Gå til innhold

Helsestasjonen ble bekymret...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du burde minne helsestasjonen for terskelen for å melde til barnevernet uten foreldrenes tillatelse - den er ganske høy, og det skal være mistanke om alvorlig omsorgssvikt. Ellers skal de forholde seg til helsepersonellloven og taushetsplikt. 

Anonymkode: c94ad...ae3

• Liker 3
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si meg, var dette en ung jordmor/helsesøster?

Anonymkode: 90184...952

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at mange slike tenker at man viser sine beste sider ute blant folk også kan man vise sine dårligere sider hjemme. Da tenker de at det der var din beste side og de blir bekymret for hva som ellers foregår. 

Her har jeg derimot erfart en helsesøster som har tilbydd seg å trille tur med barnet om jeg trengte å sove. For vår flotte helsesøster ser at det handler om en periode med trøtthet og vet at her er det en far som ikke gjør sin del. 

Jeg har venninner med barnevern erfaring, de har blitt tilbydd kursing og avlastning. Mer skummelt enn det var det ikke. 

Anonymkode: ce60a...434

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har heldigvis litt avlastning fra Homestart! :)

jeg har heller ikke noe mot å få snakket med noen, jeg elsker terapi 😂 jeg bare reagerer på måten det ble fremstilt på, at de var bekymret. 

Anonymkode: ec6e7...eef

Ja, det skjønner jeg godt. Å bli nærmest mistenkeliggjort er grusomt. Vi har alle våre dager..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror mange av oss ville bitt meldt til BV om de ser hvordan man kan bli når man er supersliten og stresset. 

Jeg er hvert fall ikke perfekt. Men med tanke på situasjonen, at du er alene med tre små osv så kan det være de mer ønsket å hjelpe enn at du skal føle deg truet. 

Anonymkode: 89aa5...5c8

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner virkelig at du syns det var ubehagelig. Det er lett å si at det er bra de passer på, og at når det egentlig ikke er noen grunn til bekymring hos dere så vil bvtj. se det, og det blir ikke noe mer sak rundt det. Men hadde jeg havnet i situasjonen selv, ville jeg syntes det var ordentlig ekkelt. 

Kan du prate med en akutelle helsesykepleieren om dette, få vite akkurat hva de reagerte på, hvorfor de kontaktet bv, og legge frem din side igjen. Uten å forsvare det, men bare si at du synes dette er ubehagelig. Selv om det egentlig ikke spiller noen rolle så lenge barna har det bra, så tror jeg at jeg personlig ville hatt behov for å snakke ut om det. 

Jeg aner jo ikke akkurat hva du sa og, hvordan kroppspråket var eller hvordan barnet reagerte. Men jeg kan i hvert fall si at jeg tenker å med sur stemme be et barn som også er slitent slutte å mase ikke er det mest ideelle eller virksomme, men det gjør jeg også når jeg er sliten, og jeg tror ikke vi er alene. Jeg vil kanskje gjette at de observerte at du var sliten, og ikke helt forstod at det var unntakstilstand den dagen. At de tenkte at det var naturlig å være utslitt med små tvillinger, femåring og en eks som skaper trøbbel, og ønsket å hjelpe. 

Anonymkode: c157d...40b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du oppførte deg tydeligvis på en måte som gjorde helsesykepleieren og studenten bekymret, så det må ha vært godt utenfor normalen på tross av at de visste at du var sliten. Det er ikke alltid man klarer å vurdere egen atferd spesielt godt. Dessuten er dette forebyggende barnevern som du selv skriver. Da er det tydelig at helsesykepleier ikke mistenkte omsorgssvikt, men heller tenker at du kanskje trenger kursing eller støtte og avlastning. Og hvis du er alene med tre barn er kanskje ikke det så rart?

Anonymkode: 2cf87...34b

I så fall har helsesykepleier brutt taushetsplikten. 

Anonymkode: 05fee...1cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si hvordan helsestasjonen vurderte situasjonen men jeg er enig i at det høres litt i overkant dramatisk ut å melde inn dette uten samtykke, ut fra hvordan du beskriver det. Det er ikke optimalt å bli sur på en masete unge (og i hvert fall ikke på helsetasjonen!), men jeg tror ikke på noen som sier at de aldri har vært i den situasjonen at de har fått nok og kjefter, spesielt når man har tvillinger på ett år. Det er lov å bli sur en sjelden gang, uten at barnevernet skal gripe inn. 

Mulig de har tenkt at dette er et mønster, og at du takler stress dårlig eller noe i den duren. De tolket det sikkert til at du er sliten sånn hele tiden, og fikk ikke med seg at dette skyldtes turen? Men som sagt, jeg synes det høres rimelig spesielt ut at de meldte uten å snakke med deg først. Det skal være ganske så alvorlig for at kan melde i fra uten at du samtykker. Jeg ble selv meldt uten forvarsel, og uten at de hadde mistanke om noe alvorlig, så jeg vet derfor at det er ikke alle helseykepleiere som kjenner godt nok til taushetsplikten. 

Fikk du lese meldingen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å anmelde folk til bv bare fordi dem ikke alltid er like blide/oppegående hele tiden er helt hinsides. Alle blir slitne. Skulle likt å se dem selv i den situasjonen, de som anmelder for så lite. Tviler på at de er supermamma hele dagen... det er virkelig ikke bra at mennesker innenfor sånne jobber har så stor makt. Man går dit for å få hjelp men blir heller blir anmeldt. 

Anonymkode: f9c30...333

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forebyggende barnevern? Er det en egen avdeling hos barnevernet eller en del av helsestasjonen?

Anonymkode: 538ee...342

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å anmelde folk til bv bare fordi dem ikke alltid er like blide/oppegående hele tiden er helt hinsides. Alle blir slitne. Skulle likt å se dem selv i den situasjonen, de som anmelder for så lite. Tviler på at de er supermamma hele dagen... det er virkelig ikke bra at mennesker innenfor sånne jobber har så stor makt. Man går dit for å få hjelp men blir heller blir anmeldt. 

Anonymkode: f9c30...333

ja, ut fra hvordan ts beskriver hendelsen, så vil sånne saker dessverre kun bidra til at folk kvier seg for å oppsøke hjelp. Hvem tør å gå på helsestasjonen og innrømme at man er sliten når man risikerer å bli meldt til barnevernet uten at man har samtykket til dette. 

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet

Fy søren. Hadde anmeldt for brudd på taushetsplikt. 
Og som ei sier over, ikke dra på helsestasjonen på en dag du er ekstra sliten.

Klem fra ei som har vært i dine sko med tvillinger og alt… hadde en mann som virka noenlunde bra da. 

Utenlandstur med den gjengen høres heavy ut, kan jeg si. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at folk bør tenke litt over hvordan de fremstår. Jeg opplever nesten aldri at foreldre hever stemmer til barna sine offentlig. Den eneste gangen jeg har opplevd det var når jeg var på en playdate med en rekke foreldre og barn. Ene moren var britisk og hun ble brysk og kjeftet på barnet sitt når han hadde rotet bort solbrillene hennes. Hun hevet stemmen og var tydelig irritert. Jeg så hun var sliten fordi hun hadde en baby i tillegg, men dette er faktisk første og eneste gangen jeg har opplevd noen være såpass sint på et barn. Jeg må innrømme jeg tenkte hvordan i all verden hun er hjemme når hun reagerer slik rundt mange andre foreldre og barn.

TS, jeg tenker nok du fremstod som situasjonen jeg beskrev over. Ikke at jeg mener at kvinnen jeg observerte burde meldes til barnevernet, men  det er lett å tenke hva helsesøster mente. Som foreldre er en av de viktigste egenskapene å klare å regulere oss selv før vi svarer barna våre. En helsesøster er ikke en utblåsningventil for foreldre, helsesøsters primære oppgave er å se om barna har en god omsorgssituasjon.

Anonymkode: d24de...085

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har tvillinger på nå 1 år og en femåring. Vi var på kontroll for ikke lenge siden og jeg måtte ha med femåringen. 

Vi hadde landet i Norge dagen før etter en 12 timers reise, jeg ALENE med barna etter en måneds utlands tur. 

Jeg var mildt sagt sliten fremdeles og følte ikke at jeg hadde hentet med spesielt inn enda med tanke på søvn og krefter.

