AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #61 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 409 er godt innenfor, så da er det trolig magnesium som er problemet (med mindre du har lave verdier av folat/b9, eller hovedkilden til b12 er tilskudd). Du kan ta magnesium sammen med b og d vitamin, dette er vitaminer og ikke mineraler. Så lenge det ikke er tilsatt kalsium, sink eller andre mineraler, så er det ok. Men for best absorpsjon av d vitamin bør du ta det tidligere på dagen og ikke kveld. Jeg tar alltid d vitamin og sink sammen med frokost (rett etter), og magnesium 1-2 timer før jeg legger meg. Magnesium har en lettere beroligende effekt, så derfor er det fint å ta det på kvelden da det kan fremme bedre søvn. Jeg vil også si om magnesium, at man har flere typer. På apotek og helsekost i Norge er det hovedsakelig citrate/magnesiumsitrat som er det vi har tilgjengelig. Hvis du ikke merker noen forskjell etter et par mnd, så er det noe som heter magnesium glycinate. Det er mulig helsekost kan bestille opp dette, ellers kan man bestille det fra nettbutikk som f.eks kinsarvik. Glycinate er kjent for ekstra effekt på angst o.l, men hvis det er nervesystemet ditt som nå har problemer pga for lite magnesium, så tror jeg du vil ha effekt av den vanlige. Men greit å ha det i bakhodet. For meg var den vanlige tilstrekkelig (var nummen og hadde stikninger med kramper i deler av kroppen). Anonymkode: 7d65c...883 Folat ligger på 22. er det greit? jeg har mye og ofte rykninger i fingrene, og prikking. Så håper det hjelper med magnesium da! Men synd det tar så lang tid før det virker 😅 Anonymkode: 4573b...842
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #62 Skrevet 18. april 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Går mye tur, hver dag og fort. Det er det eneste. Går til psykomotorisk fysioterapeut. Det hjalp veldig godt for mange år siden. Ikke denne gangen, symptomene er der fortsatt, er utrulig ubehagelig. Gruer meg til hver dag til å stå opp. Er så svimmel, og prikking i huden. Svimmelheten er det verste. Har slitt i mange år, og aldri hatt svimmelhet før. Så det er vell grunnen til at jeg er så redd for at det er noe alvorlig Anonymkode: 4573b...842 Men det som ikke stemmer helt her er jo at svimmelhet ikke er tegn på noe alvorlig. 🤷♀️ Det er et helt håpløst prosjekt at du skal diagnostisere deg selv når du ikke har peiling. Det er bare å gi opp. Anonymkode: 10420...5ab
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #63 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Folat ligger på 22. er det greit? jeg har mye og ofte rykninger i fingrene, og prikking. Så håper det hjelper med magnesium da! Men synd det tar så lang tid før det virker 😅 Anonymkode: 4573b...842 Det er innenfor normalen. Er dessverre slik med vitaminer/mineraler generelt, tar tid å fylle opp lageret. Vi er anbefalt minst 300 mg daglig, og når man ser på hvor lite magnesium det er i animalsk mat (28 mg per 100 gram ost), og det faktum at plantemat (korn, nøtter, frø, etc) har antinæringsstoffer som gjør at det hemmer absorpsjon og kroppen ikke klarer å bruke det, så trenger veldig mange tilskudd. Og når du har så sterke symptomer, så har du hatt mangel lenge. Så ha tålmodighet, og la kroppen få tid på seg. Hold oss oppdatert om noen uker da! 🙏 Anonymkode: 7d65c...883
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #64 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er innenfor normalen. Er dessverre slik med vitaminer/mineraler generelt, tar tid å fylle opp lageret. Vi er anbefalt minst 300 mg daglig, og når man ser på hvor lite magnesium det er i animalsk mat (28 mg per 100 gram ost), og det faktum at plantemat (korn, nøtter, frø, etc) har antinæringsstoffer som gjør at det hemmer absorpsjon og kroppen ikke klarer å bruke det, så trenger veldig mange tilskudd. Og når du har så sterke symptomer, så har du hatt mangel lenge. Så ha tålmodighet, og la kroppen få tid på seg. Hold oss oppdatert om noen uker da! 🙏 Anonymkode: 7d65c...883 Men synet da, har det og noe og si om en har magnesium mangel? For 3 mnd siden så ble synet plutselig dårlig, (sammen med alle de andre symptomene) det kommer og går hele dagen. Ser litt dobbelt, tåkete. Har vært og sjekket alt med øynene og, uten at de finner noe.😅 Anonymkode: 4573b...842
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #65 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men synet da, har det og noe og si om en har magnesium mangel? For 3 mnd siden så ble synet plutselig dårlig, (sammen med alle de andre symptomene) det kommer og går hele dagen. Ser litt dobbelt, tåkete. Har vært og sjekket alt med øynene og, uten at de finner noe.😅 Anonymkode: 4573b...842 Synet kan være angstrelatert. Typisk for b-12 og lite a vitaminer også. Viktig med en god balanse mellom a retinol og a betakaroten. Altså a vitamin både fra animalsk (ost, fet fisk, egg, og innmat er særlig gode kilder, f.eks leverpostei, spises med måte), samt fra grønt som f.eks søtpotet, brokkoli og gulrot. Så kosthold er ekstremt viktig for helsen vår. Hold prosessert mat, brus, "hvit" mat osv til et minimum, og spis animalsk fra gode kilder og mye grønt, hver dag. Fra gode kilder menes fersk og ikke-prosessert. Anonymkode: 7d65c...883
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #66 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folat ligger på 22. er det greit? jeg har mye og ofte rykninger i fingrene, og prikking. Så håper det hjelper med magnesium da! Men synd det tar så lang tid før det virker 😅 Anonymkode: 4573b...842 https://whitbyonline.com/about-us/news/stress-on-your-eyes/ Anonymkode: 7d65c...883
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #67 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (På 18.4.2023 den 18.06): Det er innenfor normalen. Er dessverre slik med vitaminer/mineraler generelt, tar tid å fylle opp lageret. Vi er anbefalt minst 300 mg daglig, og når man ser på hvor lite magnesium det er i animalsk mat (28 mg per 100 gram ost), og det faktum at plantemat (korn, nøtter, frø, etc) har antinæringsstoffer som gjør at det hemmer absorpsjon og kroppen ikke klarer å bruke det, så trenger veldig mange tilskudd. Og når du har så sterke symptomer, så har du hatt mangel lenge. Så ha tålmodighet, og la kroppen få tid på seg. Hold oss oppdatert om noen uker da! 🙏 Anonymkode: 7d65c...883 Jeg tok en blodprøve for noen dager siden for å sjekke magnesium. Mangler det ikke. Så tror ikke det er det som gjør at jeg har alle desse plagene 🤷🏼♀️d vitamin var også bra. Anonymkode: 4573b...842
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #68 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg tok en blodprøve for noen dager siden for å sjekke magnesium. Mangler det ikke. Så tror ikke det er det som gjør at jeg har alle desse plagene 🤷🏼♀️d vitamin var også bra. Anonymkode: 4573b...842 Magnesium viser sjeldent mangel på blodprøver. Det er fordi det meste av kroppens magnesium befinner seg inni kroppens celler og ikke i blodet. Så magnesiuminnhold i blod viser ikke et sant bilde av det faktiske magnesiuminnholdet i kroppen. I tillegg er det dette med biotilgjengelige kilder til magnesium, og hvor mye vi trenger, som alle bør være klar over. Magnesium finnes i rike drag i nøtter, frø, etc. Men fordi disse matvarene inneholder mye antinæringsstoffer, så klarer ikke kroppen ta opp og bruke dette optimalt. Dvs, lav biotilgjengelighet. Magnesium fra kjøtt og meieriprodukter har høy biotilgjengelighet, men har samtidig lite av det i forhold til det vi trenger. Du bør få i deg 350 mg daglig. 100 gram ost og kjøtt, inneholder ca 28 gram hver, for å sette det i perspektiv. Så over tid så kan det være vanskelig å få i seg nok biotilgjengelig magnesium. Altså magnesium som kroppen faktisk klarer å bruke. Og mangel skjer over tid. Så ta magnesium. Hva lå d vitaminnivået ditt på, altså hvilket tall? Kan ofte sjekkes på helsenorge.no Anonymkode: 7d65c...883 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #69 Skrevet 29. april 2023 Jeg synes det er rart at man anbefaler folk å sjekke nivåene, men uansett hvor gode de nivåene er så er det aldri bra nok og svaret er alltid at man skal ta store doser med tilskudd, samme om man har mangler eller ikke. Det fremstår useriøst når svaret alltid er gitt uansett prøveresultat. 🙄 Ikke noe poeng i å dra til legen og la seg teste da! Anonymkode: 10420...5ab
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #70 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er rart at man anbefaler folk å sjekke nivåene, men uansett hvor gode de nivåene er så er det aldri bra nok og svaret er alltid at man skal ta store doser med tilskudd, samme om man har mangler eller ikke. Det fremstår useriøst når svaret alltid er gitt uansett prøveresultat. 🙄 Ikke noe poeng i å dra til legen og la seg teste da! Anonymkode: 10420...5ab Det stemmer jo ikke. Har du d vitamin på 110 nmol, så har du gode nivåer og trenger ikke ta tilskudd (annet enn evnt vedlikeholdsdoser) på sikt. Men magnesium er et mineral som stiller seg helt annerledes, og hvorfor er forklart i både forrige post og tidligere poster i tråden her. Anonymkode: 7d65c...883
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #71 Skrevet 29. april 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Det stemmer jo ikke. Har du d vitamin på 110 nmol, så har du gode nivåer og trenger ikke ta tilskudd (annet enn evnt vedlikeholdsdoser) på sikt. Men magnesium er et mineral som stiller seg helt annerledes, og hvorfor er forklart i både forrige post og tidligere poster i tråden her. Anonymkode: 7d65c...883 Forklart og forklart, du kommer med påstander uten noen seriøse kilder og mener at TS bør ta i mot råd fra deg og ikke legen sin. For all del, man kan gjerne ta litt magnesium hvis man vil det, de skader ikke utover at lommeboken blir litt slankere, men nå har jo TS en angstdiagnose. Da vet vi allerede hvorfor hun har symptomene hun har. Det er kanskje ikke nødvendig å skrive 12 innlegg om at det som feiler TS egentlig er magnesiummangel, når det nå er påvist at hun ikke har magnesiummangel. Anonymkode: 10420...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #72 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forklart og forklart, du kommer med påstander uten noen seriøse kilder og mener at TS bør ta i mot råd fra deg og ikke legen sin. For all del, man kan gjerne ta litt magnesium hvis man vil det, de skader ikke utover at lommeboken blir litt slankere, men nå har jo TS en angstdiagnose. Da vet vi allerede hvorfor hun har symptomene hun har. Det er kanskje ikke nødvendig å skrive 12 innlegg om at det som feiler TS egentlig er magnesiummangel, når det nå er påvist at hun ikke har magnesiummangel. Anonymkode: 10420...5ab Det et sant jeg skreiv dette innlegget for å snakke med andre som sliter med det samme, og hvordan andre har det i hverdagen! nå har jeg ikke magnesiummangel så tror ikke det er det som gjør at jeg sliter med alt dette idag ☺️ Anonymkode: 4573b...842
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #73 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forklart og forklart, du kommer med påstander uten noen seriøse kilder og mener at TS bør ta i mot råd fra deg og ikke legen sin. For all del, man kan gjerne ta litt magnesium hvis man vil det, de skader ikke utover at lommeboken blir litt slankere, men nå har jo TS en angstdiagnose. Da vet vi allerede hvorfor hun har symptomene hun har. Det er kanskje ikke nødvendig å skrive 12 innlegg om at det som feiler TS egentlig er magnesiummangel, når det nå er påvist at hun ikke har magnesiummangel. Anonymkode: 10420...5ab Dette er ikke en påstand, det er fakta, og lett tilgjengelig informasjon for den som gidder å sette seg inn i det. Det er forøvrig ingen som har diagnosert TS med magnesiummangel, og at det er det som er årsaken til angst. Det er poengtert at det er en mulighet, og at det er lurt å ta en titt på det før man hiver i seg alle mulige vanedannende medisiner fulle av bivirkninger. Det koster langt mer for angsdempende medisiner enn magnesium, hvis du skal bruke økonomi som argument. Ubalanse i vitamin/mineralbalanse er ofte årsak til angst. Det er den underliggende årsaken som man ønsker å gjøre noe med. Hentet fra nettet rundt magnesium og hvorfor blodprøver ikke er pålitelige, osv osv. : "Magnesium er nemlig stramt regulert i kroppen og finnes blant annet i skjelettet. Skjelettet fungerer som et lager slik at det alltid er den samme mengden med magnesium i blodet. Derfor kan vi ikke bare ta en blodprøve for å måle kroppens magnesiumnivå" "Magnesiummangel påvises med en blodprøve, men det kan enkelte ganger være vanskelig å fastslå en slik mangel. Årsaken er at det meste av kroppens magnesium befinner seg inni kroppens celler og ikke i blodet. Magnesiuminnholdet i blodet reflekterer derfor ikke alltid det faktiske magnesiuminnholdet i resten av kroppen" "Phytates (phytic acid) in whole grains, seeds, legumes, some nuts—can decrease the absorption of iron, zinc, magnesium, and calcium." " Medical research has linked magnesium to reduced anxiety. Magnesium helps you to relax by stimulating the production of melatonin and serotonin which boost your mood and help you sleep. " Anonymkode: 7d65c...883 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #74 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det et sant jeg skreiv dette innlegget for å snakke med andre som sliter med det samme, og hvordan andre har det i hverdagen! nå har jeg ikke magnesiummangel så tror ikke det er det som gjør at jeg sliter med alt dette idag ☺️ Anonymkode: 4573b...842 Nå har jeg forklart med teskje hvorfor blodprøver ikke måler reellt nivå av magnesium, og hvorfor man derfor ikke kan stole på blodprøver for akkurat dette. Så da kaster jeg inn håndkleet, og ønsker deg lykke til videre fremfor å bruke mer tid på å forklare det igjen. Håper du finner ut av helseangsten din Anonymkode: 7d65c...883
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #75 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er ikke en påstand, det er fakta, og lett tilgjengelig informasjon for den som gidder å sette seg inn i det. Det er forøvrig ingen som har diagnosert TS med magnesiummangel, og at det er det som er årsaken til angst. Det er poengtert at det er en mulighet, og at det er lurt å ta en titt på det før man hiver i seg alle mulige vanedannende medisiner fulle av bivirkninger. Det koster langt mer for angsdempende medisiner enn magnesium, hvis du skal bruke økonomi som argument. Ubalanse i vitamin/mineralbalanse er ofte årsak til angst. Det er den underliggende årsaken som man ønsker å gjøre noe med. Hentet fra nettet rundt magnesium og hvorfor blodprøver ikke er pålitelige, osv osv. : "Magnesium er nemlig stramt regulert i kroppen og finnes blant annet i skjelettet. Skjelettet fungerer som et lager slik at det alltid er den samme mengden med magnesium i blodet. Derfor kan vi ikke bare ta en blodprøve for å måle kroppens magnesiumnivå" "Magnesiummangel påvises med en blodprøve, men det kan enkelte ganger være vanskelig å fastslå en slik mangel. Årsaken er at det meste av kroppens magnesium befinner seg inni kroppens celler og ikke i blodet. Magnesiuminnholdet i blodet reflekterer derfor ikke alltid det faktiske magnesiuminnholdet i resten av kroppen" "Phytates (phytic acid) in whole grains, seeds, legumes, some nuts—can decrease the absorption of iron, zinc, magnesium, and calcium." " Medical research has linked magnesium to reduced anxiety. Magnesium helps you to relax by stimulating the production of melatonin and serotonin which boost your mood and help you sleep. " Anonymkode: 7d65c...883 Du har helt rett. Anonymkode: 8352e...162 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #76 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forklart og forklart, du kommer med påstander uten noen seriøse kilder og mener at TS bør ta i mot råd fra deg og ikke legen sin. For all del, man kan gjerne ta litt magnesium hvis man vil det, de skader ikke utover at lommeboken blir litt slankere, men nå har jo TS en angstdiagnose. Da vet vi allerede hvorfor hun har symptomene hun har. Det er kanskje ikke nødvendig å skrive 12 innlegg om at det som feiler TS egentlig er magnesiummangel, når det nå er påvist at hun ikke har magnesiummangel. Anonymkode: 10420...5ab Og det som også er viktig her, er at symptomene TS nevner rundt prikkinger osv i sitt HI, er veldig vanlig når kroppens lager av magnesium er for lavt. Så symptomene kan være nevrologisk, og ikke psykosomatisk. Jeg har forklart i tidligere innlegg at jeg hadde like symptomer, at alle blodprøver var ok, men at tilskudd med magnesium fikset det. Ble sagt allerede på side 1. Jeg hadde bl.a rykninger i ansikt, og hadde i tillegg prikking og sterk nummenhet i et stort område på ben. I flere år. Magnesiumtilskudd kurerte det. "Magnesium impacts your nervous system by enhancing nerve transmission and signaling. A more severe warning sign of Mg deficiency can be tingling and numbness, most commonly in the face " Anonymkode: 7d65c...883 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #77 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå har jeg forklart med teskje hvorfor blodprøver ikke måler reellt nivå av magnesium, og hvorfor man derfor ikke kan stole på blodprøver for akkurat dette. Så da kaster jeg inn håndkleet, og ønsker deg lykke til videre fremfor å bruke mer tid på å forklare det igjen. Håper du finner ut av helseangsten din Anonymkode: 7d65c...883 Er kjempe glad for alt du har skreve her til meg om vitaminer osv! Virker som du har peiling! Jeg skal fortsette med magnesium, og se om det hjelper! Og HVIS det hjelper, så er jo det kjempe bra! Tusen takk for at du har orket å forklart alt, og skreve så mye! ☺️ Anonymkode: 4573b...842 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #78 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og det som også er viktig her, er at symptomene TS nevner rundt prikkinger osv i sitt HI, er veldig vanlig når kroppens lager av magnesium er for lavt. Så symptomene kan være nevrologisk, og ikke psykosomatisk. Jeg har forklart i tidligere innlegg at jeg hadde like symptomer, at alle blodprøver var ok, men at tilskudd med magnesium fikset det. Ble sagt allerede på side 1. Jeg hadde bl.a rykninger i ansikt, og hadde i tillegg prikking og sterk nummenhet i et stort område på ben. I flere år. Magnesiumtilskudd kurerte det. "Magnesium impacts your nervous system by enhancing nerve transmission and signaling. A more severe warning sign of Mg deficiency can be tingling and numbness, most commonly in the face " Anonymkode: 7d65c...883 Det er jo kjempe bra! Og det gjør at jeg kommer til å fortsette med magnesium. Måtte bare ta en blodprøve for å sjekke! Jeg har jo helseangst, så må jo sjekke alt da😂😂 Anonymkode: 4573b...842
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #79 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er jo kjempe bra! Og det gjør at jeg kommer til å fortsette med magnesium. Måtte bare ta en blodprøve for å sjekke! Jeg har jo helseangst, så må jo sjekke alt da😂😂 Anonymkode: 4573b...842 Veldig bra at du tester ut magnesium, og at du har tatt blodprøver! Alle bør gjøre det, selv om de ikke har helseangst Husk å ta magnesium for seg selv på kveldstid, altså ikke kombiner det med andre mineraler som kalsium, sink, etc. Hvis du tar andre tilskudd, så ta det tidligere på dagen, det er fordi magnesium absorberes best når det taes uten andre mineraler. Jeg anbefaler deg også at du sjekker med lege/helsenorge.no hva tallet på d vitamin ligger på. For det kan være av stor betydning om du ligger i nedre del av normalen (50 nmol), eller godt innenfor. Jeg har depressive symptomer og dårligere immunforsvar på 50-60 nmol, mens kommer jeg meg opp på 80-100 nmol, så er det noe helt annet. Så det kan være lurt å få klarhet hvor i skalaen du ligger Anonymkode: 7d65c...883
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #80 Skrevet 30. april 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Og det som også er viktig her, er at symptomene TS nevner rundt prikkinger osv i sitt HI, er veldig vanlig når kroppens lager av magnesium er for lavt. Så symptomene kan være nevrologisk, og ikke psykosomatisk. Jeg har forklart i tidligere innlegg at jeg hadde like symptomer, at alle blodprøver var ok, men at tilskudd med magnesium fikset det. Ble sagt allerede på side 1. Jeg hadde bl.a rykninger i ansikt, og hadde i tillegg prikking og sterk nummenhet i et stort område på ben. I flere år. Magnesiumtilskudd kurerte det. "Magnesium impacts your nervous system by enhancing nerve transmission and signaling. A more severe warning sign of Mg deficiency can be tingling and numbness, most commonly in the face " Anonymkode: 7d65c...883 Jeg kan også finne tekst på internett som sier det jeg ønsker og lime det inn her. Det er ikke det samme som å oppgi kilde. Det som er interessant er hvem som sier dette. Hvordan har de funnet det ut? Hva er deres motivasjon for å påstå dette? I hvilken sammenheng har de uttalt dette? Hvis du skulle påstå noe om magnesium kunne du for eksempel lenke til disse to artiklene hos NHI. Dette er kvalitetssikret helseinformasjon. https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/magnesium-terapi/ https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/bor-du-ta-tilskudd-av-magnesium/ Som sagt, TS kan gjerne prøve magnesium hvis hun vil det. Det skader ikke, det verste som kan skje er at hun blir kvalm og får diaré. Men påstandene du kommer med er for bastante og delvis uriktige. TS har helseangst-diagnose (som jeg må anta hun har fått av legen sin), hun sover dårlig og stresser. Dette kan gi prikking. I tillegg har hun mange andre symptomer som også peker mot angst. Da er det sannsynlig at det er derfor og det er mer enn rimelig å anta det. Greit at du foreslår å prøve magnesium, det er hyggelig gjort det, men sjansen for at det er det som er problemet her er liten. Anonymkode: 10420...5ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå