Gå til innhold

Alkohol i barnebursdag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det var barnebursdag for mitt yngste barn og noen i nær familie tok med medbrakt alkohol og drakk i selskapet. Selskapet ble holdt i et annet hus enn mitt eget så jeg følte at det ble feil å si noe. Ikke bare det, men vedkommende kan lett lage et skikkelig leven med å bli snakket til. Etter hva jeg så var det en enhet, men for meg var det en enhet for mye. 

Vedkommende drikker alkohol hver dag, så barna besøker aldri de. De gangene jeg er der alene er det et eller to glass I løpet av besøket. Jeg legger også merke til mye tomflasker/bokser hver eneste gang. Det er ikke slik at det er samme tombokser hver gang heller. Jeg ser søppelsekker i gangen fulle så de tømmes jevnlig. Flere i familien har også lagt merke til mengden drikke. 

Det er snart en ny barnebursdag og jeg vurderer sterkt å ikke invitere. Denne gangen blir det i eget hus, så jeg kan sende de hjem igjen om jeg ser alkohol. Samtidig er jeg usikker på om det drikkes før de kommer. 

Jeg har aldri opplevd vedkommende full, men det er sikkert fordi mengden opprettholdes hele tiden. Jeg har bare lagt merke til at selv ved kinobesøk så smugler de inn alkohol. Barna ser de per nå 3 ganger i året

Hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: a62dc...959

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er helt innafor å si at alkohol ikke passer i barnebursdag. Er ikke det en selvfølge? Hvis noen ikke klarer å la være så er det best at de ikke kommer. 

• Liker 21
  • Nyttig 6
Skrevet

Klarer man seg ikke uten alkohol i en barnebursdag, da får man holde seg hjemme. Og det er helt innafor å gi klar beskjed om at det ikke er akseptabelt med alkohol i en barnebursdag. 

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kuttet all kontakt med dette mennesket.

Anonymkode: 3855c...8bc

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mann kommer fra ett land der det serveres alkohol i konfirmasjon. Vi har hatt 2 konfirmasjoner og da fikk de fikk beskjed om at vi drikker ikke alkohol i konfirmasjoner. Det respekterte de. 

Når selskapet var over og vi skulle rydde spurte min svoger om de kunne ta hver sin pils imens de ryddet. Det var greit 😉

Anonymkode: 8a7e6...081

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg hadde kuttet all kontakt med dette mennesket.

Anonymkode: 3855c...8bc

Jeg har sluttet å svare på telefon. Jeg skjønner at vedkommende ikke forstår at dette ikke er greit. Jeg vet også av erfaring at det blir krangel så fort jeg setter en muntlig begrensning. Og at det er en konflikt som vil eskalere skikkelig. Så jeg ghoster vel egen familie. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min mann kommer fra ett land der det serveres alkohol i konfirmasjon. Vi har hatt 2 konfirmasjoner og da fikk de fikk beskjed om at vi drikker ikke alkohol i konfirmasjoner. Det respekterte de. 

Når selskapet var over og vi skulle rydde spurte min svoger om de kunne ta hver sin pils imens de ryddet. Det var greit 😉

Vi er helnorske og ingen andre drikker slik. 

AnonymBruker
Skrevet

Personen er vel en alkoholiker som må ha alkohol for å ikke få abstinenser? 

Jeg ville absolutt ikke sendt barna dit, men kanskje akseptert at han er avhengig av alkohol.. Triste greier 

Anonymkode: e6045...73f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol i barnebursdag er greit. Vi hadde ofte familiebursdager om sommeren, med grillmat, og da var det vanlig at både vin og øl stod på bordet. Aldri rølp/fyll. Kun gode minner. 

Det å ta med alkohol til andre med mindre det vanlig er en uting. Vertskapet bestemmer. 

Nekter de kan jeg garantere at de drikker seg godt opp før selskapet, og smugler inn. 

Om noen ikke klarer å styre alkoholinntak er de ikke velkomne rundt mine barn. 

Anonymkode: 2c133...3d2

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du, det er veldig vanlig med «alkohol» i konfirmasjon her i landet også.

Anonymkode: baafd...870

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Barn bør ikke bli servert drikke med over 19% alkohol, selv om det er bursdag.

Anonymkode: fff4b...14c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende hadde med seg én alkoholenhet i en sammenkomst hvor ingen andre drakk alkohol. Jeg hadde bare oversett det. Neste bursdag hadde jeg gitt beskjed på forhånd til denne personen at det er et alkoholfritt arrangement. Det er bedre enn å kaste ut personen etter ankomst. 
Jeg ser ikke poenget med å trekke inn hva denne personen gjør på fritiden sin ettersom dine barn ikke er sammen med denne personen alene uansett.

Anonymkode: efddd...9c6

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å servere alkohol i barnebursdag, så skulle inn og skrive at jeg syntes det er helt greit, men å ta med seg alkohol er helt uhørt. Det bestemmer hvertskapet selv. 

Anonymkode: 8f830...1ba

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Du, det er veldig vanlig med «alkohol» i konfirmasjon her i landet også.

Er det? Jeg har vært i mange, aldri opplevd. 

Hvorfor servere noe hovedpersonen ikke kan nyte? 

Anonymkode: 47090...bdd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var barnebursdag for mitt yngste barn og noen i nær familie tok med medbrakt alkohol og drakk i selskapet. Selskapet ble holdt i et annet hus enn mitt eget så jeg følte at det ble feil å si noe. Ikke bare det, men vedkommende kan lett lage et skikkelig leven med å bli snakket til. Etter hva jeg så var det en enhet, men for meg var det en enhet for mye. 

Vedkommende drikker alkohol hver dag, så barna besøker aldri de. De gangene jeg er der alene er det et eller to glass I løpet av besøket. Jeg legger også merke til mye tomflasker/bokser hver eneste gang. Det er ikke slik at det er samme tombokser hver gang heller. Jeg ser søppelsekker i gangen fulle så de tømmes jevnlig. Flere i familien har også lagt merke til mengden drikke. 

Det er snart en ny barnebursdag og jeg vurderer sterkt å ikke invitere. Denne gangen blir det i eget hus, så jeg kan sende de hjem igjen om jeg ser alkohol. Samtidig er jeg usikker på om det drikkes før de kommer. 

Jeg har aldri opplevd vedkommende full, men det er sikkert fordi mengden opprettholdes hele tiden. Jeg har bare lagt merke til at selv ved kinobesøk så smugler de inn alkohol. Barna ser de per nå 3 ganger i året

Hva burde jeg gjøre? 

Det er ditt hus, ditt selskap og dine regler.

Likevel så lurer jeg på ting angående dette. Hvis vedkommende ikke oppfører seg dårlig, er beruset eller er til sjenanse; hva er problemet ditt? Kun prinsipp? 

I europa er det vanlig med øl eller vin til maten uten at målet er beruselse. Her i Norge er vi litt spesielle. Og hva dine slektninger gjør hos seg selv er ikke din sak. Jeg ville i mine tanker tenkt at de ikke eide økonomisk sans som bruker masse penger på alkohol, men likevel får de gjøre som de vil hjemme alene i eget hus. 

Jeg syntes personlig man ikke burde ta med egen drikke (uavhengig av alkoholinnhold. Det være seg alkohol, brus, energidrikk etc)  i selskap. Alle burde drikke det samme og det er den drikke verten setter frem. Og spise den mat som serveres. Alt annet er svært uhøflig. Å komme med Pepsi max er enda mindre ok enn å ta med en øl.  Jeg prøver å lære barna å ikke drikke slikt og det fordrer at ingen setter det på bordet. Å ta med mat og drikke i selskap, med mindre det er til alle og verten er konfrontert med tilbudet om å ta med noe til felles bord som er til alle, så er det det samme som å si at vertens mat og drikke ikke er bra nok. 

Anonymkode: 36d7e...bda

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært i mange, og har aldri opplevd at det ikke har vært vin og champagne.

• Liker 5
Skrevet

Vin/ øl har jeg opplevd  om det er type grillfest/ familiefest om sommeren.

Ellers syns jeg det er snodig å ikke klare å holde seg vekk fra alkohol feks en søndag mellom.kl 13- 16 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rogadame skrev (5 minutter siden):

Vin/ øl har jeg opplevd  om det er type grillfest/ familiefest om sommeren.

Ellers syns jeg det er snodig å ikke klare å holde seg vekk fra alkohol feks en søndag mellom.kl 13- 16 

Hvorfor tror du det er snakk om å ikke «klare» å holde seg vekk? Man serverer vin fordi det gjør det hele litt mer festlig.

Kan like godt si det er snodig å ikke klare å holde seg vekk fra kaker en søndag mellom 13 og 16. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er vant med alkohol i konfirmasjon. Særlig når det holdes på hotell eller restaurant. 

Har også vært i bryllup med alkoholservering der bruden er gravid. Så ser ikke helt logikken din her? Vin/øl er en drikkevare man kan velge, blant flere. Om man ikke skal kjøre, ikke er gravid, er myndig, etc. 

Anonymkode: 2c133...3d2

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hårreisende, alkohol på anledninger som barnebursdager og julaften med barn er forkastelig. At folk ikke skjemmes!

Anonymkode: 4443c...50d

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...