AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #21 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hårreisende, alkohol på anledninger som barnebursdager og julaften med barn er forkastelig. At folk ikke skjemmes! Anonymkode: 4443c...50d Nå er du bare ute etter å provosere. Kjeder du deg i dag? Anonymkode: 2c133...3d2 5 1
Rogadame Skrevet 23. april 2023 #22 Skrevet 23. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor tror du det er snakk om å ikke «klare» å holde seg vekk? Man serverer vin fordi det gjør det hele litt mer festlig. Kan like godt si det er snodig å ikke klare å holde seg vekk fra kaker en søndag mellom 13 og 16. Anonymkode: baafd...870 Såså rolig nå. Tar meg gjerne et glass rosevin om det står sammen m annet drikke på en sommerferiing. Men det er kanskje litt rart om onkel Per kommer med 2 tuborg i selskap til Oda 3 år fordi hun har bursdagskake og onkel også må få kose seg . Endret 23. april 2023 av Rogadame 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #23 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå er du bare ute etter å provosere. Kjeder du deg i dag? Anonymkode: 2c133...3d2 Så det er ok å drikke alkohol sammen med små barn for deg? Anonymkode: 4443c...50d 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #24 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så det er ok å drikke alkohol sammen med små barn for deg? Anonymkode: 4443c...50d Du, det finnes nok tråder der du får mer oppmerksomhet enn her. Anonymkode: 2c133...3d2 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #25 Skrevet 23. april 2023 Rogadame skrev (18 minutter siden): Såså rolig nå. Tar meg gjerne et glass rosevin om det står sammen m annet drikke på en sommerferiing. Men det er kanskje litt rart om onkel Per kommer med 2 tuborg i selskap til Oda 3 år fordi hun har bursdagskake og onkel også må få kose seg . Å ta med egen drikke er jeg enig i at er frekt, uavhengig av om det er øl eller Pepsi eller egen tepose. Å servere «alkohol» i en dåp, barnebursdag eller konfirmasjon er derimot vanlig og hyggelig. Anonymkode: baafd...870 6 3
Andro Skrevet 23. april 2023 #26 Skrevet 23. april 2023 (endret) Når et selskap arrangeres for barn så teller barnas behov først. Alkohol og barn passer dårlig sammen. Å servere alkohol i selskap for mindreårige er helt fremmed, og ville aldri ha skjedd i mine kretser. Endret 23. april 2023 av Andro 7 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #27 Skrevet 23. april 2023 Vi drikker alkohol i dåp, barnebursdag, familiebursdager, søndagsmiddager, konfirmasjoner og egentlig alle festlige lag. Ingen blir fulle, det er bare tradisjon og kos Anonymkode: 4bcd4...554 4 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #28 Skrevet 23. april 2023 Rogadame skrev (2 timer siden): Vin/ øl har jeg opplevd om det er type grillfest/ familiefest om sommeren. Ellers syns jeg det er snodig å ikke klare å holde seg vekk fra alkohol feks en søndag mellom.kl 13- 16 Akkurat der må jeg påpeke en særnorsk detalj. Alkohol og klokkeslett. At det er ille å drikke alkohol til visse klokkeslett. En enhet er en enhet, kanskje er det tilogmed ukens eneste enhet, men det kan bli galt likevel fordi klokken er feil? Det er et like særnorsk fenomen som at familier kan bli uvenner over om det er ribbe eller pinnekjøtt til jul. Man går glipp av hele poenget Anonymkode: 36d7e...bda 4 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #29 Skrevet 23. april 2023 Vi har hatt et par runder med hvordan jeg forventer at vedkommende skal oppføre seg når det er barn tilstede. Det er ikke ok å komme på døren i sinke og raseriutbrudd. Dette skjedde og jeg måtte få barnet inn på rommet sitt, dytte vedkommende ut døren og sperre av døren. Det kom en nabo og hjalp vedkommende ut. Dette sluttet å skje da vedkommende begynte på medisiner mot psykose. Derfor er jeg nok ekstremt skeptisk da det drikkes så mye alkohol. Og trist over at den ikke kunne holde seg de 3 timene barnebursdagen foregikk. Det er snakk om barnebursdag for et barnehagebarn. Anonymkode: a62dc...959
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #30 Skrevet 23. april 2023 Andro skrev (3 timer siden): Å servere alkohol i selskap for mindreårige er helt fremmed, og ville aldri ha skjedd i mine kretser. Dine kretser… er det Indremisjonen? Anonymkode: 4dd82...1a0 4 3
Andro Skrevet 23. april 2023 #31 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dine kretser… er det Indremisjonen? Anonymkode: 4dd82...1a0 På ingen måte. De fleste i min omgangskrets er ateister. De har også omtanke for barn. 3 2
Brunello Skrevet 23. april 2023 #32 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min mann kommer fra ett land der det serveres alkohol i konfirmasjon. Vi har hatt 2 konfirmasjoner og da fikk de fikk beskjed om at vi drikker ikke alkohol i konfirmasjoner. Det respekterte de. Når selskapet var over og vi skulle rydde spurte min svoger om de kunne ta hver sin pils imens de ryddet. Det var greit 😉 Anonymkode: 8a7e6...081 Dersom du er norsk, kommer du også fra et land der det serveres alkohol i konfirmasjon. Mange gjør det ikke, men en del gjør det. Når det gjelder vedkommende ts refererer til, er det jo åpenbart at han eller hun har et alkoholproblem. Spørsmålet blir om oppførselen blir uforenelig med å være i familieselskap eller ikke. Tipper det er snakk om besteforelder eller onkel/tante, så da må man vurdere hva man ønsker. Blir vedkommende full og /eller ubehagelig, ville jeg valgt å ikke invitere. 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #33 Skrevet 23. april 2023 Jeg ville nok invitert, men holdt et lite øye med vedkommende. Anonymkode: f59a6...125 2
Carrot123 Skrevet 23. april 2023 #34 Skrevet 23. april 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Det var barnebursdag for mitt yngste barn og noen i nær familie tok med medbrakt alkohol og drakk i selskapet. Selskapet ble holdt i et annet hus enn mitt eget så jeg følte at det ble feil å si noe. Ikke bare det, men vedkommende kan lett lage et skikkelig leven med å bli snakket til. Etter hva jeg så var det en enhet, men for meg var det en enhet for mye. Vedkommende drikker alkohol hver dag, så barna besøker aldri de. De gangene jeg er der alene er det et eller to glass I løpet av besøket. Jeg legger også merke til mye tomflasker/bokser hver eneste gang. Det er ikke slik at det er samme tombokser hver gang heller. Jeg ser søppelsekker i gangen fulle så de tømmes jevnlig. Flere i familien har også lagt merke til mengden drikke. Det er snart en ny barnebursdag og jeg vurderer sterkt å ikke invitere. Denne gangen blir det i eget hus, så jeg kan sende de hjem igjen om jeg ser alkohol. Samtidig er jeg usikker på om det drikkes før de kommer. Jeg har aldri opplevd vedkommende full, men det er sikkert fordi mengden opprettholdes hele tiden. Jeg har bare lagt merke til at selv ved kinobesøk så smugler de inn alkohol. Barna ser de per nå 3 ganger i året Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: a62dc...959 Jeg syns ikke det er ille at barn får et normalt forhold til alkohol, men må si at jeg stusser litt over medbrakt drikke i et barneselskap 😅 Men det du beskriver er jo oppskriften på alkoholisme, og personen trenger hjelp. Nei, jeg hadde ikke satt pris på om mennesker (uansett hvor nær relasjon jeg har til dem), kom med medbrakt alkohol i barneselskapet. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #35 Skrevet 23. april 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Det var barnebursdag for mitt yngste barn og noen i nær familie tok med medbrakt alkohol og drakk i selskapet. Selsk Anonymkode: a62dc...959 Jeg hadde tenkt alkoholiker. Anonymkode: eb861...149 3
Snublefot62 Skrevet 23. april 2023 #36 Skrevet 23. april 2023 Jeg hadde ikke syntes noe om det om noen tar alkohol MED til en barnebursdag med mindre det hadde stått i invitasjonen eller blitt ytret på annen måte. Men jeg hadde ikke stusset på om det hadde blitt servert alkohol i en barnebursdag. Personlig mener jeg at det er lurt å normalisere forholdet til alkohol. Men en skal naturligvis ikke bli full eller overstadig beruset fremfor ungene. De fleste voksne klarer det, men ikke alle. 2
solmåneogstjerner Skrevet 23. april 2023 #37 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hårreisende, alkohol på anledninger som barnebursdager og julaften med barn er forkastelig. At folk ikke skjemmes! Anonymkode: 4443c...50d Jeg synes det er helt ok med vin, øl og akevitt på julaften. Også alkohol på middager ellers. Men når det er en barnebursdag så synes jeg vi kan la være. Det er slik det praktiseres hos oss. 1 1
konemor1234 Skrevet 23. april 2023 #38 Skrevet 23. april 2023 JESUS MARIAA! Dette er jo helt over stokk og stein. Ingen oppegående voksene har en slik opp på en barnebursdag. Slike folk skal man IKKE ha i livet sitt! 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #39 Skrevet 23. april 2023 Å nyte litt alkohol på julaften burde ikke være noe problem, funka greit i min oppvekst, og jeg erfarte at det gikk an å drikke litt uten å bli idiot. På en barnebursdag, derimot, har alkohol ingenting å gjøre. Anonymkode: 2cd87...ac0 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #40 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det var barnebursdag for mitt yngste barn og noen i nær familie tok med medbrakt alkohol og drakk i selskapet. Selskapet ble holdt i et annet hus enn mitt eget så jeg følte at det ble feil å si noe. Ikke bare det, men vedkommende kan lett lage et skikkelig leven med å bli snakket til. Etter hva jeg så var det en enhet, men for meg var det en enhet for mye. Vedkommende drikker alkohol hver dag, så barna besøker aldri de. De gangene jeg er der alene er det et eller to glass I løpet av besøket. Jeg legger også merke til mye tomflasker/bokser hver eneste gang. Det er ikke slik at det er samme tombokser hver gang heller. Jeg ser søppelsekker i gangen fulle så de tømmes jevnlig. Flere i familien har også lagt merke til mengden drikke. Det er snart en ny barnebursdag og jeg vurderer sterkt å ikke invitere. Denne gangen blir det i eget hus, så jeg kan sende de hjem igjen om jeg ser alkohol. Samtidig er jeg usikker på om det drikkes før de kommer. Jeg har aldri opplevd vedkommende full, men det er sikkert fordi mengden opprettholdes hele tiden. Jeg har bare lagt merke til at selv ved kinobesøk så smugler de inn alkohol. Barna ser de per nå 3 ganger i året Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: a62dc...959 Da har du ikke selskapene til barna hjemme hos andre mennesker. Og jo, du kunne sagt ifra - dette er en barnebursdag, da drikker man ikke alkohol. Du kunne dog sagt ifra når dere skulle dra derfra, hvis personen reagerer med sinne. Jeg hadde gitt tydelig beskjed om at dette var uakseptabelt. MEN, når du vet at dette familiemedlemmet er alkoholiker så syntes jeg jo det er merkelig at du/dere velger å feire barnebursdag i hjemmet hens. Anonymkode: 9fc85...91e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå