AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #61 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han har ingen ustabile forhold, ikke idealisering eller devaluering, men har lavt selvbilde og føler seg ødelagt, som han sier. Han er også redd for å bli forlatt, men mye mer redd for å bli plaget/skadet/angrepet, altså oppleve tilsvarende igjen. Jeg trodde alt dette var klassiske tegn ved KPTSD og synes det er rart at han ikke kan få traumebehandling. Anonymkode: 1d53b...35f Høres mer ut som unnvikende engstelig personlighetsforsryrrelse uti fra det lille du skriver her. Kan ikke gi en eksakt diagnose, for jeg er ingen psykolog. Husk at ikke alle traumer fører til en traumelidelse. Ikke alle traumer ender med ptsd, og kompleks ptsd er en diagnose som kommer av alvorlige, gjentagende traumer over lengre tid som påvirker utviklingen hos spesielt barn og unge. Anonymkode: b14ba...c14
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #62 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres mer ut som unnvikende engstelig personlighetsforsryrrelse uti fra det lille du skriver her. Kan ikke gi en eksakt diagnose, for jeg er ingen psykolog. Husk at ikke alle traumer fører til en traumelidelse. Ikke alle traumer ender med ptsd, og kompleks ptsd er en diagnose som kommer av alvorlige, gjentagende traumer over lengre tid som påvirker utviklingen hos spesielt barn og unge. Anonymkode: b14ba...c14 Men han er ikke unnvikende. Han er leder på jobb, fotballtrener på fritida, han er foreldrerepresentant i klassen til barnet sitt. Og som sagt har han allerede både KPTSD og ptsd diagnose. Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #63 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men han er ikke unnvikende. Han er leder på jobb, fotballtrener på fritida, han er foreldrerepresentant i klassen til barnet sitt. Og som sagt har han allerede både KPTSD og ptsd diagnose. Anonymkode: 1d53b...35f Da misforstår du hva unnvikende er. Det er mulig å være alt det, og fortsatt ha eupf. Ikke alle bruker unnvikelse på den måten som du tror. Å være leder og fotballtrener behøver ikke å bety at man går inn i nære relasjoner. Noen med eupf kan slite i selv overfladiske relasjoner, men det gjelder ikke alle. Anonymkode: b14ba...c14
Paneera Skrevet 30. april 2023 #64 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det som skiller de er borderline trekkene: sterk frykt for å bli forlatt, ustabile forhold etterfulgt av ekstrem idealisering og devaluering og ustabilt selvbilde. Dette finner du ikke ved ptsd alene, men det er ikke uvanlig å ha borderline eller trekk av det sammen med ptsd. Et trekk kan for eksempel være sort hvitt tankegang Anonymkode: 4700e...faa Disse trekkene kan jo også en person med CPTSD ha. Mange med CPTSD kan ha angst for å bli forlatt som følge av mye avvisning/svikt/tap i barndommen. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #65 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da misforstår du hva unnvikende er Ja, det tror jeg at jeg gjør. Jeg trodde unnvikende var mer som en ekstrem form for sosial fobi, at de var redde for å dumme seg ut, veldig opptatt av hva andre mente om dem, masse grubling og overtenking, perfeksjonisme, straffe seg selv/kritisere seg selv osv. Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #66 Skrevet 30. april 2023 Det er flere psykologi-retninger som mer og mer tar til ordet for å nedlegge hele diagnose-systemet fordi det egentlig ikke makes sense. F.eks. kan man fint ha flere pf'er men også traumediagnose. Og emosjonelt ustabil og unnvikende wr en vanlig kombo, er man det ene eller fet andre da? Eller angstdiagnoser. Har man traumer og tilknytningsskader er det nesten tilfeldig hva man slår ut på av diagnose (avhengig av belalstningsgrad) men grunnproblemet er jo traumer og tilknytningsskader. Så ditt forsøk på å finne ut om det er den ene eller den andre diagnosen er litt fåfengt. Anonymkode: 2d254...7f8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #67 Skrevet 30. april 2023 Ang om komplekstraumediagnose, den diagnosen vil ikke komme til Norge før i 2026/2027. Flere psykiatere bruker derfor svært alvorlig PTSD. Bare til opplysning. Anonymkode: 19c4a...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #68 Skrevet 30. april 2023 59 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det tror jeg at jeg gjør. Jeg trodde unnvikende var mer som en ekstrem form for sosial fobi, at de var redde for å dumme seg ut, veldig opptatt av hva andre mente om dem, masse grubling og overtenking, perfeksjonisme, straffe seg selv/kritisere seg selv osv. Anonymkode: 1d53b...35f Jeg har oppigjennom årene hatt diagnosene: ptsd, borderline, schizoid, unnvikende, agorafobi, generalisert angst, sosial angst, did, derealisering, depersonalisering, rusavhengighet m.m. Hadde det vært opp til meg ville det holdt med KPTSD/dissosiativ lidelse. Alt det andre er pga kompleks traumatisering. Polyviktimisering. Serietraumatisk oppvekst. Utviklingstraumer. Disorganisert tilknytningsmønster. Anonymkode: 2d254...7f8 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #69 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så ditt forsøk på å finne ut om det er den ene eller den andre diagnosen er litt fåfengt. Anonymkode: 2d254...7f8 Ja, jeg ser den. Så hvorfor får han da ikke traumebehandling, men dps sier han må henvises på nytt for å utredes for personlighetsforstyrrelse??! Det virker bare veldig rart! Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #70 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har oppigjennom årene hatt diagnosene: ptsd, borderline, schizoid, unnvikende, agorafobi, generalisert angst, sosial angst, did, derealisering, depersonalisering, rusavhengighet m.m. Hadde det vært opp til meg ville det holdt med KPTSD/dissosiativ lidelse. Alt det andre er pga kompleks traumatisering. Polyviktimisering. Serietraumatisk oppvekst. Utviklingstraumer. Disorganisert tilknytningsmønster. Anonymkode: 2d254...7f8 Herlighet. Hvorfor fikk du alle disse diagnosene? Det høres helt ekstremt ut. Og helt ærlig, hadde det vært meg, hadde jeg opplevd det belastende. Som om «alt» var galt - og det er det jo ikke! Det er de grunnleggende traumene som gjør det. Håper du synes det er innafor at jeg sier det. Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #71 Skrevet 30. april 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Herlighet. Hvorfor fikk du alle disse diagnosene? Det høres helt ekstremt ut. Og helt ærlig, hadde det vært meg, hadde jeg opplevd det belastende. Som om «alt» var galt - og det er det jo ikke! Det er de grunnleggende traumene som gjør det. Håper du synes det er innafor at jeg sier det. Anonymkode: 1d53b...35f Det går helt fint. Det er typisk for de av oss som var innom hjelpeapparatet før man fikk økt kunnskap om komplekse traumer. Jeg tar meg ikke nær av alle diagnosene. Syns det er komisk at så mange velutdannede mennesker har tatt så feil oppigjennom årene. Bortsett fra at det tok altfor mange år å faktisk få god hjelp på Modum bad. Lever et greit liv pr idag. Syns det er utrolig kjipt at ikke flere får god traumehjelp. Anonymkode: 2d254...7f8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #72 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er typisk for de av oss som var innom hjelpeapparatet før man fikk økt kunnskap om komplekse traumer. Åja. Men det virker som om denne diagnosetrangen fortsatt er tilstede, i og med at dps heller vil sette flere diagnoser på vennen min enn å tilby ham behandling for traumene. Kona hans sier han bør klage, men han tror ikke det er noe poeng. Kan man kvitte seg med diagnoser som er satt? Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #73 Skrevet 30. april 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Åja. Men det virker som om denne diagnosetrangen fortsatt er tilstede, i og med at dps heller vil sette flere diagnoser på vennen min enn å tilby ham behandling for traumene. Kona hans sier han bør klage, men han tror ikke det er noe poeng. Kan man kvitte seg med diagnoser som er satt? Anonymkode: 1d53b...35f Vet ikke om det er en nøyaktig prosedyre for det, men for min del er det de siste utredningene som teller. Og de sier mye mer korrekte ting enn utredninger fra 10-20 år siden. Anonymkode: 2d254...7f8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #74 Skrevet 30. april 2023 Samfunnsengasjert skrev (9 timer siden): Disse trekkene kan jo også en person med CPTSD ha. Mange med CPTSD kan ha angst for å bli forlatt som følge av mye avvisning/svikt/tap i barndommen. Det har jeg også skrevet. Her kan dere som er interessert i akkurat dette lære mer. Anonymkode: 4700e...faa
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #75 Skrevet 30. april 2023 Noen som kan svare på hvorfor han skal utredes for noe nytt istedenfor å få traumebehandling? Er det vanlig? Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #76 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, det tror jeg at jeg gjør. Jeg trodde unnvikende var mer som en ekstrem form for sosial fobi, at de var redde for å dumme seg ut, veldig opptatt av hva andre mente om dem, masse grubling og overtenking, perfeksjonisme, straffe seg selv/kritisere seg selv osv. Anonymkode: 1d53b...35f Nei ikke nødvendigvis og det er kun på overflaten og kan lett behandles med angstbehandling. Eupf sitter så mye dypere enn som så. Orker ikke å utdype, blir så langt og mye å skrive. Har gått i gruppebehandling og møtt 13 andre med eupf og bare 3 av dem hadde den problematikken og de ble avsluttet fordi de var ikke klare for gruppe. De trengte vanlig angst behandling først. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Noen som kan svare på hvorfor han skal utredes for noe nytt istedenfor å få traumebehandling? Er det vanlig? Anonymkode: 1d53b...35f Det er nok for at han skal få riktig behandling. Anonymkode: b14ba...c14
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #77 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Noen som kan svare på hvorfor han skal utredes for noe nytt istedenfor å få traumebehandling? Er det vanlig? Anonymkode: 1d53b...35f Hadde han ville at du skulle ha så mange detaljer om hans behandling hadde vel han fortalt deg det Anonymkode: d074f...838
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #78 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde han ville at du skulle ha så mange detaljer om hans behandling hadde vel han fortalt deg det Anonymkode: d074f...838 Han vet det ikke. Han kom til meg med brevet han hadde fått fra dps og lurte på om jeg kunne hjelpe ham. Men det kan jeg jo ikke, for jeg skjønner ingenting. Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #79 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er nok for at han skal få riktig behandling. Anonymkode: b14ba...c14 Men hvis traumer ligger i bunnen uansett, hvorfor kan han ikke bare få traumebehandling ….? Anonymkode: 1d53b...35f 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #80 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvis traumer ligger i bunnen uansett, hvorfor kan han ikke bare få traumebehandling ….? Anonymkode: 1d53b...35f Ikke alle traumer krever traumebehandling. Han må nesten spørre psykologen om hvorfor han ikke får traumebehandling om han mener han trenger det. Traumebehandling er ikke nødvendigvis noe spesielt annet enn samtaleterapi. Han får ta opp traumene og prat om dem selv. Utredning for diagnoser er nødvendig for å gi riktig behandling. For å behandle de symtpomene og plagene som pasienten sliter med. Er det noe som kan være knyttet til en underliggende personlighetsforsryrrelse så må det kanskje behandles først. Min erfaring er at diagnosene kommer av seg selv naturlig i terapi. Det var kun ved første møtet hos dps at de leitet etter en diagnose. Og den var helt feil og jeg fikk feil behandling i 4 år. Etter det så har de behandlet plagene og utfordringene jeg har hatt, også har diagnosene kommet og gått med utviklingen i terapi. Det tok 8 år å få riktig diagnose. Sånn går det når de diagnostiserer enkelt symptomer og utfordringer, og ikke et helt menneske. Anonymkode: b14ba...c14 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå