Gå til innhold

Hvorfor fikk du barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke egentlig. Har ikke barn, men har svært lyst på. Før kunne jeg aldri tenkt meg barn, såg bare det negative; nattevåk, trass, skriking, sykdom, hva om de blir mobbet/er en mobber, blir rusmisbruker, tar livet av seg…..Men nå? Jeg klarer kun å se det positive. Det negative betyr liksom ingenting. Tror det skjedde en stor forvandling da mitt tantebarn ble født. Hun er i dag 3 år og jeg elsker å være med henne. Hun er så masete, slitsom, hyper, lyst å gjøre 100 ting samtidig, trassig osv, men hun er det herligste mennesket og hun gir så mye kjærlighet tilbake. Det kan ikke beskrives. Jeg vil så gjerne oppleve den kjærligheten til mitt eget barn.

 

Det har gått så langt at jeg gleder meg til å gå gravid og føde liksom, med alt det innebærer😆

Anonymkode: 9a9b1...b85

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 16.37):

Og veldig mange angrer på at de FIKK barn. 

Anonymkode: 44f18...697

Jeg har aldri møtt ett eneste menneske som har angret på et barn. Dette er jo bare tøys. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både egne barn, bonusbarnog og og fosterbarn. Elsker at vi er mange. Elsker kaoset og gleden. Elsker tanken på å få mange barnebarn. 

Livet med barn og tenåringer krever mye. Ofte er det så man kunne revet av seg håret i frustrasjon. Og allikevel er det fantastisk. 

Jeg kunne aldri levd et liv uten barn. Det ville vært et fattig liv for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi samfunnet «krever» det. Det var ufattelig mye pes og stress for meg som var bikket 30 og barnløs. Ble ihelhugget av kommentarer og spørsmål rundt dette om å få barn. Jeg fikk barn. Så fortsatte spørsmålene, når skal du ha neste mann? Fikk to barn, kommentarene fortsatte, skal du ha en til/du bør ha en til. To barn er ingenting. Jeg fikk det tredje barnet, da ble alle stille, har ikke hørt en kjeft si noe om barn etter det. 

Anonymkode: 94d2b...daa

Fikk du 3 barn for å få folk til å slutte å mase om barn? 🤭

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid hatt lyst å oppleve det å få barn. Å kunne se noen vokse opp, være en trygg person i livet til barnet, vise vei, oppleve kjærligheten, se min mann som far, bli en familie. 

Har i dag en datter på 8mnd. Elsker å se hun vokse opp. Alt fra første latter, til kos på kvelden og morsomme øyeblikk. Er spent på hvilken vei hun velger å gå når hun blir stor.

Det kan være søvnløse netter og krevende perioder, men det er faktisk ikke slik at flertallet har krevende perioder og lite søvn i mange år. Som regel går det seg til etter et år, også er det gjerne noen perioder her og der. 

Anonymkode: 1c88b...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MammaITjueårene skrev (10 timer siden):

Fordi jeg ble gravid og hadde en samboer som var mer klar for «A4»-livet enn hva han først trodde han var - når vi stod der med testen i hånden. ☺️ Så da tok vi valget om å beholde, jeg vokste på meg og ble vant med den rollen etterhvert. Og evig takknemlig for at det ble som det ble - familien min er helt fantastisk. Snill og herlig baby/småbarn, med masse ild i sjela og tøffere enn toget. 😅 Vi har lært masse om oss selv gjennom tiden, vi forberedte oss godt med å ta kurs og gikk til forebyggende parterapi for å legge kortene mest mulig riktig for ansvaret vi nå tok på oss. 

Jeg skjønner godt at det er mange gode både for- og motargumenter rundt dette temaet. Men ingen kan motstride at det er biologisk riktig at kvinner av alle arter skal få barn hvis muligheten er der. Enten gjennom svangerskap, eller så er det faktisk slik at andre dyr også tar til seg adoptivbarn, forlatte eller foreldreløse. 🥰 

Forskjellen på oss og andre dyr, er bevisstheten vi har rundt temaet. Jeg har en formening om at man går glipp av en stor del av livets utvikling ved å ikke reprodusere seg, så lenge livssituasjonen tilsier at dette er riktig. ☺️  

 

Ift. klima/miljø - ja, det tynger verden å få flere mennesker. Men dersom man stopper å få barn, går heller ikke verden videre. Så hvis man har lyst på barn, så er ikke det er «make-it-or-break-it» i mine øyne. Man kan ta valg for å være mer miljøvennlig! Kjøpe brukt, avfallssortering og tenke litt over hva man handler av produkter. ☺️

Ja, for du tror det kommer i nærheten av å monne miljøbelastningen ved å få et barn?!?!?!??? Nei, vær så snill altså.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har alltid ønsket meg barn. Tror det øker livsgleden, og gir mer mening med livet. Dessuten så er det fint å vite at man har noen som besøker deg og er der for deg når man blir eldre.

Anonymkode: e6392...4ab

Det er det jo ingen garanti for, så det må du jo bare håpe at blir tilfellet.

Ebbeliten skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri møtt ett eneste menneske som har angret på et barn. Dette er jo bare tøys. 

Absolutt ikke, det er mange som angrer i varierende grad.

Anonymkode: 84465...3a6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, for du tror det kommer i nærheten av å monne miljøbelastningen ved å få et barn?!?!?!??? Nei, vær så snill altså.

Anonymkode: 84465...3a6

Jeg vet ikke helt om jeg leser svaret ditt korrekt her. Kan du utdype? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, for du tror det kommer i nærheten av å monne miljøbelastningen ved å få et barn?!?!?!??? Nei, vær så snill altså.

Det er det jo ingen garanti for, så det må du jo bare håpe at blir tilfellet.

