Gå til innhold

Hva gir egentlig besteforeldre i konfirmasjonsgave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner jo at man gir etter lommeboken, men sett at man har normalt god råd da- hva er vanlig sum å gi I gave i konfirmasjon? 

Mine foreldre har veldig god råd, likevel så ga min far "bare" 1500 kr for eksempel.  Hva er normal gave? Da tenker jeg ikke på de som har dårlig råd og heller ikke dem som er rike, men de med normal inntekt eller de med rimelig god råd. 

Anonymkode: ccfa5...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine foreldre har helt normal økonomi, og gir barnebarna bunad eller tilsvarende sum med penger

Anonymkode: 12dc2...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine foreldre har helt normal økonomi, og gir barnebarna bunad eller tilsvarende sum med penger

Anonymkode: 12dc2...0c6

Ok, så de har gitt gave mellom 10-20 tusen da ca? 

Anonymkode: ccfa5...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner jo at man gir etter lommeboken, men sett at man har normalt god råd da- hva er vanlig sum å gi I gave i konfirmasjon? 

Mine foreldre har veldig god råd, likevel så ga min far "bare" 1500 kr for eksempel.  Hva er normal gave? Da tenker jeg ikke på de som har dårlig råd og heller ikke dem som er rike, men de med normal inntekt eller de med rimelig god råd. 

Anonymkode: ccfa5...19b

Mine foreldre ga barnebarnet sitt Kr 10000 i konfirmasjons gave i  helgen. Samme beløp ga besteforeldrene på den andre siden også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, så de har gitt gave mellom 10-20 tusen da ca? 

Anonymkode: ccfa5...19b

25000

Anonymkode: 12dc2...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tror min far har gitt 6000 og min mor 4000. har ikke konfirmant før neste år selv. andre siden er det bare svigermor, hun mener jeg har gitt 1500kr.

Anonymkode: 22f7c...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittet er rundt 4500

 

Mange kombinerer det med feks  kake/leie av lokaler etc 

Anonymkode: 14f3f...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er enke, og relativt dårlig økonomi. Hun gav 2000kr og en gravert klokke som min far hadde. (verdi på 40 000 i kroner og ører, men affeksjonsverdien så langt mye høyere❤️).  Min sønn hadde et svært nært forhold til sin bestefar, så den gaven satte han enormt stor pris på❤️.
 

 

Anonymkode: 5f934...19f

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er vanlig  er forskjellig fra familie til familie. Hos min ex familie, ga besteforeldre 2000 kr. I min samboers familie gir de bunad +15 000 til sertifikat. Begge deler er ganske vanlig.

Anonymkode: 4c3b2...f60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner jo at man gir etter lommeboken, men sett at man har normalt god råd da- hva er vanlig sum å gi I gave i konfirmasjon? 

Mine foreldre har veldig god råd, likevel så ga min far "bare" 1500 kr for eksempel.  Hva er normal gave? Da tenker jeg ikke på de som har dårlig råd og heller ikke dem som er rike, men de med normal inntekt eller de med rimelig god råd. 

Anonymkode: ccfa5...19b

Her ser man grunnen til at de har så god råd 😅

Anonymkode: 028a4...9b2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre gir 10.000,- mens den andre siden har gitt 25.000,-. 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk henger seg opp i sum..folk må få gi det de har lyst til/økonomi til. 

Anonymkode: 7efae...8dd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer sikkert mye, mine (skilte) gir bunad og 100 000, de har selvsagt god råd....

Anonymkode: 118a8...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil si at alt mellom 2000 og 10000 er normalt. Husk at eldre generasjoner ofte ikke er vant til at gaver skal være veldig dyre. De er vant til å være litt nøysomme. Og kanskje det er mange barnebarn som skal ha konfirmasjonsgaver og bryllupsgaver i løpet av en tiårsperiode? Da blir det fort mye penger.  Det er nå uansett ikke summen som måler hvor glade de er i barnebarna 🙂❤️

Anonymkode: 10dee...e3a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har små barn, så konfirmasjon er noen år frem i tid, men mine foreldre har gitt 10 000 til dåp, så jeg antar de ville gitt noe lignende i konfirmasjon. De har helt ok + økonomi. 

Anonymkode: aa45f...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ting som er normalt eller unormalt. Vi har alle ulik preferanser. Min mor ga 22.000 kr, min far ga 15000 og svigerfar ga 2000 kr. Jeg syns svigerfar var den mest fornuftige av dem. Jeg forstår ikke helt hvorfor en 15 åring skal få enorme summer, de allikevel ikke for lov til å disponere. 

Anonymkode: 77f58...3bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok, så de har gitt gave mellom 10-20 tusen da ca? 

Anonymkode: ccfa5...19b

Mere 30-40k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre foreldre har gitt bunad eller ca 15000kr til barnebarna. 

Anonymkode: a0f65...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har fått 10 000 fra den ene siden (de har få barnebarn) og 6000 fra de som har mange barnebarn. 

Anonymkode: 65941...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste her har vært 1500 og meste har vært 10 000. Syns begge deler er innafor da besteforeldrene har veldig forskjellig økonomi, for eksempel er en av dem veldig sterk økonomisk og har god årslønn mens en annen er uføretrygdet. Jeg er glad for at de vil gi barnet mitt gave og setter pris på det uansett. 

Anonymkode: 2c87b...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...