Gå til innhold

Hvorfor ikke kalle en neger for en neger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den anonyme skrev (1 minutt siden):

Jeg er 162 ca (med sko 😜) og hvis noen kaller meg liten, burde jeg føle meg krenket da? For det er jo ikke sikkert at det var positivt ment…. 

Hvis det er sagt på en negativ måte, så må du absolutt føle deg krenket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Hvis det er sagt på en negativ måte, så må du absolutt føle deg krenket.

Greit nok, men da kan man vel også si neger så lenge det ikke er på en negativ måte?

Jeg ser ikke forskjellen

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den anonyme skrev (6 minutter siden):

Om jeg sier "han var neger" så kritiserer jeg han ikke, jeg beskriver hans hudfarge!

Det er like mange vakre negre som det er vakre hvite f.eks, og jeg ser ingenting galt med ordet neger! 

Neger er ikke en farge. 

Du kritiserer kanskje ikke, men det er så mye vonde følelser som ligger i det ordet at man av hensyn til andre enn seg selv lar være å bruke det ordet. 

Hvis du hadde lest historien til ordet så hadde du skjønt hvorfor du ikke bør bruke akkurat det ordet. 

Anonymkode: 78d96...949

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hva du vil for meg, men du fremstår i beste fall fullstendig akterutseilt og dum.

Det hadde ikke negativ klang i 1960, men det har forandret seg. Språk handler om å gjøre seg forstått, og da må du ta inn over deg hvordan andre oppfatter ordet.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den anonyme skrev (2 minutter siden):

Greit nok, men da kan man vel også si neger så lenge det ikke er på en negativ måte?

Jeg ser ikke forskjellen

Jeg ser kun forskjell mellom ord som er sagt og ment som fornærmelse og ord som er sagt og ment nøytralt.

Ordet neger konkret er et morsomt eksempel fordi svarte mellom kaller seg for nigga o.l. og ingen blir fornærmet av det. Men hvis en hvit person sier ordet, så MÅ det være en fornærmelse og ingen bryr seg om det egentlig er ment som det eller ikke.

Over tid har det utviklet seg en tendens hvor noen blir fornærmet av å bli kalt det av hvite mennesker og plutselig er det fornærmelse for alle. Da jeg jobbet som frivillig i kommunen og hadde med nyankomne flyktninger å gjøre, ble jeg ''tildelt'' en afrikansk dame som forklarte meg dette. Hun blir ikke fornærmet hvis en annen svart person kaller henne det, men hvis en hvit person gjør det, da MÅ det være fornærmelse. Det var ikke mulig, ifølge henne, at en hvit person kan si neger uten å mene det fornærmende. 

At hun kunne generalisere om alle hvite mennesker på denne måten var forbløffende, men i våre moderne tider - helt innenfor. Jeg fortalte henne om min mor som jobbet som helsearbeider i en afrikansk land i noen år gjennom en organisasjon og hvordan de lokale kvinnene lo av hennes lyse hud og lyst hår og kom med mindre pene betegnelser. Nei, det var bare nysgjerrighet og ikke vondt ment, sa hun. Da vet vi hvilken målestokk som brukes.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi du ikke lever i et vakum, og ting har skjedd siden du var liten.

Anonymkode: b910d...bea

Det er vel litt av poenget, at det strengt tatt ikke har skjedd noe. Ordet har vært helt nøytralt, og ikke negativt lada. Plutselig mente noen at ordet ikke skulle brukes, av uviss årsak. Ordets betydning hadde ikke forandra seg hverken på papiret eller i praksis, så at ordet plutselig skulle være fy-fy fremstår mer som ren manipulasjon enn noe annet.

Anonymkode: 617fe...bce

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg har ordet endret betydning med årene. Da jeg var liten var det en vanlig betegnelse på mørke med afrikansk opprinnelse, men etter hvert vet vi jo bedre. Jeg forbinder nå ordet med slave, og det er det selvfølgelig ikke greit å kalle andre.

Anonymkode: d50ba...2e6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den anonyme skrev (30 minutter siden):

Om jeg sier "han var neger" så kritiserer jeg han ikke, jeg beskriver hans hudfarge!

Det er like mange vakre negre som det er vakre hvite f.eks, og jeg ser ingenting galt med ordet neger! 

Hvorfor kan du ikke si svart eller mørk hud da? Hvorfor føler du at du trenger et helt eget ord og at det ikke holder med å bruke adjektiver slik du ville brukt om du snakket om hvite? 

Det er ikke sikkert det er bevisst, men underbevisst ligger det ofte en del holdninger. Tenk gjennom det.

Anonymkode: d4a44...883

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan du ikke si svart eller mørk hud da? Hvorfor føler du at du trenger et helt eget ord og at det ikke holder med å bruke adjektiver slik du ville brukt om du snakket om hvite? 

Det er ikke sikkert det er bevisst, men underbevisst ligger det ofte en del holdninger. Tenk gjennom det.

Vil da si neger er mer nøytral, enn å si svart. Mener du det er innfor å si han gule, i stedet for asiatiske?

Anonymkode: a505d...24a

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Neger er ikke en farge. 

Du kritiserer kanskje ikke, men det er så mye vonde følelser som ligger i det ordet at man av hensyn til andre enn seg selv lar være å bruke det ordet. 

Hvis du hadde lest historien til ordet så hadde du skjønt hvorfor du ikke bør bruke akkurat det ordet. 

Anonymkode: 78d96...949

Ja, men hva sier så historien? Vet du hva opphavet til ordet neger er? 

Anonymkode: 63ee2...bb1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (22 minutter siden):

Si hva du vil for meg, men du fremstår i beste fall fullstendig akterutseilt og dum.

Det hadde ikke negativ klang i 1960, men det har forandret seg. Språk handler om å gjøre seg forstått, og da må du ta inn over deg hvordan andre oppfatter ordet.

Fasit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke si svart eller mørk ifølge snowflakene ;

https://www.nrk.no/ytring/en-laerer-pa-tahev-1.15797173

Anonymkode: 7fe0d...cb7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som du vil. Noen blir såret, andre bryr seg ikke, og de fleste av oss syns bare du framstår som lettere ubegavet når du insisterer på å bruke utdaterte begreper. 

Anonymkode: 8cfc7...333

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Stakkars spansktalende som tydeligvis er rasister alle sammen hver gang de sier ordet svart - negro og negra.

Jeg er overrasket at ingen har startet en kampanje å fjerne den svarte fargen fra spansk språk.  

Vel, det var en liten bølge av folk som mente at Montenegro måtte bytte navn på landet sitt. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Litt enig med deg men... Jeg har vokst opp med negerkoge i barnebok og negerboller osv, har aldri tenkt tanken da i min barndom at det var rasistisk. De er flere i familien som har adoptert barn fra utlandet, så i vår familie er vi samlet i alle farver og fasonger. Men vi har også lært tidlig om slavehandel å hvor fælt mange ble behandlet å jeg tenker at en så enkel ting som å ikke bruke ordet neger må vi klare. Men jeg tenker ikke heller rasistisk om jeg hører dette ordet. Alle er vi like, uansett hudfarve.

Anonymkode: 6ac1d...d4d

Nå må vi også huske at ikke bare afrikanere var offer for slavehandelen. Rundt én million europeere og nordamerikanske var slaver i Afrika mellom 1500-1860. Rundt 3-4000 av disse var norske. Slavehandel har vært svært normalt i alle land, og lenge før den atlantiske slavehandelen hvor afrikanske land solgte sine egne folk til britiske kolonier, amerika, Spania, Portugal, Brazil etc. Vi har alle, uansett hudfarge, forfedre som var offer for slavehandel. Bare i nyere tid ble slavehandel slått ned på, og det først av vestlige "hvite" land. Det er fortsatt slaver i mange andre land i Afrika og midtøsten spesielt. 

Når det er sagt, neger ble brukt på en tid hvor rasisme fortsatt sto sterkt i Amerika (og det ble vel også brukt når de holdt slaver). Ordet har et negativ assosiasjon. Man kan si at det bare er et beskrivende ord så mye man vil, men ord som blir brukt av rasister blir, vel, rasistiske.

Det burde ikke være spesielt vanskelig for deg å ikke bruke det ordet.

Anonymkode: 0f87e...3c9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Drizzt said:

Jeg ser kun forskjell mellom ord som er sagt og ment som fornærmelse og ord som er sagt og ment nøytralt.

Ordet neger konkret er et morsomt eksempel fordi svarte mellom kaller seg for nigga o.l. og ingen blir fornærmet av det. Men hvis en hvit person sier ordet, så MÅ det være en fornærmelse og ingen bryr seg om det egentlig er ment som det eller ikke.

Over tid har det utviklet seg en tendens hvor noen blir fornærmet av å bli kalt det av hvite mennesker og plutselig er det fornærmelse for alle. Da jeg jobbet som frivillig i kommunen og hadde med nyankomne flyktninger å gjøre, ble jeg ''tildelt'' en afrikansk dame som forklarte meg dette. Hun blir ikke fornærmet hvis en annen svart person kaller henne det, men hvis en hvit person gjør det, da MÅ det være fornærmelse. Det var ikke mulig, ifølge henne, at en hvit person kan si neger uten å mene det fornærmende. 

At hun kunne generalisere om alle hvite mennesker på denne måten var forbløffende, men i våre moderne tider - helt innenfor. Jeg fortalte henne om min mor som jobbet som helsearbeider i en afrikansk land i noen år gjennom en organisasjon og hvordan de lokale kvinnene lo av hennes lyse hud og lyst hår og kom med mindre pene betegnelser. Nei, det var bare nysgjerrighet og ikke vondt ment, sa hun. Da vet vi hvilken målestokk som brukes.

Merkelig det der hvordan betydningen av ord kommer an på kontekst. Dersom jeg sier spøkefult til min kamerat at han er en tosk, så ler han og syntes det er gøy. Men dersom en fremmend kaller han en tosk, så er det en fornærmelse. I alle dager!??!?! Det er det samme ordet, men i det ene tilfelle blir det sett på som noe stygt ! Tosk er da bare et ord

Anonymkode: cb29b...c44

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Kjære internett. :skriver: Lurer på hva jeg skal gjøre, da jeg strever med enkle ting, som å knyte skoene mine, samt forstå hèlt grunnleggende prinsipper :skriver:".

"Kjære deg. Du er dessverre ikke alene :skriver: Trangen til å provosere eller mangel på empati, tyder som oftest på at man har en forstyrrelse. Har du prøvd å bytte til sko med borrelås? :skriver: Dét kan være en start når man har vansker med det åpenbare. Dette samt å øke fravær fra kommentarfelt og fora, er sterkt å anbefale. :skriver:

Å trekke ut wifien, høres ut som kan bli altfor krevende. 

Ellers alt godt og god bedring :skriver:. Med vennlig hilsen Internett" 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (1 minutt siden):

"Kjære internett. :skriver: Lurer på hva jeg skal gjøre, da jeg strever med enkle ting, som å knyte skoene mine, samt forstå hèlt grunnleggende prinsipper :skriver:".

"Kjære deg. Du er dessverre ikke alene :skriver: Trangen til å provosere eller mangel på empati, tyder som oftest på at man har en forstyrrelse. Har du prøvd å bytte til sko med borrelås? :skriver: Dét kan være en start når man har vansker med det åpenbare. Dette samt å øke fravær fra kommentarfelt og fora, er sterkt å anbefale. :skriver:

Å trekke ut wifien, høres ut som kan bli altfor krevende. 

Ellers alt godt og god bedring :skriver:. Med vennlig hilsen Internett" 

Og ellers har du det greit? 😂 

Så vi kan ikke kalle noen neger, men å kalle noen dum fordi de ikke har samme oppfatning av ting som oss selv -Det kan vi? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påstår at neger beskriver utseende, men det gjør det ikke. Neger er et substantiv, altså noe man "er". Med en gang man benytter substantiv til å beskrive, så blir det mer en påstand enn beskrivelse. 

Adjektiv er beskrivende ord, og om du skal beskrive noen så er det adjektiv som blir riktig å bruke. 

Anonymkode: 7a8cf...dbb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jobb hvor jeg må være skikkelig årvåken hele tiden. 
Vi er mange på jobb og fra forskjellige opprinnelser.

En dag satt flere av oss og hadde en liten pause. Jeg skulle da fortelle en artig ting som en annen kollega og jeg hadde opplevd dagen før.

Jeg sa at Bente bla bla bla og mine kolleger spurte hvem er Bente? Jeg forklarte ala, Bente som jobber der og der. Ingen visste hvem Bente var. Jeg forsøker å forklare hvem hun var atter en gang ved å si at Bente jobber jo med Arne. Alle visste hvem Arne var, men ikke Bente.

Siden de spurte flere ganger om hvem Bente var og jeg fortalte at det er hun pene, tynne, langt mørkt hår og selv ikke det hjalp, så sa jeg hun negeren. DA visste alle hvem hun var med en gang.

Jeg prøvde i det lengste å ikke gå på hudfarge da det er mange mørkhudede på min jobb.

Enkelte ganger kan ting fort forklares ved å faktisk bruke ordet neger uten at det er rasisme av den grunn.

Jeg ser ikke på ordet neger som krenkende. Ei heller ser jeg på ordet hviting som jeg har fått slengt etter meg i syden. 
Jeg trur folk leter mer lupe etter å finne noe de kan la seg krenkes over og det skal de bare få lov til. 

Anonymkode: 17469...948

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...