Gå til innhold

Er så glad at mitt barn ikke vokser opp på bygda


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tirben skrev (11 minutter siden):

Men ordføreren er fra Vågå og han var jo en overgriper.

No sporar me heilt av, men dei fleste her trur at han er uskuldig. Kvifor folk trur det, treng me ikkje gå inn på (det vert sletta uansett). I alle høve tek det til å verta bra mange justismord her til lands. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nattens rytter skrev (31 minutter siden):

No sporar me heilt av, men dei fleste her trur at han er uskuldig. Kvifor folk trur det, treng me ikkje gå inn på (det vert sletta uansett). I alle høve tek det til å verta bra mange justismord her til lands. 

Og nå bekreftet du alle fordommer om bygdefolk.

Anonymkode: 50b3a...cce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 15.31):


I Oslo er det masse utestenging blant russen og russegrupper, og generelt et hardt miljø for ungdommen å vokse opp, med mye vold og narkotika. 
Her jeg bor har russen caravelle og alle  er inkludert. 

Akkurat dette er jo noe som har eskalert de siste årene. Da jeg var russ på 90-tallet (i Oslo) var det ikke slik. Vi hadde 4 russebusser på min skole så det var, så vidt jeg vet, plass til alle som var interessert på én eller annen buss. Dette er seff helt anekdotisk, men jeg har søsken som gikk på andre skoler og hadde samme opplevelse som meg. 

 

Anonymkode: 8143f...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi og naboen noen km unna er de eneste som bor der vi bor. De må kjøres hver gang de skal noe, og vennene deres må ofte overnatte om de skal besøke oss. Men vi kjører de til en større skole hver dag. Vi elsker bygda, men nærmeste skole skal legges ned snart og det er under 10 elever som går der, helt uaktuelt at barnet mitt skal gå der. Så da blir det byskolen.

Anonymkode: 56cdb...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Annet enn at jeg vokste opp på gård med dyr og uendelige utemuligheter rett utenfor døra der mine foreldre mente det var trygt å la meg tilbringe tid fra jeg var en 4-5 år. Altså ble jeg nok tidligere selvstendig enn det mine venner som er vokst opp i Oslo ble. 

Anonymkode: 74ba1...6a6

Jeg er litt usikker på hvorfor du trekker konklusjonen om selvstendighet basert på utemulighetene dine. Jeg, for min del, tok bussen til byen da jeg 7 år, og ellers gikk jeg på ski i lysløypa rett i nærheten og syklet til nærmeste vann og badet innen jeg var 8 år. Alene. På min vei krysset jeg både lyskryss, E6 og blottere. 😆 Både handlet og gikk på kino alene i ganske ung alder. 

Helt ærlig tror jeg bredden av erfaringer man kan gjøre seg i byen gjør deg bedre rustet til å møte verden, enn å vase rundt i krattskogen bak låven som 5-åring. 

 

Anonymkode: 8143f...2eb

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du har/hadde problemer som ikke handler om by vs land, TS

Anonymkode: 73e29...806

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andro skrev (På 24.4.2023 den 15.19):

Kjenner at jeg er glad for at jeg har vokst opp i en helt annen bygd enn ts 😂

Samme her 🤣

Anonymkode: a7ccc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Akkurat samme her! Bor i en kommune med 10-11 tusen innbyggere i Nord - Norge og det er så likt som du skriver her. 

Anonymkode: cea73...a09

Men da er det jo ikke en bygd

Anonymkode: f2c83...c4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket å vokse opp i bygda. Det var ikke hyper fokus på merkeklær og jag etter status, slapp unna trafikk og støy utenfor vinduet. Barndommen var fylt av rideturer, traktor kjøring i alt for tidlig alder, fiske, og masse skogsturer (ettersom alt var omringet av skog). Kjempe glad jeg fikk vokse opp sånn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke vokste opp nord for Trøndelag. Så vidt jeg har fått med meg har de kun én glede i året og det er når det snør i sør. 

Anonymkode: 8143f...2eb

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er glad jeg ikke vokste opp nord for Trøndelag. Så vidt jeg har fått med meg har de kun én glede i året og det er når det snør i sør. 

Anonymkode: 8143f...2eb

Det tror jeg er et by land fenomen, men der er ikke sikkert det skjer fler ulykker per innbygger i byen enn på landet. 

Endret av Flintis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fra bygd og vil nok ikke anbefale noen å få barn her. Sånt 10 - 30 tusen høres mer passelig ut i størrelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er glad jeg ikke vokste opp nord for Trøndelag. Så vidt jeg har fått med meg har de kun én glede i året og det er når det snør i sør. 

Anonymkode: 8143f...2eb

😂

Jeg er oppvokst i Nord Norge, og hadde jeg hatt barn hadde de ikke vokst opp der, for å si det sånn.

Vanskelig å sette fingeren på, men jeg fant meg aldri til rette. Jeg flyttet sørover, byttet dialekt og har ikke satt min fot på "hjemstedet" på over 20 år. Det var forøvrig ikke en liten bygd, men et stort tetttsted. Det var vanskelig å bli akseptert for den man er, mye baksnakking, mye drikking blant mindreårige, mye rar oppførsel av de voksne og misunnelse mot "søringer"

Anonymkode: db562...ed3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 15.14):

Er selv fra bygda, og var i grunn populær i barndom og ungdomstid så er ikke noe «hat» mot folk fra bygda pga jeg har blitt mobbet eller noe. Likevel vil jeg skrive dette om det kanskje er noen fra bygda, som trenger å høre det. 
 

Som voksen har jeg fått et annet syn på bygdefolk. Har man venner fra bygda er det ofte slik at de snakker stygt om hverandre, jeg vokste opp og trodde det var normalt å snakke stygt om venner. Det er det ikke. Og de som er populær er gjerne Nils fra Kina som er 165 høy og adoptert og derfor er stygg med andre for å kompensere for lav selvfølelse. Om ikke man er venn med Nils blir man mobbet av Nils. 
 

Finner man seg noen man liker kan man garantere at en av vennene dine har vært på samme fyr før deg, eller kommer til å være det etter deg. Det er så lite menn å velge mellom at det er sosialt akseptert at du ligger med en og søsteren din holder på med han året etterpå. Det er også mye utroskap.
 

Når man går på skolen har man gjerne 4-5 av hvert kjønn i klassen, som man bare må bli venn med. Man velger ikke sine venner på bygda, bygda velger de for deg.
 

På bygda skulle man også tro at det er mindre narkotika og alkohol, men dette er det mer av da det er begrenset for hva «gøy» man kan ha når alt (som vil si den ene butikken) stenger kl. 20 og det finnes ingen treningssentre, fritidsaktiviteter bortsett fra takwondo. Så med mindre man liker taekwondo er man utsatt for narkotikabruk.

På bygda får man heller aldri oppleve verden. Man blir født, åpner øynene og ser ut i ingenting fra fødselen. Trær, skog, grusveier og traktor. Lukten av kubæsj føles som lukten av hjemme. Når man dør har man snakket med de samme menneskene hele livet, gjort de samme tingene hele livet. Man snakker stygt om byfolket som kler seg rart (dvs normalt), og hermer etter dialekten de snakker. Kaller de homo for de går med bukser som er skinny. 
 

Gjør man en feil kan du garantere at den feilen blir om til en katastrofe. Kjører du på en katt, har du drept den med vilje. Har du sex med en vet alle hvordan du er i senga etterpå, og du er gjerne en «hore» til noen andre får lyst på sex. Da er de hore. Heldigvis er det flere men sexlyst. 
 

Det er også populært på bygda å ha egne grupper på Facebook hvor man klager på at sauene er kommet på feil plass igjen, og folk er illsint for småting. De snakker om alt som kan snakkes om, og det skal mye til for å gjøre ting rett på bygda. 
 

Alt i alt så er det selvfølgelig mange hyggelige, fine mennesker på bygda også - men om man bor her og føler man ikke hører hjemme så er det helt greit. Folk fra bygda er kule på bygda, men når du kommer ut i resten av verden ekke du lengre populær for at du kjører traktor til 300.000 eller har den feteste bilen på bygda - som mange andre har i resten av verden. 


 

 

Anonymkode: f2c83...c4f

De som kritiserer bygdene slik du gjør har nok noen dårlige erfaringer.....men det er nå engang slik at hvis du mener alle omkring deg ikke holder mål, så er det som regel ikke de rundt deg det er noe galt med. Selvinnsikt er mangelvare hos deg,ser jeg....lykke til i bylivet, der drukner du i mengden og kan føle deg som alle andre 🙂

Anonymkode: abe94...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare stygge fagbrevnisser på bygda. Og evneveike damer som er desperate etter oppmerksomhet blant bygdefolk på fejsbukk.

Anonymkode: 904fd...7ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 24.4.2023 den 15.19):

Kjenner at jeg er glad for at jeg har vokst opp i en helt annen bygd enn ts 😂

Dette!

Er fra så bygd som du få det, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i TS sin beskrivelse.

Anonymkode: c3ec4...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nattens rytter skrev (På 24.4.2023 den 15.38):

I Våga er det i alle høve ikkje slik. Beste oppvekstmiljøet i landet. 

Myyyye rart i Vågå å altså 🙈 

Anonymkode: 76d95...4a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Myyyye rart i Vågå å altså 🙈 

Anonymkode: 76d95...4a1

Er me sambygdingar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing og baksnakking og sex i hytt og gevær finnes i bygd og by, men på bygda syns du mer.

I byen kan du skifte miljø og du kan flytte på deg. På bygda må du gå i samme klasse med 5 andre og du ser frem til vgs der du kanskje kommer i en større klasse og kan kanskje begynne på nytt. 

Anonymkode: a166d...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er litt usikker på hvorfor du trekker konklusjonen om selvstendighet basert på utemulighetene dine. Jeg, for min del, tok bussen til byen da jeg 7 år, og ellers gikk jeg på ski i lysløypa rett i nærheten og syklet til nærmeste vann og badet innen jeg var 8 år. Alene. På min vei krysset jeg både lyskryss, E6 og blottere. 😆 Både handlet og gikk på kino alene i ganske ung alder. 

Helt ærlig tror jeg bredden av erfaringer man kan gjøre seg i byen gjør deg bedre rustet til å møte verden, enn å vase rundt i krattskogen bak låven som 5-åring. 

 

Anonymkode: 8143f...2eb

Helt enig med deg. Satte spørsmålstegn ved det samme.

Forøvrig er jeg ekstremt glad mamma flytta ut av bygda og til Oslo så jeg fikk min oppvekst i byen. Har slekt på bygda og datteren har egne "Oslo klær" som hun aldri tør bruke på bygda pga da blir hun mobbet. Der skal jo alle gå likt, elske Volvo og samme type musikk.

Anonymkode: ea716...a52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...