Gå til innhold

Fortjener frivillige barnløse gratis eldreomsorg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helene1982 skrev (2 minutter siden):

du sier også dette

dette er jeg også bekymret for. Vi har fått et samfunn som går så raskt at man bare har tid til ett argument og ingen nyanser. Et samfunn består av mennesker økonomi, infrastruktur, matproduksjon, kultur og masse annet. Om du bidrar med et par unger som jobber på et eldresenter, kan jeg bidra med andre ting som penger eller løsninger som vil være nyttig i fremtden

Jeg har aldri sagt at de uten barn ikke skal få hjelp. Det jeg har skrevet, er at alle skal få hjelp. Men siden de uten barn ikke bidrar til at noen tar vare på oss når vi blir gamle, må de uten barn akseptere at forholdene legges til rette for at de med barn får hverdagen til å gå opp. Eksempelvis ved at de med barn i barneskolealder eller yngre har førstevalg på sommerferie når denne fordeles.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alternativet er et samfunn der ingenting er subsidiert, og alle betaler kun for det man bruker. Og da betaler man det det faktisk koster å ligge på sykehus, bli operert, ha et barn på skole i 10 år, ha permisjon, bli ufør, være pensjonist osv. Kultur blir for de absolutt rikeste. Ingen vil i praksis ha spart opp nok til å få barn mens de fortsatt er i fruktbar alder. Og blir man ufør i ung alder er det bare å ta ættestupet umiddelbart.

Anonymkode: ffc89...035

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brunello said:

Jeg har aldri sagt at de uten barn ikke skal få hjelp. Det jeg har skrevet, er at alle skal få hjelp. Men siden de uten barn ikke bidrar til at noen tar vare på oss når vi blir gamle, må de uten barn akseptere at forholdene legges til rette for at de med barn får hverdagen til å gå opp. Eksempelvis ved at de med barn i barneskolealder eller yngre har førstevalg på sommerferie når denne fordeles.

Dette er tilbakevist en rekke ganger. Vi bidrar med millioner i skatt de fleste av oss. Og betaler også for foreldres permisjoner og barnas skolegang gjennom skatten vår. Førstevalg på sommerferie skal selvsagt ikke foreldre ha, selv om det er en helt annen diskusjon. Vi som ikke er foreldre bidrar minst like mye i arbeidslivet, som regel mer. Heldigvis har de fleste arbeidsgivere en fornuftig holdning til dette, og mange foreldre synes også det er en selvfølge at attraktive fridager i feks julen går på omgang.

Anonymkode: ffc89...035

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at de uten barn ikke skal få hjelp. Det jeg har skrevet, er at alle skal få hjelp. Men siden de uten barn ikke bidrar til at noen tar vare på oss når vi blir gamle, må de uten barn akseptere at forholdene legges til rette for at de med barn får hverdagen til å gå opp. Eksempelvis ved at de med barn i barneskolealder eller yngre har førstevalg på sommerferie når denne fordeles.

Nei. jeg har en plan og er godt på vei til å spare til en alderdom på et privat senter på Nordstrand i Oslo. jeg trenger ikke bidrag fra deg eller andre, da jeg mer enn drar mitt eget lass. I en arbeidssituasjon er det ikke interessant hva du styrer med hjemme. Selvsagt bør arbeidsplasser strebe etter å tllrettelegge løsniger for alle ansatte, men om noen skal jobbe mer eller være mer fleksible, bør de komenserers for det.

Endret av Helene1982
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

Altså, nå er det jo ulike grunner til at folk lar være å få barn. Heldigvis er det fortsatt folk som har selvinnsikt nok til å la være å bli foreldre når de både er syke og ikke liker barn. Tenker du på barna oppi dette? Skal barn fødes av folk som ikke ønsker de? Ikke klarer å oppdra barn? 
hva vil det koste samfunnet? 

Anonymkode: fde04...9a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er tilbakevist en rekke ganger. Vi bidrar med millioner i skatt de fleste av oss. Og betaler også for foreldres permisjoner og barnas skolegang gjennom skatten vår. Førstevalg på sommerferie skal selvsagt ikke foreldre ha, selv om det er en helt annen diskusjon. Vi som ikke er foreldre bidrar minst like mye i arbeidslivet, som regel mer. Heldigvis har de fleste arbeidsgivere en fornuftig holdning til dette, og mange foreldre synes også det er en selvfølge at attraktive fridager i feks julen går på omgang.

Anonymkode: ffc89...035

Og jeg har tilbakevist argumentet mange ganger. Dersom man regner netto skatt betalt mot mottatt fra staten, vil også de fleste barnløse gå i minus. Man regner hva den enkelte bidrar med og får i løpet av livet, og da er det ikke relevant hvor mange barn en får i den store sammenhengen. At man har permisjon og noen sykedager ekstra, tilbakebetales mange ganger med det en bidrar i med at barn skaper behov for varer, tjenester og annet som skaper verdiskapning og jobber.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene1982 skrev (4 minutter siden):

Nei. jeg har en plan og er godt på vei til å spare til en alderdom på et privat senter på Nordstrand i Oslo. jeg trenger ikke bidrag fra deg eller andre, da jeg mer enn drar mitt eget lass. I en arbeidssituasjon er det ikke interessant hva du styrer med hjemme. Selvsagt bør arbeidsplasser strebe etter å tllrettelegge løsniger for alle ansatte, men om noen skal jobbe mer eller være mer fleksible, bør de komenserers for det.

Kompensasjonen er at når du sitter på det private senteret på Nordstrand, får du hjelp av barna som hadde foreldrene sine hjemme i sommerferien da du jobbet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Brunello said:

Kompensasjonen er at når du sitter på det private senteret på Nordstrand, får du hjelp av barna som hadde foreldrene sine hjemme i sommerferien da du jobbet.

Så barna med foreldre som jobbet på sommeren kan ikke bli sykepleiere? 

Anonymkode: ffc89...035

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trådstarter ønsker altså at det skal føres en politikk som i verste fall "tvinger" folk som av ulike grunner er uegnet som foreldre til å få barn? Barn som kanskje må vokse opp med vold, rusmisbruk, ulike typer omsorgssvikt? Noen velger kanskje bort barn fordi de har en pedofil legning, men ikke ønsker å skade noen. Bør samfunnet straffe dem for å ikke få barn?

Det er vel i alles interesse at de som får barn i størst mulig grad gjør det fordi de oppriktig ønsker barn, og ønsker og evner å gi dem en god oppvekst?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Og jeg har tilbakevist argumentet mange ganger. Dersom man regner netto skatt betalt mot mottatt fra staten, vil også de fleste barnløse gå i minus. Man regner hva den enkelte bidrar med og får i løpet av livet, og da er det ikke relevant hvor mange barn en får i den store sammenhengen. At man har permisjon og noen sykedager ekstra, tilbakebetales mange ganger med det en bidrar i med at barn skaper behov for varer, tjenester og annet som skaper verdiskapning og jobber.

 

Jøsses. Hvordan i alle dager har du bevist dette basert på ingen tall? barnløse er jo ikke en homogen gruppe, den består av alt fra søkkrike til folk som har alvorlige lidelser som gjør at de ikke har arbeidsevne men trenger hjelp til ting som du og jeg tar fro gitt.det er ikke en konkurranse om å være mest nyttig, selv om jeg hadde vunnet, men vi lever i et samfunn som er basert på at vi tar vare på hverandre og bidrar med ulike ting.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessus! Glad jeg allerede har nok kapital å ordne min egen alderdom. 

Anonymkode: d02dc...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen får gratis eldreomsorg i Norge, så denne diskusjonen er ganske teit. 

Anonymkode: 752a3...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så barna med foreldre som jobbet på sommeren kan ikke bli sykepleiere? 

Anonymkode: ffc89...035

Hvordan i all verden klarer du å få det ut av innlegget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Brunello said:

Hvordan i all verden klarer du å få det ut av innlegget?

Så hvorfor trakk du inn barn som hadde foreldrene hjemme på sommeren? Man får jo hjelp av sykepleiere enten foreldrene deres var hjemme eller ikke. 

Anonymkode: ffc89...035

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 minutter siden):

Kompensasjonen er at når du sitter på det private senteret på Nordstrand, får du hjelp av barna som hadde foreldrene sine hjemme i sommerferien da du jobbet.

Nope.Å ligge, og føde et barn er ikke det samme som å skape et velfungerende medlem av samfunnet. Jeg har flere barn som jeg følger opp. Jeg kommer med uøskede visdomsord, hjelper med lekser, betaler for linser og lager kjøttkaker til bakfulle tenåringer. I tillegg er jeg så heldig at jeg aldri har vært syk eller arbeidsledig og jeg tjener godt nok til at jeg betaler mer skatt enn jeg koster samfunnet. Min sjef driver ikke vedledighet men er nødt til å lønne folk basert på hva de gjør, ellers finner man seg en annen jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (5 minutter siden):

Jøsses. Hvordan i alle dager har du bevist dette basert på ingen tall? barnløse er jo ikke en homogen gruppe, den består av alt fra søkkrike til folk som har alvorlige lidelser som gjør at de ikke har arbeidsevne men trenger hjelp til ting som du og jeg tar fro gitt.det er ikke en konkurranse om å være mest nyttig, selv om jeg hadde vunnet, men vi lever i et samfunn som er basert på at vi tar vare på hverandre og bidrar med ulike ting.

Her snakkes det selvsagt om grupper av befolkningen. Derfor skriver jeg «de fleste».

Og igjen minner jeg om mitt standpunkt i saken.

Alle har rett på hjelp, og vi skal tilrettelegge for st alle har det bra. En absolutt forutsetning for at vi skal ha det bra når vi blir gamle, er st det finnes mennesker som gjør st samfunnet går rundt. For at det skal skje må noen (de aller fleste) få barn. Siden det er spesielle utfordringer ved å ha barn, som eksempelvis at treåringen ikke kan være alene hjemme de 14 dagene barnehagen er stengt i juli, må de som ikke har små barn være med å bidra slik at småbarns foreldre får fri. Legg spesielt merke til at jeg ikke skriver at det bare er de barnløse som må bidra. Vi som har barn må selvsagt også bidra når barna våre er store nok til å være alene.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så hvorfor trakk du inn barn som hadde foreldrene hjemme på sommeren? Man får jo hjelp av sykepleiere enten foreldrene deres var hjemme eller ikke. 

Anonymkode: ffc89...035

Jeg mente generelt. Altså at hun jobbet og småbarns foreldre var hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (8 minutter siden):

Her snakkes det selvsagt om grupper av befolkningen. Derfor skriver jeg «de fleste».

Og igjen minner jeg om mitt standpunkt i saken.

Alle har rett på hjelp, og vi skal tilrettelegge for st alle har det bra. En absolutt forutsetning for at vi skal ha det bra når vi blir gamle, er st det finnes mennesker som gjør st samfunnet går rundt. For at det skal skje må noen (de aller fleste) få barn. Siden det er spesielle utfordringer ved å ha barn, som eksempelvis at treåringen ikke kan være alene hjemme de 14 dagene barnehagen er stengt i juli, må de som ikke har små barn være med å bidra slik at småbarns foreldre får fri. Legg spesielt merke til at jeg ikke skriver at det bare er de barnløse som må bidra. Vi som har barn må selvsagt også bidra når barna våre er store nok til å være alene.

det er forskjell på å være fleksibel og ønske spesialbehandling. det er ikke mitt og andre barnløses ansvar å ta konsekvensene av at du har valgt å få barn. Jeg har et godt forhold til mine kollegaer, de fleste av dem har barn. de stiller opp når jeg trenger fri og jeg gjør det samme for dem. de forventer ikke at det at de har barn er alle andres ansvar.

Endret av Helene1982
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (6 minutter siden):

Nope.Å ligge, og føde et barn er ikke det samme som å skape et velfungerende medlem av samfunnet. Jeg har flere barn som jeg følger opp. Jeg kommer med uøskede visdomsord, hjelper med lekser, betaler for linser og lager kjøttkaker til bakfulle tenåringer. I tillegg er jeg så heldig at jeg aldri har vært syk eller arbeidsledig og jeg tjener godt nok til at jeg betaler mer skatt enn jeg koster samfunnet. Min sjef driver ikke vedledighet men er nødt til å lønne folk basert på hva de gjør, ellers finner man seg en annen jobb.

Du kommer fortsatt ikke unna at noen må få samfunnet til å fungere og betale for pensjonen din. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Du kommer fortsatt ikke unna at noen må få samfunnet til å fungere og betale for pensjonen din. 

Jeg betaler for min egen pensjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...