AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #81 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Veldig bra at du tester ut magnesium, og at du har tatt blodprøver! Alle bør gjøre det, selv om de ikke har helseangst Husk å ta magnesium for seg selv på kveldstid, altså ikke kombiner det med andre mineraler som kalsium, sink, etc. Hvis du tar andre tilskudd, så ta det tidligere på dagen, det er fordi magnesium absorberes best når det taes uten andre mineraler. Jeg anbefaler deg også at du sjekker med lege/helsenorge.no hva tallet på d vitamin ligger på. For det kan være av stor betydning om du ligger i nedre del av normalen (50 nmol), eller godt innenfor. Jeg har depressive symptomer og dårligere immunforsvar på 50-60 nmol, mens kommer jeg meg opp på 80-100 nmol, så er det noe helt annet. Så det kan være lurt å få klarhet hvor i skalaen du ligger Anonymkode: 7d65c...883 Jeg ligger på 97 på d vitamin Anonymkode: 4573b...842
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #82 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kan også finne tekst på internett som sier det jeg ønsker og lime det inn her. Det er ikke det samme som å oppgi kilde. Det som er interessant er hvem som sier dette. Hvordan har de funnet det ut? Hva er deres motivasjon for å påstå dette? I hvilken sammenheng har de uttalt dette? Hvis du skulle påstå noe om magnesium kunne du for eksempel lenke til disse to artiklene hos NHI. Dette er kvalitetssikret helseinformasjon. https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/magnesium-terapi/ https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/bor-du-ta-tilskudd-av-magnesium/ Som sagt, TS kan gjerne prøve magnesium hvis hun vil det. Det skader ikke, det verste som kan skje er at hun blir kvalm og får diaré. Men påstandene du kommer med er for bastante og delvis uriktige. TS har helseangst-diagnose (som jeg må anta hun har fått av legen sin), hun sover dårlig og stresser. Dette kan gi prikking. I tillegg har hun mange andre symptomer som også peker mot angst. Da er det sannsynlig at det er derfor og det er mer enn rimelig å anta det. Greit at du foreslår å prøve magnesium, det er hyggelig gjort det, men sjansen for at det er det som er problemet her er liten. Anonymkode: 10420...5ab Det er ikke min plikt å opplyse deg om kilder, det burde du fint klare å finne selv utifra hva jeg har sitert. Jeg kan ikke se hvor det er spesifisert at TS faktisk har blitt diagnosert med helseangst av lege. Symptomene som nevnes er svært vanlige tegn på for lite magnesium, samt vanlig ved angst. For lite magnesium kan også gi angst. Man kan også få angst pga de fysiske symptomene. Jeg har spesifisert hvordan jeg hadde like symptomer, og hadde normale blodprøver. Selvsagt skaper det stress når man har sånne symptomer. Som jeg har sagt igjen og igjen; helt bra med magnesium. Må ikke tro at jeg er unikt tilfelle her. Magnesium er uhyre viktig for nervefunksjon, og for lite magnesium i kroppen kan gi mange symptomer. Prikking og nummenhet er èn av dem. https://health.clevelandclinic.org/feeling-fatigued-could-it-be-magnesium-deficiency-and-if-so-what-to-do-about-it/ NHI som fraråder leger å sjekke d-vitamin "fordi det er for dyrt", og anerkjenner ikke at d vitaminmangel som direkte årsak til bl.a depresjon, og veldig mye annet. Så de har vel et stykke igjen før de kan påstås å gi god informasjon i sin helhet. Påstandene mine rundt symptomer sett i sammenheng med magnesiummangel, er verken bastante eller uriktige. Men det er vel lett å ty til slike hersketeknikker når man selv mangler kunnskap og erfaring rundt temaet. Det er et langt mer nyttig råd å ta magnesium, fremfor å ta sterkt vanedannende beroligende. TS har da ingenting å tape på det. Utvid horisonten din fremfor å begrense deg til NHI sine sider. Og la være å slenge med leppa til folk som har dyrekjøpt erfaring rundt temaet. Anonymkode: 7d65c...883
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #83 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ligger på 97 på d vitamin Anonymkode: 4573b...842 Det er kjempebra! Anonymkode: 7d65c...883
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #84 Skrevet 30. april 2023 Magnesium! Jeg støtter det som nevnes av flere om magnesium her. Hadde mye problemer både med prikking, brystsmerter og rykninger, særlig hadde jeg sterke rykninger i øyet. Ikke av typen leamus, mer som kraftige tics. Leger fant aldri noe feil på prøver, magnesium var også bra. Var under mye stress og sov lite, så ble forklart at det var det det måtte være. Slo meg også til ro med det, for "leger vet best". Men sannheten var at jeg sov lite fordi kroppen ikke hadde nok magnesium. På den tiden var jeg veganer, og var i den tro at jeg fikk i meg mer enn nok magnesium (og andre mineraler) fra plantekost. For det er jo rikelig av det i nøtter osv. Men så ble jeg forklart at plantemat har antinæringsstoffer som hindrer kroppen i å ta opp og bruke næringen optimalt, og at èn grunn til at blodprøver nok viser normalt, er at næringen har kommet i blodet. Men næringen blir ikke sendt dit det skal/kroppen klarer ikke bruke det. Noe sånt. Begynte med magnesiumtilskudd, og de nevrologiske symptomene som prikking og rykninger forsvant. Det tok litt tid, for med så kraftige symptomer så har man en vesentlig mangel. Lærte også at det er forskjell på magnesiumtilskudd. Det mest vanlige er citrate, og det er veldig fint for nervesystemet og fordøyelsen. Det er denne som er mest vanlig. Men er det kun angst som er problemet, så kan det være at man må ta noe som heter magnesium glycetin. Greit å vite, hvis man ikke får noen resultat etter noen mnd med citrate, og ønsker å utelukke at magnesium er den underliggende årsaken. Ingen leger eller ernæringsfysiologer jeg har snakket med i Norge har hatt kunnskap om dette. Hvis man ser på hvor mye magnesium som anbefales daglig (300-380 mg), og hvor mye magnesium som animalsk kost inneholder, så ser man fort om man får i seg nok over tid. Som man kan se, så er det veldig vanskelig å få i seg nok (når man ser bort fra vegetabilske kilder). Jeg tror mange sliter med diffuse plager som forblir udiagnoserte pga dette. Anonymkode: ac0dc...c83
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå