Gå til innhold

Hvorfor ikke kalle en neger for en neger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor ikke bare kalle et menneske for et menneske?🤔 

Anonymkode: 57acf...579

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En fra Tunisia og en fra Frankrike (en mørk) raner en bank og løper fra stedet. Politiet spør deg om du kan forklare utseendet på disse to. Han fra Tunisia er fra Afrika, han fra Frankrike er fra Europa. Hvordan vil man enklest kunne skille disse to fra hverandre?

Sier man han med afrikansk utseende om han fra Frankrike? Men han er jo ikke fra Afrika? eller er det for enkelhetens skyld bedre å si neger om han fra Frankrike? Alt vil jo bli feil uansett?

Og om man bruker N ordet er det vel stort sett for å forklare en person, ikke noe man sier direkte til de? Man sier jo gjerne uteligger om byens glade gutter...men sover de nødvendigvis ute? er det ikke feil å kalle de uteligger? Men om det var han som løp fra stedet ville jeg jo sagt han som ser ut som en uteligger til politiet? 

Anonymkode: 1c5f5...cd7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 timer siden):

Men det er vel ok for dem når de kaller hverandre det? Eller kverulerer jeg nå?

Ja du kverulerer 

Jeg kan si «moren min er irriterende». Du kan ikke si «moren din er irriterende» til meg. Rocket science 🧪 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En fra Tunisia og en fra Frankrike (en mørk) raner en bank og løper fra stedet. Politiet spør deg om du kan forklare utseendet på disse to. Han fra Tunisia er fra Afrika, han fra Frankrike er fra Europa. Hvordan vil man enklest kunne skille disse to fra hverandre?

Sier man han med afrikansk utseende om han fra Frankrike? Men han er jo ikke fra Afrika? eller er det for enkelhetens skyld bedre å si neger om han fra Frankrike? Alt vil jo bli feil uansett?

Og om man bruker N ordet er det vel stort sett for å forklare en person, ikke noe man sier direkte til de? Man sier jo gjerne uteligger om byens glade gutter...men sover de nødvendigvis ute? er det ikke feil å kalle de uteligger? Men om det var han som løp fra stedet ville jeg jo sagt han som ser ut som en uteligger til politiet? 

Da kan man si at den ene var mørkhudet og snakket fransk uten aksent f.eks.? Om den ene hadde rødt hår, ville du klart å beskrive ham uten å kalle ham et gulrothue, eller hadde det vært vanskelig for deg?

Anonymkode: d4a44...883

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Johan Golden, Hanne Nabintu Herland, Haddy Njie,  John Carew, Miss-Norway-jenta og Alexandra Joner er jo mørkhudede? Og neger er da den betegnelsen dere/ts mener at er presist, nøytralt og beskrivende for dem. Kanskje vi kan kalle dem mulatter da, men ser vi det? Et par av de andre er kanskje pakkiser? Karpe-gutta har (indisk-, og nord-)afrikansk bakgrunn, hva er de? 

Anonymkode: 33426...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du sier "en av dem var neger", må du jo uansett presisere, og mørkhudet  er da ikke mer upresist enn at noen "så ut som en neger", hvordan var håret, høyde, klærne, kroppen, hvor mørkhudet? Begge måtte jo beskrives, en neger og en ikke-neger løp fra stedet ville ikke gitt politiet noen god informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det lov å si svart da?

Anonymkode: 5dfb9...faa

Nei.. Sier noen hvit til meg så klikker det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor MÅ du si det. Hvorfor skal de omtales som noe mens hvite er standarden?  Hvis man MÅ forklare hvordan noen ser ut så sier man gjerne mørk, afrikansk eller noe sånt. Man pleier jo ikke å beskrive folk når man snakker om noen med mindre det er relevant for samtalen.

Anonymkode: 7813e...3a1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kva er det man skal sei da? Om man må altså.

Mørkhudet? Person med store mengder melanin?

Anonymkode: 570c6...e48

Dette har jeg også lurt på en stund, uten å finne noe tydelig svar. Hva ER greit å si?

Ikke noe problem med å skjønne at neger er helt ut. Men når også "mørkhudet" og "svart" utgår, så vil jeg gjerne vite hvilket adjektiv som er ok? 

Og ikke kom og si at vi ikke trenger å bruke hudfarge for å beskrive noen. Noen ganger er det faktisk hensiktsmessig.  

Anonymkode: 71715...ace

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da kan man si at den ene var mørkhudet og snakket fransk uten aksent f.eks.? Om den ene hadde rødt hår, ville du klart å beskrive ham uten å kalle ham et gulrothue, eller hadde det vært vanskelig for deg?

Anonymkode: d4a44...883

Trenger ikke nødvendigvis å høre språket, jeg snakker om å forklare utseendet. Begge har mørk hud, brune øyne, svart hår osv.

Hadde en hatt rødt hår hadde jeg selvfølgelig sagt at en hadde rødt hår. Da skiller man jo på personene ved hjelp av hårfarge. De andre to ville vært vanskeligere å skille. Hadde jeg sagt at han ene var neger hadde de med kun det ene ordet forstått hva jeg mente.

Hvorfor skulle jeg kalt han gulrothue? Da sier man jo noe for å være stygg?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den anonyme skrev (6 timer siden):

Om jeg sier "han var neger" så kritiserer jeg han ikke, jeg beskriver hans hudfarge!

Det er like mange vakre negre som det er vakre hvite f.eks, og jeg ser ingenting galt med ordet neger! 

Har det slått deg at det ikke handler om hva du føler. 

Anonymkode: 3a394...f66

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har det slått deg at det ikke handler om hva du føler. 

Anonymkode: 3a394...f66

Så det handler om hva du føler?

Kjenne flere som ikke kunne brydd seg mindre om hva folk sier, de mener folk er krenket på demmes vegne.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den anonyme skrev (6 timer siden):

Det er snart ikke lov til å snakke om hvor folk kommer fra heller. Alt er krenkende 🙌🏻

Og vi lar det skje.

Anonymkode: 2b15a...8b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den anonyme skrev (5 timer siden):

De kaller jo hverandre for neger…? Hvorfor skal det være egne regler for slikt utfra hvem som snakker?

Det er noe som heter kontekst..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jobb hvor jeg må være skikkelig årvåken hele tiden. 
Vi er mange på jobb og fra forskjellige opprinnelser.

En dag satt flere av oss og hadde en liten pause. Jeg skulle da fortelle en artig ting som en annen kollega og jeg hadde opplevd dagen før.

Jeg sa at Bente bla bla bla og mine kolleger spurte hvem er Bente? Jeg forklarte ala, Bente som jobber der og der. Ingen visste hvem Bente var. Jeg forsøker å forklare hvem hun var atter en gang ved å si at Bente jobber jo med Arne. Alle visste hvem Arne var, men ikke Bente.

Siden de spurte flere ganger om hvem Bente var og jeg fortalte at det er hun pene, tynne, langt mørkt hår og selv ikke det hjalp, så sa jeg hun negeren. DA visste alle hvem hun var med en gang.

Jeg prøvde i det lengste å ikke gå på hudfarge da det er mange mørkhudede på min jobb.

Enkelte ganger kan ting fort forklares ved å faktisk bruke ordet neger uten at det er rasisme av den grunn.

Jeg ser ikke på ordet neger som krenkende. Ei heller ser jeg på ordet hviting som jeg har fått slengt etter meg i syden. 
Jeg trur folk leter mer lupe etter å finne noe de kan la seg krenkes over og det skal de bare få lov til. 

Anonymkode: 17469...948

Jeg var i en lignende situasjon på jobb, da var det en jeg ikke husket navnet på. Fikk høre etterpå av en kollega at hun var helt sjokkert, for jeg var jo ikke rasist. Der og da tenkte jeg ikke så mye over det, så jeg ble litt paff over at det ble tatt så heftig opp. I ettertid på et møte om verdier på jobb tok noen opp at "en eller annen" hadde brukt ordet neger. "Slike holdninger har vi ikke hos oss" sa en av lederne

Jeg mente ikke noe vondt med det, men jeg ser jo at veldig mange andre tar det vondt opp, så tror nok jeg i fremtiden vil forsøke å unngå akkurat det ordet da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Johan Golden, Hanne Nabintu Herland, Haddy Njie,  John Carew, Miss-Norway-jenta og Alexandra Joner er jo mørkhudede? Og neger er da den betegnelsen dere/ts mener at er presist, nøytralt og beskrivende for dem. Kanskje vi kan kalle dem mulatter da, men ser vi det? Et par av de andre er kanskje pakkiser? Karpe-gutta har (indisk-, og nord-)afrikansk bakgrunn, hva er de? 

Når ble Hanne N Herland mørkhudet??

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kva er det man skal sei da? Om man må altså.

Mørkhudet? Person med store mengder melanin?

Anonymkode: 570c6...e48

Mørk i huden pleier jeg å si om jeg absolutt må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Den anonyme said:

Og ellers har du det greit? 😂 

Så vi kan ikke kalle noen neger, men å kalle noen dum fordi de ikke har samme oppfatning av ting som oss selv -Det kan vi? 

Ikke bare kan. Vi skal da vitterlig sette ned foten når noen har vanskeligheter med å følge med i tiden. Senest i går, på frigjøringsdagen, kom det tydelig frem grunner til at vi ikke skal sitte passive når andre begår urett. 

Dèt synes jeg ikke vi skal i hverdagen heller. Hverken i nabostrøk eller på nett.

Så akkurat et slikt ytterpunkt som å skulle bruke visse ord kun på trass, det kan/skal vi slå ned på. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en jobb hvor jeg må være skikkelig årvåken hele tiden. 
Vi er mange på jobb og fra forskjellige opprinnelser.

En dag satt flere av oss og hadde en liten pause. Jeg skulle da fortelle en artig ting som en annen kollega og jeg hadde opplevd dagen før.

Jeg sa at Bente bla bla bla og mine kolleger spurte hvem er Bente? Jeg forklarte ala, Bente som jobber der og der. Ingen visste hvem Bente var. Jeg forsøker å forklare hvem hun var atter en gang ved å si at Bente jobber jo med Arne. Alle visste hvem Arne var, men ikke Bente.

Siden de spurte flere ganger om hvem Bente var og jeg fortalte at det er hun pene, tynne, langt mørkt hår og selv ikke det hjalp, så sa jeg hun negeren. DA visste alle hvem hun var med en gang.

Jeg prøvde i det lengste å ikke gå på hudfarge da det er mange mørkhudede på min jobb.

Enkelte ganger kan ting fort forklares ved å faktisk bruke ordet neger uten at det er rasisme av den grunn.

Jeg ser ikke på ordet neger som krenkende. Ei heller ser jeg på ordet hviting som jeg har fått slengt etter meg i syden. 
Jeg trur folk leter mer lupe etter å finne noe de kan la seg krenkes over og det skal de bare få lov til. 

Anonymkode: 17469...948

Hvorfor ikke bare si at hun var mørk i huden? Hadde aldri falt meg inn å bruke ordet neger, særlig ikke på en arbeidsplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bacteria skrev (4 timer siden):

Ingen av disse passer inn i den tradisjonelle bruken av ordet.

Men spade er jo spade, og neger er neger. Hele denne tråden er jo full av folk som mener de trenger ordet for å nettopp skille negre fra ikke-negre, det er det enkleste for å beskrive noen. Hvis noen som ser ut som en neger ikke er det, og andre negre ikke ser ut som negre, hva er det da å være neger? 
Hvis ei dame som er revisor ser ut som en bondekjerring, og alle kaller henne bondekjerringa, kan det hende hun ikke liker det? Og at ekte bondekjerringer heller ikke liker å bli sammenlignet med den dårlig kledde revisoren? Selvom det finnes stilige bønder og kjerring tradisjonelt betyr kone, er det ikke noe negativt med ordet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...