Gå til innhold

Alkohol i barnebursdag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er jo ikke et spørsmål om det er ok å drikke alkohol med barn i nærheten eller ikke. TS beskriver en situasjon der en voksen tydeligvis har et alkoholproblem og ellers er psykisk syk og kan bli aggressiv.. Dette høres ikke ut som en voksen som bør komme i anledninger der barna er i fokus. Leit, men vedkommende bør håndtere sine egne problemer før hen kan bli invitert til familieselskap igjen. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er snakk om en enhet og han ikke blir full eller oppfører seg ugreit ser jeg ikke problemet. 
Sånn som du lager fem høns ut av en fjær her, forstår jeg at han reagerer når du «tar opp ting.  

Det er ganske vanlig å ta seg et glass god drikke med eller uten alkohol innimellom. Alt ettersom hvilke preferanser man har. I andre land er det helt normalt med alkohol til mat og sammenkomster selv om det er barn der. Det er bare her i Norge vi er så «strenge på det», utenom helgefylla da. Der er alt lov. Man kan oppføre seg så utrivelig som bare det, og skylde på fylla. Helt innafor å henge med barn fyllesyk. Rart med det. 

Kanskje personen har venner og gjester som også er glad i god drikke. Voldsomt som du følger med på detaljer når du er på besøk til tross for at du aldri har sett personen full. 

Og om personen mot formodning skulle slite med noe personlig, så syns jeg ikke det er så veldig empatisk å ønske å ekskludere personen. 

Ærlig talt er det ikke så interessant for andre å gå i barnebursdager. Masse bråk, støy og tjohei. Vær glad du har familie som faktisk stiller opp. Ikke alle har det. 

Anonymkode: 54b6c...63b

• Liker 2
Skrevet

Gi beskjed om at det ikke er ok.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg vet av vedkommende sin egen prat at den drikker 3-5 liter vin i uka og blir aldri full. 

Jeg vet også at medisin mot psykose taes daglig. Den blandingen er vel ikke helt god? 

Venner av meg har opplevd personen som mer rusa enn full. Personen har ofte sløve øyne, henger sjeldent med i samtale, blir fort sliten. Ellers ikke opplevd den som full - da mener jeg dritings. 

Har sett vedkommende innta 3 glass vin før avreise til middag, 1 enhet i bilen på veien til, to glass til maten og 3 enheter etter maten. Likevel har jeg ikke sett denne som full, den er jo lik hver dag. Selv blir jeg full på 4 enheter de få gangene i året som jeg drikker. 

Anonymkode: a62dc...959

Så personen sliter psykisk. Så leit. Tøft å stille opp i barneselskaper likevel. Kudos for å ikke isolere seg hjemme, som kan være fristende for mange. 

Antipsykotika blir brukt mot mye, også søvnproblemer og angst. 
Personen er voksen. Om det er lurt eller ikke å blande aktuelle medisiner og alkohol er ikke din business. Men man kan bli slapp og sløv av psykiatriske medisiner ja, det er ganske vanlig. 

Du virker utrolig dømmende. Hvor er medmenneskelighet? Og dette er et nært familiemedlem? 

Er en del som syns sosiale sammenkomster er vanskelige. Tenk på de rundt deg som du ikke vet hva har inntatt. Antidepressiva, valium, smertestillende med ruseffekt, røyking av hasj og sterkere saker. 
Hver femte amerikaner går i dag på en psykiatrisk medisin. Forstår det litt sånn som samfunnet er blitt. Enormt høye krav på alle områder. Kan ikke en gang gå i barneselskap uten å få formaninger om hva man gjør feil… Får vondt av personen som har så lite støttende nettverk. Men er vel ofte en grunn til at noen får problemer og 

Anonymkode: 54b6c...63b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi er ikke avholds, men for oss er det en selvfølge at det ikke drikkes alkohol i barnebursdager, julaften og 17.mai, konfirmasjon osv. Vi kan ta et glass vin på kvelden den 17.mai, men aldri sammen med barna. Vi er voksne og har ansvar for at barna har det trygt-på alle måter. Vil også føre videre gode måter å bruke alkohol på. Å drikke alkohol med barn for å vise dem at ett glass er ok osv, det er reinspikka tull. Hvorfor ikke vise dem at vi ikke trenger alkohol for å ha det hyggelig? 

Å servere alkohol i barnebursdager? Skjønner ikke hva folk tenker med. 

Anonymkode: fdc13...f15

Nå ser nok barna at foreldrene er lykkelig uten alkohol i veldig mange sammenhenger, selv om de tar noe godt i glasset for eksempel julaften. Så det argumentet faller på sin egen urimelighet.

Uansett; 

- Om familien møtes til mormors 60 årsdag er det vin i glassene, selv om barna er der?

- Om familien møtes til grill/bursdagsfeiring en fin lørdag ettermiddag, da er man gal om man gjør det samme?

Jeg forstår dere bare ikke i denne logikken... 

Anonymkode: 2c133...3d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 9.21):

Det var barnebursdag for mitt yngste barn og noen i nær familie tok med medbrakt alkohol og drakk i selskapet. Selskapet ble holdt i et annet hus enn mitt eget så jeg følte at det ble feil å si noe. Ikke bare det, men vedkommende kan lett lage et skikkelig leven med å bli snakket til. Etter hva jeg så var det en enhet, men for meg var det en enhet for mye. 

Vedkommende drikker alkohol hver dag, så barna besøker aldri de. De gangene jeg er der alene er det et eller to glass I løpet av besøket. Jeg legger også merke til mye tomflasker/bokser hver eneste gang. Det er ikke slik at det er samme tombokser hver gang heller. Jeg ser søppelsekker i gangen fulle så de tømmes jevnlig. Flere i familien har også lagt merke til mengden drikke. 

Det er snart en ny barnebursdag og jeg vurderer sterkt å ikke invitere. Denne gangen blir det i eget hus, så jeg kan sende de hjem igjen om jeg ser alkohol. Samtidig er jeg usikker på om det drikkes før de kommer. 

Jeg har aldri opplevd vedkommende full, men det er sikkert fordi mengden opprettholdes hele tiden. Jeg har bare lagt merke til at selv ved kinobesøk så smugler de inn alkohol. Barna ser de per nå 3 ganger i året

Hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: a62dc...959

Alkohol har IKKE noe å gjøre i en barnebursdag!

Hadde aldri invitert personen mer!

Anonymkode: eb05c...050

Gjest Refreng
Skrevet (endret)

Hvorfor snakker dere om det er greit å ta et glass vin til maten? Problemet er at en alkoholiker som ikke klarer la være drikke, selv i noen timer i barnebursdag, kommer i en barnebursdag. TS har ikke merket en utagerende voldsom fylleoppførsel, men er ukomfortabel med at personen drikker gjennom selskapet.

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns det er spesielt at det inviteres voksne i barnebursdag. 

Anonymkode: dbb86...cff

Det er veldig vanlig å samle familie i barnebursdager når de er små. Barna vokser da opp med å oppleve at familien deres bryr seg om dem og bryr seg om bursdagen deres. Spesielt i dag når mange er travle med egne liv, så gir bursdager en anledning til å samle flere av familie.

Om dette har vært unaturlig i din familie og fortsatt er det, så høres det trist ut, syntes jeg

Endret av Refreng
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 14.29):

Vi drikker alkohol i dåp, barnebursdag, familiebursdager, søndagsmiddager, konfirmasjoner og egentlig alle festlige lag. Ingen blir fulle, det er bare tradisjon og kos

Anonymkode: 4bcd4...554

Akkurat sånn er det i min familie også. Har alltid vært sånn, og det har aldri vært et problem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 14.24):

Å ta med egen drikke er jeg enig i at er frekt, uavhengig av om det er øl eller Pepsi eller egen tepose.

Å servere «alkohol» i en dåp, barnebursdag eller konfirmasjon er derimot vanlig og hyggelig.

Anonymkode: baafd...870

Nei det er ikke vanlig 

Anonymkode: d0384...60a

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det er ikke vanlig 

Helt vanlig i min familie og kretser. Har aldri opplevd noen fulle eller brisene. At de voksne i min konfirmasjon hadde vin til maten kunne jeg ikke brydd meg mindre om, jeg ville jo bare ha brus uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (54 minutter siden):

Helt vanlig i min familie og kretser. Har aldri opplevd noen fulle eller brisene. At de voksne i min konfirmasjon hadde vin til maten kunne jeg ikke brydd meg mindre om, jeg ville jo bare ha brus uansett.

Aldri vært et sted hvor de har servert det verken i bursdag, konfirmasjon eller dåp

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri vært et sted hvor de har servert det verken i bursdag, konfirmasjon eller dåp

I min familie er det også vanlig. 

Konfirmasjon - nesten alltid. 

Bursdag - om det gjøres som grillfest eller helaften, og ikke kakefest midt på dagen en søndag.

Dåp - mer sjeldent, kun om det legges til hotell/restaurant. 

• Liker 1
Skrevet

Alkohol er absolutt ikke greit til barnebursdag/dåp eller konfirmasjon. Helt sykt å lese. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit med alkohol i barnebursdag. Er ikke så altfor ofte familien treffes så barnebursdager kan bli et påskudd for at vi voksne også "må" treffes i en travel hverdag som ikke har så mange åpninger for treff. Ungene stikker på tv-rommet så fort mat, kake og gaver er åpnet. Ser på det om helt uproblematisk at vi voksne da kan ta seg er glass vin eller øl når ungene er opptatt med sitt. 

De som er hysteriske rundt dette evner kanskje ikke å forholde seg til alkohol på en voksen og forsvarlig måte, så de bør helst la være.

Anonymkode: d96b5...709

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I min familie er det også vanlig. 

Konfirmasjon - nesten alltid. 

Bursdag - om det gjøres som grillfest eller helaften, og ikke kakefest midt på dagen en søndag.

Dåp - mer sjeldent, kun om det legges til hotell/restaurant. 

Ja men det er ikke vanlig i min krets, heldigvis 

• Liker 1
Skrevet

Eg var i 1 årsdag til ein gut der eine forelderen er dansk. Det var mange born der, inkludert mine. Der hadde dei ståande øl framme til drikke. Eg tenkte først at det var litt rart(veit det er anna kultur), men samtidig syns eg det var innafor. Men ein kjenner gjestane ein invitera, om dette går bra eller ikkje. Eg ville likevel ikkje gjort det🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja men det er ikke vanlig i min krets, heldigvis 

Dere klarer ikke styre inntaket? Da er det forståelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
RockyRose skrev (1 minutt siden):

Eg var i 1 årsdag til ein gut der eine forelderen er dansk. Det var mange born der, inkludert mine. Der hadde dei ståande øl framme til drikke. Eg tenkte først at det var litt rart(veit det er anna kultur), men samtidig syns eg det var innafor. Men ein kjenner gjestane ein invitera, om dette går bra eller ikkje. Eg ville likevel ikkje gjort det🙂

Var på jobbreise i Danmark for 15 år siden. Der var det øl på tappekran i lunsjen, før nye forretningsmøter. 

De har en annen kultur. Men de klarer også å ta ett glass, og avslutte der. I motsetning til mange nordmenn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var på jobbreise i Danmark for 15 år siden. Der var det øl på tappekran i lunsjen, før nye forretningsmøter. 

De har en annen kultur. Men de klarer også å ta ett glass, og avslutte der. I motsetning til mange nordmenn. 

Ja, det eg og tenkjer. Vi har nokre gode drikkarar i vår nærmaste krets, så vi kunne aldri hatt alkohol i barnebursdag 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 13.31):

Er det? Jeg har vært i mange, aldri opplevd. 

Hvorfor servere noe hovedpersonen ikke kan nyte? 

Anonymkode: 47090...bdd

serverer dere ikke kaffe heller da? Jeg kjenner ingen 14-åringer som drikker kaffe…

Har vært i konfirmasjon både med og uten alkohol. Alkoholen er da typ vin til maten, ikke drinker og å gå rundt med en øl i hånden. 

Har hatt barnebursdag med alkohol også faktisk, en grillfest en gang 😂 Men å ta med seg alkohol er dødssært, og spesielt i en barnebursdag. Hvorfor ønsker du at barnet ditt skal omgås dette mennesket? Bare la være å invitere…

Anonymkode: 326ba...52a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...