Gå til innhold

Hvorfor fikk du barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser på det å lage barn som den ultimate kjærlighetserklæringen. 

Anonymkode: 20b1c...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke bare spørsmålet besvares? Hvorfor fikk du barn? Det er ikke en tråd for oss som ikke har. 

Anonymkode: 030fd...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, dere kommer sikkert til å tro at jeg er den mest ego personen i verden, og kanskje også mindre gjennomtenkt den gang jeg var 20 år og bor gravid, men...

Fordi jeg gledet meg til å bli bestemor.🙈

 

Men innser i dag at det kanskje var et urimelig press å legge på barna mine, selv om jeg aldri har sagt akkurat dette. 😅

 

Klart jeg ønsket barn også, føler dette må poengterer. Har i dag to tenåringer og håper på en til 🥰

 

 

Anonymkode: fdd07...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jepp. Flere og flere (særlig kvinner) skjønner at det å få barn går kraftig utover lykke, økonomi og også ofte helse. At noen vil bruke sitt eneste liv til å tørke bæsj og snørr og ikke sove skikelig/ha egentid på mange, mange år står for meg som et mirakel. Så gøy er det ikke med barn ass! 

Forskning viser at barnløse er lykkeligere enn dem med barn. Er du i tillegg singel kvinne, er du på lykketoppen. 

Anonymkode: 44f18...697

Bruke livet sitt på å tørke bæsj og snørr? Ikke egentid? 🤯

Jeg har fire barn. Tre av dem er voksne og flyttet ut. De er mine venner, jeg har ikke så mange fra før pga mobbing. 
Men jeg kommer fra en stor familie og har gode minner fra oppveksten med tanter, onkler og søskenbarn…

altså; hvis du skal bruke livet ditt på å tørke bæsj må du få et barn hvert 6. år da. Før de får barnebarn og du har dem hele tida og du må fortsette med tørkinga…?
Klart barn er et ansvar, men etter de blir tyve får man uendelig mye igjen. Du sitter med en egen liten flokk og får lov å være matriark 😎

Mindre barn er også fantastiske, små mennesker med egen vilje, talenter og personlighet. Selv med problemer. 
Har ei med sannsynlig ADHD som hadde et ungdomsopprør fra helvete, men som det nå ser ut til å gå bra med. 
Barn er en selvfølge for meg, men vi er jo forskjellige. Respekterer det. 
 

Synes bare at bæsj-og snørr-argumentet var ekstremt dårlig. 

Anonymkode: d7b75...bb1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sammensatt, og vanskelig å peke på én grunn, syns jeg. Delvis så liker jeg barn, lekte med dukker da jeg var liten selv, satt barnevakt for småbarn da jeg var tenåring, og har i perioder jobbet med barn som voksen. 

Men at jeg fikk egne barn, det kjennes også litt som en form for instinkt, eller et sterkt ønske som alltid har vært der. Samt at det å følge et menneske fra svangerskap, gjennom barndommen og oppover i livet syns jeg er veldig spennende og givende. I tillegg så ønsket jeg meg familie, en liten flokk, et "oss". Akkurat hva som er greia med det er vanskelig å sette ord på. 

Det er egoistiske årsaker for min del i hvert fall. Og jeg syns det er veldig trivelig å ha barn. 

Anonymkode: 89a5a...498

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det ligger latent for alle dyrearter å reprodusere. Det gjelder også Homo Sapiens. Men for mange har komfort og selvrealisering blitt et mer fremtredende behov.

Vi lever heller ikke "i flokk" i særlig stor grad i den vestlige verden, så det er blitt mer normalt å ha seg selv i fokus.

Det er heller ikke et veldig stort behov for å sikre alderdommen (å få hjelp av sine barn når man blir gammel), som det var før. Kanskje det endrer seg når ingen gidder å jobbe i eldreomsorgen og den blir enda dårligere enn den er i dag. 

Jeg mener ikke at det er feil å velge å ikke få barn, jeg tror bare at samfunnet vi lever i har endret vårt naturlige utgangspunkt. 

