AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #41 Skrevet 18. april 2023 Minombre skrev (55 minutter siden): Jeg vil si ja. Kan bare liste opp alt jeg kjente på av symptomer hver dag i mange måneder: Tinnitus, søvnproblemer, store muskelsmerter, svimmelhet, kvalme, sterk utmattelse, angst, synsforstyrrelser, nummenhet, ofte syk, feberfølelse…. Alt dette kom av stress over lang tid. Så ja, det er mulig med veldig mye symptomer. Uansett, det er greit å få sjekket en gang for mye enn for lite og andre ting skal jo selvfølgelig utelukkes. Uff!! jeg har tatt MR, og blodprøver. Vet ikke helt hva mer legen kan sjekke ? Anonymkode: 4573b...842
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #42 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Lytt til Ingvard Wilhelmsens sjef i eget liv. Han har flere bøker. Han er spesialisert seg på hypokonfri og kognitiv terapi. Og ja - jeg sliter med helseangst. Anonymkode: b3c1f...1c0 Jeg har vært hos han☺️ synes ikke det var noe! Psykomotorisk fysioterapeut har alltid hjulpet meg før, men ikke nå. Må sikkert begynne på medisiner Anonymkode: 4573b...842
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #43 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du er klar over at nyeste forskning peker på ATP-mangel som en viktig nøkkel til å forstå fybromyalgi? Du har en relativt alvorlig sykdom (fybromyalgi) - som du selv psykologiserer. Dette er noe internasjonal forskning for lengst har gått bort fra - så det hadde vært positivt for andre syke om du ikke bygde opp under feilinformasjonen om at denne sykdommen har en sterk psykologisk komponent. Anonymkode: ed986...06d Jeg psykologiserer IKKE Fibromyalgi. Det jeg mente var at når man har helseangst i tilegg til en kronisk smertelidelse, så er det fort gjort at jeg i mitt hode blåser opp fibrosymptomene til å være alvorlige symptomer på dødelig sykdom. Hadde jeg ikke hatt fibromyalgi så hadde jeg nok ikke kjent så mye smerter og da er det ikke sikkert at jeg hadde hatt så mye helseangst heller. Var derfor jeg skrev at kombinasjonen av de to tingene sannsynligvis gir meg store plager. Anonymkode: fe5da...706 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #44 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du må huske at helse ANGST, er angst. Psykisk, hjelper ikke å lete etter fysiske feil, så må behandles deretter. Anonymkode: bd9c6...823 Men herlighet, hun har en smørbrødliste med symptomer som er vanlig ved for lite magnesium. Dette er faktisk en veldig årsak til angst også, men det er ikke dermed sagt at TS har angst. Jeg hadde nøyaktig samme symptomer som ble borte med magnesium-tilskudd. Magnesium påvirker nervesystemet, så dette er det første TS bør se på. Nytter ikke med terapi hvis kroppen trenger mineraler. Anonymkode: 7d65c...883 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #45 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 0.45): Jeg har i det siste kjent på mye rart.. muskelrykninger hver dag, enten i leggen, låret, tunga(?), og fingrene. Kan få veldig vondt i foten, så går det over, så kommer det noe annet. Sliter også med svimmelhet hver dag. I går så «sovnet» ryggen, bak med skulderbladet. Det prikker/nummen, og føles ut som noen presser der, det kommer og går. Får plutselig dårlig syn..osv. Jeg tenker bare at dette er noe farlig. Livredd for at det er noe legen har glemt å sjekke.. jeg er veldig veldig sliten for tiden, sover dårlig og mye stress i livet mitt akkurat nå. Kan dette virkelig gi alle desse symptomene? andre som sliter med helseangst og hvilke symptomer kjenner du på hver dag? Anonymkode: 4573b...842 Stress kan slå ut nervesystemet helt om det blir for ille. Hadde uansett tatt en tur til lege og sjekket generell helsestatus først for å utelukke annen sykdom. Anonymkode: 5be92...b9d
