Gå til innhold

Hva gir egentlig besteforeldre i konfirmasjonsgave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Minste 2000, meste 25 000

Anonymkode: c0bd1...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor ga 6000,- pluss at hun skal spandere lappen. 

Besteforeldrene på andre siden ga litt over 20.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er hvorfor noen gir mange mange tusen til en 15 åring. De sier ofte at det er til sertifikat eller sparing til bolig. 
Hvorfor ikke da vente til de er 18 år pluss med å gi et stort beløp? Det må da kun være for at konfirmanten skal ha noe å skryte av til venner. 

Anonymkode: da2f2...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers som sitter nokså godt i det, gir 1000kr til barnebarn. 

Min enslige ufør eldre mor gir 5000kr. (Prøver å si til henne at det er for mye, men hun vil gjerne gi den summen, og sparer slik at hun kan det. ) 

Anonymkode: 8ad58...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene besteforeldreparet ga bunad, verdi ca 50.000. Mens farmor som ikke har så god råd ga 1000. Lillesøster som er konfirmant om 1 år får også bunad. 

Anonymkode: a15e0...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det jeg ikke forstår er hvorfor noen gir mange mange tusen til en 15 åring. De sier ofte at det er til sertifikat eller sparing til bolig. 
Hvorfor ikke da vente til de er 18 år pluss med å gi et stort beløp? Det må da kun være for at konfirmanten skal ha noe å skryte av til venner. 

Anonymkode: da2f2...8bb

Spørsmålet er egentlig hvorfor det er konfirmasjon når de er 15 år. Burde vært når de er 18 eller eldre, så får man en mer reflektert avgjørelse. I dag konfirmeres 98% eller noe slikt utelukkende på grunn av gavene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk bunad, stereoanlegg og penger av mine besteforeldre til konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir den ene siden 10000kr pr barnebarn. Har kun 2. 

 

Anonymkode: d855e...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk barna 20 000 av hvert besteforeldresett (de hadde snakket sammen og blitt enige om å gi det samme, uten at vi visste det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2023 at 7:48 AM, AnonymBruker said:

Jeg skjønner jo at man gir etter lommeboken, men sett at man har normalt god råd da- hva er vanlig sum å gi I gave i konfirmasjon? 

Mine foreldre har veldig god råd, likevel så ga min far "bare" 1500 kr for eksempel.  Hva er normal gave? Da tenker jeg ikke på de som har dårlig råd og heller ikke dem som er rike, men de med normal inntekt eller de med rimelig god råd. 

Anonymkode: ccfa5...19b

Jeg fikk 10 000 for 26 år siden

Anonymkode: 8f220...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 9.57):

Det jeg ikke forstår er hvorfor noen gir mange mange tusen til en 15 åring. De sier ofte at det er til sertifikat eller sparing til bolig. 
Hvorfor ikke da vente til de er 18 år pluss med å gi et stort beløp? Det må da kun være for at konfirmanten skal ha noe å skryte av til venner. 

Anonymkode: da2f2...8bb

Eh nei! De snakker ikke om summer engang 

Anonymkode: c0bd1...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre gav 5000,- mannen sine foreldre gav det samme som vi foreldrene, 10 000,-. 

Anonymkode: aa1cf...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Eh nei! De snakker ikke om summer engang 

Anonymkode: c0bd1...eab

Eh, jo! Det er det største samtaleemne mandager etter konfirmasjonene her jeg bor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fikk 3000,- av den ene siden og 2000,- av den andre siden. Begge para har mange barnebarn, så forventet ikke så mye. Han ble veldig fornøyd ❤️

Anonymkode: 5f111...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 000 + bunad m.sølv.

Anonymkode: 13152...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor som er minstepensjonist gir 5.000 til barnebarn i konfirmasjonsgave (hun har 7 barnebarn) og svigers (som har god råd) gir bunad med alt tilbehør. Konfirmantene har vært godt fornøyd med begge deler ❤️

Anonymkode: ab84d...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spiller en liten rolle om man har ett eller ti barnebarn som skal ha x antall presanger per år og om de er i arbeid eller er minstepensjonister. Tenker at alt mellom 1000 og 100 000 er like vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og søsteren min fikk 20 000 og komplett bunad med sølv av mormor og morfar. Noe av sølvet fikk jeg i bursdagsgave et år. Broren min fikk 20 000 og billappen da han ble 18. De har relativt god økonomi. Var (og er) selvsagt enormt takknemlig. Tror de la på litt ekstra siden vi ikke kunne forvente å få noe av besteforeldrene på farssiden.

Anonymkode: b43cf...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre ga ny bunad til datteren min. 

Anonymkode: b5481...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...