Gå til innhold

IQ nedre del av normalområdet


Embla Othea

Anbefalte innlegg

On 4/17/2023 at 7:36 AM, Embla Othea said:

Hva kjennetegner en med IQ i nedre del av normalområdet? Det er snakk om en IQ på 81 basert på nevropsykologiske tester.

Og er det mulig å ha en IQ på 81 og likevel få 5,3 i snitt på videregående uten alders- og tilleggspoeng?

Det sies at de enkle prater mye om overflatiske ting, statussymboler og de aller nærmeste. Den gemene medium hop slarver om andre og gjerne kjendiser mens de i øvre sjikt er mest interessert i idéer og ting de har lest.

81 tror jeg er for lavt til karakter 5,3. På 81 er man mer intelligent enn bare 9 av 100 i et representativt utvalg mennesker. Mens arbeidsdisiplin kan veie opp mye for manglende mental kapasitet på VGS så vil dette være umulig i høyere utdanning/universiteter siden pensumbøkene der oftest er mye tykkere, flere av de er på engelsk, og konseptene er mer intrikate og man får kortere tid til å lære. Det amerikanske militæret vil ikke ha folk under iq 85. De har erfart at disse ofte skaper mer jobb og fare for andre enn de bidrar selv. De bærer ikke sin egen vekt.

Anonymkode: 8eb29...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det sies at de enkle prater mye om overflatiske ting, statussymboler og de aller nærmeste. Den gemene medium hop slarver om andre og gjerne kjendiser mens de i øvre sjikt er mest interessert i idéer og ting de har lest.

81 tror jeg er for lavt til karakter 5,3. På 81 er man mer intelligent enn bare 9 av 100 i et representativt utvalg mennesker. Mens arbeidsdisiplin kan veie opp mye for manglende mental kapasitet på VGS så vil dette være umulig i høyere utdanning/universiteter siden pensumbøkene der oftest er mye tykkere, flere av de er på engelsk, og konseptene er mer intrikate og man får kortere tid til å lære. Det amerikanske militæret vil ikke ha folk under iq 85. De har erfart at disse ofte skaper mer jobb og fare for andre enn de bidrar selv. De bærer ikke sin egen vekt.

Anonymkode: 8eb29...6a0

ikke det norske heller

Anonymkode: 8e061...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 3.46):

Tja 81 høres lite ut, men de fleste iq tester er kun basert på formler, skole er en annen kategori, basert på interesse. Tok selv mensa testen etter at jeg hadde tatt uendelig tester på internett og fikk regnet ut en IQ på 147, kan kan med sikkerhet si at jeg ikke er mensa materiale :D Men øvelse gjør mester.

Hvordan fungerer personen i det daglige?

Anonymkode: 4293f...142

Imponerende, særlig siden den går til maks 135 i Norge og 145 i utlandet.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er mye som kan gå galt på IQ-tester. Har man f.eks. ADHD eller en annen tilstand som går ut over det å fokusere over litt tid, så vil man rett og slett falle ut underveis. -Uten å være dum. Man bare kjeder seg lett.
Skole/studier er av en helt annen karakter, og du blir målt på det du tilegner deg over tid. Og det kan man gjøre når man er alene, og strukturerer det selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 17.4.2023 den 7.36):

Hva kjennetegner en med IQ i nedre del av normalområdet? Det er snakk om en IQ på 81 basert på nevropsykologiske tester.

Og er det mulig å ha en IQ på 81 og likevel få 5,3 i snitt på videregående uten alders- og tilleggspoeng?

Det er fult mulig for en person med IQ på 81 å få 5.6 i snitt, personen må bare jobbe mer for det. Korrelasjonen mellom IQ og karakterer øker når de faglige kravene blir større, særlig innen for STEM fag.

Men når det er sagt er IQ mye viktigere en faglige prestasjoner når en vurderer hvordan en takler gitt jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok IQ test og fikk 88, men har A i master i naturvitenskap og egentlig fått A eller B jevnt over universitetsutdannelsen. Prøver å ikke legge så mye i det.

Anonymkode: eb3c1...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mannssjåvinistisk skrev (På 29.4.2023 den 18.02):

Ikke så relevant, mange idioter med god hukommelse, og mange smarte uten. Hukommelse er ikke en del av f.eks. mensa testen. Jeg har veldig dårlig hukommelse, men har også en IQ på 130+. De fleste har bedre hukommelse enn meg.

Jeg tror deg ikke.

Det skrønes over en lav sko på KG. Bare påstanden din om at alle kan få toppkarakterer viser dette.

 

Anonymkode: 96dd5...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, gjennomsnittlig IQ er på 85-115..personen ligger jo ikke veldig langt unna gjennomsnittet. (100 i Norge tror jeg?) 
Jeg tror det er fullt mulig å klare seg bra på skolen om man er motivert, dedikert, fokusert - og ikke minst har funnet en studieteknikk som fungerer. 
 

Jeg har 126 (og 128 av en eller annen merkelig grunn, når jeg er inne i dårlige perioder pga PTSD) i IQ..og strøk nesten i matte da jeg gikk på VGs..men da hadde jeg så og si ingen interesse for skole.
På høyere utdanning fikk jeg som regel A eller B - fordi jeg var fokusert. 
IQ sier lite om hvordan en person fungerer i dagliglivet og arbeidslivet. 

Anonymkode: fdbee...9b5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (På 18.4.2023 den 11.30):

Uintelligente mennesker mangler som regel nysgjerrighet og evne til kritisk tenking.
Det er derfor ikke overraskende at religion er tiltrekkende for mange av dem (1)
De er fornøyd så lenge de har det "OK" og setter ikke høyere mål og ambisjoner i livet.
Uintelligente folk har også en tendens til å være lettlurte

Du kan lese mer om dette ved å Google hva som kjennetegner desse folka
 

Uintelligente mennesker mangler ofte evne til toleranse og forståelse for andre, samt erkjennelse av at det er uendelig mye som er (og kanskje forblir) ukjent for oss mennesker. Noe å tenke på for deg.

 

 

Anonymkode: 96dd5...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror deg ikke.

Det skrønes over en lav sko på KG. Bare påstanden din om at alle kan få toppkarakterer viser dette.

 

Anonymkode: 96dd5...ee4

Har du ikke hørt? Gjennomsnitte i IQ på KG er 130!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (På 17.4.2023 den 18.06):

Det kan jo tenkes at testen ble tatt på en dårlig dag kanskje?

De lærde strides litt om hva som er mulig, en Norsk kapasitet mente det var mulig å bli ingeniør med tilsvarende iq, i militæret vil de ikke ha noen med så lav iq. Ikke yrkeslivet generelt heller, de fleste arbeidsoppgavene er for krevende.

Personlig heller jeg til at det ihvertfall kan sies å være uvanlig.

 

Joda med 81 kan du komme inn i militæret

Anonymkode: a0ed8...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (2 timer siden):

Imponerende, særlig siden den går til maks 135 i Norge og 145 i utlandet.

Har du kilder på dette?

Anonymkode: a0ed8...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du kilder på dette?

Anonymkode: a0ed8...a6a

Mensa Norge har lisens på FRT testen (Figure Reasoning Test) som har en 135+ som høyeste resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (15 minutter siden):

Har du ikke hørt? Gjennomsnitte i IQ på KG er 130!

På grunn av meg med 251, som henter opp dere som er litt lengre ned 💅😎

Regnet ut den utifra en test jegselv lagde til meg. Fikk alt rett 👏 

Anonymkode: bcaff...3cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 17.47):

Gjennomsnittet i Norge er nede på 100... 

 

Anonymkode: 57dc4...ad1

Gjennomsnittlig iq er alltid 100. Poenggrensene justeres etter hvordan gjennomsnittet presterer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en iq på 75 i følge en test på nettet. Det tilsier at jeg er ganske så dum, men jeg er utdannet sykepleier og jobber nå som fagkoordinator  i hjemmetjenesten. Jeg føler meg ikke dum, og tror heller ikke de rundt meg ser på meg som dum. Disse testene kan virkelig ikke være til å stole på🫣😅

Anonymkode: 70bc8...032

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ikke det norske heller

Anonymkode: 8e061...35e

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Joda med 81 kan du komme inn i militæret

Anonymkode: a0ed8...a6a

Bestem dere.

Endret av Flintis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (2 timer siden):

 

Brstem dere.

Grensen for å bli tjenestedyktig går på 81,25 i IQ.

Anonymkode: 8e061...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Grensen for å bli tjenestedyktig går på 81,25 i IQ.

Anonymkode: 8e061...35e

Takk for svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 1.12):

Jeg tror deg ikke.

Det skrønes over en lav sko på KG. Bare påstanden din om at alle kan få toppkarakterer viser dette.

 

Anonymkode: 96dd5...ee4

Okei? Visst kan alle få toppkarakter på ungdomskole/videregående, det er ikke spesielt vanskelig, bare tidskrevende. Var mange i min klasse som pugget dag inn dag ut og fikk toppkarakter hver gang, mange av de var ikke spesielt smarte, men det handler jo kun om hva du husker.

Universitet derimot, det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...