Gå til innhold

Bybanen 😡 og annen elendighet i Bergen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner heller ikke hvorfor politikerne er aldeles besatt av det pengesluket: bybanen.

Bussforbindelsen til Åsane er glimrende der man venter max noen minutter i byn og på terminalen på dagtid.

De daglige trafikk-korkene løses heller ikke av bybane. På Åsane siden er det ut mot Hylkje osv. der er problemer.

Det eneste som er skjedd med å begrense trafikken radikalt er at folk ikke bruker byen, der sentrumsbildet nå preges av rotter, narkomane, samt utenlandske tiggere i sommerhalvåret.

Anonymkode: 97de3...7e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke helt fått med meg hvorfor vi ikke kan ha trikk. 

Anonymkode: ecc1d...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

La oss se:

Lagunen til Bergen busstasjon.

Bybane: 30 min
Buss 600 eller 67: 17 min

Buss går MYE fortere. Sjelden så mye trafikk at bussen ikke klarer å holde planen sin.

Anonymkode: acd10...b8c

Det finnes ekspressbusser som går mer "direkte" fra A til Å, og det er jo bra for dem som skal til endestoppet. Det blir ikke slik at man automatisk kutter ut ekspressbussene. Men det finnes jo mange som skal hoppe på og av mellom endestoppene, og for dem kan bybanen være raskere.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Helt enig. Og når noen kommenterer at bybanen "bare er noen minutter tregere enn bussen" og at det i dette eksempelet er 13 minutter, så er jo det nesten HALVE reisetiden! Det er en del. 

Anonymkode: 47e65...661

Eksemplene som er nevnt er gode ruter som man bør benytte seg av dersom man skal den aktuelle strekningen.  Det har ingenting med selve bybanen å gjøre. Den er beregnet for personer som bare skal noen holdeplasser videre.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men banen går ikke der folk er, den går der sporet er. Bussene går der folk er, folket på Flaktveit, Morvik, Rolland må med bane fremdeles ta buss for å komme seg til banen, da kan de jo like gjerne bare fortsette på bussen. 

Anonymkode: ecc1d...3ae

Det er mye folk langs bybanen, og mer blir det.  Man legger ikke ned bussene til Flaktveik, Rolland og Morvik selv om bybanen kommer. Dere står fritt til å ta buss til byen.

Anonymkode: 5f94e...9c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er mye folk langs bybanen, og mer blir det.  Man legger ikke ned bussene til Flaktveik, Rolland og Morvik selv om bybanen kommer. Dere står fritt til å ta buss til byen.

Anonymkode: 5f94e...9c5

Jo, det gjør de. Det aller meste av direktebusser forsvant fra Fana når banen kom. Bussene kommer til å gå til et kollektivknutepunkt som Åsane terminal og så må en over på banen. 

Anonymkode: 2691a...48b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 år med veiarbeid, omkjøring, stengte områder, bråk og kaos. Jippi! 

Anonymkode: ecc1d...3ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, det gjør de. Det aller meste av direktebusser forsvant fra Fana når banen kom. Bussene kommer til å gå til et kollektivknutepunkt som Åsane terminal og så må en over på banen. 

Anonymkode: 2691a...48b

Vel, det gjenstår å se.  Noen beholdes nok.  Du har jo i dag f eks 600 bussen mellom Lagunen og Bystasjonen, eller 26 bussen som går helt til Åsane. 

Anonymkode: 5f94e...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gleder meg! I rushtiden vil det fortatt gå ekspressbusser for oss som skal fra Åsne og helt inn, men vi slipper mange av de som skal av på veien til sentrum.

En av tabbene de har innrømmer for første banen er at det er for mange stopp og derfor tar for lang tid. De gjør ikke den feilen igjen.

Bryggen blir mye finere uten all trafikken💜

Anonymkode: 066c1...e2f

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 12.07):

Av alle ting du nevner her så er bybane problemet? Bergen begynner å bli en ganske stor by, og trenger selvfølgelig en måte å avlaste trafikken på uten at privatbilen kan fortsette å vokse. Så lenge det fortsatt går an å gå langs bryggen kan det umulig være et problem med en forholdsvis stillegående bybane i området.

 

Anonymkode: f5ffe...53e

Jeg koser meg med at Bergen sentrum er begynt å bli en ghetto. Butikker legges ned og blir flyttet til kjøpesentrene. Dessverre er det vi bilister som må betale for spybanen.

Anonymkode: b07b9...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 16.49):

Det kommer jo helt an på hvor du jobber.  For mange kan det være raskere og enklere med bybane enn buss, for andre ikke. Men ditt personlige behov kommer ikke foran god byutvikling.

Hva mener du med saaaakte?  Det er vel bare 1 minutt eller to i forskjell mellom bane og buss slik det er planlagt nå. Alle de dagene bussen står fast i kø vil bane være raskere :)

Anonymkode: 5f94e...9c5

Og hvor mange dager står bussene fast i kø? Vis gjerne til statistikk. Neglisjerbart i mine øyne.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger bybanen, den er helt konge. Kunne ikke vært mer uenig i HI. Ønsker du deg virkelig tilbake til tiden hvor vi brukte fine plasser til PARKERING i Bergen sentrum? Og masse trafikk i sentrumskjernen? Kan faktisk ikke tenke meg noe verre. Er glad for at verden går fremover!

Bybanen har også gjort at jeg nå bare har 8 minutter til jobb, istedenfor 14.

Anonymkode: 6d989...f8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg koser meg med at Bergen sentrum er begynt å bli en ghetto. Butikker legges ned og blir flyttet til kjøpesentrene. Dessverre er det vi bilister som må betale for spybanen.

Anonymkode: b07b9...3f0

Dette er jo ikke sant. 

Anonymkode: 6d989...f8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumoa skrev (52 minutter siden):

Og hvor mange dager står bussene fast i kø? Vis gjerne til statistikk. Neglisjerbart i mine øyne.

Nesten hver ukedag. Ser det fra vinduet hver dag når enten Fløyfjellstunnelen eller Eidsvågstunnelen stenges i rushtiden 

Anonymkode: 5f94e...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg digger bybanen, den er helt konge. Kunne ikke vært mer uenig i HI. Ønsker du deg virkelig tilbake til tiden hvor vi brukte fine plasser til PARKERING i Bergen sentrum? Og masse trafikk i sentrumskjernen? Kan faktisk ikke tenke meg noe verre. Er glad for at verden går fremover!

Bybanen har også gjort at jeg nå bare har 8 minutter til jobb, istedenfor 14.

Anonymkode: 6d989...f8d

Vet ikke hva dere gjør på bygda, men resten av oss parkerer under bakken. Parkeringsgarasje i de fleste sentrumsbygg burde være lovpålagt. 

Anonymkode: c969e...cfd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg digger bybanen, den er helt konge. Kunne ikke vært mer uenig i HI. Ønsker du deg virkelig tilbake til tiden hvor vi brukte fine plasser til PARKERING i Bergen sentrum? Og masse trafikk i sentrumskjernen? Kan faktisk ikke tenke meg noe verre. Er glad for at verden går fremover!

Bybanen har også gjort at jeg nå bare har 8 minutter til jobb, istedenfor 14.

Anonymkode: 6d989...f8d

Ja det gjør jeg virkelig

Anonymkode: 2c44d...39b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det gjør jeg virkelig

Anonymkode: 2c44d...39b

Glad våre folkevalgte vet bedre. 😊

Anonymkode: 6d989...f8d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Glad våre folkevalgte vet bedre. 😊

Anonymkode: 6d989...f8d

De har gjort det så vanskelig å eie bil i sentrum nå, at sentrum dør ut. Butikker stenges. Er jo omtrent bare bolighaier og studenter igjen. Ikke familier som feks trenger to biler. De gjorde jo det ulovlig med soneparkering for 2 biler med tilbakevirkende kraft! Sier ikke at alle bør ha bil, men noen liv krever bil! Noen jobber krever at man eier og bruker bil! Jeg brukte bil til jobb, da jeg har ulike kontorer flere ganger i uken, samt en del jeg må frakte. Nå bruker jeg buss, og det tar så lang tid! Over dobbelt reisetid, og mye mindre komfortabelt. Skulle jeg tatt banen hadde det tatt enda lengre tid. 

Hadde det vært mulig med flere underjordiske parkeringer, hadde det ikke trengt å gjøre bybildet styggere. 

Anonymkode: 47e65...661

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette er jo ikke sant. 

Anonymkode: 6d989...f8d

Det ER sant. Ene butikken etter den andre legger ned. Spesielt ut mot Nordnes. Gågaten står også for tur. Det er helt slutt at folk reiser fra utkantene med båt for å se hva de har i butikkene i Bergen sentrum og kikke på folkelivet.

Anonymkode: b07b9...3f0

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det ER sant. Ene butikken etter den andre legger ned. Spesielt ut mot Nordnes. Gågaten står også for tur. Det er helt slutt at folk reiser fra utkantene med båt for å se hva de har i butikkene i Bergen sentrum og kikke på folkelivet.

Anonymkode: b07b9...3f0

Det er mer pga. folk netthandler at butikkene stenger. Det er ikke noe enestående for Bergen akkurat, det er et fenomen i hele verden. Har du vært i sentrum en lørdag? Det er stappfullt med folk. 

Anonymkode: 6d989...f8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikk er jo et elendig framkomstmiddel. Skjønner ikke hvorfor dere ikke gikk for metrobussene som de gjorde i Trondheim. Det samme gjorde de i Malmø, som er en større by enn Bergen. I Trondheim er trikk er rekvisitt for turrister, mens i Bergen forsøker de å kopiere de dårlige sidene med Oslo tydeligvis. Hvis dere ikke kan ha t-bane, så bruk heller buss. Trikken tilhører tidlig 1900-tall.

Anonymkode: 70d9d...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma i Tønsberg også ☹️ Paul Grøtvedt (Kunsthistoriker og Arkitektur-Kritiker) har skrevet  mye om dette i diverse aviser 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...