Gå til innhold

Helseangst, mange symptomer!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ser mange skriver at jeg må gå til legen. Jeg har vært og sjekket det meste altså ☺️har sjekket vitaminer, blodsukker osv!❤️

Anonymkode: 4573b...842

Som sagt så avdekkes sjeldent mangel på magnesium på blodprøver. Så jeg ville tatt tilskud av dette i noen mnd. 

"

The most common way to evaluate magnesium levels is to order a serum (blood) magnesium test. However, this does not give us an accurate picture of your whole magnesium status, because only an estimated 1 percent of magnesium in the body is found in the blood (4). 

Additionally, the body tightly regulates magnesium levels in the blood by pulling from stores in your bones and other tissues when dietary intake of magnesium is inadequate. This means that your blood levels will be the last place to show a deficiency. By this point, your symptoms could be very serious. 

Subclinical magnesium deficiency, however, may be more common, affecting up to 30 percent of people (5). Subclinical means that your blood magnesium levels may appear to be normal even though you have an underlying magnesium deficiency (4). 

A more accurate way to test magnesium status (and the method we prefer at Root Functional Medicine) is to look at the amount of magnesium in your red blood cells. This way, we can evaluate the levels of magnesium in your cells and identify subclinical magnesium deficiency before your blood values even begin to drop. A normal range for RBC magnesium is 4.2 – 6.8 mg/dL, however, it’s important to work with a functional medicine doctor to determine an optimal range for you."

Anonymkode: 7d65c...883

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da skal jeg prøve det❤️ men er det farlig å ta magnesium om jeg ikke mangler det?

Nei det er ikke farlig. Men du har veldig symptomer på mangel, så trolig mangler du. Magnesium er noe vi ofte i størst grad inntar via plantemat, men som kroppen ikke klarer å bruke optimalt pga antinæringsstoffer. Så veldig vanlig å trenge tilskudd i perioder. Kjøp på helsekosten, de har best produkter.

Sjekk også hva d vitaminnåvet ditt lå på. Ofte sier legen "ok", men ligger det i nedre sjiktet kan det være du bør ta tilskudd. 

Anonymkode: 7d65c...883

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Høres ut som mye stress og høye skuldre.

Går du og strammer muskler ubevisst, som er helt vanlig når stresser, så kan det gi ymse rare symptomer. Prikking ved skulderblad, synet blir litt rart, svimmelhet osv.

Ta deg tid til å dra i svømmebassenget f.eks. Å svømme litt gir god trening av hele kroppen uten belastninger. En tur i badstua hjelper å få spente muskler til å slippe, og en sover så godt etter en svømmetur :)

Ingenting av det du beskriver høres skummelt ut for meg, men typiske hverdagsplager når en stresser, sovet dårlig og går med høye skuldre.

Ta vare på deg selv ❤️ 

Anonymkode: 358ad...28a

Ja det er nok bare det! Tusen takk ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Stress over tid kan gi utrolig mange symptomer, som du blant annet skriver. Å stramme muskler ubevisst som er vanlig i stressende perioder gir deg masse rare symptomer. Jeg er sykemeldt for langvarig stress og strammer ubevisst muskler. Jeg er sliten, smerter både her og der - de flytter ofte på seg ettersom hva jeg har strammet den dagen, svimmel, prikking på mange forskjellige steder - både i ansikt og i kroppen, synet kan plutselig blir dårligere for å så bli bra igjen, hodepine og kvalme. Jeg har til tider hatt ryggsmerter og smerter nedover det ene beinet, trodde jeg hadde fått prolaps. Neida, bare muskulært heldigvis. 

En legetime er ikke dumt for å utelukke uansett.

Anonymkode: 13578...1de

Uff da, håper du blir bedre snart❤️ hvordan merker du det på synet? 
har vært hos legen ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Eg har fått utruleg god hjelp til å "avstresse kroppen og tankane" av ein akupunktør. Vil 1000 gongar heller gå til akupunktør enn å begynne på valium eller sobril eller andre medikament. 

God betring, TS ❤️ 

Anonymkode: 2c97c...9c5

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har i det siste kjent på mye rart.. muskelrykninger hver dag, enten i leggen, låret, tunga(?), og fingrene. Kan få veldig vondt i foten, så går det over, så kommer det noe annet. Sliter også med svimmelhet hver dag. I går så «sovnet» ryggen, bak med skulderbladet. Det prikker/nummen, og føles ut som noen presser der, det kommer og går. Får plutselig dårlig syn..osv. 