Anonymkode: c1d23...ed0

Dette 👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: ee980...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lekte med dukker da jeg var liten og gledet meg allerede da til å bli mor. Det er instinkter. Å få barn er en helt naturlig del av livet og de aller, aller fleste har disse instinktene i seg. Både dyr og mennesker

Anonymkode: af7d8...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (23 timer siden):

Her er vel undersøkelsene ganske sprikende og varierer med hvor i livssyklusen du er. Single og folk i relasjoner er ikke en homogen gruppe. Jeg er ganske sikker på at en kvinne på 60 i full jobb med voksne barn, gode venninner og snill mann (som tjener godt) er mer lykkelig enn en singel, og barnløs kvinne uten godt nettverk.

Grunnen til at dette spriker er selvfølgelig fordi de som ønsker å være single, og trives med det er lykkelige single.
De som ønsker forhold, er i gode forhold og trives med det er lykkelige i forhold.
De som ønsker barn, har gode forhold til barn, mann og trives med det er lykkelige som foreldre.

De som ikke ønsker å være single, men som er det, er ikke lykkelige single.
De som ikke ønsker forhold, men er i forhold, eller de som ønsker forhold som er i dårlige forhold er ulykkelige i forhold.
De som ønsker barn, men har vanskelige forhold til barna sine og/eller barnefar, eller som får alvorlig fødselsdepresjon f. eks. er ulykkelige som foreldre.

Også har du selvfølgelig alt i mellom, alt rundt og alle varianter av det igjen, som også påvirker det hele.

Anonymkode: 84465...3a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff en god partner. Ønsket meg egne barn, kjentes egentlig ut som et sterkt biologisk behov. Var ganske intens følelse. Fikk to barn og vi trives veldig godt. 

Anonymkode: c8843...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg vil ha noen å ta vare på som jeg kan ha betingelsesløs kjærlighet til. Har så mye kjærlighet og omtanke i meg som jeg vil få utløp for gjennom barn. Fungerer ikke å overøse venner/familie med empati og omtanke, de vil ikke ha det. 

Anonymkode: e372f...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 14.30):

Er en stor avgjørelse i livet og er nysgjerrig hvorfor folk tok dette valget :)

Anonymkode: 19dc2...3c4

Fordi jeg ble gravid vel 🤪

Anonymkode: 18bfd...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg stod der med positiv test, og er man voksen så tar man konsekvensene av valgene man har tatt. Jeg valgte å ha sex😂 
Det var ikke planlagt og timingen var rævva. Men abort er uaktuelt for meg i en sånn setting. 
 

Alltid vært glad i barn men å få en egen er noe helt annerledes ♥️ Jeg er mer sliten enn noensinne men jeg har aldri følt meg mer tilfreds (eller lykkelig?) med livet. Det har fått en ny menig, ved å leve for noe mer enn meg selv.

Anonymkode: 31e1e...c10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bruke livet sitt på å tørke bæsj og snørr? Ikke egentid? 🤯

Jeg har fire barn. Tre av dem er voksne og flyttet ut. De er mine venner, jeg har ikke så mange fra før pga mobbing. 
Men jeg kommer fra en stor familie og har gode minner fra oppveksten med tanter, onkler og søskenbarn…

altså; hvis du skal bruke livet ditt på å tørke bæsj må du få et barn hvert 6. år da. Før de får barnebarn og du har dem hele tida og du må fortsette med tørkinga…?
Klart barn er et ansvar, men etter de blir tyve får man uendelig mye igjen. Du sitter med en egen liten flokk og får lov å være matriark 😎

Mindre barn er også fantastiske, små mennesker med egen vilje, talenter og personlighet. Selv med problemer. 
Har ei med sannsynlig ADHD som hadde et ungdomsopprør fra helvete, men som det nå ser ut til å gå bra med. 
Barn er en selvfølge for meg, men vi er jo forskjellige. Respekterer det. 
 

Synes bare at bæsj-og snørr-argumentet var ekstremt dårlig. 

Anonymkode: d7b75...bb1

Du skriver det som om det er et vedtatt faktum, noe det ikke er.
Det er jo voksne barn som terroriserer en/begge foreldrene sine, blir rusmisbrukere og familien lever lammet i frykt, som tar livet sitt ag etterlater familien i sorg, dreper et søsken, lager et helvete i familien, i søskenflokken, driver foreldrene fra hverandre, mishandler sin mor, misbruker piller, torturerer dyr, forgriper seg på små barn og what not. Alle blir ikke magisk fantastiske og gir så mye igjen etter de fyller 20. Det er selvsagt høyst variabelt, og du må bare håpe at jobben du har gjort holder. For mange gjør den da ikke det. 

Anonymkode: 84465...3a6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (På 7.5.2023 den 16.42):

Er det veldig mange? Jeg har riktignok bare eget nettverk å forholde meg til, men de jeg kjenner virker ikke å angre. Har diskutert barn med de nærmeste 7-8 kameratene mine, og ingen av de er i nærheten av å angre.

Ja, er flere og flere som innrømmer at selv om de er glad i ungen sin, så angrer de på at de fikk barn, for de har måtte gi opp så mye 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg selv ville oppleve ubegrenset kjærlighet<3 Noe jeg får av barna mine. Å få oppleve den gleden bare man blir med på trampolina er for meg et boost i hverdagen. 

Har to vakre jenter og livet mitt skal handle om å gi dem trygge rammer igjennom hele oppveksten. 
Livet fikk ei ny mening med barna ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jo flere barn jo fortere går jorda under

Anonymkode: 16e71...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi jeg ble gravid og hadde en samboer som var mer klar for «A4»-livet enn hva han først trodde han var - når vi stod der med testen i hånden. ☺️ Så da tok vi valget om å beholde, jeg vokste på meg og ble vant med den rollen etterhvert. Og evig takknemlig for at det ble som det ble - familien min er helt fantastisk. Snill og herlig baby/småbarn, med masse ild i sjela og tøffere enn toget. 😅 Vi har lært masse om oss selv gjennom tiden, vi forberedte oss godt med å ta kurs og gikk til forebyggende parterapi for å legge kortene mest mulig riktig for ansvaret vi nå tok på oss. 

Jeg skjønner godt at det er mange gode både for- og motargumenter rundt dette temaet. Men ingen kan motstride at det er biologisk riktig at kvinner av alle arter skal få barn hvis muligheten er der. Enten gjennom svangerskap, eller så er det faktisk slik at andre dyr også tar til seg adoptivbarn, forlatte eller foreldreløse. 🥰 

Forskjellen på oss og andre dyr, er bevisstheten vi har rundt temaet. Jeg har en formening om at man går glipp av en stor del av livets utvikling ved å ikke reprodusere seg, så lenge livssituasjonen tilsier at dette er riktig. ☺️  

 

Ift. klima/miljø - ja, det tynger verden å få flere mennesker. Men dersom man stopper å få barn, går heller ikke verden videre. Så hvis man har lyst på barn, så er ikke det er «make-it-or-break-it» i mine øyne. Man kan ta valg for å være mer miljøvennlig! Kjøpe brukt, avfallssortering og tenke litt over hva man handler av produkter. ☺️

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi samfunnet «krever» det. Det var ufattelig mye pes og stress for meg som var bikket 30 og barnløs. Ble ihelhugget av kommentarer og spørsmål rundt dette om å få barn. Jeg fikk barn. Så fortsatte spørsmålene, når skal du ha neste mann? Fikk to barn, kommentarene fortsatte, skal du ha en til/du bør ha en til. To barn er ingenting. Jeg fikk det tredje barnet, da ble alle stille, har ikke hørt en kjeft si noe om barn etter det. 

Anonymkode: 94d2b...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid ønsket meg barn. Tror det øker livsgleden, og gir mer mening med livet. Dessuten så er det fint å vite at man har noen som besøker deg og er der for deg når man blir eldre.

Anonymkode: e6392...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg var ung og tenkte slik er livet. Hadde jeg vært ung en gang til så hadde jeg valgt et liv uten barn. De bekymringene det medfølger hadde jeg kunne vært foruten. Tenker ikke da på hva barna gir meg men utviklingen i verden. Jeg mener Norge er ikke på riktig vei i hele tatt. Verden begynner å bli gal. Og jeg vil av denne karusellen. Jeg liker ikke den verden vi overlater til våre etterkommere. 

Anonymkode: d95b1...7a3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...