Gå til innhold

Hvordan får folk egentlig nye venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flyttet hit for 7 år siden, fått venner gjennom en løpegruppe, på jobb, i barselgruppe og med 2 som jeg gikk på vgs med for hundre år siden.

Jeg har fått bekjente gjennom mannens venner (konene deres) og gjennom barnas fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 7a42f...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fått venner gjennom studier, jobb, venners venner, tilfeldige møter ved hundeturer...

Selv om jeg ikke synes kollegaene dine virker så høflige så forstår jeg dem også litt. Jeg har veldig høy terskel for å innlede nye vennskap. Har ikke tid til å pleie mine eksisterende vennskap, så det siste jeg ønsker er nye venner.

Opplever også at mennesker jeg oppfatter som bekjente prøver å legge til rette for noe mer. Og de har ofte vanskelig for å ta et hint. Altså at jeg ikke er interessert i noe mer (altså vennskap). Klart jeg bør kommunisere klart og tydelig st jeg ikke er interessert, men det føler hardt ut og helt ærlig så tenker jeg gikk alltid så mye på bekjente i dagliglivet. 

Prøv å finn arenaer du trives i, så kommer nye venner før eller siden. Forstår at det er en kjip situasjon å være i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (2 timer siden):

Fått venner gjennom studier, jobb, venners venner, tilfeldige møter ved hundeturer...

Selv om jeg ikke synes kollegaene dine virker så høflige så forstår jeg dem også litt. Jeg har veldig høy terskel for å innlede nye vennskap. Har ikke tid til å pleie mine eksisterende vennskap, så det siste jeg ønsker er nye venner.

Opplever også at mennesker jeg oppfatter som bekjente prøver å legge til rette for noe mer. Og de har ofte vanskelig for å ta et hint. Altså at jeg ikke er interessert i noe mer (altså vennskap). Klart jeg bør kommunisere klart og tydelig st jeg ikke er interessert, men det føler hardt ut og helt ærlig så tenker jeg gikk alltid så mye på bekjente i dagliglivet. 

Prøv å finn arenaer du trives i, så kommer nye venner før eller siden. Forstår at det er en kjip situasjon å være i.

Dette er mye av grunnen til at det er så vanskelig å få nye venner i voksen alder her i Norge. Synd at så mange tenker sånn at de ikke har plass til noen nye, for de orker knapt å ha kontakt med folk de allerede kjenner. Er alle så veldig usosiale her i landet? Jeg har slitt med dette i årevis, så har egentlig gitt opp å få nye venner. Har tre- fire venner (eller bekjente) som jeg har en viss kontakt med. Det er ikke nok egentlig, for savner flere jeg kan møte oftere. Men jeg orker ikke å prøve mer. Har prøvd frivillighet, aktiviteter, mye via barnehage og skole med barnet mitt tidligere, jobb, kurs, naboer etc. Jeg har blitt kjent med ganske mange opp gjennom årene, men fellesnevneren er at de fleste bare forsvinner etter en stund. Man blir vldig sliten og lei av å stadig involvere seg med nye mennesker for å få venner, og så etter en stund mister man kontakten. Men nå er det nok. Må bare klare meg med de få jeg har. Synd, men virker uløselig.

Anonymkode: 59608...db0

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er mye av grunnen til at det er så vanskelig å få nye venner i voksen alder her i Norge. Synd at så mange tenker sånn at de ikke har plass til noen nye, for de orker knapt å ha kontakt med folk de allerede kjenner. Er alle så veldig usosiale her i landet? Jeg har slitt med dette i årevis, så har egentlig gitt opp å få nye venner. Har tre- fire venner (eller bekjente) som jeg har en viss kontakt med. Det er ikke nok egentlig, for savner flere jeg kan møte oftere. Men jeg orker ikke å prøve mer. Har prøvd frivillighet, aktiviteter, mye via barnehage og skole med barnet mitt tidligere, jobb, kurs, naboer etc. Jeg har blitt kjent med ganske mange opp gjennom årene, men fellesnevneren er at de fleste bare forsvinner etter en stund. Man blir vldig sliten og lei av å stadig involvere seg med nye mennesker for å få venner, og så etter en stund mister man kontakten. Men nå er det nok. Må bare klare meg med de få jeg har. Synd, men virker uløselig.

