Gå til innhold

Hvordan får folk egentlig nye venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg for eksempel sier "god morgen" eller HALLO til noen på jobb, så blir jeg stort sett bare oversett. Noen få dager etter at jeg skulle begynne i den jobben jeg er i nå, så var det et felles-møte hvor jeg satte meg ved siden av ett par stykker fra samme avdeling som meg. Men jeg fikk en tekstmelding om at en annen kollega ikke fant noen dokumenter som hun skulle ta med seg til møtet. Så jeg måtte gå for å finne disse tingene for ham, og var borte i kanskje to eller tre minutter.

Men når jeg kom tilbake til møte-rommet igjen, så hadde de kollegaene jeg tidligere hadde satt meg ved siden av satt seg på en helt annen plass. Jeg kunne selvfølgelig satt meg ved siden av dem igjen, men hva "positivt" kunne dette egentlig ha ført til? De ville mest sannsynlig bare blitt Irriterte på meg, og de mener kanskje at jeg liksom forsøker å egle meg innpå dem.

Sånn er flere andre på jobben også: Man blir glatt oversett. Blir man snakket til, så er det vel mest fordi de ønsker å være høflige. Ikke fordi de genuint ønsker å faktisk bli særlig kjent med meg. Dette ser ut til å være standarden uansett hva jeg forsøker å gjøre. Hvis jeg går ut på byen, så har alle sammen allerede deres egne små "klikker" hvor det ikke ser ut til å være plass til noen flere. 

Anonymkode: df7b1...770

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi får nye venner via fritidsaktiviteter, frivilligarbeid, aktivitetsgrupper på Facebook (feks Hey Girl/Woman, Vandregruppa DNT), eksisterende venner eller kirka. På jobb eller på byen har jeg aldri funnet nye venner. Jeg har også hatt suksess noen ganger med å ta kontakt med barndomsvenner. Hva som vil funke best for deg kommer litt an på hvor gammel du er.

Anonymkode: b4e4a...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker jo kun dersom de andre er interesserte. 

Anonymkode: 3792a...69a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne deg en hobby du liker, møte likesinnede der? En lagidrett, syklubb i nabolaget, finn deg et kor, turgruppe i marka, etc. Eventuelt en menighet dersom du er religiøs. Det finnes også tråder her på KG for å møte nye venner 🙂

Leit at du opplever avvisning på den måten på jobben. Noen ganger når man selv er veldig usikker eller ikke tenker så høye tanker om seg selv så utstråler man dette og det oppleves dessverre av mange som lite attraktivt. Mener ikke å si at du faktisk er lite attraktiv som venn men det hjelper å by litt på seg selv. Og det er vanskelig om man er veldig usikker/utrygg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel folk er dessverre bedriten. Jobbet for mange år siden hos et regnskapskontor. Der var det en afrikansk vaskedame, som ingen tok seg bryet med å snakke med, med unntak av meg. Beklager distraksjonen

Endret av Diry72
Ekstra info
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forsøkt å foreslå ting, for eksempel kan jeg spørre om noen er interessert i se på en spesifikk film som skal gå på kino til ett bestemt klokkeslett. Men alle jeg spør sier bare at dem allerede "har andre planer!" men spesifiserer aldri hva disse planene egentlig går ut på. Eller de påstår at de overhodet ikke har lyst til å se på denne filmen. Dermed gidder ikke jeg heller å gå til denne filmen heller. Den eneste grunnen til at jeg ville gått, er jo selvfølgelig på grunn av det sosiale - At man får noe å prate om liksom. 

Men så var det aldri noen som visste ett fnugg av interesse, så jeg lar hele greia ligge. Men kanskje en ukes tid senere hører jeg folk snakke om den "fantastiske filmen" som visstnok hadde vært ufattelig bra, ifølge dem. De hadde gått på nøyaktig den filmen jeg hadde foreslått at vi skulle se på. Samme dato og klokkeslett ssom jeg jeg hadde foreslått, til og med.

Enten hadde de allerede planer om dette før jeg nevnte denne filmen for dem, men uten at de gadd å nevne dette for meg. Eller kanskje de fikk ideen til å se akkurat den filmen på kino, bare fordi jeg hadde snakket om dette med dem. Men uten at de var interesserte i være med MEG på kino. I stedet ville de heller gå på kino sammen med andre kollegaer, eller bekjente. 

