Gå til innhold

Vegansk venn vil kontrollere menyen på grillfest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her lurer jeg på hva dere ville gjort!

Hvert år har mannen min og jeg stor grillfest helgen etter 17. Mai, der vi serverer en bred grillmeny med alt fra kjøtt til fisk/sjømat og vegetariske alternativer. Vi passer alltid på å lage nok variert tilbehør som kan passe til de fleste dietter, også vegansk, og har ofte lagd egne retter til veganere/vegetarianere, hvis de har ønsket det.

Som hvert år, inviterte vi alle gjennom event på Facebook, og til min overraskelse (og skal vi si forferdelse) foreslo én av våre veganske venner at vi skulle ha en 100% vegansk meny, siden dette er det beste for alle gjestene/klimaet/dyrene, etc. Dette har nå utviklet seg til en stor krangel mellom dem og mange av de andre gjestene, og flere har sagt at de nekter å komme hvis de blir "tvunget" til å spise helvegansk.

Vi er ikke direkte mot å kjøre full vegansk meny, men føler det blir for ekstremt å pålegge alle 25+ som kommer å følge dette. Vurderer nå å avlyse hele greia... Hva ville dere gjort?

Anonymkode: b429d...c4f

Har han ( de ) ikke sosiale antenner da, som krangler om hva andre (dere) skal servere de? Hadde ignorert krangel,  og skrevet saklig , hei : vi lager noe for enhver smak på grillfesten . Mvh vertskapet . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

Har han ( de ) ikke sosiale antenner da, som krangler om hva andre (dere) skal servere de? Hadde ignorert krangel,  og skrevet saklig , hei : vi lager noe for enhver smak på grillfesten . Mvh vertskapet . 

Det har jo ordnet seg :)

 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Topsi said:

Jeg har allerede sagt at det er frekt å forlange spesialmat for alle når en selv er invitert i selskap

ja, jeg refererte til det du skrev "Det blir jo enda mer teit enn å bare ha veganermat, ikke bare vil du presset ditt eget syn på andre, men andre må, hvis de skal spise der, spise noe som er imot deres moral. "

Veganeren her har presset sitt syn på andre, tydelig at flere i dette selskapet ikke er enig i veganerens moral heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var ikke deg jeg svarte heller. 

Å spise mer frukt og grønnsaker er helt klart en utvikling i en sunn retning for kloden og kroppen. Det er også mye dyrehold i verden som ikke er bra for noen, jeg snakker ikke om reindrift og jakt.

Anonymkode: dd004...9e5

Ja, men det budskapet kan man spre i sine egne middagsselskaper, man misjonerer ikke hjemme hos andre.

Folk blir ikke mer vennlig innstilte eller åpne for forandring ved å bli pådyttet holdninger. 
 

Anonymkode: 357d1...f45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt blankt nei til denne endringen. Greit at denne personen velger å være veganer/vegetarianer. Det skal ikke bli presset på alle andre som kommer. Da kan de invitere selv en annen gang. Dere er flinke til å servere noe for enhver smak så fortsett med det.

Anonymkode: cb734...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Var ikke deg jeg svarte heller. 

Å spise mer frukt og grønnsaker er helt klart en utvikling i en sunn retning for kloden og kroppen. Det er også mye dyrehold i verden som ikke er bra for noen, jeg snakker ikke om reindrift og jakt.

Anonymkode: dd004...9e5

Nei, du svarte en annen som også mener det er feil å påtvinge andre å ikke kunne spise kjøtt, som tross alt er det vi alltid har spist. 

Du svarte med: Verden utvikler seg, men det er ikke alle som klarer å henge med i svingene, forstår jeg. 

Da må du tåle at andre setter spørsmål og sier seg uenig. 

Anonymkode: ee581...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold på den opprinnemige planen. Jeg ville vurdert å ikke invitere den kravstore veganeren neste gang.

Religion kan man holde for seg selv. Blir som om en muslim skulle krevd at alle gjestene spiste halal. 

Anonymkode: bb209...d2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det blir som vanlig et godt utvalg av mat. Takk for ideen, men det blir ikke aktuelt denne gangen». Vipps er det ikke mer å diskutere eller lure på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Her lurer jeg på hva dere ville gjort!

Hvert år har mannen min og jeg stor grillfest helgen etter 17. Mai, der vi serverer en bred grillmeny med alt fra kjøtt til fisk/sjømat og vegetariske alternativer. Vi passer alltid på å lage nok variert tilbehør som kan passe til de fleste dietter, også vegansk, og har ofte lagd egne retter til veganere/vegetarianere, hvis de har ønsket det.

Som hvert år, inviterte vi alle gjennom event på Facebook, og til min overraskelse (og skal vi si forferdelse) foreslo én av våre veganske venner at vi skulle ha en 100% vegansk meny, siden dette er det beste for alle gjestene/klimaet/dyrene, etc. Dette har nå utviklet seg til en stor krangel mellom dem og mange av de andre gjestene, og flere har sagt at de nekter å komme hvis de blir "tvunget" til å spise helvegansk.

Vi er ikke direkte mot å kjøre full vegansk meny, men føler det blir for ekstremt å pålegge alle 25+ som kommer å følge dette. Vurderer nå å avlyse hele greia... Hva ville dere gjort?

Anonymkode: b429d...c4f

Her er mine to svar.

Hvis det kom i form av SMS eller chat. hadde jeg svart med dette 

🖕 

 

Hadde de sagt dette muntlig hadde jeg. 

HA! lol, ja du tror det eller? <Legg inn random svar fra de> 

Skjer ikke

Anonymkode: 03d19...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jo denne veganske venninna di ha en egen fest, der hun bestemmer maten. Dere bestemmer selvsagt menyen på deres fest. Dette syns jeg at du kan skrive på denne facebookgruppen også; at på deres fest bestemmer dere menyen, men at alle står selvsagt helt fritt til å lage sin egen fest hvor de bestemmer menyen.
 

Og slik du beskriver menyen deres, høres den jo helt perfekt ut, for da kan alle finne noe de kan spise ut fra egne preferanser. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet for noen frekke folk som vil bestemme hva andre skal servere på sin egen fest! Hva feiler det folk?! Bekrefter dessverre inntrykket av veganere som sære og selvsentrerte mennesker. 
 

Dere kan svare: Takk for innspill. Vi kommer til å servere noe for enhver smak, både kjøtt og veganske alternativer. 

Anonymkode: ec6fd...223

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her regner jeg med at det var kjøttspiserne som laget kvalm først! Som veganer så stiller jeg aldri spørsmål om hvorfor andre spiser kjøtt, men opplever likevel å bli «angrepet» av kjøttspisere pga mitt valg om å ikke spise animalske produkter. Ser ikke problemet med å spørre, eller komme med forslag om vegetarisk/helvegansk grillfest. Det er uansett opp til verten å si ja/nei! 

Anonymkode: 9e2cd...4a7

Det kommer da vitterlig tydelig frem i hovedinnlegget at det er veganeren som startet drama denne gangen. 

Og jo. Det er et problem å spørre. Man ber ikke folk som har invitert deg på middag om å endre menyen. Det er ufattelig frekt. Særlig når vertskapet allerede tar hensyn til allergier og overbevisninger.

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her lurer jeg på hva dere ville gjort!

Hvert år har mannen min og jeg stor grillfest helgen etter 17. Mai, der vi serverer en bred grillmeny med alt fra kjøtt til fisk/sjømat og vegetariske alternativer. Vi passer alltid på å lage nok variert tilbehør som kan passe til de fleste dietter, også vegansk, og har ofte lagd egne retter til veganere/vegetarianere, hvis de har ønsket det.

Som hvert år, inviterte vi alle gjennom event på Facebook, og til min overraskelse (og skal vi si forferdelse) foreslo én av våre veganske venner at vi skulle ha en 100% vegansk meny, siden dette er det beste for alle gjestene/klimaet/dyrene, etc. Dette har nå utviklet seg til en stor krangel mellom dem og mange av de andre gjestene, og flere har sagt at de nekter å komme hvis de blir "tvunget" til å spise helvegansk.

Vi er ikke direkte mot å kjøre full vegansk meny, men føler det blir for ekstremt å pålegge alle 25+ som kommer å følge dette. Vurderer nå å avlyse hele greia... Hva ville dere gjort?

Anonymkode: b429d...c4f

Tenker dere må gjøre sånn som dere føler for, så får veganerene og de ikke veganske innrette seg etter det. Personlig synes jeg det er veldig pinlig av dem å begynne å krangle og true med å ikke komme.  Det er deres fest. Synes også det er ganske dårlig å prøve å presse dere til at alt skal være vegansk.  Kjør deres løp kommer de ikke pga det eller velger å surne til festen så vet dere hvem dere ikke skal invitere neste år 🤷‍♀️

Anonymkode: 95566...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg må si at jeg trodde det var en relativt sjelden kombo.

Anonymkode: 357d1...f45

Alle vet jo at Hitler var vegetarianer.

Anonymkode: dc2e5...375

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser denne veganervennen om vinteren her i Norge av kortreist mat, (siden hen snakker om klimaet ) dvs mat som ikke er kommet på containerbåt,  lastebil eller fly......gamle poteter, kål og fjorårets jordbær? 

 

Anonymkode: 1aef4...48b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her lurer jeg på hva dere ville gjort!

Hvert år har mannen min og jeg stor grillfest helgen etter 17. Mai, der vi serverer en bred grillmeny med alt fra kjøtt til fisk/sjømat og vegetariske alternativer. Vi passer alltid på å lage nok variert tilbehør som kan passe til de fleste dietter, også vegansk, og har ofte lagd egne retter til veganere/vegetarianere, hvis de har ønsket det.

Som hvert år, inviterte vi alle gjennom event på Facebook, og til min overraskelse (og skal vi si forferdelse) foreslo én av våre veganske venner at vi skulle ha en 100% vegansk meny, siden dette er det beste for alle gjestene/klimaet/dyrene, etc. Dette har nå utviklet seg til en stor krangel mellom dem og mange av de andre gjestene, og flere har sagt at de nekter å komme hvis de blir "tvunget" til å spise helvegansk.

Vi er ikke direkte mot å kjøre full vegansk meny, men føler det blir for ekstremt å pålegge alle 25+ som kommer å følge dette. Vurderer nå å avlyse hele greia... Hva ville dere gjort?

Anonymkode: b429d...c4f

Lag det som dere har gjort. Vegansk er bare tull.  Veganere krever å  få vegansk mat når dem kommer på besøk, men dem lager ikke kjøtt til venner når dem kommer på besøk.  Veganere er noen selvgode egoister.

Anonymkode: 60f96...b84

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er da ikke vanskelig. Du bare sier st vertsskapet bestemmer menyen. Du kan velge meny når du inviterer inn, gleder meg til neste hel-veganske samling hos deg!

Anonymkode: 0c8b9...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du kan si til hun venninnen din at du har et vegansk alternativ til hun og de som er veganske, men at du ikke lager kun en vegansk meny til alle sammen, og at hun får gjøre som hun vil når hun inviterer gjester hjem til seg. 🤷‍♀️ Hvis hun ikke blir fornøyd med det, så er det vel frivillig å komme. 🤷‍♀️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vertene som bestemmer menyen. Det ser ut som at dere har noe for alle, så hvorfor forandre det? Vennen som er vegansk, kan lage helvegansk meny når h*n inviterer folk hjem til seg. Jeg kan forså at flere ikke vil komme hvis en i gjengen skal trumfe igjennom sitt livssyn. Jeg respekterer at folk er vegetarianere, veganere, kan ikke spise svin pga religion osv og jeg ville servert noe for alle. Alle skal jo føle seg velkomne hos dere, og sånn jeg ser det, så serverer dere noe for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 16.21):

Her lurer jeg på hva dere ville gjort!

Hvert år har mannen min og jeg stor grillfest helgen etter 17. Mai, der vi serverer en bred grillmeny med alt fra kjøtt til fisk/sjømat og vegetariske alternativer. Vi passer alltid på å lage nok variert tilbehør som kan passe til de fleste dietter, også vegansk, og har ofte lagd egne retter til veganere/vegetarianere, hvis de har ønsket det.

Som hvert år, inviterte vi alle gjennom event på Facebook, og til min overraskelse (og skal vi si forferdelse) foreslo én av våre veganske venner at vi skulle ha en 100% vegansk meny, siden dette er det beste for alle gjestene/klimaet/dyrene, etc. Dette har nå utviklet seg til en stor krangel mellom dem og mange av de andre gjestene, og flere har sagt at de nekter å komme hvis de blir "tvunget" til å spise helvegansk.

Vi er ikke direkte mot å kjøre full vegansk meny, men føler det blir for ekstremt å pålegge alle 25+ som kommer å følge dette. Vurderer nå å avlyse hele greia... Hva ville dere gjort?

Anonymkode: b429d...c4f

de har null rett til å diktere hva andre skal spise. Om de ønsker å spise vegansk, ja værsågod. Men andre må få lov å spuse kjøtt og fisk om de vil. Da får heller veganerne invitere til helaftens med kun vegansk en annen gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...