Den anonyme Skrevet 9. mai 2023 #41 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du påstår at neger beskriver utseende, men det gjør det ikke. Neger er et substantiv, altså noe man "er". Med en gang man benytter substantiv til å beskrive, så blir det mer en påstand enn beskrivelse. Adjektiv er beskrivende ord, og om du skal beskrive noen så er det adjektiv som blir riktig å bruke. Anonymkode: 7a8cf...dbb Jeg er liten/lav, og det er et faktum! Det plager meg ikke om noen påpeker det 👍 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #42 Del Skrevet 9. mai 2023 Kva er det man skal sei da? Om man må altså. Mørkhudet? Person med store mengder melanin? Anonymkode: 570c6...e48 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #43 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg har ordet Neger aldri hatt en rasistisk betydning. En neger er en person som er svart eller mørke brun, en mørk afrikaner. Og mørke afrikanere er negre, verre er det jo ikke..! Anonymkode: e403a...096 I dette huset sier vi neger. Har da aldri slutta med det. Anonymkode: 89bdf...31a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #44 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg har ordet Neger aldri hatt en rasistisk betydning. En neger er en person som er svart eller mørke brun, en mørk afrikaner. Og mørke afrikanere er negre, verre er det jo ikke..! Anonymkode: e403a...096 Skjønner ikke problemet ditt. Selv misliker jeg sterkt kansellering og endringer av andres åndsverk (for eksempel Roald Dahl), men å kutte ut ordet du nevner er forståelig og hensiktsmessig. Ord og utrykks meninger er ikke statiske, de forandrer seg gjennom årene, og begge N-ordene er det gode grunner til å slutte med. For ordens skyld, jeg er også oppvokst med at ordet var en beskrivelse av en mørkhudet person, og ikke et skjellsord. Det utelukker ikke at jeg ser problemet med ordet da det for mange har en negativ tilleggsbetydning. Anonymkode: 36bd2...fbf 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #45 Del Skrevet 9. mai 2023 Folk liker ikke å bli kalt neger. Ikke kall folk for neger. Tenk på andre enn deg selv. Jeg skjønner ikke at folk lurer på dette i 2023. Tenk hvor kjipt det er å hele tiden bli kalt neger. Akkurat som om man ikke er vanlig menneske. Neger er ikke et positivt ord. Anonymkode: abb8c...9a4 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den anonyme Skrevet 9. mai 2023 #46 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner ikke problemet ditt. Selv misliker jeg sterkt kansellering og endringer av andres åndsverk (for eksempel Roald Dahl), men å kutte ut ordet du nevner er forståelig og hensiktsmessig. Ord og utrykks meninger er ikke statiske, de forandrer seg gjennom årene, og begge N-ordene er det gode grunner til å slutte med. For ordens skyld, jeg er også oppvokst med at ordet var en beskrivelse av en mørkhudet person, og ikke et skjellsord. Det utelukker ikke at jeg ser problemet med ordet da det for mange har en negativ tilleggsbetydning. Anonymkode: 36bd2...fbf Problemet med å "justere språket" eller måten å snakke på etterhvert som folk finner ut at det og det og det og det (osv) er krenkende, er jo at det snart ikke er lov å snakke i det hele tatt om man ikke har en liste foran seg over ting man kan si og ikke 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #47 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vil da si neger er mer nøytral, enn å si svart. Mener du det er innfor å si han gule, i stedet for asiatiske? Anonymkode: a505d...24a Nei, det er jo ikke det samme i det hele tatt. Om du skal sammenligne det så si "asiatisk", "skandinavisk" eller "europeisk" med noe om de med mørkere hud, så måtte det jo vært å bruke ordet "afrikansk". Det er mye mer det samme. Det er betegnelse på en type folk som kommer fra et geografisk område. "Neger" vil være mer på nivå med å kalle en asiat for "guling" som også var en greie for mange år siden, før folk forsto at det ikke var greit. Hvorfor er dette så viktig for deg? Jeg har også vokst opp med oppfattelsen av at neger var et "nøytralt" ord som beskrev et utseende. Men jeg har jo forstått ettersom jeg ble voksen hvorfor dette ikke er greit. Og for dagens ungdom, så er det få ting som er mer pinlig enn foreldre/besteforeldre som bruker slike ord. Fordi de opplever at det uttrykker holdninger de ikke ønsker å assosieres med. I mitt hode er det å bruke dette ordet en ekstremvariant av å definere noen ut fra utseendet deres. (Det ligger mye mer i ordet enn bare hvordan de ser ut.) Og det blir nedsettende uansett hvor lite den som bruker det tenker at de ser det som noe nøytralt. Det blir litt som bruken av ordet "karrierekvinne" som utelukkende brukes for å definere en kvinne som noe på bakgrunn at hun har en jobb. (Og det brukes vel egentlig aldri annet enn negativt.) Det kan nok forsøkes å tillegges noe positivt, men det vil uansett ha så negativ historikk, at det ikke er et greit begrep å bruke om noen. Karrierekvinne er også et helt unødvendig begrep, ettersom man aldri har sett behovet for å omtale en mann som "karrieremann". Slik er det med "neger" også. Det er et ord som historisk har blitt brukt som hersketeknikk og til å snakke ned en gruppe mennesker. Og disse er tillagt en god del egenskaper (stereotypiske) når de defineres inn i dette ordet. Anonymkode: 51e5b...919 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den anonyme Skrevet 9. mai 2023 #48 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk liker ikke å bli kalt neger. Ikke kall folk for neger. Tenk på andre enn deg selv. Jeg skjønner ikke at folk lurer på dette i 2023. Tenk hvor kjipt det er å hele tiden bli kalt neger. Akkurat som om man ikke er vanlig menneske. Neger er ikke et positivt ord. Anonymkode: abb8c...9a4 De kaller jo hverandre for neger…? Hvorfor skal det være egne regler for slikt utfra hvem som snakker? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #49 Del Skrevet 9. mai 2023 Selv tror jeg det mest er vi hvite som definerer dette, de som kan kalles n-ordet har ikke i stor grad blitt spurt. Det er akkurat som ordet " kjerring" , mange har et språk og tradisjon der ordet er helt nøytralt. Kjerring er akkurat som det andre kaller kone/kvinne/dame. Og ingen får lov å definere det ordet for meg. Anonymkode: fb242...300 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #50 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har en jobb hvor jeg må være skikkelig årvåken hele tiden. Vi er mange på jobb og fra forskjellige opprinnelser. En dag satt flere av oss og hadde en liten pause. Jeg skulle da fortelle en artig ting som en annen kollega og jeg hadde opplevd dagen før. Jeg sa at Bente bla bla bla og mine kolleger spurte hvem er Bente? Jeg forklarte ala, Bente som jobber der og der. Ingen visste hvem Bente var. Jeg forsøker å forklare hvem hun var atter en gang ved å si at Bente jobber jo med Arne. Alle visste hvem Arne var, men ikke Bente. Siden de spurte flere ganger om hvem Bente var og jeg fortalte at det er hun pene, tynne, langt mørkt hår og selv ikke det hjalp, så sa jeg hun negeren. DA visste alle hvem hun var med en gang. Jeg prøvde i det lengste å ikke gå på hudfarge da det er mange mørkhudede på min jobb. Enkelte ganger kan ting fort forklares ved å faktisk bruke ordet neger uten at det er rasisme av den grunn. Jeg ser ikke på ordet neger som krenkende. Ei heller ser jeg på ordet hviting som jeg har fått slengt etter meg i syden. Jeg trur folk leter mer lupe etter å finne noe de kan la seg krenkes over og det skal de bare få lov til. Anonymkode: 17469...948 Du unngikk veldig å snakke om hudfarge, men i en situasjon der du skulle beskrive en person, så valgte du heller å bruke ordet "neger" enn å si mørkhudet? Og derfor mener du ordet fungerer veldig greit. Hva er så ugreit med å bruke mørkhudet når du skal beskrive utseendet til noen? (særlig hvis alternativet er å si "neger".) Evt. så kunne du sagt "hun med afrikansk utseende"/ "hun afrikanske" evt. om hun er fra et spesifikt land "Hun fra Ghana" og oppnådd samme effekt. Det er litt som å skulle unngå å si at noen har uren hud, og heller kalle dem for "hun med kvisetrynet". Og så tenke at "nå var jeg flink som ikke omtalte den urene huden." Anonymkode: 51e5b...919 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #51 Del Skrevet 9. mai 2023 Den anonyme skrev (5 minutter siden): De kaller jo hverandre for neger…? Hvorfor skal det være egne regler for slikt utfra hvem som snakker? «De» går ikke rundt og kaller hverandre for neger. Bare fordi noen afro-amerikanere i ganster filmer kanskje gjør det. Tviler på at folk fra Somalia og lignende som bor i Norge går rundt og kaller hverandre for neger. La det gå. Anonymkode: abb8c...9a4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 9. mai 2023 #52 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du påstår at neger beskriver utseende, men det gjør det ikke. Neger er et substantiv, altså noe man "er". Med en gang man benytter substantiv til å beskrive, så blir det mer en påstand enn beskrivelse. Adjektiv er beskrivende ord, og om du skal beskrive noen så er det adjektiv som blir riktig å bruke. Anonymkode: 7a8cf...dbb Substantiver kan også brukes for å beskrive utseende. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den anonyme Skrevet 9. mai 2023 #53 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): «De» går ikke rundt og kaller hverandre for neger. Bare fordi noen afro-amerikanere i ganster filmer kanskje gjør det. Tviler på at folk fra Somalia og lignende som bor i Norge går rundt og kaller hverandre for neger. La det gå. Anonymkode: abb8c...9a4 Faktisk kjenner jeg flere negre, og jo de kaller hverandre negre ☝🏻 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 9. mai 2023 #54 Del Skrevet 9. mai 2023 Hvis noen ikke vil at man skal kalle dem noe, så gjør man ikke det. Punktum Ordet har endret mening og nå er det ufint å bruke det om andre. litt samme som at jeg har lov til å ha meninger om hva jeg ikke ønsker at andre kaller meg. Jeg ønsker f.eks ikke å bli titulert som «cis-kvinne» som transbevegelsen prøver å tre nedover ørene på kvinner her i verden (en annen sak, but still). Jeg mener at ingen andre enn de som blir rammet av ordbruken kan uttale seg om hvorvidt man skal godta det eller ikke. Så ingen transpersoner skal bestemme hva jeg skal kalles eller menn skal bestemme hva jeg skal kalles i denne settingen. språk forandrer seg hele tiden og når mange nok bruker et ord eller forstår er ord på en ny måte så har det skjedd en forandring. Da nytter det ikke å tviholde på 60-tallet og gå mot strømmen. Flertallet bestemmer og sånn har det vært siden tidenes morgen. Flertallet nå oppfatter ordet som fornærmende. tenker man er ganske lite begavet når man ikke forstår dette enkle prinsippet, men men. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #55 Del Skrevet 9. mai 2023 Er vokst opp med at det ikke er et rasistisk ord. I en tid der man ikke fikk vite så mye utenom det som ble servert på NRK og efterhvert tv2 og i bøker. Så at ordet neger også ble brukt til noe negativt, var for meg helt ukjent. Men var kjent med at hvite brukte de som slaver, og behandlet de dårlig. Men siden never i bunn og grunn betyr svart. Så jeg ikke på som så mye annet enn at folk med lys hud. Ble kalt blekansiker. Etterhvert så har jeg jo skjønt at både blekansikter og never blir brukt negativt. Det jeg sliter litt med, er at hvis man ønsker å få slutt på bruken av ordet neger, så burde etterkommere av slaver osv kanskje slutte å bruke neger selv. Jeg skjønner ikke helt kampen med å vaske ut forskjellene , og legge fokus på at folk er folk. Når man har feks Black comunity. Eller kaller hverandre negro. Alt man kaller jævla på først er jo selvfølgelig i negativ betydning. Som det også var for 30 år siden. Så var jævla neger noe veldig stygt å si. Jeg syntes det er litt trist at ål stasjon er kansellert. Fordi det er en fin skildring, fra et første møte og undring med en som er helt mørk, og for dem ukjent. Sangen er fra en tid der neger ikke var et negativt ord konsekvent. Men sangen er et tidsvindu. Anonymkode: f3a9b...499 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #56 Del Skrevet 9. mai 2023 Den anonyme skrev (11 minutter siden): De kaller jo hverandre for neger…? Hvorfor skal det være egne regler for slikt utfra hvem som snakker? Fordi at de selv er rasister? Jentungen har en venninde, de er ti. Jeg har ikke tall på hvor mye rart det barnet har fortalt med begrunnelse om at de sier eller gjør ikke div rundt de hvite for de hvite forstår ikke. Til og med så enkle ting som navn de bruker på hverandre. Altså at de har et fornorsket navn blandt oss og så har de et annet navn rundt sine egne. Selv så er jeg ikke rasist når det gjelder art, men jeg kan helt klart være dømmende ( kall det rasistisk om du vil) når det gjelder religionpraksis. Jeg kan dømme når de blir for ekstreme. Men det gjelder kristne såvel som muslimer eller annen religion. Anonymkode: 63ee2...bb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #57 Del Skrevet 9. mai 2023 Den anonyme skrev (6 minutter siden): Problemet med å "justere språket" eller måten å snakke på etterhvert som folk finner ut at det og det og det og det (osv) er krenkende, er jo at det snart ikke er lov å snakke i det hele tatt om man ikke har en liste foran seg over ting man kan si og ikke Det er snakk om å finne en balanse. Folk som har fått i oppgave å nøytralisere språket vårt og endre på andres ord og uttrykk er så klart fullstendig latterlig og gjør om hele menneskeheten til snøflak som ikke tåler noe som helst. Det faktum er IKKE motstridende mot at alle kan bruke vett og forstand når det kommer til åpenbare unntak for dette. N-ordene er akkurat det, åpenbare unntak hvor vi bruker forstanden til å se at det er greit at vi kvitter oss med de ordene i vår dagligtale. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er vokst opp med at det ikke er et rasistisk ord. I en tid der man ikke fikk vite så mye utenom det som ble servert på NRK og efterhvert tv2 og i bøker. Så at ordet neger også ble brukt til noe negativt, var for meg helt ukjent. Men var kjent med at hvite brukte de som slaver, og behandlet de dårlig. Men siden never i bunn og grunn betyr svart. Så jeg ikke på som så mye annet enn at folk med lys hud. Ble kalt blekansiker. Etterhvert så har jeg jo skjønt at både blekansikter og never blir brukt negativt. Det jeg sliter litt med, er at hvis man ønsker å få slutt på bruken av ordet neger, så burde etterkommere av slaver osv kanskje slutte å bruke neger selv. Jeg skjønner ikke helt kampen med å vaske ut forskjellene , og legge fokus på at folk er folk. Når man har feks Black comunity. Eller kaller hverandre negro. Alt man kaller jævla på først er jo selvfølgelig i negativ betydning. Som det også var for 30 år siden. Så var jævla neger noe veldig stygt å si. Jeg syntes det er litt trist at ål stasjon er kansellert. Fordi det er en fin skildring, fra et første møte og undring med en som er helt mørk, og for dem ukjent. Sangen er fra en tid der neger ikke var et negativt ord konsekvent. Men sangen er et tidsvindu. Anonymkode: f3a9b...499 Skjønner at du ikke liker at det tukles med noe som gir et tidsbilde av den tiden som var, det gjør ikke jeg heller. Men det er virkelig IKKE vanskelig å gi et unntak for bruk av N-ordene i 2023. Det er både avleggs og lavmål. Som sagt tidligere i tråden, jeg liker virkelig ikke denne utviklingen med å ta ut alle ord og utrykk fra språket vårt, men N-ordene gir jeg et unntak for, det er greit om det blir borte. Anonymkode: 36bd2...fbf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 9. mai 2023 #58 Del Skrevet 9. mai 2023 Jeg pleier gjerne å sammenligne, uten sammenligning forøvrig, det med å mobbe andre/være mobbeoffer. Det er ikke den som ytrer noe sin mening som "betyr" noe, men mottakerens oppfattelse. Dvs når man mobber noen, og det sårer dem, så hjelper det lite å si at <jeg bare tullet>. Jeg mente ikke noe med det. Dette blir selvsagt i en skole/arbeidsplass setting. Det er fortsatt sårende for mottakeren. På samme måte så føler jeg at det også gjelder bruk av N-ordet. At man selv ikke forbinder det med noe negativt, så betyr det lite, hvis det sårer andre. Jeg skjønner i tillegg ikke hvorfor folk skal liksom påberope sin "rett" til å bruke det såkalte nøytrale N-ordet, når det har en slik negativt betydning for svært mange over hele verden. Det at en mener at det skal være helt greit å bruke noe som er negativt ladet, så lenge man ikke bruker det i negativt forstand, er helt greit. I så fall kan jeg vel som Hindu gå rundt med smykker, mønster på klær, ansiktsmaling, med symbolet for Swastika over det hele. Dette flere tusen år gamle symbolet for bla hell og lykke, ble brukt av en idiot for mindre enn hundre år siden. Jeg mener jeg mener jo ikke noe negativt med det, heller veldig positivt. Ikke er det ulovlig i Norge heller. MEN jeg bruker det ikke i offentligheten. For det hjelper ikke at jeg selv ikke mener noe negativt, det er negativt og sårende for mange over store deler av verden. Jeg går ikke rundt, og har aldri gjort det på de 40 årene jeg har bodd i Norge, med dette symbolet. Jeg mener, hva er liksom poenget!!! For de som ikke vet, Swastika er det formelle navnet på et svært betydningsfullt religiøst symbol, som i Norge blir kalt hakekors. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #59 Del Skrevet 9. mai 2023 Hvorfor kalle en mørkhudet person for neger? Jeg kjenner flere mørkhudede personer, de fleste er fra Norge, noen er afrikanere eller amerikanere eller har amerikansk /karibisk/asiatisk opphav. Ingen av dem kaller seg for negre, og hvor mørk er man før man er en neger, er det egentlig så presist? Hvorfor ikke kalle de med asiatisk utseende for gulinger, skjevøyde eller rett og slett kinamenn? Samer for lapper? Alle litt "svartmuskede" for tatere eller arabere eller degos (det er jo ikke så farlig hvilken bakgrunn de har, du beskriver jo bare utseendet)? Alle kortvokste for dverger (du beskriver jo bare høyden), invalide og krøplinger, åndssvake, sinnsyke, mongloide og tilbakestående, det er jo ganske presist og var vanlig før? Svaret på ditt spørsmål: Du bør ikke bruke ordet neger om andre mennesker, fordi det er god folkeskikk å la være. Anonymkode: 33426...915 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #60 Del Skrevet 9. mai 2023 Spade er spade, neger er neger. Er ikke så jævla komplisert det vel? Anonymkode: 252c8...4a1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå