AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #21 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skille? Det hadde vært mye bedre om de 90% som har traumer fikk en traumediagnose og ikke en PF-diagnose i utgangspunktet Anonymkode: 28cfc...85e En venn av meg med KPTSD-diagnose har fått beskjed om at han ikke får behandling for kptsd før han utredes for personlighetsforstyrrelse. Han har ingenting slik problematikk fra før, er i full jobb, ingen humørsvingninger (unntatt en del angst ved triggere og tidvis deprimert fordi han ikke får psykologhjelp), eneste begrunnelsen er svart/hvitt tanker. Så jeg prøver bare å forstå dette. Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #22 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skille? Det hadde vært mye bedre om de 90% som har traumer fikk en traumediagnose og ikke en PF-diagnose i utgangspunktet Anonymkode: 28cfc...85e Ja hvorfor ikke bare gi folk feil diagnose kun basert på deres erfaringer tidligere i livet Anonymkode: d074f...838 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #23 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvordan kan man skille borderline og kptsd? Anonymkode: 1d53b...35f Det som skiller de er borderline trekkene: sterk frykt for å bli forlatt, ustabile forhold etterfulgt av ekstrem idealisering og devaluering og ustabilt selvbilde. Dette finner du ikke ved ptsd alene, men det er ikke uvanlig å ha borderline eller trekk av det sammen med ptsd. Et trekk kan for eksempel være sort hvitt tankegang Anonymkode: 4700e...faa
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #24 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja hvorfor ikke bare gi folk feil diagnose kun basert på deres erfaringer tidligere i livet Anonymkode: d074f...838 Det er ikke det det handler om, det handler om at traumatiserte mennesker ikke skal utsettes for det stigma det er å ha en personlighetsforstyrrelse når sykdommen de har er traumeutløst. At de ikke skal utsettes for fordommer, og at de skal motta den hjelpen de trenger for en sykdom som kan behandles, mens mange i helsevesenet tillegger dem en livslang dårlig prognose basert på ordet personlighetsforstyrrelse Anonymkode: 28cfc...85e 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #25 Skrevet 29. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: En venn av meg med KPTSD-diagnose har fått beskjed om at han ikke får behandling for kptsd før han utredes for personlighetsforstyrrelse. Han har ingenting slik problematikk fra før, er i full jobb, ingen humørsvingninger (unntatt en del angst ved triggere og tidvis deprimert fordi han ikke får psykologhjelp), eneste begrunnelsen er svart/hvitt tanker. Så jeg prøver bare å forstå dette. Anonymkode: 1d53b...35f Jeg vet ikke om det makes sense, men jeg hadde pf som ung voksen, men har nå kptsd. Dvs det man forbinder med borderline f.eks. (svart-hvitt tenkning, push-pull, ekstreme reaksjoner m.m.) sliter jeg ikke med lenger. Men jeg sliter med relasjonsvansker, slipper ikke folk innpå meg, har fortsatt masse trigger og annen typisk kptsd-atferd. Men mens jeg før ikke var istand til å være i forhold har jeg nå mann, barn,noen få me stabile relasjoner og lever svært stabilt. Anonymkode: 2d254...7f8 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #26 Skrevet 29. april 2023 Ifølge psykologen min så er det vanlig. Også kjent som splitting. Jeg har alltid hatt en ekstrem svart/hvit tankegang og ante ikke at det var feil eller at det var på grunn av diagnosen. Det er andre diagnoser som også har dette problemet, slik som borderline. En psykolog ga meg borderline diagnose på grunn av ekstrem svart/hvit tenkning. Splitting henger mye sammen med dårlig selvbilde. Anonymkode: b14ba...c14
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #27 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke det det handler om, det handler om at traumatiserte mennesker ikke skal utsettes for det stigma det er å ha en personlighetsforstyrrelse når sykdommen de har er traumeutløst. At de ikke skal utsettes for fordommer, og at de skal motta den hjelpen de trenger for en sykdom som kan behandles, mens mange i helsevesenet tillegger dem en livslang dårlig prognose basert på ordet personlighetsforstyrrelse Anonymkode: 28cfc...85e Så man skal få feil diagnose fordi boderline er kjent for stigmatisering? Det gir jo mening…🙄 Anonymkode: d074f...838 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #28 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så man skal få feil diagnose fordi boderline er kjent for stigmatisering? Det gir jo mening…🙄 Anonymkode: d074f...838 Nei, en må snerkjene at borderline-symptomene er i stor gradbtraumeitløst, og ikke varige ved rett behandling. Da må det kalles noe annet enn personlighetsforstyrrelse Anonymkode: 28cfc...85e 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #29 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det som skiller de er borderline trekkene: sterk frykt for å bli forlatt, ustabile forhold etterfulgt av ekstrem idealisering og devaluering og ustabilt selvbilde. Dette finner du ikke ved ptsd alene, men det er ikke uvanlig å ha borderline eller trekk av det sammen med ptsd. Et trekk kan for eksempel være sort hvitt tankegang Anonymkode: 4700e...faa Frykt for å bli forlatt er vanlig ved k-ptsd Anonymkode: d074f...838
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #30 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ifølge psykologen min så er det vanlig. Også kjent som splitting. Jeg har alltid hatt en ekstrem svart/hvit tankegang og ante ikke at det var feil eller at det var på grunn av diagnosen. Det er andre diagnoser som også har dette problemet, slik som borderline. En psykolog ga meg borderline diagnose på grunn av ekstrem svart/hvit tenkning. Splitting henger mye sammen med dårlig selvbilde. Anonymkode: b14ba...c14 Har du både borderline og KPTSD da? Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #31 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, en må snerkjene at borderline-symptomene er i stor gradbtraumeitløst, og ikke varige ved rett behandling. Da må det kalles noe annet enn personlighetsforstyrrelse Anonymkode: 28cfc...85e Stor grad traumeutløst Anonymkode: 28cfc...85e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #32 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det som skiller de er borderline trekkene: sterk frykt for å bli forlatt, ustabile forhold etterfulgt av ekstrem idealisering og devaluering og ustabilt selvbilde. Han har ingen ustabile forhold, ikke idealisering eller devaluering, men har lavt selvbilde og føler seg ødelagt, som han sier. Han er også redd for å bli forlatt, men mye mer redd for å bli plaget/skadet/angrepet, altså oppleve tilsvarende igjen. Jeg trodde alt dette var klassiske tegn ved KPTSD og synes det er rart at han ikke kan få traumebehandling. Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #33 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har alltid hatt en ekstrem svart/hvit tankegang Kan du gi eksempler på det? Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #34 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg vet ikke om det makes sense, men jeg hadde pf som ung voksen, men har nå kptsd. Nei, jeg skjønner ikke det. Har pf gått over og blitt til KPTSD ? 🤔 Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #35 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg skjønner ikke det. Har pf gått over og blitt til KPTSD ? 🤔 Anonymkode: 1d53b...35f Tror kanskje noen lettere diagnostiseres kptsd. Det er ikke så lenge siden det ble en diagnose. Jeg hadde bpd og ptsd. Idag har jeg ingen av dem. Men var ikke meg du spurte Anonymkode: 28cfc...85e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #36 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Frykt for å bli forlatt er vanlig ved k-ptsd Anonymkode: d074f...838 Desperate anstrengelser for å unngå å bli forlatt er ikke vanlig ved ptsd om man ikke har traumer rundt dette. Anonymkode: 4700e...faa 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #37 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Desperate anstrengelser for å unngå å bli forlatt er ikke vanlig ved ptsd om man ikke har traumer rundt dette. Anonymkode: 4700e...faa Sa jeg desperate forsøk? Nei. Jeg sa frykt. Kanskje greit å lese før du kommenterer. Men med det sagt viser du et typisk trekk som skiller. De med k-ptsd har frykten,men er ikke manipulerende og leter etter desperate handlinger for å unngå å bli forlatt slik de med boderline for kan gjøre Anonymkode: d074f...838 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #38 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Desperate anstrengelser for å unngå å bli forlatt er ikke vanlig ved ptsd om man ikke har traumer rundt dette. Anonymkode: 4700e...faa Men mange med kptsd har opplevd alvorlig avvisning, både mobbing og avvisning i nære relasjoner i sårbare faser av livet sitt. Det er jo nettopp det som kjennetegner kptsd, og bpd forsåvidt, ikke akutte livstruende traumer, men langvarige traumer med store konsekvenser for normal utvikling Anonymkode: 28cfc...85e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #39 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Desperate anstrengelser for å unngå å bli forlatt er ikke vanlig ved ptsd om man ikke har traumer rundt dette. Anonymkode: 4700e...faa Min venn har ingen desperate anstrengelser for å unngå å bli forlatt. Han har vel heller en forventning om å bli forlatt, det er en del av traumene hans. Er ikke det heller vanlig ved KPTSD? Ts. Anonymkode: 1d53b...35f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #40 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men mange med kptsd har opplevd alvorlig avvisning, både mobbing og avvisning i nære relasjoner i sårbare faser av livet sitt. Det er jo nettopp det som kjennetegner kptsd, og bpd forsåvidt, ikke akutte livstruende traumer, men langvarige traumer med store konsekvenser for normal utvikling Anonymkode: 28cfc...85e Hva om man har opplevd både akutte, livstruende traumer og langvarige traumer? Samtidig, flere stykker? Anonymkode: 1d53b...35f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå