Gå til innhold

Alkohol i barnebursdag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det? Jeg har vært i mange, aldri opplevd. 

Hvorfor servere noe hovedpersonen ikke kan nyte? 

Anonymkode: 47090...bdd

Hovedpersonen kan jo nyte annen drikke? Om noen gifter seg og bruden er gravid, skal man da la vær å servere alkohol fordi ene hovedpersonen ikke kan nyte alkohol? 

Jeg serverer ikke alkohol i konfirmasjonen til barnet mitt, men jeg ser ikke helt problemet med å servere litt vin til maten. Men det å ta med seg alkohol for å ta seg et glass selv i en barnebursdag høres veldig spesielt ut, da hadde jeg mistenkt problemer med alkohol. Det hadde vært noe annet om de voksne hadde tatt seg litt vin eller øl til maten, men det merkelige her er jo at en person tar med seg en enhet til seg selv og drikker det. 

Anonymkode: 598b8...4dd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hovedpersonen kan jo nyte annen drikke? Om noen gifter seg og bruden er gravid, skal man da la vær å servere alkohol fordi ene hovedpersonen ikke kan nyte alkohol? 

Jeg serverer ikke alkohol i konfirmasjonen til barnet mitt, men jeg ser ikke helt problemet med å servere litt vin til maten. Men det å ta med seg alkohol for å ta seg et glass selv i en barnebursdag høres veldig spesielt ut, da hadde jeg mistenkt problemer med alkohol. Det hadde vært noe annet om de voksne hadde tatt seg litt vin eller øl til maten, men det merkelige her er jo at en person tar med seg en enhet til seg selv og drikker det. 

Anonymkode: 598b8...4dd

Nå handler det vel ikke om hvem som kan drikke eller ikke. Og dette er snakk om et lite barn, så det er fullstendig irrelevant. Et barn skal ikke trenge å forholde seg til alkohol og «voksendrikke» på din egen fødselsdag. Det er barnet sin dag, en gang i året. Har man derimot problemer med å forholde seg til det, da har man selv et problem man burde ta tak i. Og som ts beskriver i HI, så er denne personen en alkoholiker.

Anonymkode: 9fc85...91e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hårreisende, alkohol på anledninger som barnebursdager og julaften med barn er forkastelig. At folk ikke skjemmes!

Anonymkode: 4443c...50d

Mange nordmenn sliter med å ha et balansert forhold til alkohol. TS skriver at hun : «Har aldri sett vedkommende beruset».

Hva spiller det da for en rolle om de drikker noen enheter alkohol hver dag? Det står ingenting om verken bilkjøring eller  ubehagelig oppførsel, kun at TS vet at vedkommende drakk en enhet alkohol fordi hun så alkohol etiketten på.. dermed skal vedkommende forvises fra familien nærmest…

dette blir bare for dumt. 

Anonymkode: 30753...b41

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det var barnebursdag for mitt yngste barn og noen i nær familie tok med medbrakt alkohol og drakk i selskapet. Selskapet ble holdt i et annet hus enn mitt eget så jeg følte at det ble feil å si noe. Ikke bare det, men vedkommende kan lett lage et skikkelig leven med å bli snakket til. Etter hva jeg så var det en enhet, men for meg var det en enhet for mye. 

Vedkommende drikker alkohol hver dag, så barna besøker aldri de. De gangene jeg er der alene er det et eller to glass I løpet av besøket. Jeg legger også merke til mye tomflasker/bokser hver eneste gang. Det er ikke slik at det er samme tombokser hver gang heller. Jeg ser søppelsekker i gangen fulle så de tømmes jevnlig. Flere i familien har også lagt merke til mengden drikke. 

Det er snart en ny barnebursdag og jeg vurderer sterkt å ikke invitere. Denne gangen blir det i eget hus, så jeg kan sende de hjem igjen om jeg ser alkohol. Samtidig er jeg usikker på om det drikkes før de kommer. 

Jeg har aldri opplevd vedkommende full, men det er sikkert fordi mengden opprettholdes hele tiden. Jeg har bare lagt merke til at selv ved kinobesøk så smugler de inn alkohol. Barna ser de per nå 3 ganger i året

Hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: a62dc...959

En tar ikke med seg alkohol i ett slikt selskap uten at verten har bedt om det. Vi serverer kanskje 1-3 gl vin om det er besøk med mat, men har null problemer med å droppe å ha alkohol om jeg vet at en av de besøkende har et problem med overkosum av alkohol

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Da har du ikke selskapene til barna hjemme hos andre mennesker. Og jo, du kunne sagt ifra - dette er en barnebursdag, da drikker man ikke alkohol. Du kunne dog sagt ifra når dere skulle dra derfra, hvis personen reagerer med sinne. Jeg hadde gitt tydelig beskjed om at dette var uakseptabelt. 