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #46 Skrevet 18. april 2023 TS, er det slik at du avfeier at problematikken din kan ha med vitamin mangel å gjøre ? Jeg ser at flere har nevnt det, men har ikke sett deg svare på det. Pga egne helseproblemer som førte til at jeg, for mange år siden, begynte å google og se youtube videoer, har jeg fått en helt ny forståelse for kroppen og hvordan den faktisk fungerer. Det ligger masse informasjon ute på nettet fra forskere, leger, professorer, spesialister osv, både artikler, seminarer og forelesninger. Dessverre er det ikke noe særlig å finne på norsk... Felles for disse er enighet om at det meste av sykdom og tilstander i kroppen begynner med feil kosthold og vitaminmangel. Så lett og så vanskelig er det faktisk . Vitaminmangel over lenger tid vil føre til alvorlig sykdom og smertefulle tilstander, som man får medisiner for , uten at det egentlig hjelper noe . Det er behandlig av symptomer , ikke årsak. Du tenker gjerne at man må stole på leger for de vet best. Men leger lærer ikke noe særlig om vitaminer i utdannelsen sin . De lærer kroppen på latinsk , de lærer om alle medisiner, når og hvor mye , hvilke som går sammen og ikke , tester , blodprøver og mye annet , men ikke så mye om vitaminer og kosthold. Ikke misforstå, jeg er veldig glad for at vi har sykehus og leger , og manger er flinke og jeg takker Gud for dem alle . Kroppen trenger vitaminer og mineraler , på samme måte som en bil må ha bensin og motorolje. Grunnen til mangler i dag, er at jordsmonnet er utarmet av næringsmiddler pga kunstgjødsel og all slags mulig spraying. Norge er ett av landene i verden med lavest styrke i vitaminer og mineraler, og mange mennesker er redd for å ta for mye. Slik at når man da har en mangel, så tar man fremdeles for lite til å komme opp på normalen . Multivitaminer hjelper ingenting , det er penger ut vinduet . Ikke alltid , ikke for alle , men for det meste . Anonymkode: 3fc01...dc9 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #47 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Herregud, jeg er så glad jeg ikke er fastlege Anonymkode: 9c75b...29f Det er mange overarbeidede og misfornøyde fastleger, men det er nok ikke av den grunnen du ser for deg. Anonymkode: cfb34...069 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #48 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS, er det slik at du avfeier at problematikken din kan ha med vitamin mangel å gjøre ? Vitaminmangel over lenger tid vil føre til alvorlig sykdom og smertefulle tilstander, som man får medisiner for , uten at det egentlig hjelper noe . Det er behandlig av symptomer , ikke årsak. Du tenker gjerne at man må stole på leger for de vet best. Men leger lærer ikke noe særlig om vitaminer i utdannelsen sin . De lærer kroppen på latinsk , de lærer om alle medisiner, når og hvor mye , hvilke som går sammen og ikke , tester , blodprøver og mye annet , men ikke så mye om vitaminer og kosthold. Multivitaminer hjelper ingenting , det er penger ut vinduet . Ikke alltid , ikke for alle , men for det meste . Anonymkode: 3fc01...dc9 Dette er helt riktig. Det leger heller ikke vet, er at det nærmest er umulig å avdekke magnesiummangel ved blodprøver. Problemet med magnesium er også at mange i størst grad får det i seg via planter. Problemer med plantemat er at de har mye antinæringsstoffer. Dvs at mineralene som kommer inn i kroppen ikke klarer å bli sendt dit det skal, og blir ikke nyttiggjort. Og derfor vises det også OK på blodprøver, men det sier ingenting om kroppens evne til å bruke næringen. Leger sier også lite om kroppens behov for tilstrekkelig folat/b9 for at kroppen skal klare å bruke b-12. Hjelper ikke med gode b-12 verdier hvis man er lav i folat. I tillegg er det så viktig å merke seg at selv om man er innenfor normalen, så kan det være at man er i nedre grense av normalen. For noen er det ikke godt nok, og man vil ha symptomer. Mtp b-12 så er det stor forskjell på om kilden din er fra rødt kjøtt/fet fisk, og fra tilskudd. J Anonymkode: 7d65c...883 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #49 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): TS, er det slik at du avfeier at problematikken din kan ha med vitamin mangel å gjøre ? Jeg ser at flere har nevnt det, men har ikke sett deg svare på det. Pga egne helseproblemer som førte til at jeg, for mange år siden, begynte å google og se youtube videoer, har jeg fått en helt ny forståelse for