Anonymkode: df7b1...770

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har også forsøkt å foreslå ting, for eksempel kan jeg spørre om noen er interessert i se på en spesifikk film som skal gå på kino til ett bestemt klokkeslett. Men alle jeg spør sier bare at dem allerede "har andre planer!" men spesifiserer aldri hva disse planene egentlig går ut på. Eller de påstår at de overhodet ikke har lyst til å se på denne filmen. Dermed gidder ikke jeg heller å gå til denne filmen heller. Den eneste grunnen til at jeg ville gått, er jo selvfølgelig på grunn av det sosiale - At man får noe å prate om liksom. 

Men så var det aldri noen som visste ett fnugg av interesse, så jeg lar hele greia ligge. Men kanskje en ukes tid senere hører jeg folk snakke om den "fantastiske filmen" som visstnok hadde vært ufattelig bra, ifølge dem. De hadde gått på nøyaktig den filmen jeg hadde foreslått at vi skulle se på. Samme dato og klokkeslett ssom jeg jeg hadde foreslått, til og med.

Enten hadde de allerede planer om dette før jeg nevnte denne filmen for dem, men uten at de gadd å nevne dette for meg. Eller kanskje de fikk ideen til å se akkurat den filmen på kino, bare fordi jeg hadde snakket om dette med dem. Men uten at de var interesserte i være med MEG på kino. I stedet ville de heller gå på kino sammen med andre kollegaer, eller bekjente. 

Anonymkode: df7b1...770

Da er ikke dette gode venner. Drop dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diry72 skrev (22 timer siden):

 Da er ikke dette gode venner. Drop dem.

Så hva skal man egentlig finne på da? 

Vennskap burde vel gå begge veier. Ikke bare at jeg forsøker å finne på ett eller annet.  

Anonymkode: df7b1...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags alder er det på de du jobber sammen med? Må være unge folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diry72 skrev (28 minutter siden):

 Hva slags alder er det på de du jobber sammen med? Må være unge folk..

En del av dem er i tjue-årene. Men det er også andre aldersgrupper på jobben.  

Problemet er at alle andre har vært ved denne arbeidsplassen i mange måneder før jeg begynte der. Noen ganger i flere år også. Selvfølgelig har de forskjellige "klikker" som de foretrekker å henge sammen med. I stedet for å være sammen med en splitter NY person. 

Anonymkode: df7b1...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dårlig kultur å ikke inkludere nye folk. i verste fall så er det bare å bytte jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke har funnet venner på jobb, så har jeg funnet de andre steder. Og husk at det kan ta lang tid danne vennskap.

Jeg har tre gode venner nå, en jeg møtte via en felles bekjent, som jeg hadde møtt ganske tilfeldig på en pub. De to andre er noen jeg har møtt litt av og på 2-3 ganger i året igjennom flere år før vi egentlig ble venner og begynte finne på ting sammen.

Det høres ut som det er ett lite inkluderende miljø på jobben, dette får man desverre ikke gjort noe mye med. Så da må du se utover, finne deg likesinnede i andre miljøer, og brgynne bygge bekjentskap som muligens potensielt kan utvikle seg til vennskap.

Hvordan og hvor har du prøvd finne bekjente utenom jobb?

Anonymkode: 25d92...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/8/2023 at 9:38 PM, AnonymBruker said:

Jeg har også forsøkt å foreslå ting, for eksempel kan jeg spørre om noen er interessert i se på en spesifikk film som skal gå på kino til ett bestemt klokkeslett. Men alle jeg spør sier bare at dem allerede "har andre planer!" men spesifiserer aldri hva disse planene egentlig går ut på. Eller de påstår at de overhodet ikke har lyst til å se på denne filmen. Dermed gidder ikke jeg heller å gå til denne filmen heller. Den eneste grunnen til at jeg ville gått, er jo selvfølgelig på grunn av det sosiale - At man får noe å prate om liksom. 

Men så var det aldri noen som visste ett fnugg av interesse, så jeg lar hele greia ligge. Men kanskje en ukes tid senere hører jeg folk snakke om den "fantastiske filmen" som visstnok hadde vært ufattelig bra, ifølge dem. De hadde gått på nøyaktig den filmen jeg hadde foreslått at vi skulle se på. Samme dato og klokkeslett ssom jeg jeg hadde foreslått, til og med.

Enten hadde de allerede planer om dette før jeg nevnte denne filmen for dem, men uten at de gadd å nevne dette for meg. Eller kanskje de fikk ideen til å se akkurat den filmen på kino, bare fordi jeg hadde snakket om dette med dem. Men uten at de var interesserte i være med MEG på kino. I stedet ville de heller gå på kino sammen med andre kollegaer, eller bekjente. 

Anonymkode: df7b1...770

 

45 minutter siden, AnonymBruker said:

En del av dem er i tjue-årene. Men det er også andre aldersgrupper på jobben.  

Problemet er at alle andre har vært ved denne arbeidsplassen i mange måneder før jeg begynte der. Noen ganger i flere år også. Selvfølgelig har de forskjellige "klikker" som de foretrekker å henge sammen med. I stedet for å være sammen med en splitter NY person. 

Anonymkode: df7b1...770

Vil anbefale deg å forsøke å finne venner på andre steder enn på jobb. De fleste ønsker ikke å omgås kollegaer på fritiden

Anonymkode: 5f6b9...476

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen dårlige kolleger du har, TS! Tenk å sette seg et annet sted fordi du ønsket å sitte ved dem, eller gå på samme kino som du foreslo, men uten å invitere deg. Høres ut som verdens dårligste miljø.

Jeg ville enten ha startet søk etter ny jobb, eller så ville jeg bare ha gjort mitt på jobben og ignorert kollegene fullstendig etter sånn oppførsel. Egentlig burde man ha konfrontert: "Var det noe i veien for å sitte sammen med meg siden dere flyttet dere?" og "hvorfor ble ikke jeg invitert med på kino? Det var jo den filmen jeg foreslo at vi kunne gå på". Vet at det ikke er noe gøy å si sånt direkte, men de hadde hatt godt av å måtte svare for seg. Denne oppførselen minner om mobbing og utestengelse på arbeidsplassen.

Men det kan være tungt å ta denne kampen om det er så mange som oppfører seg slik, så å være på utkikk etter et nytt sted å jobbe, er nok lurt. Pass på å si fra til leder om hva som er grunnen til at du tenker å slutte, for ledelsen trenger å gjøres oppmerksom på sånne forhold.

Med tanke på vennskap generelt, så kan nok det være vanskelig i voksen alder, men om du har ulike interesser, kan det være aktuelt å engasjere seg der, du kan bli med i frivillig arbeid (Røde Kors trenger folk, eller Dyrebeskyttelsen osv.).

Anonymkode: 32152...919

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha klikker og beskytte disse fra "outsidere" er dessverre en ukultur man finner i mange sosiale arenaer.

Så lenge du vet ved deg selv at du ikke har opptredd respektløst eller uhøflig mot noen av disse personene ville jeg prøvd å ikke tatt dette personlig. Å trives sosialt på jobb er viktig for veldig mange og kan utgjøre en stor forskjell på hvordan man opplever arbeidhverdagen.

Støtter de som sier at det å finne seg en ny arbeidsplass er en god idè.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som to ulike problemstillinger, den ene er at kollegene dine er uhøflige og mangler folkeskikk, den andre er at du ønsker deg flere venner.

Løsningen på den første er vel å finne deg ny jobb, når det gjelder det andre, kan du jo prøve gjennom hobbyer, interesser, kurs eller venneapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har funnet venner gjennom fritidsaktiviteter og frivillig arbeid. Noen ganger også gjennom jobb.

Anonymkode: 584ce...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt det. Jeg kommer godt overens med de aller fleste, men på den annen side opplever aldri at noen bryr seg noe særlig utover å ha en normal, høflig tone. Føler meg ofte som femte hjul på vogna. Det plager ingen at jeg er til stede, men jeg er overflødig. Jeg må invitere meg selv heller enn å bli invitert.

Anonymkode: f75e3...948

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt samme opplevelse på jobb her, null kontakt. Nylig blitt singel og mistet stort sett alt av nettverk, MEN!

Har gått på flere kveldsaktiviteter som hobbyer og bransjemøter. Det fungerte, og har to stykk jeg nå kan finne på ting med, er kjempeglad for dette! Trodde jeg skulle være venneløs resten av livet 😅

Anonymkode: 8b7fa...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har funnet venner gjennom fritidsaktiviteter og frivillig arbeid. Noen ganger også gjennom jobb.

Anonymkode: 584ce...e74

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt samme opplevelse på jobb her, null kontakt. Nylig blitt singel og mistet stort sett alt av nettverk, MEN!

Har gått på flere kveldsaktiviteter som hobbyer og bransjemøter. Det fungerte, og har to stykk jeg nå kan finne på ting med, er kjempeglad for dette! Trodde jeg skulle være venneløs resten av livet 😅

Anonymkode: 8b7fa...27e

Men hvis noen har holdt på med en fritidsaktivitet / hobby i flere måneder eller år (sammen med mange andre folk) så har de selvfølgelig blitt veldig godt kjent med hverandre der. 

Og så kommer jeg, som aldri har vært med på denne fritidsaktiviteten før. Hvorfor skal noen av de andre der egentlig bruke tid på å bli kjent med meg, når de allerede har skaffet seg flere andre venner gjennom hobbyen deres? 

Anonymkode: df7b1...770

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...