Gå til innhold

Fortjener frivillige barnløse gratis eldreomsorg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje man bør ha et regnskap? Maks så mye utgifter på deg i løpet av et liv, regnet opp mot hva man har bidratt med av skatter? 

:ironi:

Anonymkode: 214bb...445

  • Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de med barn må få bedre rammebetingelser. Eksempelvis høyere barnetrygd, skattefradrag for kostnader til fritidsaktiviteter og rett på ferie i juli om man ønsker det.

 

Endret av Brunello
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok betalt mer skatt enn foreldre, så ja 

Anonymkode: e65ff...0fd

  • Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er bare de som har barn som skal betale for eldreomsorgen mener du? Du er vel klar over at eldreomsorg ikke er gratis?

Anonymkode: cc111...d7d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare slapp av ts, jeg velger en enveis billett til Sveits når smertene blir uutholdelige! Er oppe i 70% av hva jeg tåler i dag😓

Anonymkode: 98b1b...695

  • Liker 4
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friske folk uten barn har skattet i mange år og har ikke gitt mange utgifter til samfunnet. Derfor fortjener de helse omsorg som andre. 

Anonymkode: a12ba...678

  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Og foreldre til arbeidsledige eller syke barn bør heller ikke få gratis eldreomsorg, for de har ikke bidratt. 
foreldre til barn med unyttige jobber bør heller ikke få. Her må det føres strengt regnskap 😉

Anonymkode: a7344...f69

  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg er frivillig barnløs, er fordi jeg har en sykdom jeg ikke ønsker å spre videre. 

Anonymkode: 656ef...a2a

  • Liker 1
  • Hjerte 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

Den er grei, men da må de også slippe å betale skatt for at snørrungene dine skal få gratis skolegang, lege, tannlege osv.

Anonymkode: c10b7...851

  • Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tanke...  

Men barn kostar samfunnet mykje gjennom barnehage, helsevesen og skule, så dei som ikkje får barn har på ein måte spart samfunnet for veldig store summer. 

Vi får evt bruke ressurser på å utvikle roboter som kan hjelpe i eldreomsorgen fordi vi manglar hender.

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Av inntekter inntil folketrygdens grunnbeløp, fratrukket et fribeløp kan det kreves betalt 75 % årlig. Av den delen av inntekten som overstiger folketrygdens grunnbeløp, kan det kreves 85 %. Kommunene kan altså kreve inntil ca. 85 % av all inntekt, som vederlag for opphold på sykehjem."

Anonymkode: cc111...d7d

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

Er du så enkel (les: dum) som det fremstår av innlegget ditt, så er det til det beste at du ikke får videreført genene dine i alle fall.

Mennesker uten barn betaler skatt og avgifter på lik linje med andre, og har selvfølgelig rett på de samme velferdsgodene. Alt annet likt, så har de heller ikke fått økonomiske bidra av staten for å oppdra og utdanne barna de setter til verden.

Så kan du argumentere med at den økonomiske verdien av et barn i arbeidslivet overstiger prisen det koster å fostre det opp. Men hva med de som setter barn til verden som ikke kommer seg ut i arbeidslivet - de som har fysiske eller psykiske utfordringer, blir rusmisbruker eller av annen grunn ikke klarer bidra til samfunnet? Foreldrene til disse barna har bidratt negativt til nasjonens verdiskapning. Og en ringvirkning av barnas utfordringer er at foreldrene ofte må gå ned i stilling selv også, i alle fall i perioder. Dobbel negativt bidrag, altså. Skal de etter din logikk ikke få gratis eldreomsorg? 

Anonymkode: 40981...0a4

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja la oss sette opp regnskap;

Bør gravide som aldri har jobbet og bidratt med særlig skatt få gratis svangerskapsomsorg og fødsel? Hva med barnetrygd, engangsstønad ect?

Fortjener barna av foreldre som aldri har jobbet og bidratt subsidiert bhg, gratis skole og gratis helsehjelp?

Bør uføre som ikke bidrar i samfunnet få noe i det hele tatt?

Anonymkode: 0390c...bec

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldreomsorg er IKKE gratis.

Dermed er jo denne diskusjonen idiotisk.

Anonymkode: cc111...d7d

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

for et merkelig spørsmål . Alle fortjener en verdig eldreomsorg . Uavhengig av hva de har gjort tidligere i livet . 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida.

 Lever alderen raser, snakker om flere mennesker. Skal det komme flere mennesker på jorden + ting skal bli enda dyrere? Er det miljøvennlig? 

Anonymkode: 88947...271

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den er grei, men da må de også slippe å betale skatt for at snørrungene dine skal få gratis skolegang, lege, tannlege osv.

Anonymkode: c10b7...851

 

Fjaselina skrev (8 minutter siden):

Morsom tanke...  

Men barn kostar samfunnet mykje gjennom barnehage, helsevesen og skule, så dei som ikkje får barn har på ein måte spart samfunnet for veldig store summer. 

Vi får evt bruke ressurser på å utvikle roboter som kan hjelpe i eldreomsorgen fordi vi manglar hender.

Man har jo selv mottatt disse tjenestene, så dette inngår i den enkeltes regnskap for hva det en har innbetalt i skatt går til. Så her kommer barnløse og de med barn likt ut.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De har nok betalt mer skatt enn foreldre, så ja 

Anonymkode: e65ff...0fd

Du mener at en frivillig barnløs butikkmedarbeider har betalt mer skatt enn en forretningsadvokat med tre barn? 😄

Anonymkode: e7cc2...4cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...