kroppen og hvordan den faktisk fungerer. Det ligger masse informasjon ute på nettet fra forskere, leger, professorer, spesialister osv, både artikler, seminarer og forelesninger. Dessverre er det ikke noe særlig å finne på norsk... Felles for disse er enighet om at det meste av sykdom og tilstander i kroppen begynner med feil kosthold og vitaminmangel. Så lett og så vanskelig er det faktisk . Vitaminmangel over lenger tid vil føre til alvorlig sykdom og smertefulle tilstander, som man får medisiner for , uten at det egentlig hjelper noe . Det er behandlig av symptomer , ikke årsak. Du tenker gjerne at man må stole på leger for de vet best. Men leger lærer ikke noe særlig om vitaminer i utdannelsen sin . De lærer kroppen på latinsk , de lærer om alle medisiner, når og hvor mye , hvilke som går sammen og ikke , tester , blodprøver og mye annet , men ikke så mye om vitaminer og kosthold. Ikke misforstå, jeg er veldig glad for at vi har sykehus og leger , og manger er flinke og jeg takker Gud for dem alle . Anonymkode: 3fc01...dc9 Så leger lærer svært lite om vitaminer og kosthold og sånn i løpet av alle sine år med utdannelse (som er basert på forskning og kunnskap som har utviklet seg gjennom mange herrens år), men tilfeldige folk på nettet vet masse og har skjønt det som leger ikke har skjønt? Hører du ikke hvor tullete dette høres ut? Nei, en lege vet selvagt ikke alt (det gjør ikke tilfeldige folk på nett heller), men leger har både utdannelse og erfaring og vet mer enn folk flest om kropp og helse. Problemet med internett er at folk googler seg frem til ymse sannheter, og så tror de at dette er så nyskapende og klokt at sikkert ingen fagpersoner har hørt om det. Eller at fagpersonene av ulike årsaker ikke vil høre om det. Fordi disse tilfeldige menneskene på nett har fortalt dem at de ikke må stole på fagpersoner, for de er kjøpt og betalt eller medlem av Illuminati og NWO. Ikke stol blindt på noen, ikke på fagpersoner heller, men hvis man tenker seg litt om burde man faktisk være litt mer kritisk til alt man finner på nett enn noe annet. Hvem som helst kan skrive hva som helst på nett, og krydre med fancye kvasi-vitenskapelige ord, og få det til å høres veldig sannsynlig ut. En veldig populær greie er jo å overbevise folk om at nyrene og leveren deres ikke klarer å rense ut giftstoffer, så da må man heller kjøpe et dyrt produkt som kan rense kroppen. Et produkt som egentlig bare er avførende eller vanndrivende middel som man kan få fra leger ved ulike plager, men som er pakket inn i fine farger og med et fengende produktnavn. Selvfølgelig markedsført av en person som advarer mot at leger ikke vet hva de driver med, men at vedkommende selv har sett lyset og skjønt alt. Og så ler de hele veien til banken etterpå. Å google og se youtube videoer er som å spørre naboen om helseråd. Kanskje får man noen gode råd, kanskje får man helt elendige råd. Men spørsmålet er jo om hvem man stoler på når noen blir syk; legen eller naboene? Anonymkode: cfb34...069 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #50 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så leger lærer svært lite om vitaminer og kosthold og sånn i løpet av alle sine år med utdannelse (som er basert på forskning og kunnskap som har utviklet seg gjennom mange herrens år), men tilfeldige folk på nettet vet masse og har skjønt det som leger ikke har skjønt? Hører du ikke hvor tullete dette høres ut? Nei, en lege vet selvagt ikke alt (det gjør ikke tilfeldige folk på nett heller), men leger har både utdannelse og erfaring og vet mer enn folk flest om kropp og helse. Problemet med internett er at folk googler seg frem til ymse sannheter, og så tror de at dette er så nyskapende og klokt at sikkert ingen fagpersoner har hørt om det. Eller at fagpersonene av ulike årsaker ikke vil høre om det. Fordi disse tilfeldige menneskene på nett har fortalt dem at de ikke må stole på fagpersoner, for de er kjøpt og betalt eller medlem av Illuminati og NWO. Ikke stol blindt på noen, ikke på fagpersoner heller, men hvis man tenker seg litt om burde man faktisk være litt mer kritisk til alt man finner på nett enn noe annet. Hvem som helst kan skrive hva som helst på nett, og krydre med fancye kvasi-vitenskapelige ord, og få det til å høres veldig sannsynlig ut. En veldig populær greie er jo å overbevise folk om at nyrene og leveren deres ikke klarer å rense ut giftstoffer, så da må man heller kjøpe et dyrt produkt som kan rense kroppen. Et produkt som egentlig bare er avførende eller vanndrivende middel som man kan få fra leger ved ulike plager, men som er pakket inn i fine farger og med et fengende produktnavn. Selvfølgelig markedsført av en person som advarer mot at leger ikke vet hva de driver med, men at vedkommende selv har sett lyset og skjønt alt. Og så ler de hele veien til banken etterpå. Å google og se youtube videoer er som å spørre naboen om helseråd. Kanskje får man noen gode råd, kanskje får man helt elendige råd. Men spørsmålet er jo om hvem man stoler på når noen blir syk; legen eller naboene? Anonymkode: cfb34...069 Ikke meg du siterer, men denne AB´en har mye rett i det som sies ja. Leger vet svinnende lite om kosthold, og jeg har til gode å møte en lege som vet nok om vitaminer/mineraler også. Og jeg har møtt mange leger de siste 20 årene, for jeg har vært alvorlig syk og vært kasteball i et elendig helsevesen som bare forstår medisiner og ikke helhet. Jeg er frisk i dag. Ikke takket være leger, men takket være nettopp medier som opplyser mer i dybden om kosthold, vitaminer/mineraler, osv. I løpet av alle disse årene er det kun èn lege som har formidlet riktig informasjon om bl.a d vitamin og magnesium, hvilke nivper det bør være på, og hvilke doser som faktisk skal til for at det skal gjøre en nytte. Jeg har hatt flere leger som ikke en gang har påpekt mangel når det har vært det. Det er ikke unntaket fra regelen, dessverre. De fleste leger jeg har vært hos avskriver f.eks d vitamin som viktig for annet enn muskler/skjelett, og opplyser heller ikke om at d vitaminmangel automatisk betyr at man mangler kalsium også - selv om prøver tilsynelatende er ok. Det er ikke dermed sagt at man skal avfeie leger eller slutte å oppsøke leger. Men når en lege får en pasient som opplyser om kramper slik TS beskriver, og ikke forstår såpass at magnesium ikke måles godt via blodprøver, og at dette er et typisk tegn for magnesiummangel, og unnlater å informere om dette, så summerer det bare opp min erfaringer med leger og fullstendig mangel på kunnskap rundt vitaminer og mineraler. Gå til legen, men tenk også selv. Anonymkode: 7d65c...883 1 1 1
Minombre Skrevet 18. april 2023 #51 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Uff!! jeg har tatt MR, og blodprøver. Vet ikke helt hva mer legen kan sjekke ? Anonymkode: 4573b...842 Hvis alt det er bra så tenker jeg du kan slå deg til ro med at det sannsynligvis er stressrelatert. (Selv om jeg vet at det ikke er så lett med helseangst!) Kan anbefale avspenning i en eller annen form, rolige gåturer, fokus på rolig og dyp pust og andre ting som får nervesystemet til å roe seg. Stress gjør jo at kroppen er i fight, flight og/eller freeze modus hele tiden og må roes ned for å få normal funksjon igjen:)
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #52 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Anonymkode: 64957...62e Wow, du har gått gjennom litt av hvert. ❤️ Har ingenting å tilføye her utenom at selv så har jeg ikke opplevd at man tror at fibro har noe med psykiske lidelser å gjøre. Min lege er overbevist om at det ligger noe mer under og at det ikke bare er FM. Nå kan det virke som om blodprøvene mine viser at det er noe mer og mange av oss med revmatiske sykdommer får jo FM først fordi det tar tid før ting vises på blodprøver. Problemet oppstår når man har psykiske lidelser først så bare legger man det i en slags helseangst kurv når man har får diverse symptomer. Jeg har jo selv avfeid meg selv om jeg ikke har noen psykiske lidelser. Jeg gikk rundt med masse rare symptomer som svimmelhet, følte jeg skulle besvime, hodepine osv. Googlet i vei og tenkte jeg kanskje begynte å få noe angst eller noe det hadde ikke vært så rart om jeg hadde fått det selv om jeg ikke er "typen" til det... Til slutt så viste det seg at jeg hadde en aneurisme som jeg mest sannsynlig hadde funnet ut av før den poppet om jeg ikke selv avfeide meg selv med at det var mest sannsynlig at jeg hadde fått noe angst. Så min konklusjon er uansett så skal det meste sjekkes før man slår seg til ro med at det sitter i hodet. Anonymkode: b92ba...603
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #53 Skrevet 18. april 2023 Kan ikke se at disse symptomene kan være relatert til alvorlige sykdommer, og det er jo det viktigste. angst er irrasjonell, men føles likevel virkelig og vondt. Gå til legen er mitt beste råd. Bedre å få stagget angsten enn å fortsette slik som dette over tid. Er på bakgrunn av det du skriver ikke bekymret, men vet også hvor vondt det er når slike tanker får feste seg 🙁 Anonymkode: b3543...00d 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #54 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Kan ikke se at disse symptomene kan være relatert til alvorlige sykdommer, og det er jo det viktigste. angst er irrasjonell, men føles likevel virkelig og vondt. Gå til legen er mitt beste råd. Bedre å få stagget angsten enn å fortsette slik som dette over tid. Er på bakgrunn av det du skriver ikke bekymret, men vet også hvor vondt det er når slike tanker får feste seg 🙁 Anonymkode: b3543...00d Det er bra! Jeg er jo sikker på at det er noe alvorlig, som MS eller andre alvorlige sykdommer . Men MR var helt fin, men da får jeg tanker om kanskje det er noe feil med MR bildene, at jeg må ta ny. Osv. Utrulig slitsomt Anonymkode: 4573b...842
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #55 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS, er det slik at du avfeier at problematikken din kan ha med vitamin mangel å gjøre ? Jeg ser at flere har nevnt det, men har ikke sett deg svare på det. Pga egne helseproblemer som førte til at jeg, for mange år siden, begynte å google og se youtube videoer, har jeg fått en helt ny forståelse for kroppen og hvordan den faktisk fungerer. Det ligger masse informasjon ute på nettet fra forskere, leger, professorer, spesialister osv, både artikler, seminarer og forelesninger. Dessverre er det ikke noe særlig å finne på norsk... Felles for disse er enighet om at det meste av sykdom og tilstander i kroppen begynner med feil kosthold og vitaminmangel. Så lett og så vanskelig er det faktisk . Vitaminmangel over lenger tid vil føre til alvorlig sykdom og smertefulle tilstander, som man får medisiner for , uten at det egentlig hjelper noe . Det er behandlig av symptomer , ikke årsak. Du tenker gjerne at man må stole på leger for de vet best. Men leger lærer ikke noe særlig om vitaminer i utdannelsen sin . De lærer kroppen på latinsk , de lærer om alle medisiner, når og hvor mye , hvilke som går sammen og ikke , tester , blodprøver og mye annet , men ikke så mye om vitaminer og kosthold. Ikke misforstå, jeg er veldig glad for at vi har sykehus og leger , og manger er flinke og jeg takker Gud for dem alle . Kroppen trenger vitaminer og mineraler , på samme måte som en bil må ha bensin og motorolje. Grunnen til mangler i dag, er at jordsmonnet er utarmet av næringsmiddler pga kunstgjødsel og all slags mulig spraying. Norge er ett av landene i verden med lavest styrke i vitaminer og mineraler, og mange mennesker er redd for å ta for mye. Slik at når man da har en mangel, så tar man fremdeles for lite til å komme opp på normalen . Multivitaminer hjelper ingenting , det er penger ut vinduet . Ikke alltid , ikke for alle , men for det meste . Anonymkode: 3fc01...dc9 Absolutt ikke jeg har vært å kjøpt meg magnesium nå og skal prøve det! noen andre vitaminer som er viktig å ta? Kjøpte b vitamin og:) Anonymkode: 4573b...842 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #56 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Absolutt ikke jeg har vært å kjøpt meg magnesium nå og skal prøve det! noen andre vitaminer som er viktig å ta? Kjøpte b vitamin og:) Anonymkode: 4573b...842 For symptomene du nevner så er det hovedsakelig magnesium, og evnt b12/b9. Har forklart deg greia med b12/b9 på forrige side. Husk å ta riktig dose (nok), og la det gå noen uker/minst 1-2 mnd. Kjøp et godt magnesiumtilskudd fra helsekosten. Spiser du rødt kjøtt/fet fisk regelmessig? Anonymkode: 7d65c...883 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #57 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For symptomene du nevner så er det hovedsakelig magnesium, og evnt b12/b9. Har forklart deg greia med b12/b9 på forrige side. Husk å ta riktig dose (nok), og la det gå noen uker/minst 1-2 mnd. Kjøp et godt magnesiumtilskudd fra helsekosten. Spiser du rødt kjøtt/fet fisk regelmessig? Anonymkode: 7d65c...883 Jeg kjøpte magnesium fra apoteket.. er ikke det godt nok?? 360 mg Ja spiser litt kjøtt og fisk. Ikke så mye! Anonymkode: 4573b...842 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #58 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjøpte magnesium fra apoteket.. er ikke det godt nok?? 360 mg Ja spiser litt kjøtt og fisk. Ikke så mye! Anonymkode: 4573b...842 Jeg vet ikke hva "ikke så mye" betyr, men hvis du ikke spiser nok av dette, så bør du sjekke hva b-12 nivået ditt ligger på. Hvis du logger deg inn på helsenorge så burde det stå der, eller du kan ringe legekontoret i morgen for å få vite tallet. Ligger det helt i nederste grense så kan det være at du bør øke inntaket av rødt kjøtt og fet fisk. Hvis fisk har veldig lite b-12. Joda, magnesium fra apoteket er helt ok. Ta dagsdosen i noen uker, og ta det på kveldstid. Ikke ta det sammen med multivitamin eller andre mineraler, det kan svekke absorpsjon. Anonymkode: 7d65c...883 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #59 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg vet ikke hva "ikke så mye" betyr, men hvis du ikke spiser nok av dette, så bør du sjekke hva b-12 nivået ditt ligger på. Hvis du logger deg inn på helsenorge så burde det stå der, eller du kan ringe legekontoret i morgen for å få vite tallet. Ligger det helt i nederste grense så kan det være at du bør øke inntaket av rødt kjøtt og fet fisk. Hvis fisk har veldig lite b-12. Joda, magnesium fra apoteket er helt ok. Ta dagsdosen i noen uker, og ta det på kveldstid. Ikke ta det sammen med multivitamin eller andre mineraler, det kan svekke absorpsjon. Anonymkode: 7d65c...883 B12 ligger på 409! Så det er normalt. Har alltid ligget rundt der uten å hatt symptomer tidligere.. skal jeg ikke ta det sammen med b vitamin, og d vitamin? Tusen takk for at du svarer! Du kan mye!☺️ Anonymkode: 4573b...842
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #60 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): B12 ligger på 409! Så det er normalt. Har alltid ligget rundt der uten å hatt symptomer tidligere.. skal jeg ikke ta det sammen med b vitamin, og d vitamin? Tusen takk for at du svarer! Du kan mye!☺️ Anonymkode: 4573b...842 409 er godt innenfor, så da er det trolig magnesium som er problemet (med mindre du har lave verdier av folat/b9, eller hovedkilden til b12 er tilskudd). Du kan ta magnesium sammen med b og d vitamin, dette er vitaminer og ikke mineraler. Så lenge det ikke er tilsatt kalsium, sink eller andre mineraler, så er det ok. Men for best absorpsjon av d vitamin bør du ta det tidligere på dagen og ikke kveld. Jeg tar alltid d vitamin og sink sammen med frokost (rett etter), og magnesium 1-2 timer før jeg legger meg. Magnesium har en lettere beroligende effekt, så derfor er det fint å ta det på kvelden da det kan fremme bedre søvn. Jeg vil også si om magnesium, at man har flere typer. På apotek og helsekost i Norge er det hovedsakelig citrate/magnesiumsitrat som er det vi har tilgjengelig. Hvis du ikke merker noen forskjell etter et par mnd, så er det noe som heter magnesium glycinate. Det er mulig helsekost kan bestille opp dette, ellers kan man bestille det fra nettbutikk som f.eks kinsarvik. Glycinate er kjent for ekstra effekt på angst o.l, men hvis det er nervesystemet ditt som nå har problemer pga for lite magnesium, så tror jeg du vil ha effekt av den vanlige. Men greit å ha det i bakhodet. For meg var den vanlige tilstrekkelig (var nummen og hadde stikninger med kramper i deler av kroppen). Anonymkode: 7d65c...883 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå