyld meg, men jeg syns det er helt absurd å være så detaljert på hva kvinnene som kommer i bryllupet skal ha på seg. Det med at menn skal ha på en mørk og fin dress kan jeg forstå, men alle detaljene om hva kvinner skal ha på blir for mye for meg.

For meg virker det mer som om bruden har ekstremt dårlig selvbilde eller er livredd noen skal stjele oppmerksomheten, og at det er derfor hun har laget seg så strenge regler på hva andre kvinner kan ha på og hvor dekket til de må være.... 

Anonymkode: 97aec...036

Hvis det var fordi hun var redd de skulle stjele oppmerksomheten, hvorfor diktere at de kvinnelige gjestene må ha kjole? Hvorfor ikke bukse eller skjørt og bluse? Og hvorfor må de vise anklene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hysteri, både gaveliste og kleskode tilsier at brudeparet både er snobbete og høye på seg selv. Håper mange av de innbudte lar være å komme.

Anonymkode: 1e247...dda

Kleskode er helt normalt å oppgi i bryllup 🙂 i dette tilfellet beskriver detaljene kleskoden "mørk dress". Det som ikke er normal er å gi en såpass detaljert beskrivelse av kleskoden, fremfor å skrive "mørk dress".

Endret av Marvels
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 7.24):

Vi har også streng kleskode. Her skal alle gå i sjakett og kvinnene i lange aftekjoler der de kan velge mellom farger i en viss fargepalett. Rød, hvit og svart er ikke tillatt. Vi skal gifte oss på herregård med 1800-tallet som tema da. :) Vi begge er historie nerder, så det har aldri vært noe tvil om tema. 

Anonymkode: 8c950...615

Her oppgir du sjakett, som er et antrekk for dagtid, og lang kjole til kvinner, som ikke tilhører herrenes sjakett? To forskjellige "koder". Sjakett skal brukes til dagtid, med kvinnenes kjole til knærne (rett under knærne). Sikker på at du ikke mener galla, med kjole og hvitt, hvor kvinnene har lang kjole? Eventuelt "smoking", hvor kjolen også skal være lang? 🙂 er godt eksempel på dette er å se på engelske eller kongelige bryllup. De har sjakett og kjole til knærne i under vielsen, og skifter til smoking eller kjole og hvitt, med lang kjole til middagen 🙂 .Kun nysgjerrighet fra min side altså

Endret av Marvels
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So? Jeg var i et bryllup der alle ble bedt om å kle seg ut i 70 talls klær. Man gjør som det passer brudeparet. Det er deres dag.

Anonymkode: 73772...642

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 0.57):

De forventer altså helt normal bryllupps etikette??

Kleskoden er liksom universiell i mange land, og minstekrav.

Du sitter med en datamaskin i handa, det tar sekunder å google kleskode.

Det blir ett penere brullyp og flottere bilder, om folk klarer kle seg. Tar seg ikke ut med ei mørk goth-kjærring i pent sommerbrullyp.

Anonymkode: 3f8a2...839

Nei, kjærringer i overblomstrede rysjekjoler tar seg bedre ut i et pent sommerbryllyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spesielt å måtte presisere at kvinner må kle seg anstendig, kanskje man har dårlige erfaringer fra omgangskretsen? Men stusset mest over at man MÅ vise anklene, hva er det for noe? 

Anonymkode: 0a3c7...35a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 10.5.2023 den 0.56):

Antrekket virker å være helt normalt bryllupsantrekk.

Det er antakelig svært få som gir noe særlig under kr 500,/, så de har noe for alle.

Er vel ikke normalt å presisere at man ikke må vise noen form for kløft eller ha bare skuldre vel (Untatt under selve seremonien hvis det er i en kirke, da er det kutyme å dekke seg litt til).

Men ja, enig med deg ellers at kleskoden samsvarer med mørk dress. 

Lurer på hvordan venninna til ts har fått denne informasjonen, tviler på at alle disse detaljene sto i invitasjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot slike regler i bryllup, så da jeg var brud, fikk gjestene kle seg slik de ønsket. 

Jeans, t-skjorte eller penklær, eller brudekjole. Da fikk jeg reaksjoner på at jeg må sette en dresskode slik at det er lettere for gjestene å følge. Noen dukket opp i hvit kjole som kunne se ut som brudekjole, men de fikk beskjed av de andre gjestene at det var respektløst selv om jeg syns de var veldig fine😅 

Anonymkode: a70ac...0d6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg synes det var mange krav, kunne nok blitt sagt på en mindre streng måte. Lyse farger, konservative kjoler. Så hadde det ikke virket like surt. 

Tror de forventer noe vanlig, men de fortalte i såpass detaljer at det virker negativt 

Anonymkode: 32c06...795

Det tror jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke instruere folk i detalj utover å angi eventuell kleskode. 

Dette er jo ultra bridezilla, så om jeg mottok en sånn invitasjon fra en nær venn hadde jeg sagt «vurder å rulle inn antennene litt så folk gidder stille», og hadde det ikke vært en veldig nær person hadde jeg jo skjønt at dette blir et kjipt bryllup med ekstremt høy bitcheføring fra brudeparet og bare takket nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 10.5.2023 den 15.58):

mørk blå eller lilla er da innenfor

Ja det er veldig fint, men måtte bre gi beskjed at det ER ok å gå i svart i bryllup😅 ingen dør av det! Og gjør noen det, er man iallfall kledd for anledningen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig etikette i bryllup når dresscode er mørk dress. At mange ikke lenger kjenner til det (som jo tråden viser) eller bryr seg om det, er jo tydelig når man synes det er rart. 

Endret av Fjugur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (På 10.5.2023 den 1.15):

Selv dronning Sonja har møtt opp i rød kjole i bryllup, så at det er lov i bryllup kan ikke stemme.

Da har hun selvsagt ligget med brudgommen. Slik er reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oftere og oftere glad for at jeg er mann. Har man fire dresser i hver sin kategori er man alltid velkledd bortsett fra de tre gangene i livet hvor man likevel kan leie antrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 1.05):

Syns ikke noe av dette var rart. Helt vanlig å ha kleskode, blandt annet vært i et bryllup hvor alle kvinner fikk beskjed om å kle seg i lysgul eller lysblå og menn i sort smoking. Det var nøye planlagt pga gruppebilde som ble råstilig! 😍

Vanlig med en gave til 5000 på ønskelista også, man forventer ikke at dette er noe én venn skal gi, men kanskje en vennegjeng på 8 stk istedet for 8 små graver eller at familien spleiser etc 

Det var jo alternativer til 500 kr der også så skjønner ikke hvorfor du syns det var så problematisk 

Anonymkode: 7b2ff...082

Ikke rart og ikke skulle vise skuldre , knær eller litt kløft, og ikke rød kjole??    Dette er jo ønskene til syke mennesker.  Hun mp jo tilhøre en sekt!!   Herregud.   Jeg hadde kommet i rød lårkort kjole med bare skuldre bare på trass. 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (21 timer siden):

Dette er jo helt normale kleskoder i bryllup? 🤷‍♀️

Nei, det er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...