Gå til innhold

IQ nedre del av normalområdet


Embla Othea

Anbefalte innlegg

Hva kjennetegner en med IQ i nedre del av normalområdet? Det er snakk om en IQ på 81 basert på nevropsykologiske tester.

Og er det mulig å ha en IQ på 81 og likevel få 5,3 i snitt på videregående uten alders- og tilleggspoeng?

Endret av Embla Othea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Embla Othea skrev (8 timer siden):

Hva kjennetegner en med IQ i nedre del av normalområdet? Det er snakk om en IQ på 81 basert på nevropsykologiske tester.

Og er det mulig å ha en IQ på 81 og likevel få 5,3 i snitt på videregående uten alders- og tilleggspoeng?

IQ test er noe forbanna tull. 

Anonymkode: 5c000...3ec

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

IQ test er noe forbanna tull. 

Anonymkode: 5c000...3ec

Ok, det er notert. 

Anonymkode: d061f...2cd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sitter her på KG og klager over politikere og incels

Anonymkode: f5fa9...e8f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rart ut å ha så lavt evnenivå og samtidig få så gode karakterer, men mulig noen studieretninger og skoler er veldig snille med karakterene. 

Eksempelvis, da jeg var ung hørte det med til sjeldenhetene at noen fikk 6, selv ikke de aller flinkeste fikk dette ofte. Nå gis det jo hele tiden. 

Anonymkode: 7bf0b...208

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Embla Othea said:

Hva kjennetegner en med IQ i nedre del av normalområdet? Det er snakk om en IQ på 81 basert på nevropsykologiske tester.

Og er det mulig å ha en IQ på 81 og likevel få 5,3 i snitt på videregående uten alders- og tilleggspoeng?

Tja, med god studieteknikk og hardt arbeid så er jo det meste mulig. Og det er ikke akkurat en eksakt vitenskap heller dette med sånne tester.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjennomsnittet i Norge er nede på 100... 

 

Anonymkode: 57dc4...ad1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (10 timer siden):

Hva kjennetegner en med IQ i nedre del av normalområdet? Det er snakk om en IQ på 81 basert på nevropsykologiske tester.

Og er det mulig å ha en IQ på 81 og likevel få 5,3 i snitt på videregående uten alders- og tilleggspoeng?

Jeg har hørt at med 110 i iq så klarer du deg godt på nærmest alle høyere utdannelser. 
 

Så at man klarer ett godt karaktersnitt på vgs med iq under 100 er absolutt ikke utenkelig, men det høres rart ut. Klarer man ett så godt snitt har man uansett mange gode egenskaper, samt struktur og arbeidsmetodikk. 
 

Så at kjennetegnene kunne være dårlig impulskontroll og vanskeligheter med å ta avgjørelser. 

Anonymkode: 5c598...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har hørt at med 110 i iq så klarer du deg godt på nærmest alle høyere utdannelser. 
 

Så at man klarer ett så godt karaktersnitt på vgs med iq på 81 er absolutt ikke utenkelig, men det høres rart ut. Klarer man ett så godt snitt har man uansett mange gode egenskaper, samt struktur og arbeidsmetodikk. 
 

Så at kjennetegnene kunne være dårlig impulskontroll og vanskeligheter med å ta avgjørelser. 

Anonymkode: 5c598...df1

Spesifiserte litt. 

Anonymkode: 5c598...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ulike iq tester, og også forskjellige ting som kan påvirke resultatet en får på en test. Kanskje en hadde en dårlig dag, sliten eller trøtt. Som gjorde at resultatene ble mye dårlige enn de hadde vært på en dag en var i 'form'.

Anonymkode: e38ad...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de syntes iqtest var meningsløst og svarte i vilden sky.

Kjenner ei som fikk iq på 71 og hun har like etterpå fullført både lappen og fagbrev.

Anonymkode: 09808...7e2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo tenkes at testen ble tatt på en dårlig dag kanskje?

De lærde strides litt om hva som er mulig, en Norsk kapasitet mente det var mulig å bli ingeniør med tilsvarende iq, i militæret vil de ikke ha noen med så lav iq. Ikke yrkeslivet generelt heller, de fleste arbeidsoppgavene er for krevende.

Personlig heller jeg til at det ihvertfall kan sies å være uvanlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi de syntes iqtest var meningsløst og svarte i vilden sky.

Kjenner ei som fikk iq på 71 og hun har like etterpå fullført både lappen og fagbrev.

Anonymkode: 09808...7e2

Jeg kjenner til flere som er et godt stykke nede på IQ-skalaen som kjører bil. Det er jo også folk med Downs syndrom som har førerkort. Og det er mange fagbrev som ikke er spesielt krevende.

Anonymkode: 2e518...b7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er fullt mulig, det kreves ikke stort annet enn arbeidsinnsats for å klare VGS.

Hvem som helst kan få 5 i snitt på VGS, det har ikke så mye og si hvor smart du er, det blir bare enklere hvis du har høy IQ. 

VGS handler jo kun om hvor mye du gidder å lese til prøver. Hvilken som helst idiot kan bruke hukommelse, IQ har ingenting å gjøre med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- er denne testen utført av lege? Er det en diagnose med "nedre del av normalområdet" ? ? 

Uansett, man trenger ikke ha høy IQ for å kunne pugge fagstoff foran prøver.. 

Anonymkode: 6695b...be5

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Gjennomsnittet i Norge er nede på 100... 

 

Anonymkode: 57dc4...ad1

Gjennomsnittet er pr definisjon 100.

  • Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Isambard skrev (4 timer siden):

Gjennomsnittet er pr definisjon 100.

Oh shit! Vedder på eg er under 100 😕

Anonymkode: aa734...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ok, det er notert. 

Anonymkode: d061f...2cd

Jeg skårer ganske lavt på IQ-tester, fordi jeg er ikke god på den type oppgaver. Likevel har jeg klart å ta mastergrad og drevet mitt eget firma i 20 år. Får til det meste liksom. Ut fra de testene ville jeg sikkert blitt klassifisert som "dum", men jeg tror ikke folk i min bekjentskapskrets ser på meg som dum i det hele tatt. Så jeg er også tilbøyelig til å si at disse testene er... misvisende kanskje. Folk er gode på forskjellige ting, og om man ikke akkurat er god på de oppgavene på en IQ-test, så kan man være god på andre ting. Såpass god at resultatet på en IQ-test ikke har noen betydning.

Anonymkode: 3c9d7...ba2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en IQ på godt over 130, men fikk stort sett bare middelmådige karakterer. 

De IQ testene går jo stort sett ut på å se mønster, mye lettere det enn norsk grammatikk spør du meg. 

Anonymkode: ff264...f99

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (15 timer siden):

Hva kjennetegner en med IQ i nedre del av normalområdet? Det er snakk om en IQ på 81 basert på nevropsykologiske tester.

81 er under normalområdet. Normalområdet er mellom 85 og 115.

Embla Othea skrev (15 timer siden):

Og er det mulig å ha en IQ på 81 og likevel få 5,3 i snitt på videregående uten alders- og tilleggspoeng?

Nei. De vil ofte måtte ha ekstra/spesialundervisning allerede på ungdomsskolen. Vil slite med i det hele tatt bestå studiespesialiserende.

Anonymkode: 8e061...35e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...