Gå til innhold

Er så glad at mitt barn ikke vokser opp på bygda


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er selv fra bygda, og var i grunn populær i barndom og ungdomstid så er ikke noe «hat» mot folk fra bygda pga jeg har blitt mobbet eller noe. Likevel vil jeg skrive dette om det kanskje er noen fra bygda, som trenger å høre det. 
 

Som voksen har jeg fått et annet syn på bygdefolk. Har man venner fra bygda er det ofte slik at de snakker stygt om hverandre, jeg vokste opp og trodde det var normalt å snakke stygt om venner. Det er det ikke. Og de som er populær er gjerne Nils fra Kina som er 165 høy og adoptert og derfor er stygg med andre for å kompensere for lav selvfølelse. Om ikke man er venn med Nils blir man mobbet av Nils. 
 

Finner man seg noen man liker kan man garantere at en av vennene dine har vært på samme fyr før deg, eller kommer til å være det etter deg. Det er så lite menn å velge mellom at det er sosialt akseptert at du ligger med en og søsteren din holder på med han året etterpå. Det er også mye utroskap.
 

Når man går på skolen har man gjerne 4-5 av hvert kjønn i klassen, som man bare må bli venn med. Man velger ikke sine venner på bygda, bygda velger de for deg.
 

På bygda skulle man også tro at det er mindre narkotika og alkohol, men dette er det mer av da det er begrenset for hva «gøy» man kan ha når alt (som vil si den ene butikken) stenger kl. 20 og det finnes ingen treningssentre, fritidsaktiviteter bortsett fra takwondo. Så med mindre man liker taekwondo er man utsatt for narkotikabruk.

På bygda får man heller aldri oppleve verden. Man blir født, åpner øynene og ser ut i ingenting fra fødselen. Trær, skog, grusveier og traktor. Lukten av kubæsj føles som lukten av hjemme. Når man dør har man snakket med de samme menneskene hele livet, gjort de samme tingene hele livet. Man snakker stygt om byfolket som kler seg rart (dvs normalt), og hermer etter dialekten de snakker. Kaller de homo for de går med bukser som er skinny. 
 

Gjør man en feil kan du garantere at den feilen blir om til en katastrofe. Kjører du på en katt, har du drept den med vilje. Har du sex med en vet alle hvordan du er i senga etterpå, og du er gjerne en «hore» til noen andre får lyst på sex. Da er de hore. Heldigvis er det flere men sexlyst. 
 

Det er også populært på bygda å ha egne grupper på Facebook hvor man klager på at sauene er kommet på feil plass igjen, og folk er illsint for småting. De snakker om alt som kan snakkes om, og det skal mye til for å gjøre ting rett på bygda. 
 

Alt i alt så er det selvfølgelig mange hyggelige, fine mennesker på bygda også - men om man bor her og føler man ikke hører hjemme så er det helt greit. Folk fra bygda er kule på bygda, men når du kommer ut i resten av verden ekke du lengre populær for at du kjører traktor til 300.000 eller har den feteste bilen på bygda - som mange andre har i resten av verden. 


 

 

Anonymkode: f2c83...c4f

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veel, jeg har vokst opp i by og det var ikke slik at ungene på skolen ikke snakket stygt om hverandre, eller foreldrene.. Det var mye prat om hvem som "ikke hadde" og hvem som "hadde" det som var de rette jobbene, boligene, klærne osv. der også. Det var tidlig fyll og rus i enkelte miljøer, det var enten eller på mye, soss eller geek osv.. Så neida, det er nok ikke så stor forskjell som du tror TS.. 

Anonymkode: b69aa...545

  • Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet til bygda som voksen og jeg er veldig glad for at mine barn ikke vokser opp i byen!

Anonymkode: e5819...72d

  • Liker 20
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg er glad for at jeg har vokst opp i en helt annen bygd enn ts 😂

  • Liker 38
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bergen og det var ikke aktuelt for meg at barna mine skulle vokse opp i byn. 

HI er er veldig dårlig nyansert. Det finnes fordeler og bakdeler med begge deler. 

Eksemplene er også elendig. 

Det eneste jeg kan kjenne på er at det er viktig for meg at barna mine vet at det finnes en verden utenfor bygda her. Men vi reiser mye, så er ikke bekymret.

 

Anonymkode: 7f8c8...84e

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg ikke bor i bygda du vokste opp i 😂 

Anonymkode: 76d95...4a1

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å ødelegge dine drømmer, men jeg har opplevd mye av det du skriver og jeg er født og oppvokst i Oslo. Du skjønner vel at man bor i et nabolag hvor alle barna kjenner hverandre på samme måte som på bygda? Kanskje hvis man bor midt i sentrum av Oslo, så er det mye utflyting og innflytting, men jeg er oppvokst 5 stasjoner unna sentrum og jeg har opplevd mye av det samme som deg venninna mi ble kalt hore i nabolaget, fordi hun ligget på vgs med kjæresten sin som senere slo opp med henne. De fleste fra dette nabolaget gikk på samme vgs, og de som valgte en annen vgs fortsatte å henge med oss. Oslo er heller ikke verdens største og mest underholdende by, så det er heller ikke så mye å gjøre der. Og tro meg, er du oppvokst i Oslo, så føler du også at "alle kjenner alle"

 

Anonymkode: 7ecc5...6d0

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på bygda. Mitt barn ble født i Oslo, men glad jeg valgte å flytte hjem til bygda i nord.

Han gikk i verdens beste barnehage, med masse utetid og fine turområder. Skoleklassene hadde ca 20 elever. God videregående skole. Forsvarskommune, så her er det gjennomtrekk av folk. Alle kjenner ikke alle. Flotte fritidstilbud innen idrett, kultur osv. Har aldri opplevd noen baksnakking. Folk bryr seg om hverandre. Trygt å leke ute.

Det blir selvfølgelig endel kjøring på barn, men det gjør foreldre i byer også.

 

Anonymkode: 4c6bb...d8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også glad for at jeg kom meg til mer urbane strøk. Dersom jeg får barn håper jeg at de kan vokse opp her. Det er selvfølgelig ikke fritt for baksnakking og fordommer i byer heller (noe som kanskje kan underbygges av TS’ kommentar om «Nils fra Kina», ettersom hun nå er selverklært bymenneske). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er variasjoner og fordeler og ulemper med begge, men jeg er villig til å vedde endel på at det normalt er mindre sladring, mer toleranse og mer skarpt for mangfold i en by som Oslo enn på bygda. Det skulle egentlig bare mangle - i byen blir man utsatt for mye forskjellig, og mange bor tett. Men for meg er det viktige verdier ved buen som gjør at jeg vil bo her. Og de fleste er tydeligvis enig med meg. 

Anonymkode: 2b0dd...247

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Veel, jeg har vokst opp i by og det var ikke slik at ungene på skolen ikke snakket stygt om hverandre, eller foreldrene.. Det var mye prat om hvem som "ikke hadde" og hvem som "hadde" det som var de rette jobbene, boligene, klærne osv. der også. Det var tidlig fyll og rus i enkelte miljøer, det var enten eller på mye, soss eller geek osv.. Så neida, det er nok ikke så stor forskjell som du tror TS.. 

Anonymkode: b69aa...545

Jeg har bodd i by siden jeg var 17, og jo - det er stor forskjell. Iallfall hvor jeg er fra. Som man ser i innlegget skriver jeg ikke at det ikke er baksnakking i by, eller ikke rus i by. Men bor man i en by vet ikke alle hvem du er, når klokken du kjøpte pizza på butikken eller hvilken bil du kjører. Man har større mulighet til å velge mennesker rundt seg, hvem man slipper inn og hvem man holder borte. 
 

Vil også legge til at jeg aldri vil at mine barn skal vokse opp i by heller, men i en mellomting:) 

Anonymkode: f2c83...c4f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Glad jeg ikke bor i bygda du vokste opp i 😂 

Anonymkode: 76d95...4a1

Det har du all grunn til å være 🤣

Anonymkode: f2c83...c4f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på et mindre sted. Ca 10.000 innbyggere. Her er det ca 70 elever på hvert trinn, og vi har flere skoler. 
Det er ikke slik at alle kjenner alle, men det er et fellesskap man ikke finner i større byer. 
Jeg opplevde en tragisk hendelse for en stund siden, og hele lokalsamfunnet brydde seg. Kom med blomster, matkasser og fikk klemmer på butikken av både kjente og ukjente, fordi folk bryr seg. 
fra barna var små kunne de sykle å være ute alene, da det er trygt her. 
Vi har kort vei til jobb, fjell og fjord og fine turmuligheter. 
Det er heller ikke slik at vi som bor på Vestlandet ikke ser verden. Vi reiser på ferier som alle andre. 
Vil ikke si at Oslo er verdens navle, en anonym by der ensomheten er stor blant mange. 
I Oslo er det masse utestenging blant russen og russegrupper, og generelt et hardt miljø for ungdommen å vokse opp, med mye vold og narkotika. 
Her jeg bor har russen caravelle og alle  er inkludert. 
Vi har også mer fritid da vi slipper pendling og stress. Vi kan løpe på fjellet etter jobb og nyte solnedgangen, vi kan ha eneboliger med hager og kort vei til det meste. Vi mangler ingenting eller ikke på det sosiale. 
baksnakking skjer overalt, i alle miljøer 

Anonymkode: 3c86a...7ea

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad jeg ikke er oppvokst i samme bygd som deg.

Jeg tenker at du har vokst opp med helt feil folk, men de var ikke slik fordi de bodde i bygd og ikke i by. Og det burde et voksent menneske være i stand til å se.

 

Anonymkode: 7bf78...4c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (2 minutter siden):

Jeg er også glad for at jeg kom meg til mer urbane strøk. Dersom jeg får barn håper jeg at de kan vokse opp her. Det er selvfølgelig ikke fritt for baksnakking og fordommer i byer heller (noe som kanskje kan underbygges av TS’ kommentar om «Nils fra Kina», ettersom hun nå er selverklært bymenneske). 

Hvor skriver jeg at jeg har erklært meg selv for å være bymenneske? Selvfølgelig har jeg fordommer, jeg er trossalt fra bygda 🤠

Anonymkode: f2c83...c4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor på et mindre sted. Ca 10.000 innbyggere. Her er det ca 70 elever på hvert trinn, og vi har flere skoler. 
Det er ikke slik at alle kjenner alle, men det er et fellesskap man ikke finner i større byer. 
Jeg opplevde en tragisk hendelse for en stund siden, og hele lokalsamfunnet brydde seg. Kom med blomster, matkasser og fikk klemmer på butikken av både kjente og ukjente, fordi folk bryr seg. 
fra barna var små kunne de sykle å være ute alene, da det er trygt her. 
Vi har kort vei til jobb, fjell og fjord og fine turmuligheter. 
Det er heller ikke slik at vi som bor på Vestlandet ikke ser verden. Vi reiser på ferier som alle andre. 
Vil ikke si at Oslo er verdens navle, en anonym by der ensomheten er stor blant mange. 
I Oslo er det masse utestenging blant russen og russegrupper, og generelt et hardt miljø for ungdommen å vokse opp, med mye vold og narkotika. 
Her jeg bor har russen caravelle og alle  er inkludert. 
Vi har også mer fritid da vi slipper pendling og stress. Vi kan løpe på fjellet etter jobb og nyte solnedgangen, vi kan ha eneboliger med hager og kort vei til det meste. Vi mangler ingenting eller ikke på det sosiale. 
baksnakking skjer overalt, i alle miljøer 

Anonymkode: 3c86a...7ea

En slik plass høres ut som en fin plass, men ganske ulikt hvor jeg har vokst opp og kan ikke kalle det en bygd om det er 10 000 innbyggere. Bygda jeg er fra har i underkant av 2000

Anonymkode: f2c83...c4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er glad jeg ikke er oppvokst i samme bygd som deg.

Jeg tenker at du har vokst opp med helt feil folk, men de var ikke slik fordi de bodde i bygd og ikke i by. Og det burde et voksent menneske være i stand til å se.

 

Anonymkode: 7bf78...4c7

Ett voksent menneske burde vell også skjønne at man ikke kan uttale seg om hvorfor noen ble som de ble, uten å kjenne personene og kun konkludere fra ett forum på nett? 

Anonymkode: f2c83...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager. Sånn bør man ikke generalisere.

Anonymkode: bba9c...bf1

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men i alle dager. Sånn bør man ikke generalisere.

Anonymkode: bba9c...bf1

Hvorfor? Er sånn man gjør når man er fra bygda 

Anonymkode: f2c83...c4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...