Gå til innhold

Spørsmål om kptsd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig med såkalt svart hvit tankegang ved kptsd? 

Anonymkode: 1d53b...35f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syntes ikke de to tingene har noe med hverandre å gjøre. 

Anonymkode: 72e34...606

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du synes ikke det? Jeg forstår ikke svaret ditt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svart/hvitt tekning har ingenting med kptsd å gjøre, det er mer vanlig for de med borderline. 

KPTSD kjennetegnes av gjenopplevelse, forstyrrelser i aktivering, unngåelse, vansker med følelsesregulering, relasjonelle vansker og negativt selvbilde.

Anonymkode: fb4b1...923

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svart/hvitt tekning har ingenting med kptsd å gjøre, det er mer vanlig for de med borderline. 

KPTSD kjennetegnes av gjenopplevelse, forstyrrelser i aktivering, unngåelse, vansker med følelsesregulering, relasjonelle vansker og negativt selvbilde.

Ok. Jeg tenker for eksempel sånn «ingen liker meg», «jeg er ødelagt» eller å føle håpløshet om framtiden. Det er ikke typisk for KPTSD?

AnonymBruker
Skrevet

Svart hvitt tenking er en form for vansker med å regulere følelser. Ja, det er en sammen henv 

Anonymkode: 32444...e81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svart hvitt tenking er en form for vansker med å regulere følelser. Ja, det er en sammen henv 

Hm, lurer på om jeg har misforstått hva svart/hvitt tenking er. Kan noen gi eksempler?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da vet du rent lite om diagnosen

Anonymkode: d074f...838

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Bs! Svart hvit tenking er vanlig jo

Anonymkode: d074f...838

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kptsd har mye overlapp med borderline,  i mange tilfeller er der snakk om kptsd ved en bpd diagnose, selvnom mange mener bpd og kptsd er to vidt forskjellige ting 

Anonymkode: 28cfc...85e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kptsd har mye overlapp med borderline,  i mange tilfeller er der snakk om kptsd ved en bpd diagnose, selvnom mange mener bpd og kptsd er to vidt forskjellige ting 

Kan man si at det er sannsynlig at man har en personlighetsforstyrrelse fordi man har svart/hvitt tankegang, selv om man allerede har en KPTSD diagnose? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan man si at det er sannsynlig at man har en personlighetsforstyrrelse fordi man har svart/hvitt tankegang, selv om man allerede har en KPTSD diagnose? 

Jeg vil heller si at symptomene er kptsd, og det er helt mulig å bli frisk nok til å fungere godt, slik at begrepet personlighetsforstyrrelse blir feil. 

Jeg er tilhenger av denne tankegangen, spesielt for disse pasientene 

https://napha.no/content/26262/et-nytt-rammeverk-som-kan-erstatte-den-diagnostiske-modell-er-na-oversatt-til-norsk

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke uvanlig å utvikle unnvikende-pf i forbindelse med kptsd. Særlig dersom mobbing eller psykisk vold er en del av bakgrunnen til at man utviklet kptsd i utgangspunktet. Dette sammen med kptsd kan på alle måter føre til svart/hvitt-tenkning og unnvikelser av diverse forventninger fra andre i sosiale eller daglige sammenhenger. Man har jo blitt fortalt og vist at man er hatet og at man skal hates over lengre tid, så «selvet» blir revet bort fra en og gjør en sårbar og utsatt i sosiale settinger. 

Anonymkode: 89197...e4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei… beskriver dette KPTSD eller bare generelt når man er stressa/ute av balanse? 

Alle kan bli stresset og komme ut av balanse, men ved ktpsd kan dagligdagse ting trigge, slik at man kommer lettere og oftere ut av balanse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil heller si at symptomene er kptsd, og det er helt mulig å bli frisk nok til å fungere godt, slik at begrepet personlighetsforstyrrelse blir feil. 

Jeg er tilhenger av denne tankegangen, spesielt for disse pasientene 

https://napha.no/content/26262/et-nytt-rammeverk-som-kan-erstatte-den-diagnostiske-modell-er-na-oversatt-til-norsk

https://www.borderline-personality-disorder.com/co-occuring-disorders/trauma/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvordan kan man skille borderline og kptsd? 

Hvorfor skille? Det hadde vært mye bedre om de 90% som har traumer fikk en traumediagnose og ikke en PF-diagnose i utgangspunktet 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke uvanlig å utvikle unnvikende-pf i forbindelse med kptsd. Særlig dersom mobbing eller psykisk vold er en del av bakgrunnen til at man utviklet kptsd i utgangspunktet. Dette sammen med kptsd kan på alle måter føre til svart/hvitt-tenkning og unnvikelser av diverse forventninger fra andre i sosiale eller daglige sammenhenger. Man har jo blitt fortalt og vist at man er hatet og at man skal hates over lengre tid, så «selvet» blir revet bort fra en og gjør en sårbar og utsatt i sosiale settinger. 

Anonymkode: 89197...e4d

Men hvis man «kun» har kptsd, kan man likevel ha slike svart/hvitt tanker, eller har man en personlighetsforstyrrelse da? 

Og kan du gi et eksempel på svart/hvitt tenking? Feks «ingen liker meg», er det et eksempel? Enn om man sier «i de situasjonene som minner meg om den gangen føles det som om ingen liker meg», tenker man svart/hvitt da? 

Synes dette er litt vanskelig å forstå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...