AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #61 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg reagerte på at du valgte å trekke frem faren som et ledd i denne situasjonen, ganske tidlig i teksten. Hva har han å gjøre med at du var SUR på helsestasjonen? Jeg opplever du prøver å komme med uendelig med unnskyldninger fremfor å ta til deg at noen har meldt deg inn for oppførselen du hadde. Du vet ikke hvordan situasjonen bør oppfattet. En voksen som står og skriker som er SUR og ber noen stoppe!!! kan gjøre at barnet blir redd. At du ikke ser det er bekymringsverdig for meg. Om gutten din godtar å bli snakket til slik, så er det bekymring i seg selv også. Anonymkode: 90ffb...0ae Nå var jo ikke jeg til stede, men jeg vil skyte inn at det er en viss forskjell på å heve stemmen og å skrike. Det er så fort gjort at en fjær blir til fem høns i sånne historier. Ellers vil jeg nevne at jeg har vært til stede på sfo, og i barnehagen, der ansatte har hevet stemmen og irettesatt barn på en sånn måte at jeg syntes det var ubehagelig, uten at jeg vet forhistorien eller kjenner barnet. Jeg mener at hvis man har en situasjon med hevet stemme (og ikke skriking), så vil det for helsesykepleier være naturlig å ta en prat med ts, snakke om hvorfor hun reagerte slik, og kanskje foreslå lavterskeltilbud. Ikke melde til barnevernet uten å en gang ha foreslått det for henne at barnevernet kan hjelpe. Jeg uttaler meg altså nå om hevet stemme, og tar utgangspunkt i situasjonen som beskrevet av ts, noe som ikke innebærer at det var skriking. Anonymkode: 05fee...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #62 Skrevet 9. mai 2023 Man skal tydeligvis ikke snakke til barna sine. La de få gjøre som de vil, barn tåler ikke tilsnakk.... Kontakte BV fordi du snakket til barnet ditt? Et barn skal lære seg å måtte vente og høre etter når det blir snakket til. Ellers oppfostrer vi bare snørrunger. Anonymkode: 8516c...e8b 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #63 Skrevet 9. mai 2023 Fy faen så latterlig. Virkelig. Jeg er født i 1988, og hele foreldregenerasjonen der skulle i tilfellet hatt barnevernet på døra, i følge denne tråden 😂 Det er et helvete å være forelder i 2023. Blir helt matt. Anonymkode: 7c17b...77a 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #64 Skrevet 9. mai 2023 Der ser en konsekvens av «bedre å melde en gang for mye» som hylekoret på kg sier. Anonymkode: b82a4...41e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #65 Skrevet 9. mai 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: De var klar over at vi nettopp hadde kommet fra reise. Det var i tillegg en student med i rommet, ett lite rom. Ts Anonymkode: ec6e7...eef Det er litt uvanlig at man ikke klarer å ta seg sammen foran helsesykepleier OG en fremmed student. Når man håndterer barnet sitt slik du beskriver i offentlighet lurer man jo på hvordan det er bak lukkede dører. Som en hovedregel skal man ikke kjefte på barn, ingenting godt kommer ut av det. Bekymringsmeldingen til bv kan jo handle om et helhetsinntrykk og ikke kun den ene episoden. Anonymkode: 1bf7b...b5a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #66 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er litt uvanlig at man ikke klarer å ta seg sammen foran helsesykepleier OG en fremmed student. Når man håndterer barnet sitt slik du beskriver i offentlighet lurer man jo på hvordan det er bak lukkede dører. Som en hovedregel skal man ikke kjefte på barn, ingenting godt kommer ut av det. Bekymringsmeldingen til bv kan jo handle om et helhetsinntrykk og ikke kun den ene episoden. Anonymkode: 1bf7b...b5a SKal ikke kjefte på barn? Her på KG snakker folk om at vi skal være så rause med hverandre, akseptere andre for den de er, like at de er som de er og helst ville være sånn selv. Men når foreldre irettesetter barna som seg hør og bør, nei, da skal vi ikke akseptere det? Anonymkode: 90184...952 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #67 Skrevet 9. mai 2023 Dere som mener at man ikke skal kjefte på barn, og "ta seg sammen fremfor andre" - har dere hørt følgende: Stillest vann har dypest grunn. Tenk litt over dette. Jeg er mer bekymret for de som opprettholder fasaden utad 24/7. Der ringer varselbjellene mine. Anonymkode: 7c17b...77a 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #68 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som mener at man ikke skal kjefte på barn, og "ta seg sammen fremfor andre" - har dere hørt følgende: Stillest vann har dypest grunn. Tenk litt over dette. Jeg er mer bekymret for de som opprettholder fasaden utad 24/7. Der ringer varselbjellene mine. Anonymkode: 7c17b...77a Tja, de fleste som sliter med å ikke klare å regulere seg vil alltid ha glipper. Jeg tror ikke dette er det beste argumentet. Anonymkode: d24de...085
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #69 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fy faen så latterlig. Virkelig. Jeg er født i 1988, og hele foreldregenerasjonen der skulle i tilfellet hatt barnevernet på døra, i følge denne tråden 😂 Det er et helvete å være forelder i 2023. Blir helt matt. Anonymkode: 7c17b...77a Jeg er så enig! Altså er det mulig. Jeg er virkelig livredd for kommende generasjoner. Unger som tror de er sentrum i universet, fordi de aldri bli stilt krav til og skal forstås i hjel. Som får 1 time på seg til å ta på klærne for nei stakkars Per skal ikke tvinges til noe som helst. Som skjelver bare noen såvidt hever stemmen. Nei lykke til der ute! Hilsen -86 er som ble både skreket til og kjeftet på, som er fullt oppegående sympatisk person men som samtidig ikke finner seg i dritt. Og som oppdrar ungene sine litt sånn som jeg ble oppdratt selv - med noen modifikasjoner. Har trygge, gode unger med selvtillit som tør å si fra hvis det er noe. Er da ingen unger som blir traumatisert av å få litt kjeft innimellom!!!!! Anonymkode: 23af9...b14 1 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #70 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er så enig! Altså er det mulig. Jeg er virkelig livredd for kommende generasjoner. Unger som tror de er sentrum i universet, fordi de aldri bli stilt krav til og skal forstås i hjel. Som får 1 time på seg til å ta på klærne for nei stakkars Per skal ikke tvinges til noe som helst. Som skjelver bare noen såvidt hever stemmen. Nei lykke til der ute! Hilsen -86 er som ble både skreket til og kjeftet på, som er fullt oppegående sympatisk person men som samtidig ikke finner seg i dritt. Og som oppdrar ungene sine litt sånn som jeg ble oppdratt selv - med noen modifikasjoner. Har trygge, gode unger med selvtillit som tør å si fra hvis det er noe. Er da ingen unger som blir traumatisert av å få litt kjeft innimellom!!!!! Anonymkode: 23af9...b14 👏 Helt enig med deg. Hva slags forventninger lager vi for barna hvis de ikke tåler tilsnakk? Er tante til en gutt på 8, uansett hva han gjør så er det ikke tilsnakk å få. Han dyttet mitt barn ned fra en stol en gang, så mitt barn datt i gulvet. For min nevø skulle ha den stolen. Jeg fór opp til mitt barn som lå på gulvet, og spurte min nevø hvorfor i all verden gjorde du det? Det endte med at HAN begynte å gråte , og hans mor og farmor trøstet HAN. Hva f...?!! Mitt barn lå på gulvet og skjønte ingenting. Å det er flere lignende episoder om denne gutten. Får jo aldri kjeft, og gråter når han skjønner han gjør noe galt. Slik har han vært siden han lærte seg å krabbe! Jo, barn må tåle å få litt kjeft slik at de forstår forskjellen på rett og galt. Anonymkode: 8516c...e8b 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #71 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): 👏 Helt enig med deg. Hva slags forventninger lager vi for barna hvis de ikke tåler tilsnakk? Er tante til en gutt på 8, uansett hva han gjør så er det ikke tilsnakk å få. Han dyttet mitt barn ned fra en stol en gang, så mitt barn datt i gulvet. For min nevø skulle ha den stolen. Jeg fór opp til mitt barn som lå på gulvet, og spurte min nevø hvorfor i all verden gjorde du det? Det endte med at HAN begynte å gråte , og hans mor og farmor trøstet HAN. Hva f...?!! Mitt barn lå på gulvet og skjønte ingenting. Å det er flere lignende episoder om denne gutten. Får jo aldri kjeft, og gråter når han skjønner han gjør noe galt. Slik har han vært siden han lærte seg å krabbe! Jo, barn må tåle å få litt kjeft slik at de forstår forskjellen på rett og galt. Anonymkode: 8516c...e8b Men man kan jo snakke med dem om hva man gjør og ikke gjør uten å kjefte. Anonymkode: ac11f...43d
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #72 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men man kan jo snakke med dem om hva man gjør og ikke gjør uten å kjefte. Anonymkode: ac11f...43d Ja, prate med pusestemme da eller, mens man koser og stryker på de? Anonymkode: 8516c...e8b 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #73 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men man kan jo snakke med dem om hva man gjør og ikke gjør uten å kjefte. Anonymkode: ac11f...43d Hvordan skal ungene lære seg forskjellen i alvoret på forskjellige ting, om alt sies med samme vanlige stemme? Dessuten kommer det an på alder, er det første gang en situasjon oppstår med en 2-3 åring nei da kjefter man ikke, men en 6-åring som gjør noe mot bedre vitende tåler å få litt kjeft. Anonymkode: 23af9...b14 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #74 Skrevet 9. mai 2023 La oss si at jeg kjører for fort og blir stoppet av polititet. Politimannen stryker litt på meg og ber meg vennligst ikke gjøre det igjen. Ingen konsekvenser. Hvor stor er sjansen for at jeg gjør det igjen? Rimelig stor. Hvorfor har vi i det hele tar lover og regler som regulerer hva vi får lov til å gjøre? Fordi vi ville hatt anarki ellers. Når til og med voksne! trenger en trussel om konsekvens eller «smekk på hånda» for å la være å gjøre noe vi ikke skal, hvordan kan vi da forvente at ungene som er enda dårligere til å regulere seg skal ta ting til etterretning? Det er jo morsommere å gjøre bøll, og det får jo ingen konsekvenser? I en drømmeverden fungerer sånn oppdragelse, men ikke i den virkelige verden. Anonymkode: 23af9...b14 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #75 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvordan skal ungene lære seg forskjellen i alvoret på forskjellige ting, om alt sies med samme vanlige stemme? Dessuten kommer det an på alder, er det første gang en situasjon oppstår med en 2-3 åring nei da kjefter man ikke, men en 6-åring som gjør noe mot bedre vitende tåler å få litt kjeft. Anonymkode: 23af9...b14 Det er forskjell på kjefte og være streng O stemmen, ingen trenger å kjefte Anonymkode: 571a0...07e 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #76 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er forskjell på kjefte og være streng O stemmen, ingen trenger å kjefte Anonymkode: 571a0...07e Det kommer an på situasjonen. Om streng ikke funker - da er kjeft neste steg. Anonymkode: 23af9...b14
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #77 Skrevet 9. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kommer an på situasjonen. Om streng ikke funker - da er kjeft neste steg. Anonymkode: 23af9...b14 Tenk tilbake på dine lærere. De som hadde best kontroll på klassen, var det lærerne som kjeftet høylytt? Man kan fint være streng uten å kjefte. Slik som kjefting er null indikasjon på en forelder som grensesetter på en god måte. Anonymkode: 599fd...639 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #78 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er forskjell på kjefte og være streng O stemmen, ingen trenger å kjefte Anonymkode: 571a0...07e Dessuten er jo poenget at folk ikke tør å være strenge i stemmen engang!!! Anonymkode: 23af9...b14
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #79 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenk tilbake på dine lærere. De som hadde best kontroll på klassen, var det lærerne som kjeftet høylytt? Man kan fint være streng uten å kjefte. Slik som kjefting er null indikasjon på en forelder som grensesetter på en god måte. Anonymkode: 599fd...639 Jeg sier ikke at man skal kjefte i hytt og vær, kun når det er på sin plass. 1. Gir beskjed. 2. Gjentar beskjed. 3. Blir streng. 4. Gjentar med streng stemme. 5. Kjeft/konsekvens Anonymkode: 23af9...b14
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #80 Skrevet 9. mai 2023 Jeg husker ikke at vi hadde noen problemer i klassen på min tid, så det kan jeg ikke svare på. Anonymkode: 23af9...b14
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå