Gå til innhold

Fortjener frivillige barnløse gratis eldreomsorg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

det er forskjell på å være fleksibel og ønske spesialbehandling. det er ikke mitt og andres barnløse å ta konsekvensene av at du har valgt å få barn. Jeg har et godt forhold til mine kollegaer, de fleste av dem har barn. de stiller opp når jeg trenger fri og jeg gjør det samme for dem. de forventer ikke at det at de har barn er alle andres ansvar.

Og til dette er det flåsete svaret at det ikke er mitt og andre som har fått barn sitt ansvar at dere som ikke har fått barn får hjelp eller pensjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (Akkurat nå):

Og til dette er det flåsete svaret at det ikke er mitt og andre som har fått barn sitt ansvar at dere som ikke har fått barn får hjelp eller pensjon.

jeg får ikke og forventer ikke hjelp eller pensjon. det er ingen andres ansavar en mitt eget, som jeg har planlagt for. jeg er good.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Jeg betaler for min egen pensjon.

Nei, det gjør du ikke. Den pensjonen du får fra folketrygden betales av de som jobber. Det er ca 300 000 i året om du har maks opptjening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (3 minutter siden):

jeg får ikke og forventer ikke hjelp eller pensjon. det er ingen andres ansavar en mitt eget, som jeg har planlagt for. jeg er good.

Hjelp består selvsagt i alt du trenger, og ikke bare nødvendig helsestell. Eksempelvis at noe produserer mat, noen selger mat, noen tømmer søppel, noen er statsminister og alt annet vi trenger i samfunnet.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Nei, det gjør du ikke. Den pensjonen du får fra folketrygden betales av de som jobber. Det er ca 300 000 i året om du har maks opptjening.

tusen takk for økonomiråd. Min pensjon er basert på min inntekt, min pensjonsparing, folketrygden som alle har rett på som er en svart lav sum i forhold til det jeg betaler i skatt, samt det jeg har av eiendeler og formue. om jeg sie at jeg har tatt høyde for portvin på Nordstrand, har jeg det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 minutter siden):

Hjelp består selvsagt i alt du trenger, og ikke bare nødvendig helsestell. Eksempelvis at noe produserer mat, noen selger mat, noen tømmer søppel, noen er statsminister og alt annet vi trenger i samfunnet.

Som var mitt poeng,

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene1982 skrev (12 minutter siden):

Som var mitt poeng,

 

Og da kommer du ikke utenom at vi må ha et samfunn som støtter opp om det at folk får barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (12 minutter siden):

Og da kommer du ikke utenom at vi må ha et samfunn som støtter opp om det at folk får barn.

Jeg støtter opp om alle i samfunnet, jeg, men på en arbeidsplass er ikke det min jobb å tilrettelegge for barneforeldre. jeg er fleksibel og stiller opp for andre selvsagt, men det gjør også foreldre for meg. Om foreldre skal ha spesialbehandling på arbeidmarkedet ville det ført til at hver eneste gang en arbeidgiver kulle velge mellim to kandidater der en hadde barn og en ikke, ville de velge den uten barn, det er ingen tjent med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (19 minutter siden):

Jeg støtter opp om alle i samfunnet, jeg, men på en arbeidsplass er ikke det min jobb å tilrettelegge for barneforeldre. jeg er fleksibel og stiller opp for andre selvsagt, men det gjør også foreldre for meg. Om foreldre skal ha spesialbehandling på arbeidmarkedet ville det ført til at hver eneste gang en arbeidgiver kulle velge mellim to kandidater der en hadde barn og en ikke, ville de velge den uten barn, det er ingen tjent med.

Absolutt ikke. Når en vet at de med små barn prioriteres, blir det veldig mye enklere for arbeidsgiver. Da har en forutsigbarhet, i motsetning til nå som ferielistene skaper mye problemer for mange. Og siden nesten alle får barn, vil det gjelde alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

KG er virkelig helt merkelig.  Denne tråden legger nærmest en plikt på damer om å føde barn.  Så er det bare å bla litt i trådene og lese om fattige alenemødre og uføre som nesten ikke har penger til å klare seg.  Der får de vite at de er uansvarlige og får som de fortjener. Null sympati.

Hilsen enslig barnløs mann, som humrer litt over diskusjonen :)  Hva blir det neste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert blir det nok roboter som tar over hele eldreomsorgen så det går bra 😊

Anonymkode: a1d60...08d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke kreve at damer skal ha sex og få barn  , for å ha rett til å leve et langt og verdig liv i alderdommen.

 

Anonymkode: 06467...706

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (På 30.4.2023 den 11.15):

Det er vel hele poenget med diskusjonen, men TS vrir den feil.

Det er haugevis av tråder her inne der det argumenteres med at folk som får seg barn må ta konsekvensene av det selv. Dette er spesielt i tråder om fordeling av ferie, fri på julaften og andre temaer der det å ha barn gjør det vanskelig.

Så da er det flåsete svaret. Enten tilpasser man det slik at de med barn får enkelte fordeler, eller så får ikke dere barnløse nyte godene av at vi har ordnet det slik at samfunnet fungerer i fremtiden.

For en mansplaining da. :ler:

Som om ikke jeg skjønte det, men du skjønte ikke at det ble satt litt på spissen?? Og dere barnløse? Jeg er ikke barnløs. 

Anonymkode: 34f29...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal få igjennom noe slikt ts, kan vi ikke regne på de med barn vs barnefrie, men hva den enkelte har betalt i skatt/bidratt med til samfunnet. Da blir det null eldreomsorg til alle uføre, alle som skatter lite osv hvis det skal bli rettferdig i følge din logikk.

Anonymkode: 2927b...321

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne godt betalt omsorgsskatt som erstatning for at de ikke bidrar til fremtidens arbeidskraft.

Anonymkode: 46e14...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De kunne godt betalt omsorgsskatt som erstatning for at de ikke bidrar til fremtidens arbeidskraft.

Anonymkode: 46e14...ed7

Da burde de med barn som er uføre betale ekstra skatt for at de ikke bidrar til nåværende arbeidkraft + kun bruker?

Men det går jo ikke i praksis, loven kan ikke si "du må la deg selv bli voldtatt og torturert og bære frem et barn du ikke ønsker for å få lov å betale for eldreomsorg? (man betaler jo 85% av pensjonen sin for eldreomsorg idag).

Anonymkode: 2927b...321

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De kunne godt betalt omsorgsskatt som erstatning for at de ikke bidrar til fremtidens arbeidskraft.

Anonymkode: 46e14...ed7

Men det gjør vi jo på en måte, vi får ikke barnefradrag på skatten. Vi får ikke barnetrygd, kontantstøtte etc, spm vi betaler for. Jeg mener absolutt at samfunnet trenger flere barn, men løsningen på det er ikke å tvinge personer som ikke vil ha barn til å få det for å få rett på eldreomsorg. Tenk på alle barna som da blir født fordi mor føler hun må for å få hjelp senere, men kanskje hadde mer en psykisk lidelse som gjorde at barnet aldri fikk en god oppvekst og ikke ble "samfunnsnyttig". Jeg tror ikke ts ville at jeg skulle ha barn bare fordi jeg skulle få rettigheter som voksen, når dwt barnet ikke ville fått den mest stabile oppveksten 

Anonymkode: f2622...36e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

De kunne godt betalt omsorgsskatt som erstatning for at de ikke bidrar til fremtidens arbeidskraft.

Anonymkode: 46e14...ed7

Jøss. Det blir dyrt for alle som oppdrar barn som kun blir en belastning for samfunnet. Da blir det omsorgsskatt + tilbakebetaling av barnetrygd og skolegang, samt en stor bot på toppen for å ha pålagt samfunnet enda en uføretrygdet eller kriminell. 

Anonymkode: 75fef...01c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 9.34):

De har nok betalt mer skatt enn foreldre, så ja 

Anonymkode: e65ff...0fd

Enig. Er far til 3 barn. Og jeg har fått subsidiert barnehage, SFO, skole, tannlege, sykehus, lege idrett, barnetrygd, kontantstøtte (3mnd), gratis skolebuss osv osv.

Ingenting er gratis, det er alltid noen som betaler, og det skjer en stor overføring av penger fra barnløse til barnefamilier via skatten.

Kostnaden ved 1 barn er beregnet til rundt 1.8 mill av staten. Siden jeg har 3 har jeg hatt utgifter på 5.2 mill (minimum) fra 2000 til 2026. Fra førstemann ble født til sistemann er 18 år. Og slike summer har jeg ikke fått😊

Men at barnløse har vært med å betale for andres barn er det ingen tvil om.

Anonymkode: 1ee5b...399

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...