Anonymkode: 59608...db0

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 7a42f...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvis noen har holdt på med en fritidsaktivitet / hobby i flere måneder eller år (sammen med mange andre folk) så har de selvfølgelig blitt veldig godt kjent med hverandre der. 

Og så kommer jeg, som aldri har vært med på denne fritidsaktiviteten før. Hvorfor skal noen av de andre der egentlig bruke tid på å bli kjent med meg, når de allerede har skaffet seg flere andre venner gjennom hobbyen deres? 

Kanskje du bare må finne noe du liker å gjøre på fritiden, og ikke fokusere på at hovedmålet med dette er å få venner fortest mulig. 

Anonymkode: b69e2...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde et nytt nettverk via en selvhjelpsgruppe. Vi var ca 3-4 mennesker av en gruppe på ca 50-60 stk med endel like kulturelle referanser, humor og verdier. Av disse 3-4 ble det bekjente gjennom dem som ble til kjæreste gjennom felles bekjente etc. Også gikk jeg på et kurs hvor jeg møtte ei jeg hadde mye til felles med så vi ble venninner. Gjennom henne møtte jeg endel folk som ble bekjente. Osv...

 

Jeg har sterk sosial angst så er lite frempå egentlig. Men hjelper at jeg er en del av en viss subkulturer. Da vet man allerede at man har endel til felles.

Anonymkode: 5ac8b...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steg 1: Vær attraktiv.

Steg 2: Ha en naturlig likandes personlighet.

Anonymkode: ee6f7...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er mye av grunnen til at det er så vanskelig å få nye venner i voksen alder her i Norge. Synd at så mange tenker sånn at de ikke har plass til noen nye, for de orker knapt å ha kontakt med folk de allerede kjenner. Er alle så veldig usosiale her i landet? Jeg har slitt med dette i årevis, så har egentlig gitt opp å få nye venner. Har tre- fire venner (eller bekjente) som jeg har en viss kontakt med. Det er ikke nok egentlig, for savner flere jeg kan møte oftere. Men jeg orker ikke å prøve mer. Har prøvd frivillighet, aktiviteter, mye via barnehage og skole med barnet mitt tidligere, jobb, kurs, naboer etc. Jeg har blitt kjent med ganske mange opp gjennom årene, men fellesnevneren er at de fleste bare forsvinner etter en stund. Man blir vldig sliten og lei av å stadig involvere seg med nye mennesker for å få venner, og så etter en stund mister man kontakten. Men nå er det nok. Må bare klare meg med de få jeg har. Synd, men virker uløselig.

Anonymkode: 59608...db0

Er vel ikke det at jeg tenker jeg ikke har plass til flere. Men jeg erkjenner at jeg allerede sliter med å pleie de vennskapet jeg allerede har. Så når jeg har tid eller tar meg tid, så prioriterer jeg vennene mine over bekjente.

Har all sympati at det oppleves kjipt og ekskluderende ut utenfra. Det er ikke stygt ment, men jeg kan være med på at det er litt stygt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke alt og bare sier det jeg umiddelbart tenker, som er at man får ikke venner blant kolleger ved å be dem på kino uten at man har en god kjemi på forhånd. Å få venner er ikke det samme som å date, sånn hei la oss sjekke om vi kanskje har en kjemi. Man går på kino med kolleger man allerede er mer eller mindre venn med.

Nå kan det godt være miljøet er dårlig på jobb, det er mange steder hvor det er klikker det er vanskelig å komme inn i. Men hvis man vil inn i klikkene, så skjer det over kaffepraten på jobb, eller det enkleste, heng med på fredagspilser og jobbfester.

Så kommer eventuelt å gå på kino eller konserter eller finne på annet på fritiden etter man har blitt venn på jobb, ikke før.

Anonymkode: d16d8...2b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...