Jeg er alene med dem og de vet at jeg har hatt veldig vanskelig sammarbeid med faren som er en dust som stiller opp lite. 

Da vi var på kontrollen skulle jeg snakke om tvillingene hvor femåring begynte å mase noe helt voldsomt akkurat da, hvor jeg ble ganske sint på han og jeg ba han strengt holde opp. Han ville gå på venterommet å leke som han har gjort mange ganger før men jeg ønsket helst at han ventet litt fordi han var i en periode hvor han likte å stikke av. Jeg ble veldig stresset av oppførselen hans akkurat da så jeg tok ett øyeblikk å pustet med magen før jeg fortsatte å snakke.

De ringte fra helsestasjonen senere for å si at de hadde blitt bekymret for meg og hadde sagt ifra til forebyggende barnevern om akkurat den hendelsen. Noe jeg synes var ganske dramatisk. Det var en slitsom situasjon og jeg var bare streng. Skal man ikke være det med barna sine lenger? Jeg synes jeg fortjente litt slack da vi alle var helt utslitt etter turen men stilte opp på kontroll tidlig dagen etter. 

Nå føler jeg meg litt dømt hver gang jeg er på kontroller, klarer ikke helt bli kvitt denne ubehagelige følelsen.. hadde dere tatt det opp?

Jeg hadde forsåvidt møte med bv , jeg har rådført med de før ang faren til barna. Hun jeg traff da forsto at jeg ble frustrert i øyeblikket. Man må jo ha lov å si ifra til barna at nok er nok. 

Anonymkode: ec6e7...eef

Jeg hadde forklart det til helsesøster at du var veldig sliten, samme dag du var der. Pga lang reise. Om du ikke sa noe kan hun tro at dette er veldig vanlig og blir litt beskymret. Med det sagt så er jeg så lei av at alle skal melde alle så fort uten i det hele tatt diskutere med foreldrene eller spørre de eller hjelpe! Og akkurat DERFOR unngår mange å søke hjelp eller spørre om ting. De fleste later som om alt er bra i frykt for dette!

Ikke farlig om du ikke har noe å skule sier folk, problemet er at det er veldig belastende og bli meldt til bv! Og det føle seg uglesett for det minste etterpå!

Du burde snakket rolig med barnet ditt, og burde ikke kjeftet på barnet ditt. Men om dette var en gang da du var så sliten så bør helsesøster ta seg en bolle!

Men sa du ikke det til hun så vet hun ikke det!

Det må være lov å snakke til barna, og ikke bare sy puter under armene og stryke på de og la de slippe unna med alt!

Fins en ting mellom før og no!

Men du må regulere deg litt så barnet kan vise følelser men og lære seg og regulere seg!

Du kunne gjort det på.en bedre måte ja, men det er lett for andre å si. Når du var sliten og jetlag med 3 barn alene!

Anonymkode: 0334d...4f6

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tenker at folk bør tenke litt over hvordan de fremstår. Jeg opplever nesten aldri at foreldre hever stemmer til barna sine offentlig. Den eneste gangen jeg har opplevd det var når jeg var på en playdate med en rekke foreldre og barn. Ene moren var britisk og hun ble brysk og kjeftet på barnet sitt når han hadde rotet bort solbrillene hennes. Hun hevet stemmen og var tydelig irritert. Jeg så hun var sliten fordi hun hadde en baby i tillegg, men dette er faktisk første og eneste gangen jeg har opplevd noen være såpass sint på et barn. Jeg må innrømme jeg tenkte hvordan i all verden hun er hjemme når hun reagerer slik rundt mange andre foreldre og barn.

TS, jeg tenker nok du fremstod som situasjonen jeg beskrev over. Ikke at jeg mener at kvinnen jeg observerte burde meldes til barnevernet, men  det er lett å tenke hva helsesøster mente. Som foreldre er en av de viktigste egenskapene å klare å regulere oss selv før vi svarer barna våre. En helsesøster er ikke en utblåsningventil for foreldre, helsesøsters primære oppgave er å se om barna har en god omsorgssituasjon.

Uansett har ikke helsesøster noen lovhjemmel som helst basert på at en mor tilsnakket et barn med sur stemme ved EN anledning til å melde til BV. Uten at foreldre er informert. 
Det er brudd på lovpålagt taushetsplikt, da det kun skal meldes ved mistanke om vold, overgrep eller alvorlig omsorgssvikt. 

At du nesten aldri har hørt en forelder heve stemmen er rart. 

Vi må slutte å være livredde for normale følelser rundt barn. 
Hvis vi hele tiden skal være nødt til å snakke med rolig «pusestemme» uansett hvordan vi har det(for å tenke på hvordan vi framstår!) , vil det ganske snart bli misforhold mellom verbal og nonverbal kommunikasjon. Hvordan vi EGENTLIG har det vil uansett komme til syne, og barna vil merke det. 
Det er ikke noe som er så frustrerende som slikt misforhold. Kan tenke meg at det er vel så skadelig for barn som litt ærlig kjeft..,!

Endret av Bacteria
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du reagerte helt normalt. Men husk at størsteparten i samfunnet mener det er barnemishandling å bli sint og sette grenser for barn, de skal helst bare strykes med hårene🙃 

Anonymkode: aef92...6bf

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det så mye rart at det er like greit at barnevernet blir kontaktet. De minste er knapt ett år og du har allerede et problematisk forhold til faren. Hvorfor var ikke eldste i barnehagen? Hvorfor har dere vært ute og reist i èn måned? Og til slutt, du tråkket langt over streken om du hevet stemmen slik til barnet.

Anonymkode: f7333...acf

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (57 minutter siden):

Uansett har ikke helsesøster noen lovhjemmel som helst basert på at en mor tilsnakket et barn med sur stemme ved EN anledning til å melde til BV. Uten at foreldre er informert. 
Det er brudd på lovpålagt taushetsplikt, da det kun skal meldes ved mistanke om vold, overgrep eller alvorlig omsorgssvikt. 

At du nesten aldri har hørt en forelder heve stemmen er rart. 

Vi må slutte å være livredde for normale følelser rundt barn. 
Hvis vi hele tiden skal være nødt til å snakke med rolig «pusestemme» uansett hvordan vi har det(for å tenke på hvordan vi framstår!) , vil det ganske snart bli misforhold mellom verbal og nonverbal kommunikasjon. Hvordan vi EGENTLIG har det vil uansett komme til syne, og barna vil merke det. 
Det er ikke noe som er så frustrerende som slikt misforhold. Kan tenke meg at det er vel så skadelig for barn som litt ærlig kjeft..,!

Det er forskjell på å heve stemmen. Selvfølgelig har jeg hørt foreldre snakke strengt til et barn, gi en krass beskjed osv. Det er forskjell på dette og den overveldende sinne over en bagatell hvor du bare får en ubehagelig følelse i magen av hele oppførselen.

Du hadde forstått hva jeg mente hvis du hadde vært til stede. Å snakke strengt eller heve stemmen er annerledes enn når du ser sinne i blikket, og det bikker over til å bli urimelig. Dessverre er det slik at de som krysser denne linjen ofte ikke ser det selv og mangler innsikt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her er det så mye rart at det er like greit at barnevernet blir kontaktet. De minste er knapt ett år og du har allerede et problematisk forhold til faren. Hvorfor var ikke eldste i barnehagen? Hvorfor har dere vært ute og reist i èn måned? Og til slutt, du tråkket langt over streken om du hevet stemmen slik til barnet.

Anonymkode: f7333...acf

Ingen av de tingene du nevner er grunnlag for å bryte taushetsplikten som helsepersonell har. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var det på denne turen du hadde alene med barna dine? Jeg aner ikke hva du sa og hvordan du fremsto, men det må være ganske alvorlig når helsestasjonen velger å sende bekymringsmelding. Da ble du ikke «normalt» sint, dessuten la de nok merke til hvordan barnet ditt reagerte på hvordan du var. Det er gjerne slik at foreldre ofte ikke oppfatter dette selv, enten fordi de tenker det er normalt å oppføre seg sånn, eller fordi de er så sliten at de ikke merker hvordan de selv er og hvordan barnet reagerer.

Det er bra de sender bekymringsmelding, så kan du kanskje få hjelp i form av feks veiledning og/eller avlastning. Masse lykke til, det ordner seg til slutt😊

Anonymkode: 22f54...331

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...