Gå til innhold

Bybanen 😡 og annen elendighet i Bergen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forstår ikke hvordan de kan ødelegge Bryggen og resten av byen. 

Hele bybanen er det verste av elendig byplanlegging i Bergen. Det ser ut til å det er en massiv kollektiv vilje til å drepe byen. 

Jeg er ikke lenger ung, og husker godt når det var trafikk på Torgallmenningen. (Sier ikje jeg vil tilbake der) Det var sentrumsbusser. 

Det er som om liv, røre og et naturlig mangfold synker jo vanskeligere man gjør det å forflytte seg fra A til B. 

Parkeringen forsvinner, busstilbudet blir verre, de helsikkes enveiskjørte gatene og om kjøring for å sluse oss gjennom en betalings bom er helt uten ende. 

Å ha stillstans i byen i et helt tiår, for å få rasere Bryggen, er hinsides alt. Tror det må ligge korrupsjon bak, for det er så ufornuftig at det er vanskelig å se for seg hva annet det kan være. 

Anonymkode: ecc1d...3ae

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og bybanen går så saaaakte! Vil ikke ha den til Åsane, da forsvinner jo det gode busstilbudet. Ikke rart de kan vise til at mange bruker bybanen når de fjerner alle andre alternativer. Håpløst. 

Anonymkode: 47e65...661

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle ting du nevner her så er bybane problemet? Bergen begynner å bli en ganske stor by, og trenger selvfølgelig en måte å avlaste trafikken på uten at privatbilen kan fortsette å vokse. Så lenge det fortsatt går an å gå langs bryggen kan det umulig være et problem med en forholdsvis stillegående bybane i området.

 

Anonymkode: f5ffe...53e

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og bybanen går så saaaakte! Vil ikke ha den til Åsane, da forsvinner jo det gode busstilbudet. Ikke rart de kan vise til at mange bruker bybanen når de fjerner alle andre alternativer. Håpløst. 

Anonymkode: 47e65...661

Bane er raskere enn buss. Hva er det du snakker om. Det er jo ikke noe godt busstilbud i Bergen.

Anonymkode: f5ffe...53e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somlebanen kan bare forsvinne! Misliker at bybanen skal til åsane.

Anonymkode: 6293f...af4

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er mer forstyrrende med alle bilene og bussene som kjører over bryggen. Dette vil jo gi mindre trafikk der. Så med tanke på tilgjengelighet for fotgjengere på bryggen, så vil dette være en forbedring. 
 

 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Bane er raskere enn buss. Hva er det du snakker om. Det er jo ikke noe godt busstilbud i Bergen.

Anonymkode: f5ffe...53e

Er jo ikke et problem å komme seg fra Åsane til sentrum med buss. 

Bane er da ikke raskere enn buss. Har du tatt den somletrikken? Tar jo nesten en time fra Flesland til sentrum. 

Anonymkode: ecc1d...3ae

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mlifjeld said:

Syntes det er mer forstyrrende med alle bilene og bussene som kjører over bryggen. Dette vil jo gi mindre trafikk der. Så med tanke på tilgjengelighet for fotgjengere på bryggen, så vil dette være en forbedring. 
 

 

Busser og lastebiler, og bybane dvs store kjøretøy forstyrrer. Biler er ikke et problem. 

Anonymkode: ecc1d...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker bybanen og gleder meg til den går helt til Åsane. Det er så behagelig og reise med og områdene rundt traséene blir bare flottere og mer tilgjengelige. 

Det verste med bybanen er de idiotene som overhode ikke klarer å vente med å gå på til hordene av mennesker har kommet seg av. På perrongen i Byparken står idiotene klistret opp til kanten og presser seg inn før folk i det hele tatt har reist seg fra setene sine. Folkeskikken har mange folk rett og slett mistet.

Anonymkode: 1a6af...13d

  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Busser og lastebiler, og bybane dvs store kjøretøy forstyrrer. Biler er ikke et problem. 

Anonymkode: ecc1d...3ae

Ah ja. Vi skulle selvfølgelig fjernet all tungtrafikken inn til byen. Du vet, all varetransport og vedlikeholdsarbeid. Da hadde det blitt stilt og rolig i byen. Men hva skulle man gjort i den uten varer og bygg som sto? Helt idiotisk å putte 100 mennesker i et stort transportkjøretøy, når alle kunne kommet i egne private biler. Det hadde vært så mye bedre for miljøet. Bil til folket! Så kan vi rive bryggen og andre tullebygg som står i veien for parkering.

Anonymkode: f5ffe...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bane er raskere enn buss. Hva er det du snakker om. Det er jo ikke noe godt busstilbud i Bergen.

Anonymkode: f5ffe...53e

Har du prøvd bybanen?? Bussen er raskere enn banen! Jeg tar buss til jobb. Det tar 2 bytter. Med bybanen måtte jeg byttet 3 ganger, og brukt lengre tid. Til og med det samme strekket med bybanen og buss, så er bussen noen minutter raskere! 

Anonymkode: 47e65...661

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bane er raskere enn buss. Hva er det du snakker om. Det er jo ikke noe godt busstilbud i Bergen.

Anonymkode: f5ffe...53e

Og jo, til Åsane er det et godt busstilbud nå (sentrum-Åsane). Går ofte buss. Tipper busstilbudet går ned med banen. Og dermed selvfølgelig også tregere reisevei. 

Anonymkode: 47e65...661

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om setene på bybanen. På bussen kan man få sovet litt til jobb. Setene på bybanen rekker ikke opp til nakken engang, så å slappe av / duppe av er jo bare å glemme. 

Anonymkode: 47e65...661

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har du prøvd bybanen?? Bussen er raskere enn banen! Jeg tar buss til jobb. Det tar 2 bytter. Med bybanen måtte jeg byttet 3 ganger, og brukt lengre tid. Til og med det samme strekket med bybanen og buss, så er bussen noen minutter raskere! 

Anonymkode: 47e65...661

Det kommer jo helt an på hvor du jobber.  For mange kan det være raskere og enklere med bybane enn buss, for andre ikke. Men ditt personlige behov kommer ikke foran god byutvikling.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og bybanen går så saaaakte! Vil ikke ha den til Åsane, da forsvinner jo det gode busstilbudet. Ikke rart de kan vise til at mange bruker bybanen når de fjerner alle andre alternativer. Håpløst. 

Anonymkode: 47e65...661

Hva mener du med saaaakte?  Det er vel bare 1 minutt eller to i forskjell mellom bane og buss slik det er planlagt nå. Alle de dagene bussen står fast i kø vil bane være raskere :)

Anonymkode: 5f94e...9c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer jo helt an på hvor du jobber.  For mange kan det være raskere og enklere med bybane enn buss, for andre ikke. Men ditt personlige behov kommer ikke foran god byutvikling.

Jeg personlig er ikke en bruker av bybanen. Jeg snakker ene og alene om kvaliteten på byutvikling. 

Sentrum er ikke tjent med bybanen, og behovene til pendlere i Åsane kan fint avhjelpes på annet vis. 

Anonymkode: ecc1d...3ae

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer jo helt an på hvor du jobber.  For mange kan det være raskere og enklere med bybane enn buss, for andre ikke. Men ditt personlige behov kommer ikke foran god byutvikling.

Hva mener du med saaaakte?  Det er vel bare 1 minutt eller to i forskjell mellom bane og buss slik det er planlagt nå. Alle de dagene bussen står fast i kø vil bane være raskere :)

Anonymkode: 5f94e...9c5

Det jeg mener med sakte er at bybanen går sakte og har mange stopp. Bussen samme strekket tar færre minutter. Bybanen går også kun til mer sentrale deler, som gjør at man må foreta seg flere bytter om man skal LITT utenfor bybanelinja. Jeg er heller ikke fan av at all bebyggelse og byutvikling kun skal skje langs bybanen. Er ikke for å rive gamle og fine bygg og steder for at bybanen skal ta plass. Dyr er den også. Den er også stappfull, da mange busser er fjernet på strekningene bybanen går. Skal man ta den til Flesland, er det ingen plass til koffert, og man føler seg bare i veien. Tar også evigheter å komme til flyplassen. 

Anonymkode: 47e65...661

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, AnonymBruker said:

Bane er raskere enn buss. Hva er det du snakker om. Det er jo ikke noe godt busstilbud i Bergen.

Anonymkode: f5ffe...53e

La oss se:

Lagunen til Bergen busstasjon.

Bybane: 30 min
Buss 600 eller 67: 17 min

Buss går MYE fortere. Sjelden så mye trafikk at bussen ikke klarer å holde planen sin.

Anonymkode: acd10...b8c

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger misunner dere bybanen inderlig! Godt jobbet med å få planlagt og gjennomført kollektiv trafikk som fungerer. Selv om man gjerne velger buss til Flesland.

Banen må selvsagt gå der folk er. Bra dere ikke la den i tunnel. Gratulerer med å bo i en fremtidsrettet by. Stavanger kan bare flytte til Oslo.

Anonymkode: 6f1e3...90f

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

La oss se:

Lagunen til Bergen busstasjon.

Bybane: 30 min
Buss 600 eller 67: 17 min

Buss går MYE fortere. Sjelden så mye trafikk at bussen ikke klarer å holde planen sin.

Anonymkode: acd10...b8c

Helt enig. Og når noen kommenterer at bybanen "bare er noen minutter tregere enn bussen" og at det i dette eksempelet er 13 minutter, så er jo det nesten HALVE reisetiden! Det er en del. 

Anonymkode: 47e65...661

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men banen går ikke der folk er, den går der sporet er. Bussene går der folk er, folket på Flaktveit, Morvik, Rolland må med bane fremdeles ta buss for å komme seg til banen, da kan de jo like gjerne bare fortsette på bussen. 

Anonymkode: ecc1d...3ae

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...