MEN, når du vet at dette familiemedlemmet er alkoholiker så syntes jeg jo det er merkelig at du/dere velger å feire barnebursdag i hjemmet hens.

Ikke i deres hjem nei, så dum er jeg ikke. I noen andre sitt hjem, som skrevet. Jeg bor langt unna familien og det var lettere for alle å feire hos en av de. Altså ikke denne personen som drikker alkohol. 

Den betegner seg ikke som alkoholiker og ser ikke egne problemer. Vi er et par andre som har en bekymring 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Harry mennesker gjør det. 

Anonymkode: 7f8f0...38e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet av vedkommende sin egen prat at den drikker 3-5 liter vin i uka og blir aldri full. 

Jeg vet også at medisin mot psykose taes daglig. Den blandingen er vel ikke helt god? 

Venner av meg har opplevd personen som mer rusa enn full. Personen har ofte sløve øyne, henger sjeldent med i samtale, blir fort sliten. Ellers ikke opplevd den som full - da mener jeg dritings. 

Har sett vedkommende innta 3 glass vin før avreise til middag, 1 enhet i bilen på veien til, to glass til maten og 3 enheter etter maten. Likevel har jeg ikke sett denne som full, den er jo lik hver dag. Selv blir jeg full på 4 enheter de få gangene i året som jeg drikker. 

Skrevet

Barnebursdag og alkohol hører ikke sammen. 

Om noen hadde kommet med en enhet, vinflaske eller whatever i selskapet til mine unger så hadde jeg tatt den i døra og sagt den får nytes på veien hjem igjen. Å hvis det hadde blitt trøbbel av det, så hadde de fått reist hjem.. rett å slett.

Skjønner egentlig ikke problemet med å holde seg edru i de få timene det gjelder? 😅 Må man virkelig ha alkohol for å ha det greit? Drikker dere på jobb også? 

• Liker 5
Skrevet
4 hours ago, Tuppeluri said:

Barnebursdag og alkohol hører ikke sammen. 

Om noen hadde kommet med en enhet, vinflaske eller whatever i selskapet til mine unger så hadde jeg tatt den i døra og sagt den får nytes på veien hjem igjen. Å hvis det hadde blitt trøbbel av det, så hadde de fått reist hjem.. rett å slett.

Skjønner egentlig ikke problemet med å holde seg edru i de få timene det gjelder? 😅 Må man virkelig ha alkohol for å ha det greit? Drikker dere på jobb også? 

Personen TS beskriver har åpenbart store alkoholproblemer, så skjønner at hun ikke syntes det var greit at gjesten drakk i selskapet.  Slik jeg har vokst opp ble det allid, så vidt jeg vet, servert vin, øl, eller noe til maten, enten det var julaften, bestemors bursdag eller en barnebursdag eller en konfirmasjon. Aldri opplevd noen brisene eller fulle, kun gode minner. Ser ikke problemet med at noen av de voksne hadde en øl til maten eller et glass vin. Handler ikke om at man ikke klarer seg uten, flere kjører jo og takker nei uansett.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå handler det vel ikke om hvem som kan drikke eller ikke. Og dette er snakk om et lite barn, så det er fullstendig irrelevant. Et barn skal ikke trenge å forholde seg til alkohol og «voksendrikke» på din egen fødselsdag. Det er barnet sin dag, en gang i året. Har man derimot problemer med å forholde seg til det, da har man selv et problem man burde ta tak i. Og som ts beskriver i HI, så er denne personen en alkoholiker.

Er du blant de som inviterer til en bursdag per barn? Kl 12 en søndag, 2 timer med sang, gaveåpning, pizza og billig kake?

Da er jeg enig i at alkohol er malplassert. 

Jeg vokste opp med at foreldrene mine slo sammen min og brors bursdag, og inviterte slekta til grillfelst en lørdag ettermiddag. Vi ble selvfølgelig sunget for, og gaver ble åpnet. På grillen var det god mat. Og på bordet stod det brus, vin og øl. Ikke noe rølp/fyll selvfølgelig, alltid flere som var sjåfør, og kun 1-3 glass til maten. 

Koselig for de voksne, koselig for barna som løp rundt i hagen og lekte. 

Anonymkode: 2c133...3d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Det serverer jo alkohol i mange sammenhenger der barn er tilstede. Jeg har vært i mange konfirmasjoner hvor alkohol ble servert. Føler det er ganske vanlig at voksne liker å drikke et glass vin til god mat. Det er ikke en fyllefest akkurat. Har fått servert alkohol i barnedåp også, jeg.

Anonymkode: 2631f...347

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det serverer jo alkohol i mange sammenhenger der barn er tilstede. Jeg har vært i mange konfirmasjoner hvor alkohol ble servert. Føler det er ganske vanlig at voksne liker å drikke et glass vin til god mat. Det er ikke en fyllefest akkurat. Har fått servert alkohol i barnedåp også, jeg.

Anonymkode: 2631f...347

Jeg lurer på om de som er så skeptisk til alkohol i selskap ser på alkohol som fyll. 

I min familie har vin alltid vært noe man drikker til mat. Unntaket var mulig en kald øl i sola på ferie. Jeg har vokst opp med alkohol rundt meg, men jeg har aldri sett en brisen familiemedlem/forelder. 

Anonymkode: 2c133...3d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dine kretser… er det Indremisjonen?

Anonymkode: 4dd82...1a0

Dine kretser..er det dem man kan få et glimt av på Exit?

Anonymkode: 01a4d...144

AnonymBruker
Skrevet

Personlig har jeg aldri drukket alkohol i en barnebursdag eller konfirmasjon, men jeg ser generelt ikke problemet med at noen drikker et glass vin eller en øl til maten uansett anledning om de ikke skal kjøre.

I forhold til at bursdagsbarnet ikke får "voksendrikke" ser jeg ikke forskjellen på at noen av de voksne drikker kaffe til bursdagskaka mens bursdagsbarnet får brus, saft eller det det foretrekker.

Min umiddelbare tanke av beskrivelsen din ts er at det kanskje er snakk om selvmedisinering i forhold til angst. 3-5 liter i uka og det at du ikke har sett ham/henne direkte full synes jeg tyder på det. Jeg har selv opplevd mennesker på angstmedisiner som mer utenfor enn en jeg vet som selvmedisinerer med alkohol jevnlig.

Personlig synes jeg det er vanskeligere å dømme de som føler de trenger et glass eller to nå enn jeg gjorde da jeg var yngre.  Dersom oppførselen går utover andre, så må man kunne sette grenser. Det er ikke så lett å vite akkurat hvor den grensa går. Er det egne forventninger om hva som er rett? Er det en avveining mellom at man synes det er viktig at barnet blir kjent med besteforeldre/tante/onkel eller hvem det er og hvor mye plass den/de enhetene med alkohol tar? 

Anonymkode: 91a77...747

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke avholds, men for oss er det en selvfølge at det ikke drikkes alkohol i barnebursdager, julaften og 17.mai, konfirmasjon osv. Vi kan ta et glass vin på kvelden den 17.mai, men aldri sammen med barna. Vi er voksne og har ansvar for at barna har det trygt-på alle måter. Vil også føre videre gode måter å bruke alkohol på. Å drikke alkohol med barn for å vise dem at ett glass er ok osv, det er reinspikka tull. Hvorfor ikke vise dem at vi ikke trenger alkohol for å ha det hyggelig? 

Å servere alkohol i barnebursdager? Skjønner ikke hva folk tenker med. 

Anonymkode: fdc13...f15

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol i barnebursdag? 🥴😵💫 

Anonymkode: 70c2d...77f

Skrevet

Jeg kan ikke huske en eneste gang at det ble konsummert alkohol på barnebursdag da jeg var barn. Kanskje tok noen seg en enkelt øl når vi var på grilling om sommeren og slikt. Men arrangementer hvor barn var i sentrum, da var det nokså uhørt med alkohol. 

• Liker 1
Skrevet

Alkohol har INGENTING på en barnebursdag å gjøre. 

Hadde droppa å invitere vedkommende hvor barn skulle vært tilstede.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva alle mener om alkohol på generell basis har vel ikke så mye med denne konkrete situasjonen å gjøre?

Jeg lurer litt på hva som egentlig er spørsmålet her. 

Er det dumt at vedkommende er alkoholiker? Ja.

Kan TS gjøre noe med det? Nei

Hvis vedkommende ikke er synlig beruset, er det et problem at hen er i besøket? I tilfellet, hvorfor?

Skal man kutte ut personer av prinsipp forde de er psykisk syke og har rusproblemer? Eller kun om de lager problemet som gjør situasjonen utrygg?

Hva som er vanlig er irrelevant, dette er en spesiell situasjon med et familiemedlem med store problemer som enten skal inkluderes eller ikke. Kan man tåle å ha vedkommende der må det nesten bli med de problemene som følger med, for så alkoholiserte folk tar seg ikke bare sammen fordi noen andre vil det. Så må man bare ta vurderingen på det grunnlaget. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er spesielt at det inviteres voksne i barnebursdag. 

Anonymkode: dbb86...cff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...