Gå til innhold

Samantha Skogrand og Emil Hegle Svendsen går fra hverandre


Røkla

Anbefalte innlegg

Mange meninger om dette, forståelig nok. Det som gjør meg så overrasket er at de har delt så mye og (tilsynelatende) så åpent i podden Babyboom, og de har virket som de er veldig reflekterte når de gjelder hva det å få barn betyr for et forhold, og ikke minst hva å få barn nr 2 betyr. De har virket veldig åpne om ting, og da blir et plutselig samlivsbrudd veldig sjokkerende. Skummelt hvor fort et forhold kan endre seg til det verre, så jeg skal iallfall sette mer pris på det jeg har, man vet aldri når det ikke er mer. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 4/29/2023 at 9:39 AM, Woody56 said:

Det er så utrolig trist at så mange barn i dagens samfunn må vokse opp i to hjem, og ikke får den forutsigbarheten og stabiliteten de egentlig trenger. Min observasjon er at mange mennesker gir opp for lett, tror gresset er grønnere på den andre siden og har blitt meget egoistiske i en tid hvor man føler man må selvrealisere seg selv. "Så lenge jeg får mine behov tilfredstilt", så driter man i alle andre. 

Har det kommet noe forskning på hvordan dette berører de minste barna? Mitt yngste barn har gitt uttrykk for at hen synes det er masete og stressende å dra i barnehagen fire-fem ganger i uken, så at barn må pendle mellom to hjem og drasse med seg klær, utstyr og leker er nok ikke lett. Det rapporteres at mange barn og unge sliter psykisk, og en av faktorene som spiller inn er nok dette at mange barn må vokse opp i to hjem og at det evt. kommer nye steforeldre inn i bildet med sine regler, tanker, væremåte og oppdragelse. "Jo flere kokker, jo mere søl", er det et ordtak som heter. 

Nå skal man ikke holde sammen for enhver pris. Jeg vokse selv opp i en konfliktfylt hjem og ble skadet av det på mange måter, men samtidig hadde jeg en barndom med mange fine familieminner i et villaområde med masse gode venner, der vi som familie kunne prate om alt og var sammen hver helg. Jeg kan takke mine foreldre for mange av mine gode egenskaper.

Mine foreldre skilte seg etter 20 års ekteskap. Jeg er usikker på hvordan min sensitive personlighet hadde reagert ved å vokse opp i to hjem på 80-tallet. Jeg føler jeg er glad for at jeg vokste opp i samme huset, samme rommet, med samme venner i 20 år. På en annen side ble jeg ikke overrasket at de ble skilt fordi de er virkelig helt forskjellige personlighetstyper med ulike verdier. Mamma har sagt de holdt sammen for vår skyld. 

Mitt barn fikk det utrolig mye bedre etter jeg og faren gikk fra hverandre, han gikk fra å være litt innadvent til å bli en strålende glad gutt. Vi drev aldri å kranglet foran han men jeg var deprimert og ulykkelig og hadde ingen energi eller livsglede. Vi snakker respektfullt om hverandre og er fremdeles glad i hverandre som barnet merker og setter pris på. Han er veldig knyttet til oss begge og får enormt med kjærlighet. Mekleren fortalte meg da jeg hadde dårlig samvittighet at barna som sliter etter brudd er barn som har foreldre som slenger dritt om hverandre og lager konflikter

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Måne, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flovef skrev (19 timer siden):

Mitt barn fikk det utrolig mye bedre etter jeg og faren gikk fra hverandre, han gikk fra å være litt innadvent til å bli en strålende glad gutt. Vi drev aldri å kranglet foran han men jeg var deprimert og ulykkelig og hadde ingen energi eller livsglede. Vi snakker respektfullt om hverandre og er fremdeles glad i hverandre som barnet merker og setter pris på. Han er veldig knyttet til oss begge og får enormt med kjærlighet. Mekleren fortalte meg da jeg hadde dårlig samvittighet at barna som sliter etter brudd er barn som har foreldre som slenger dritt om hverandre og lager konflikter

Da har dere vært heldige! Men - det er vel kanskje ikke selve bruddet som er et problem, men når barna over flere år/hele barndommen skal flytte frem og tilbake (dette kan være utmattende etter hvert), føle seg til overs når mor og far lager nye familier som de ikke får være med 100 prosent, savner mamma når det er hos far osv, så er det mange barn som sliter dessverre :( Har sett det mange ganger. Ofte har foreldrene skilt seg av helt åpenbare egoistiske grunner!

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tiara07 said:

Da har dere vært heldige! Men - det er vel kanskje ikke selve bruddet som er et problem, men når barna over flere år/hele barndommen skal flytte frem og tilbake (dette kan være utmattende etter hvert), føle seg til overs når mor og far lager nye familier som de ikke får være med 100 prosent, savner mamma når det er hos far osv, så er det mange barn som sliter dessverre :( Har sett det mange ganger. Ofte har foreldrene skilt seg av helt åpenbare egoistiske grunner!

Vi flyttet sammen i samme nabolag for å slippe pendling, så har ikke det problemet. Vet det ideelt sett er best når foreldrene er sammen, det var grusomt når det ble slutt og forstod ikke hvordan vi skulle få det til. Men med godt samarbeid går alt. Av og til sier han at han savner meg og da overnatter han hos meg i far sin uke, og omvendt. Og ringes hver dag. Så lenge foreldrene legger hele hjertet sitt i at barnet/barna skal føle seg sett og elsket etter brudd går det bra, selv om det er trist og vondt. Det jæveligste jeg ser er når en foreldre får ny kjæreste etter brudd og liksom glemmer ungene 💔

  • Liker 11
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flovef skrev (14 timer siden):

Vi flyttet sammen i samme nabolag for å slippe pendling, så har ikke det problemet. Vet det ideelt sett er best når foreldrene er sammen, det var grusomt når det ble slutt og forstod ikke hvordan vi skulle få det til. Men med godt samarbeid går alt. Av og til sier han at han savner meg og da overnatter han hos meg i far sin uke, og omvendt. Og ringes hver dag. Så lenge foreldrene legger hele hjertet sitt i at barnet/barna skal føle seg sett og elsket etter brudd går det bra, selv om det er trist og vondt. Det jæveligste jeg ser er når en foreldre får ny kjæreste etter brudd og liksom glemmer ungene 💔

Fantastisk gjort av dere ❤️ Og så enig i siste setning! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste dette intervjuet i KK (for et år siden). https://www.kk.no/livet/det-var-kjempetoft-a-fa-barn-1/76188086

Om man leser litt mellom linjene, så kan det virke som om de hadde det tøft allerede da? Hun sier bl.a. at de iallfall ikke skal gifte seg på mange år, men sier også at hun håper de ender opp sammen (men det virket ikke så sikkert, når man sier det på den måten)....

Synes det er utrolig trist at de har gått fra hverandre....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Writer_1981 skrev (3 timer siden):

Husker jeg leste dette intervjuet i KK (for et år siden). https://www.kk.no/livet/det-var-kjempetoft-a-fa-barn-1/76188086

Om man leser litt mellom linjene, så kan det virke som om de hadde det tøft allerede da? Hun sier bl.a. at de iallfall ikke skal gifte seg på mange år, men sier også at hun håper de ender opp sammen (men det virket ikke så sikkert, når man sier det på den måten)....

Synes det er utrolig trist at de har gått fra hverandre....

Oi, ja det der var ekstremt åpent og ærlig, og ikke spesielt positivt i fht ekteskap og familieliv. Hun var sikkert delvis i ammetåka enda, lurer på om hun angrer nå i ettertid på et så åpent intervju. " Vi var i en livskrise når vi ble gravide første gangen da det var kjempetøft for Emil å legge opp",  "Jeg var lykkeligere før jeg fikk barn" "Jeg har opplevd sterkere forelskelse med andre enn Emil" osv... 😬

Utrolig vakker dame da, og sikkert et arbeidsjern. Kreativ og sjarmerende, definitivt. Ingen av dem er single lenger enn de absolutt vil, det er sikkert. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist ja.. men forhåpentligvis veloverveid .. man skal liksom tenke seg om 2 ganger før man går fra hverandre med barn på 1 og 4 år! 
 

Har to barn nesten eksakt så gamle som samantha og har dermed fulgt babyboom - podcasten i begge permisjonene mine. Har ikke sittet med inntrykket av at hun og Emil har hatt det så topp som flere hevder her.. ut fra podcasten har det virket som de er mye ute å reiser hver for seg, bryllup utsatt, og de har liksom bare virket utrolig forskjellige.. samantha virker også perfeksjonistisk, så er kanskje vanskelig for henne å «settle for less» mtp kjærlighetsliv , selv om det kanskje er ofte det man må i småbarnsårene. eller jeg tror hvertfall den mennesketypen som kan akseptere at ikke ting er topp, får det lettere. 
 

med tanke på bosted så kan det vel være at de deler på bo i huset med barna og har en leilighet i byen eller noe for barnefri uker..Tror det huset er Emil sitt , mener å huske fra intervju med ham jeg har lest
 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tiara07 said:

Fantastisk gjort av dere ❤️ Og så enig i siste setning! 

Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (1 time siden):

Oi, ja det der var ekstremt åpent og ærlig, og ikke spesielt positivt i fht ekteskap og familieliv. Hun var sikkert delvis i ammetåka enda, lurer på om hun angrer nå i ettertid på et så åpent intervju. " Vi var i en livskrise når vi ble gravide første gangen da det var kjempetøft for Emil å legge opp",  "Jeg var lykkeligere før jeg fikk barn" "Jeg har opplevd sterkere forelskelse med andre enn Emil" osv... 😬

Utrolig vakker dame da, og sikkert et arbeidsjern. Kreativ og sjarmerende, definitivt. Ingen av dem er single lenger enn de absolutt vil, det er sikkert. 

Ja, det var et veldig spesielt intervju. Blir ikke helt klok på svarene. Hun slår meg ikke som ei som godtar at mannen ikke er hennes for livet, men måten hun snakket om at Emil kom til å bruke ringen uansett hva som skjedde med dem to. Hvorfor åpne opp for at det kan skje at de ikke er sammen resten av livet liksom..? Samtidig som hun kunne tenkt seg å flyttet til Trøndelag for å være nær hans familie. I den ene podcastepisoden jeg hørte i går snakket de om at de fleste samlivsbrudd skjer før barna er 3 år, og så tullet Samantha med Jamina om at hun måtte nyte det nå før jenta deres ble 3 år. Rart å høre det når vi nå vet at det er slutt mellom S og E. Jeg kan ikke for det, jeg synes det er skikkelig trist. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Writer_1981 skrev (9 timer siden):

Husker jeg leste dette intervjuet i KK (for et år siden). https://www.kk.no/livet/det-var-kjempetoft-a-fa-barn-1/76188086

Om man leser litt mellom linjene, så kan det virke som om de hadde det tøft allerede da? Hun sier bl.a. at de iallfall ikke skal gifte seg på mange år, men sier også at hun håper de ender opp sammen (men det virket ikke så sikkert, når man sier det på den måten)....

Synes det er utrolig trist at de har gått fra hverandre....

Drama queen alert, men forfriskende ærlig også. Jaja, glad det ikke er dama mi som deler sånt 😄

Endret av totti_1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Røkla skrev (17 timer siden):

Ja, det var et veldig spesielt intervju. Blir ikke helt klok på svarene. Hun slår meg ikke som ei som godtar at mannen ikke er hennes for livet, men måten hun snakket om at Emil kom til å bruke ringen uansett hva som skjedde med dem to. Hvorfor åpne opp for at det kan skje at de ikke er sammen resten av livet liksom..? Samtidig som hun kunne tenkt seg å flyttet til Trøndelag for å være nær hans familie. I den ene podcastepisoden jeg hørte i går snakket de om at de fleste samlivsbrudd skjer før barna er 3 år, og så tullet Samantha med Jamina om at hun måtte nyte det nå før jenta deres ble 3 år. Rart å høre det når vi nå vet at det er slutt mellom S og E. Jeg kan ikke for det, jeg synes det er skikkelig trist. 

Til dere som er redd eller hvertfall tenker på at «ethvert forhold kan ryke» så tenker jeg at de fleste jobber hardt (garantert inkludert personene tråden handler om) for å få et forhold til å vare - spesielt med så små barn.

Er man ikke bevisst på det selv, så er hvertfall meklere på familievernkontorene (som de fleste er innom før brudd..) veldig påpasselig med å formidle at årene med så små barn er sårbare.
 

Men så er det vel ganger som ting ikke funker likevel. man kan jo også oppleve å endre seg veldig i 30 årene , spesielt dersom det skjer store livshendelser (sorg, tap , barnefødsler osv).. og ikke alle utvikler seg i samme retning.
 

Viser vel bare at ingen går fri for livets realiteter og at det er lett å bygge opp idealiserte bilder av kjendiser

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillia skrev (1 time siden):

Til dere som er redd eller hvertfall tenker på at «ethvert forhold kan ryke» så tenker jeg at de fleste jobber hardt (garantert inkludert personene tråden handler om) for å få et forhold til å vare - spesielt med så små barn.

Er man ikke bevisst på det selv, så er hvertfall meklere på familievernkontorene (som de fleste er innom før brudd..) veldig påpasselig med å formidle at årene med så små barn er sårbare.
 

Men så er det vel ganger som ting ikke funker likevel. man kan jo også oppleve å endre seg veldig i 30 årene , spesielt dersom det skjer store livshendelser (sorg, tap , barnefødsler osv).. og ikke alle utvikler seg i samme retning.
 

Viser vel bare at ingen går fri for livets realiteter og at det er lett å bygge opp idealiserte bilder av kjendiser

Absolutt! Og blir man sammen i begynnelsen/midten av tyveårene kan man ha forandret seg mye når man har vært sammen i 10 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun sa veldig mye fint om han i det intervjuet! Og ang det med å ha vært mer forelsket i andre før, så sa hun «vi», ikke «jeg». Hun sa også at de de hadde var en dypere kjærlighet. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nillani skrev (På 28.4.2023 den 20.16):

Har fulgt podcasten til Samantha og Jamina og har egentlig sett dette komme.. Hun er litt mye vin og fest og han kanskje mer familiemann. I allefall har hun vært ærlig på at småbarnslivet kanskje ikke har vært dans på roser og at de ligger på hver sitt rom osv... ofte litt sur og gretten har hun sagt osv. Har bare fått følelsen av at dette kom. Bryllup utsatt pga pandemi. Hørte aldri noe mer om det heller..

I hvilken podcast-episode (eller cirka når?) har hun sagt dette? Jeg har hørt på de fleste episodene, men tror ikke jeg fikk det med meg... (Skjønte litt mellom linjene at det kanskje ikke stod helt topp litt, når jeg tenker meg om, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Writer_1981 skrev (3 timer siden):

I hvilken podcast-episode (eller cirka når?) har hun sagt dette? Jeg har hørt på de fleste episodene, men tror ikke jeg fikk det med meg... (Skjønte litt mellom linjene at det kanskje ikke stod helt topp litt, når jeg tenker meg om, men....

Små drypp flere ganger. Jeg har også hørt alle episodene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun har sagt mye her og der om at det ikke har vært så topp, men ofte avsluttet med et "neida", som at hun følte hun sa for mye eller var for åpen. Jeg syntes det var så rart at podden ble avsluttet så brått og uten forklaring, og i de siste poddene virket Samantha sliten og litt overveldet av tidsklemma som ofte blir med småbarn og to foreldre i full jobb. Jeg fikk så vondt av henne, for hun var veldig åpen og sårbar. Også om at hun følte hun mistet seg selv. Og så blir det så ulogisk for meg at det er slutt siden hun har snakket så varmt om svigerfamilien og de virket då nære. Jeg får veldig vondt av dem, det kan ikke være lett å stå i det de står i nå. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røkla skrev (52 minutter siden):

Ja, hun har sagt mye her og der om at det ikke har vært så topp, men ofte avsluttet med et "neida", som at hun følte hun sa for mye eller var for åpen. Jeg syntes det var så rart at podden ble avsluttet så brått og uten forklaring, og i de siste poddene virket Samantha sliten og litt overveldet av tidsklemma som ofte blir med småbarn og to foreldre i full jobb. Jeg fikk så vondt av henne, for hun var veldig åpen og sårbar. Også om at hun følte hun mistet seg selv. Og så blir det så ulogisk for meg at det er slutt siden hun har snakket så varmt om svigerfamilien og de virket då nære. Jeg får veldig vondt av dem, det kan ikke være lett å stå i det de står i nå. 

Kvinner. De "føler" ting. Kanskje Emil ikke hadde ork til å varte henne opp og behandle henne som en dronning. Da gjør en del kvinner slutt da. Er det nyheter?

Flere kvinner har "dronning"-tendenser i Norge enn det er fritidsbåter i Norge. Hilsen mann med god radar for high maintenance damer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...