Gå til innhold

Fortjener frivillige barnløse gratis eldreomsorg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da kan vi trekke det enda lenger… Bør kvinner som velger å få barn få bedre eldreomsorg enn menn, da de tross alt er de som risikerer liv og helse ved å sørge for nye verdensborgere? Og burde vi straffe kvinner for å ikke ønske å risikere liv og helse ved å ta bort «gratis» eldreomsorg for de, mens menn som har barn, men ikke risikert noe som helst, skal få?

Dustete diskusjon…

Anonymkode: 86ecc...dcf

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

Er det mulig?? Selvfølgelig skal de ha det. De har jobbet, de er en del av samfunnet. Det verste spørsmålet jeg noen gang har hørt.

Anonymkode: e8e03...6bf

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som er gratis, for vi betaler skatt. Å så lenge skatten blir betalt har man de samme rettighetene som alle sammen.

Det er jo ikke sikkert at de barna du får vil være der for deg den dagen du blir gammel. Skal du få det "gratis" da? 

Anonymkode: 2a6fc...e9b

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da kan vi trekke det enda lenger… Bør kvinner som velger å få barn få bedre eldreomsorg enn menn, da de tross alt er de som risikerer liv og helse ved å sørge for nye verdensborgere? Og burde vi straffe kvinner for å ikke ønske å risikere liv og helse ved å ta bort «gratis» eldreomsorg for de, mens menn som har barn, men ikke risikert noe som helst, skal få?

Dustete diskusjon…

Anonymkode: 86ecc...dcf

Kvinner får jo en del mer tilbake, da de øver lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det mulig?? Selvfølgelig skal de ha det. De har jobbet, de er en del av samfunnet. Det verste spørsmålet jeg noen gang har hørt.

Anonymkode: e8e03...6bf

Ja, det er en dustete diskusjon. Tema burde være hvordan rammebetingelsene for barnefamilier skal bli bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart mennesker i u-land er lykkeligere, til tross for at de ikke har penger. De blir tatt vare på i fellesskapet og sitter neppe å regner på nano øret, slik nordmenn gjør i de fleste sammenhenger.

Anonymkode: 98b1b...695

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du mener at en frivillig barnløs butikkmedarbeider har betalt mer skatt enn en forretningsadvokat med tre barn? 😄

Anonymkode: e7cc2...4cb

Ta to personer med lik jobb / lønn 

Anonymkode: e65ff...0fd

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

Jeg var usikker på om jeg ville ha barn pg en arvelig sykdom. Nå er ikke den arvelige sykdommen så veldig farlig så lenge den medisineres og vi valgte å få barn.  Barna våre koster staten over en million i året i medisiner og vil koste der dobbelte når de blir voksne… usikker på om det regnestykket går i pluss for staten. 

Anonymkode: a5366...aee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

Og sånne med holdninger som deg, bør de får formere seg? Og de som føder barn av søskenbarnekteskap, som får 5 barn med samme syndrom, bør de få? Sånne som får barn som dør av leukemi, bør de få? 
 

ja, jeg setter ting på spissen her. Men skjønner du tegninga? 
samfunnet er der for at vi alle skal ha et sikkerhetsnett. 
 

slutt! 

Anonymkode: e832b...2a3

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

 

Man har jo selv mottatt disse tjenestene, så dette inngår i den enkeltes regnskap for hva det en har innbetalt i skatt går til. Så her kommer barnløse og de med barn likt ut.

 

Uenig med deg her. Mine tre barn har mottatt ekstreme mengder offentlige tilbod gjennom dei første 18 åra. Tannlege, tannregulering, lege, sjukehus. Barnehage, skule ... 

Mitt bidrag i form av skatt har ikkje dekt dette. Kanskje mannen min og eg har betalt såpass mykje tilsammen at det nørmar seg nok. 

 Men då har vi ikkje bidratt til vegar, kollektivtransport og diverse anna, for så mykje har vi ikkje betalt! 

Dermed er det andre (barnlause) som har betalt inn til fellesskapet uten å ha påført utgifter slik som eg har med mine tre barn. 

Ingen av mine har utdanna seg til sjukepleiar, så eg må stole på andre like mykje som den barnlause.

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (Akkurat nå):

Uenig med deg her. Mine tre barn har mottatt ekstreme mengder offentlige tilbod gjennom dei første 18 åra. Tannlege, tannregulering, lege, sjukehus. Barnehage, skule ... 

Mitt bidrag i form av skatt har ikkje dekt dette. Kanskje mannen min og eg har betalt såpass mykje tilsammen at det nørmar seg nok. 

 Men då har vi ikkje bidratt til vegar, kollektivtransport og diverse anna, for så mykje har vi ikkje betalt! 

Dermed er det andre (barnlause) som har betalt inn til fellesskapet uten å ha påført utgifter slik som eg har med mine tre barn. 

Ingen av mine har utdanna seg til sjukepleiar, så eg må stole på andre like mykje som den barnlause.

Poenget er at vi betaler for oss selv. Barna dine betaler for seg selv når de begynner å jobbe.

De fleste går i minus når en ser på hva de får fra staten og hva de  betaler i skatt. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Poenget er at vi betaler for oss selv. Barna dine betaler for seg selv når de begynner å jobbe.

De fleste går i minus når en ser på hva de får fra staten og hva de  betaler i skatt. 

HVIS de begynner å jobbe. Det er nemlig ikke noen selvfølge at barn som  kommer til å bidra økonomisk positivt bare fordi de blir satt til verden. Og hvordan blir da slutningene ts setter opp innledningsvis 🙃

Anonymkode: 40981...0a4

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal de som røyker få helsehjelp? De som er overvektige? Rusmisbrukere? 

 

Eller skal vi rett og slett ta vare på hverandre, som i et fellesskap og akseptere hverandres valg og forskjeller? 

Anonymkode: 34f29...369

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

HVIS de begynner å jobbe. Det er nemlig ikke noen selvfølge at barn som  kommer til å bidra økonomisk positivt bare fordi de blir satt til verden. Og hvordan blir da slutningene ts setter opp innledningsvis 🙃

Anonymkode: 40981...0a4

Det er 98,5 % sjanse for at barna begynner å jobbe. Og det å få barn er verdiskapende i seg selv. Det medfører at det skapes behov som noen tjener penger på at blir tilfredsstilt.

Det er en grunn til at myndighetene offisielt, sågar statsministeren i nyttårstalen, oppfordrer folk til å få flere barn. Og den grunnen ER IKKE at det er samfunnsøkonomisk ulønnsomt.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

jeg burde fått barn med tanke på hvordan samfunnet beveger seg bort fra logikk og fakta til: "jeg så en youtubevideo som støtter min agenda". Eldreomsorg er ikke gratis. Man betaler både pr måned og ved å ha betalt skatt et helt liv. det å benytte seg av tjenester man betaler for er ikke pose og sekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, skal de som røyker få helsehjelp? De som er overvektige? Rusmisbrukere? 

 

Eller skal vi rett og slett ta vare på hverandre, som i et fellesskap og akseptere hverandres valg og forskjeller? 

Anonymkode: 34f29...369

Det er vel hele poenget med diskusjonen, men TS vrir den feil.

Det er haugevis av tråder her inne der det argumenteres med at folk som får seg barn må ta konsekvensene av det selv. Dette er spesielt i tråder om fordeling av ferie, fri på julaften og andre temaer der det å ha barn gjør det vanskelig.

Så da er det flåsete svaret. Enten tilpasser man det slik at de med barn får enkelte fordeler, eller så får ikke dere barnløse nyte godene av at vi har ordnet det slik at samfunnet fungerer i fremtiden.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helene1982 skrev (2 minutter siden):

jeg burde fått barn med tanke på hvordan samfunnet beveger seg bort fra logikk og fakta til: "jeg så en youtubevideo som støtter min agenda". Eldreomsorg er ikke gratis. Man betaler både pr måned og ved å ha betalt skatt et helt liv. det å benytte seg av tjenester man betaler for er ikke pose og sekk.

Havner man på eldrehjem, er det nesten hel sikkert at man går i minus i regnestykket skatt vs hva man får tilbake. Ja, man betaler 85% av pensjonen sin og kapitalinntekter. Men hvor mye er det for gjennomsnittsnordmannen? 400 000? Da tror jeg at jeg tar godt i. En sykehjemsplass koster ca 950 000,- i året. Så da er det bare å rekke opp hånda for de som har mer enn dette i pensjon og kapitalinntekt. (Nesten ingen har det, og nesten alle som ville hatt mye kapitalinntekt har ordnet seg slik at de ikke har det den dagen de ender på sykehjem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal det foregå? Obligatorisk fullskala gynekologisk undersøkelse av alle kvinner og sæd testing av alle menn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (20 minutter siden):

Poenget er at vi betaler for oss selv. Barna dine betaler for seg selv når de begynner å jobbe.

De fleste går i minus når en ser på hva de får fra staten og hva de  betaler i skatt. 

Jepp. Det er en investering/gamble. Hvert barn er et lodd. Kanskje de blir skattebetalere som betaler mye mer enn de mottar, kanskje det går i null, kanskje de blir et pengesluk. 

Anonymkode: b523e...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Havner man på eldrehjem, er det nesten hel sikkert at man går i minus i regnestykket skatt vs hva man får tilbake. Ja, man betaler 85% av pensjonen sin og kapitalinntekter. Men hvor mye er det for gjennomsnittsnordmannen? 400 000? Da tror jeg at jeg tar godt i. En sykehjemsplass koster ca 950 000,- i året. Så da er det bare å rekke opp hånda for de som har mer enn dette i pensjon og kapitalinntekt. (Nesten ingen har det, og nesten alle som ville hatt mye kapitalinntekt har ordnet seg slik at de ikke har det den dagen de ender på sykehjem).

Jeg har det, om jeg ikke blir syk og tjener det samme til jeg blir pensjonist. jeg håper selvsagt at jeg ikke havner på pleiehjem ,men at jeg dør på trass innen rimelig tid, mens jeg enda har nøtta sånn omtrent i behold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...