Absolutt ikke, det er mange som angrer i varierende grad.

Anonymkode: 84465...3a6

Det tror jeg har mest å gjøre med miljøet du beveger deg i. Normale mennesker angrer ikke på sine barn. Det er den tåpeligste påstanden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi både jeg og mannen ønsker oss barn. Vi fikk 2 barn, og har levd/ lever et godt familieliv. Nå er de kjekke fornuftige ungdommer 

Anonymkode: 71646...d1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 21.45):

Slik at Norge opprettholder seg. Blir fort et u- land hvis flere og flere dropper barn. Helsesystemet kommer til å bli helt krise snarere med den store eldrebølgen. 

Anonymkode: eb37c...c7d

Så dine unger skal jobbe på gamlehjem-

Hva synes de om det da? 

Anonymkode: fd68b...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri møtt ett eneste menneske som har angret på et barn. Dette er jo bare tøys. 

 

 

Hvor mange tror du sier høyt og åpenlyst: «Jeg angrer på deg jeg, lille Frode.» Eller sitter rundt lunsjbordet og bare: «Jeg burde valgt abort damer, for jeg angrer så på Anna at jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.»

Jeg vet om mange som angrer på barna sine. Mange som sier de hadde valgt annerledes hadde de fått valget på ny. Og det ser man inne på kg også. Tråder opp og ned med folk som angrer. 

Anonymkode: 9a9b1...b85

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 7.5.2023 den 16.42):

Er det veldig mange? Jeg har riktignok bare eget nettverk å forholde meg til, men de jeg kjenner virker ikke å angre. Har diskutert barn med de nærmeste 7-8 kameratene mine, og ingen av de er i nærheten av å angre.

Jeg tenker at ingen vil innrømme at de hadde vært lykkeligere uten barn, det er litt tabu å si at en angrer på sine egne barn. Barn gir mange bekymringer, mye arbeid hjemme, grusomme foreldremøter, maaange uforutsette utgifter og mange gode stunder innimellom alt strev i hverdagen. Alt for mange prøver for hardt og for mye å være superforeldre. Til tross for mye strev er det vel egentlig instinktivt at vi fører slekta videre og sørger for slekters gang. Derfor er det naturlig å få barn og gir kanskje en bekreftelse på at en er vellykket som menneske, spesielt om barna klarer seg bra. Jeg er stolt av barna mine uavhengig av prestasjonsnivå.

Om jeg skulle ha valgt på nytt, kanskje jeg hadde foretrukket ett bekymringsløst og barnløst liv. Tatt bedre vare på foreldre, nevøer, nieser, venner, slekt og andre i samfunnet som trenger støtte.... og ikke minst leve livet og gjøre akkurat ting når en vil med hvem man vil.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg har ett barn, men tror det blir med det ene. Jeg ble «aleine» med barnet og tror aldri jeg har vært så redd før i hele mitt liv. Jeg har delt ansvar med barnefar men var absolutt ikke dette jeg så for meg. Jeg var en som aldri skulle ha barn, tenkte jeg ikke var ressurssterk nok. Og det er jo jeg på en måte ikke heller, men jeg er på vei. Barn er fantastiske og det er helt utrolig hvor mye barndommen har å si for hvordan de blir som voksne. Jeg tar rollen min veldig seriøst og ønsker at dette enten barnet mitt skal bli en person hun virkelig liker selv, og at hun tørr bruke potensialet sitt. Det som er er at barn skal bli voksne, og man har ett enormt ansvar.. føler mange går inn i en babyboble og bare får flere uten å virkelig tenke seg om… jeg har blitt mer moden og ansvarsfull etter at jeg ble mamma! 

Anonymkode: 2342c...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 14.30):

Er en stor avgjørelse i livet og er nysgjerrig hvorfor folk tok dette valget :)

Anonymkode: 19dc2...3c4

Fikk barn da jeg ikke gikk på prevensjon og barne var sterkt ønsket

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som noen som har svart her å tråden har noen gode grunner til at de fikk barn, utover de egoistiske grunnene.

Å sette et helt liv til verden for å dekke sine egne egosentriske behov/ønsker er jo helt villt.

Anonymkode: 5ee50...22c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ble gravid

Anonymkode: 7fcab...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Virker ikke som noen som har svart her å tråden har noen gode grunner til at de fikk barn, utover de egoistiske grunnene.

Å sette et helt liv til verden for å dekke sine egne egosentriske behov/ønsker er jo helt villt.

Anonymkode: 5ee50...22c

Mam blir forelsket, og man har lyst til å reprodusere seg med det mennesket! Det er rein biologi. 

Anonymkode: 2342c...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mam blir forelsket, og man har lyst til å reprodusere seg med det mennesket! Det er rein biologi. 

Anonymkode: 2342c...a93

Nei haha. Veldig mye som er "naturlig" og som man har lyst til, men som man ikke gjør fordi det er hull i hodet. Bare fordi jeg har "lyst" på noe og føler en trang til noe, så gjør jeg det jo ikke med mindre jeg tenker meg godt om. Å sette et liv til verden fordi det er koselig og man vil ha en mix av seg selv og en man er forelska i er jo ikke god nok grunn til å få barn.

Anonymkode: 5ee50...22c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg var ung og naiv. Fikk barn med en jeg ikke burde fått barn med og barna endte opp med å arve mye uheldig genetisk fra far. Skulle ønske jeg fikk barn med en mann som var oppegående og snill med gode gener.

 

Anonymkode: abbe3...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (14 timer siden):

Fikk du 3 barn for å få folk til å slutte å mase om barn? 🤭

Nei… alle mine var planlagte. Men adferden til folk rundt og hva dem sier jeg skulle belyse. 

Anonymkode: 94d2b...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...