Gå til innhold

IQ nedre del av normalområdet


Embla Othea

Anbefalte innlegg

Embla Othea skrev (15 timer siden):

Hva kjennetegner en med IQ i nedre del av normalområdet? Det er snakk om en IQ på 81 basert på nevropsykologiske tester.

Og er det mulig å ha en IQ på 81 og likevel få 5,3 i snitt på videregående uten alders- og tilleggspoeng?

Ja skulle ikke forundre meg så lavt som nivået er nå. Ser for meg at matten er litt utfordrende da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Inverto

Uintelligente mennesker mangler som regel nysgjerrighet og evne til kritisk tenking.
Det er derfor ikke overraskende at religion er tiltrekkende for mange av dem (1)
De er fornøyd så lenge de har det "OK" og setter ikke høyere mål og ambisjoner i livet.
Uintelligente folk har også en tendens til å være lettlurte

Du kan lese mer om dette ved å Google hva som kjennetegner desse folka
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjennetegn på lav intelligens er å sette egne erfaringer over statistikk. Type "kvinner har ikke en generell tendens til å foretrekke høye menn, naboen til onkelen min er sammen med en lav mann".

Anonymkode: f5fa9...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannssjåvinistisk skrev (17 timer siden):

Tror det er fullt mulig, det kreves ikke stort annet enn arbeidsinnsats for å klare VGS.

Hvem som helst kan få 5 i snitt på VGS, det har ikke så mye og si hvor smart du er, det blir bare enklere hvis du har høy IQ. 

VGS handler jo kun om hvor mye du gidder å lese til prøver. Hvilken som helst idiot kan bruke hukommelse, IQ har ingenting å gjøre med det.

Dette stemmer jo ikke. Hukommelse er også en del av menneskets intelligens.

Forøvrig skal man være skeptisk til bruken av IQ-tester i skolen. Eller evnetester(som WISC og WAIS) som de kaller det  Folk har blitt diagnostisert feilaktig som psykisk utviklingshemmede fordi de ikke er gode på fargemønstre

Anonymkode: 09dff...48b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 17.4.2023 den 7.36):

Hva kjennetegner en med IQ i nedre del av normalområdet? Det er snakk om en IQ på 81 basert på nevropsykologiske tester.

Og er det mulig å ha en IQ på 81 og likevel få 5,3 i snitt på videregående uten alders- og tilleggspoeng?

Å få et høyt snitt på videregående slik som skolevesenet er i dag tror jeg ikke skal mye til. Det har gått inflasjon i høye karakterer. 

Det kreves færst og fremst disiplin og at man gjør og gjentar det som man blir fortalt, og det klarer man fint med IQ som er lavere enn normalen. 

Kjennetegn på lavere IQ er at man ikke klarer å se sammenhenger, er lite nysgjerrig og undrende til verden rundt seg, har "enkle" interesser (type reality og såpeserier), og har en voldsom tillit til autoriteter. 

 

Anonymkode: 6cd6b...5cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har en IQ på godt over 130, men fikk stort sett bare middelmådige karakterer. 

De IQ testene går jo stort sett ut på å se mønster, mye lettere det enn norsk grammatikk spør du meg. 

Anonymkode: ff264...f99

Grammatikk er jo språklige mønster.

Anonymkode: 2e518...b7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tatt en skikkelig evnetest som f.eks WAIS, måler denne veldig mye forskjellige områder knyttet til intelligens. Altså ikke kun mønster som noen hevder. Den måler verbal forståelse, arbeidshukommelse, prosesseringshastighet, visuospatiale ferdigheter og perseptuell ressonering. Sliter man med alt dette har man lave kognitive evner, dvs lav IQ. Folk med IQ på 81 vil man ikke nødvendigvis merke i dagliglivet, og de kan klare en del pratiske jobber. De fleste strever med læring oppover i trinnene. Å få et godt snitt med såpass lave evner er nok uvanlig. Hvis du  har IQ på 81 og IKKE strever med læring, ville jeg tatt en retest.

Anonymkode: a23a7...9a3

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg skårer ganske lavt på IQ-tester, fordi jeg er ikke god på den type oppgaver. Likevel har jeg klart å ta mastergrad og drevet mitt eget firma i 20 år. Får til det meste liksom. Ut fra de testene ville jeg sikkert blitt klassifisert som "dum", men jeg tror ikke folk i min bekjentskapskrets ser på meg som dum i det hele tatt. Så jeg er også tilbøyelig til å si at disse testene er... misvisende kanskje. Folk er gode på forskjellige ting, og om man ikke akkurat er god på de oppgavene på en IQ-test, så kan man være god på andre ting. Såpass god at resultatet på en IQ-test ikke har noen betydning.

Anonymkode: 3c9d7...ba2

Dersom du har folk i omgangskretsen din som er høyt intelligente, så vet de garantert at du ligger en del lavere enn dem. Men det betyr jo ikke noe. Så lenge folk er hyggelige mot hverandre, og er i livssituasjoner der man passer sammen, så betyr IQ lite. 

Jeg ligger høyt selv, og har flere venner som ligger under snittet. Jeg er veldig glad i vennene mine, helt uavhengig av IQ. Noen klarer seg kjempebra jobbmessig, andre ikke. Forskjeller er spennende, og beriker vennskap. De som dømmer andre på grunn av IQ, er de som er faktisk dumme. De går glipp av fantastiske mennesker rundt seg. Jeg er helt med på at man også trenger venner eller kolleger som kan utfordre seg intellektuelt, men man trenger absolutt ikke bare det. 

Ja til mangfold.

Anonymkode: 04591...51c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et kjennetegn på lav intelligens er å sette egne erfaringer over statistikk. Type "kvinner har ikke en generell tendens til å foretrekke høye menn, naboen til onkelen min er sammen med en lav mann".

Anonymkode: f5fa9...e8f

Høy intelligens handler om å se helheten der andre har tunnellsyn

Anonymkode: 09808...7e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 18.4.2023 den 11.56):

Dette stemmer jo ikke. Hukommelse er også en del av menneskets intelligens.

Forøvrig skal man være skeptisk til bruken av IQ-tester i skolen. Eller evnetester(som WISC og WAIS) som de kaller det  Folk har blitt diagnostisert feilaktig som psykisk utviklingshemmede fordi de ikke er gode på fargemønstre

Anonymkode: 09dff...48b

Ikke så relevant, mange idioter med god hukommelse, og mange smarte uten. Hukommelse er ikke en del av f.eks. mensa testen. Jeg har veldig dårlig hukommelse, men har også en IQ på 130+. De fleste har bedre hukommelse enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannssjåvinistisk skrev (30 minutter siden):

Ikke så relevant, mange idioter med god hukommelse, og mange smarte uten. Hukommelse er ikke en del av f.eks. mensa testen. Jeg har veldig dårlig hukommelse, men har også en IQ på 130+. De fleste har bedre hukommelse enn meg.

Hukommelse uvurderlig når en skal trekke paralleller. Evnen til å se de store linjenes sammenheng som igjen gjør en i stand til å treffe fornuftige valg. Et selvstendig selvtenkende menneske.

Anonymkode: 09808...7e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2023 den 12.28):

Har du tatt en skikkelig evnetest som f.eks WAIS, måler denne veldig mye forskjellige områder knyttet til intelligens. Altså ikke kun mønster som noen hevder. Den måler verbal forståelse, arbeidshukommelse, prosesseringshastighet, visuospatiale ferdigheter og perseptuell ressonering. Sliter man med alt dette har man lave kognitive evner, dvs lav IQ. Folk med IQ på 81 vil man ikke nødvendigvis merke i dagliglivet, og de kan klare en del pratiske jobber. De fleste strever med læring oppover i trinnene. Å få et godt snitt med såpass lave evner er nok uvanlig. Hvis du  har IQ på 81 og IKKE strever med læring, ville jeg tatt en retest.

Anonymkode: a23a7...9a3

Litt nysgjerrig etter å ha lest dette. Har et barn som har tatt lignende tester, pga en skade som går utover tempo. Scorer dårligere på prosessering (nedre del av normalområdet), men normalt på det andre, med unntak av hukommelse og å lagre mye informasjon. Hadde vært en av de beste på den testen, og klarte mye mer enn meg selv om barnet ikke er så gammelt. Er også sterk i matte. Kan barnet likevel få lav IQ siden barnet er senere på prosessering? 

Anonymkode: 422a5...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2023 den 11.45):

Et kjennetegn på lav intelligens er å sette egne erfaringer over statistikk. Type "kvinner har ikke en generell tendens til å foretrekke høye menn, naboen til onkelen min er sammen med en lav mann".

Anonymkode: f5fa9...e8f

Eller empati. Nå er jeg dum så du har til en grad rett. Er fullt klar over at kvinner kan like høye menn, å somregel muligens gjør det, liker selv høye menn. Men jeg vet også at ikke alle bryr seg, eller preferer annet.

Og viktigere, at det er håp for menn som er kortere, å at det ikke hjelper dem å tviholde på en statistikk for å grusen selvfølelsen deres når den statistikken uansett ikke gjenspeiler hele virkeligheten. Tviler på at en smart person er en som benekter at det finnes mer til verden enn kun en preferanse fordelt over så sinnsykt mange folk. Isåfall gjør smarte folk skade. Noen ganger er det rett å slett et taktisk valg å nevne naboen til onkelen som er lavere enn kona, du burde prøve det du å.

Anonymkode: bcaff...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IQ har da ikke noe med karakterer å gjøre. Den oppfattelsen i seg selv er kjennetegn på lav IQ. 

Anonymkode: 7c073...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja 81 høres lite ut, men de fleste iq tester er kun basert på formler, skole er en annen kategori, basert på interesse. Tok selv mensa testen etter at jeg hadde tatt uendelig tester på internett og fikk regnet ut en IQ på 147, kan kan med sikkerhet si at jeg ikke er mensa materiale :D Men øvelse gjør mester.

Hvordan fungerer personen i det daglige?

Anonymkode: 4293f...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei en som har en reell IQ i nærheten av 81 vil ikke kunne få 5,3 i snitt basert på akademiske prestasjoner. Enten er IQen målt feil eller så er vedkommende veldig godt likt av lærerne.

Anonymkode: 51f66...11a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 18.03):

Fordi de syntes iqtest var meningsløst og svarte i vilden sky.

Kjenner ei som fikk iq på 71 og hun har like etterpå fullført både lappen og fagbrev.

Anonymkode: 09808...7e2

Man kan være psykisk utviklingshemmet og uansett få lappen.

Anonymkode: bbd08...060

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig høy IQ og er fremdeles en idiot. Folk her inne som ikke ser forstår logikken min mener også at jeg er en idiot. Vinn-vinn. Jeg hadde en kjæreste med IQ innenfor normalområdet som fikk sterk B i snitt. Man kan til en viss grad trene seg opp. 

Endret av Majer
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/17/2023 at 11:13 PM, AnonymBruker said:

Jeg har en IQ på godt over 130, men fikk stort sett bare middelmådige karakterer. 

De IQ testene går jo stort sett ut på å se mønster, mye lettere det enn norsk grammatikk spør du meg. 

Anonymkode: ff264...f99

Selvfølgelig har du det. Du fikk scoren når du tok testen på Facebook. 

Anonymkode: a36f7...236

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 18.03):

Fordi de syntes iqtest var meningsløst og svarte i vilden sky.

Kjenner ei som fikk iq på 71 og hun har like etterpå fullført både lappen og fagbrev.

Anonymkode: 09808...7e2

1 av 50 har IQ under 70. Det er ikkje så uvanlig.

AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 23.07):

Oh shit! Vedder på eg er under 100 😕

Anonymkode: aa734...feb

Saman med halvparten av oss alle. Du er i godt selskap!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...