Jeg tenker bare at dette er noe farlig. Livredd for at det er noe legen har glemt å sjekke.. 

jeg er veldig veldig sliten for tiden, sover dårlig og mye stress i livet mitt akkurat nå. Kan dette virkelig gi alle desse symptomene?

andre som sliter med helseangst og hvilke symptomer kjenner du på hver dag? 

Stress, dårlig søvn og angst kan gi enorme mengder symptomer, mer enn man aner. Dersom legen har tatt blodprøver som ikke viser noe galt og en god anamnese, er det stor sannsynlighet for at det er stresset og angsten som gjør det. 
Har vært der selv og det tok lang tid før jeg klarte å tro på at det ikke var noe alvorlig galt med meg. Føler med deg, det er fælt å ha det sånn. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk sobril, men det hjelper ikke. Kjenner på alle symptomene selv om jeg tok det :( 

Trener du? Er du i aktivitet?

Er det første en bør prioritere om en stresser, har kroppsvondter, sliter med søvn osv.

En psykomotorisk fysioterapaut kunne kanskje vært til hjelp for deg? Luft det med fastlegen din?

De er spesialister på nettopp sammenhengen mellom ‘kropp og sjel’.

Kan hjelpe deg med både avspenningsteknikker, enkle treningsøvelser for å få bedre bevegelse i kroppen - og de kan hjelpe med å nøste i tankemønstre og bekymringer som henger seg opp.

Det er vanlig fysioterapaut som har spesialisert seg, så du kan få henvisning fra fastlegen din på vanlig måte, går på egenandelskort 2.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har i det siste kjent på mye rart.. muskelrykninger hver dag, enten i leggen, låret, tunga(?), og fingrene. Kan få veldig vondt i foten, så går det over, så kommer det noe annet. Sliter også med svimmelhet hver dag. I går så «sovnet» ryggen, bak med skulderbladet. Det prikker/nummen, og føles ut som noen presser der, det kommer og går. Får plutselig dårlig syn..osv. 

Jeg tenker bare at dette er noe farlig. Livredd for at det er noe legen har glemt å sjekke.. 

jeg er veldig veldig sliten for tiden, sover dårlig og mye stress i livet mitt akkurat nå. Kan dette virkelig gi alle desse symptomene?

Høres ut som stress på meg. Jeg har det ofte sånn når jeg sliter med stress, angst eller lite søvn. Vært sånn i mange mange år. Går det for langt får jeg stressrelatert utslett og kvalme i tillegg. 

Anonymkode: 2013f...731

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det første en bør prioritere om en stresser, har kroppsvondter, sliter med søvn osv.

En psykomotorisk fysioterapaut kunne kanskje vært til hjelp for deg? Luft det med fastlegen din?

Kan hjelpe deg med både avspenningsteknikker, enkle treningsøvelser for å få bedre bevegelse i kroppen - og de kan hjelpe med å nøste i tankemønstre og bekymringer som henger seg opp.

Det er vanlig fysioterapaut som har spesialisert seg, så du kan få henvisning fra fastlegen din på vanlig måte, går på egenandelskort 2.

Du trenger ikke henvisning til fysioterapeut. Du kan ringe de direkte. De som spesialiserer seg innen psykomotorisk fysioterapi har ekstremt lange ventelister (ofte minst ett år) så det er bare å belage seg på å vente. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og det er bare ett egenandelskort nå, ikke to. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke henvisning til fysioterapeut. Du kan ringe de direkte. De som spesialiserer seg innen psykomotorisk fysioterapi har ekstremt lange ventelister (ofte minst ett år) så det er bare å belage seg på å vente. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er bare ett egenandelskort nå, ikke to. 

Jaja - så har ting endret seg noe siden jeg gikk til psykomotorisk fysio da :)

Poenget var egentlig at dette er et tilbud i det ordinære helsevesenet. (Møtt folk som har trodd det var alternativ behandling.)

Og ikke alle bor der du bor - var heller kortere venteliste hos psykomotorisk fysio enn ordinær fysio her, da jeg trengte det :)

En vet uansett ikke før en undersøker - og selv om en kanskje må vente litt, så tenker jeg det er et tilbud som hadde vært lurt av TS å prøve :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går mye tur, hver dag og fort. Det er det eneste.

Går til psykomotorisk fysioterapeut. Det hjalp veldig godt for mange år siden. Ikke denne gangen, symptomene er der fortsatt, er utrulig ubehagelig. Gruer meg til hver dag til å stå opp. Er så svimmel, og prikking i huden. Svimmelheten er det verste. Har slitt i mange år, og aldri hatt svimmelhet før. Så det er vell grunnen til at jeg er så redd for at det er noe alvorlig :( 

AnonymBruker
Skrevet
Minombre skrev (1 time siden):

Stress, dårlig søvn og angst kan gi enorme mengder symptomer, mer enn man aner. Dersom legen har tatt blodprøver som ikke viser noe galt og en god anamnese, er det stor sannsynlighet for at det er stresset og angsten som gjør det. 
Har vært der selv og det tok lang tid før jeg klarte å tro på at det ikke var noe alvorlig galt med meg. Føler med deg, det er fælt å ha det sånn. 

Men går det virkelig an å ha alle desse symptomene hver dag selv om en ikke kjenner at angsten er der?

ja det er grusomt! Så bra at du har blitt bedre!❤️

AnonymBruker
Skrevet

Men går det virkelig an å ha alle desse symptomene hver dag selv om en ikke kjenner at angsten er der?

Ja, det kan du ha. Tok opp dette med min egen fastlege da jeg var der sist og svaret jeg fikk var : selv om ikke du kjenner på angsten i hodet så kan kroppen din kjenne angsten. Selv om du sier til deg selv at dette er bare tull og tøys, så hører ikke nødvendigvis kroppen etter, da den lærer seg at kroppslige symptomer er "farlige" siden du tidligere har "lært" den til det. Hvis du da får en helt normal rykning/prikking/smerte en plass som du ikke tenker over, så vil kroppen din med en gang gjenkjenne dette som farlig for det er det du har fått den til å tro. Så da starter binyrene og pumpe ut adrenalin og da får du mange kroppslige symptomer.

Jeg har selv skikkelig helseangst og jeg har akkurat de samme symptomene som beskrevet i hi og flere til. Jeg har fibromyalgi så mest sannsynlig kommer de fleste plagene mine av det, kombinert med angsten.

Jeg har tatt alt av blodprøver, tatt MR av hodet, sjekket muskelkraft og reflekser, sjekket at det ikke er feilstillinger i muskler eller skjelett, tatt vanlig nevrologisk undersøkelse. Det er ingen funn hos meg, alt er normalt, alikevel greier jeg ikke slå meg helt til ro med at jeg ikke er syk. 

Hovedproblemet til oss som har helseangst handler ikke om sykdom i seg selv men, om angst for å ikke ha kontroll. Sykdom kan vi ikke kontrollere og derfor får vi angst for det. Det vi må jobbe med er å endre våre holdninger til kontroll, hvis vi lærer oss å godta å leve med at det finnes ting vi ikke kan kontrollere så er mye gjort.

Hvordan man skal klare det har jeg ikke funnet ut av ennå men, jeg leter rundt etter hjelp til å skaffe disse verktøyene.

En annen ting som du kan tenke på er at om du skulle ha en sykdom så har man ikke alle de symptomene som du har på èn sykdom. Man har jo ikke både prikkinger, vondt i foten, skjelvinger i muskler, vondt i hodet, vondt i magen, pustebesvær, tåkesyn og svelgevansker hvis man har tarmkreft liksom. Det er bare et visst antall symptomer pr sykdom. Og hvis man i virkeligheten har så mange sykdommer på en gang som man tror man har så hadde man jo i realiteten vært dau, hvor mye sykdom kan en kropp håndtere før den gir opp ?!

En annen ting som funker for meg som jeg har fått beskjed av legen min om er at jeg får 30 min hver dag hvor jeg har "lov" til å tenke på sykdom. Da kan jeg tenke på at jeg skal dø, planlegge begravelsen min, gråte og være helt fortvilt. Når 30 min har gått så må jeg ha "sørget" ferdig for da skal andre ting være i fokus. 

Jeg håper du blir bedre snart ♥️

Anonymkode: fe5da...706

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må huske at helse ANGST, er angst. Psykisk, hjelper ikke å lete etter fysiske feil, så må behandles deretter.

Anonymkode: bd9c6...823

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 0.45):

Ja, i aller høyeste grad! Du kan også få de symptomene av angst. Slapp av, det er ikke noe galt med deg. Pass på å få nok søvn, slapp mer av, jobb med angsten og gå tur/jogg/løp minst 1 time per dag. Det gjør underverker!

Anonymkode: 64957...62e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan du ha. Tok opp dette med min egen fastlege da jeg var der sist og svaret jeg fikk var : selv om ikke du kjenner på angsten i hodet så kan kroppen din kjenne angsten. Selv om du sier til deg selv at dette er bare tull og tøys, så hører ikke nødvendigvis kroppen etter, da den lærer seg at kroppslige symptomer er "farlige" siden du tidligere har "lært" den til det. Hvis du da får en helt normal rykning/prikking/smerte en plass som du ikke tenker over, så vil kroppen din med en gang gjenkjenne dette som farlig for det er det du har fått den til å tro. Så da starter binyrene og pumpe ut adrenalin og da får du mange kroppslige symptomer.

Jeg har selv skikkelig helseangst og jeg har akkurat de samme symptomene som beskrevet i hi og flere til. Jeg har fibromyalgi så mest sannsynlig kommer de fleste plagene mine av det, kombinert med angsten.

Jeg har tatt alt av blodprøver, tatt MR av hodet, sjekket muskelkraft og reflekser, sjekket at det ikke er feilstillinger i muskler eller skjelett, tatt vanlig nevrologisk undersøkelse. Det er ingen funn hos meg, alt er normalt, alikevel greier jeg ikke slå meg helt til ro med at jeg ikke er syk. 

Hovedproblemet til oss som har helseangst handler ikke om sykdom i seg selv men, om angst for å ikke ha kontroll. Sykdom kan vi ikke kontrollere og derfor får vi angst for det. Det vi må jobbe med er å endre våre holdninger til kontroll, hvis vi lærer oss å godta å leve med at det finnes ting vi ikke kan kontrollere så er mye gjort.

Hvordan man skal klare det har jeg ikke funnet ut av ennå men, jeg leter rundt etter hjelp til å skaffe disse verktøyene.

En annen ting som du kan tenke på er at om du skulle ha en sykdom så har man ikke alle de symptomene som du har på èn sykdom. Man har jo ikke både prikkinger, vondt i foten, skjelvinger i muskler, vondt i hodet, vondt i magen, pustebesvær, tåkesyn og svelgevansker hvis man har tarmkreft liksom. Det er bare et visst antall symptomer pr sykdom. Og hvis man i virkeligheten har så mange sykdommer på en gang som man tror man har så hadde man jo i realiteten vært dau, hvor mye sykdom kan en kropp håndtere før den gir opp ?!

En annen ting som funker for meg som jeg har fått beskjed av legen min om er at jeg får 30 min hver dag hvor jeg har "lov" til å tenke på sykdom. Da kan jeg tenke på at jeg skal dø, planlegge begravelsen min, gråte og være helt fortvilt. Når 30 min har gått så må jeg ha "sørget" ferdig for da skal andre ting være i fokus. 

Jeg håper du blir bedre snart ♥️

Anonymkode: fe5da...706

Du er klar over at nyeste forskning peker på ATP-mangel som en viktig nøkkel til å forstå fybromyalgi? Du har en relativt alvorlig sykdom (fybromyalgi) - som du selv psykologiserer. Dette er noe internasjonal forskning for lengst har gått bort fra - så det hadde vært positivt for andre syke om du ikke bygde opp under feilinformasjonen om at denne sykdommen har en sterk psykologisk komponent.

Anonymkode: ed986...06d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at nyeste forskning peker på ATP-mangel som en viktig nøkkel til å forstå fybromyalgi? Du har en relativt alvorlig sykdom (fybromyalgi) - som du selv psykologiserer. Dette er noe internasjonal forskning for lengst har gått bort fra - så det hadde vært positivt for andre syke om du ikke bygde opp under feilinformasjonen om at denne sykdommen har en sterk psykologisk komponent.

Anonymkode: ed986...06d

Kilder?

Fulgte nemlig en venninne som har det på time på sykehuset nå for et par uker siden, og hennes spesialist (der hun går til poliklinisk oppfølging) hevdet at det fortsatt bare er en psykologisk tullesykdom (har begynt på en klage, for han gjorde flere ting som ikke er lov, blant annet, men han var også bare utrolig ekkel mot henne!! Han sa: "Det venninnen din har er en alvorlig, degenererende sykdom, mens det du har er vondt i viljen og dine mangfoldige psykiske "issues" (han lagde sånn: ""-tegn i luften) har satt seg i kroppen din. Men kan du tro venninnen din vil føle på det når dere begge sitter i rullestol, hun fordi hun er ødelagt av sykdommen sin, og du fordi du ikke klarer å fylle tiden din med annet enn å være innbilt syk, konstruere symptomer oppi her *pekte på hodet hennes* og synes synd på deg selv. Du har gravd deg mer ned i din psykiske tullesykdom, enn venninnen din gjør, som gjentatte ganger har fått beskjed av oss at hun ikke forstår alvoret i situasjonen sin!"). 😮 

Ikke bare skjelte han ut hennes og var helt utrolig ufyselig, men han brukte meg til å gjøre det enda verre, og ikke minst brukte meg til å trykke henne ned! Hele poenget var at jeg skulle være med henne for å støtte henne, fordi hun gruet seg sånn! Nettopp pga slike holdninger som han har! 

Og vet du hva det verste er?!?!?! Grunnen til at hun spurte meg er nettopp fordi jeg også fikk beskjed om at jeg bare innbilte meg at jeg var syk, det ble dratt opp at jeg hadde blitt voldtatt for mange år siden (altså, jeg var der for utredning ifht revmatiske sykdommer pga utslag på blodprøver og objektive symptomer man kunne se/kjenne, men hun som utredet meg klarte å finne i en bisetning i journalen min fra et dokument jeg ikke begriper hvorfor hun åpnet i den forbindelse i det hele tatt, at jeg hadde blitt voldtatt 4 år før) og siden ba hun min mor (som selv har flere revmatiske sykdommer, blant annet flere av de fastlegen ønsket at jeg skulle utredes for) gå ut. Da hun var gått ut ba hun meg kle av meg ALT, så på kroppen min i 2 sekunder og sa "der ser du. Bare tull og tøys. Ja, du har blitt voldtatt, men nå er det på tide å komme videre i livet! Det beste jeg kan gi deg er beskjed om at du har tullesykdommen "fibromyalgi", og den sitter i hodet. Da har du en ting å gjøre: Skjerpe deg".

For å oppklare det: Det som stod om voldtekten var for øvrig noe hun fant i et gynekologisk notat fra 4 år tidligere (totalt irrelevant for revmatisk sykdom)... Jeg ble sendt til gynekolog fordi da jeg tok MR av magen for å følge opp crohns og ulcerøs Kolitt (som jeg også har), fant de 60-70 cyster i underlivet som et bifunn. I henvisningen stod det: "Hvis mulig: Kvinnelig gynekolog. Pasienten er tidligere blitt utsatt for flere grove voldtekter (samme utøver), samt flere overgrep". Jeg nevnte ingenting om det eller noe slikt, det er bare noe legen gjorde for å være grei... Jeg var 15 år og skulle til gynekolog for første gang, og legen tenkte at det var greit at jeg fikk en kvinne mtp at dette var mens jeg fortsatt hadde sting i underlivet etter den siste voldtekten. Den eneste grunnen til at i det hele tatt helsevesenet vet om at jeg er blitt voldtatt er fordi jeg var skadet i en sånn grad at jeg måtte både sy og få flere andre typer behandling av forskjellig slag som inneliggende på sykehus. Jeg har aldri selv nevnt dette, det var såvidt jeg sa noe som eller svarte på spørsmål når jeg lå der den gangen... Så jeg kan ikke begripe hvor det skulle være grunnlag for å si at jeg må komme videre i livet osv. Jeg har aldri gått til psykolog eller fått noe oppfølging for voldtekten annet enn at de sikret bevis og slikt ifbm den behandlingen jeg var nødt til å ha grunnet skadene, fordi det var såpass alvorlig kunne jeg ikke velge det bort. Så, det eneste de har om meg og voldtekt er de fysiske skadene, og at jeg har svart "ja" eller "nei" eller "vet ikke" på spørsmål knyttet direkte til skadene. 

Etter hun ba meg skjerpe meg og sendte meg avgårde har jeg ikke hatt noe med revmatolog på det sykehuset å gjøre, men jeg er blitt utredet og har fått diagnose og behandling pga MR-resultater, røntgensvar, biopsier, spyttprøver og blodprøver.

Noe av grunnen til at jeg vil klage på dette er at min venninne har fått lignende "behandling", og de har ikke undersøkt henne annet enn å ta noen få blodprøver... Ergo er jeg ikke sikker på at hun bare har fibromyalgi hvis de faktisk undersøker henne også (som sagt, de sa det samme til meg, men noen uker senere ble det gjort alvorlige funn på alt av undersøkelser, jeg har fått og trenger omfattende behandling, har gjort kirurgi flere ganger og jeg har fått rullestol fordi jeg allerede delvis trenger det, i en alder av 27 år). Når det kan skje meg, kan det jo skje henne. Og utenom det er det jo uansett bare helt ekstremt og totalt uakseptabelt å bli behandlet slik hun ble! Og jeg føler meg skyldig i det også ettersom legen dro meg inn i det. Så, hva enn som kan hjelpe meg å underbygge klagen ville jeg blitt veldig glad for! Håper du har noe kilde/vet hvor jeg kan finne det du beskriver!

Anonymkode: 64957...62e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg vil si ja. Kan bare liste opp alt jeg kjente på av symptomer hver dag i mange måneder: Tinnitus, søvnproblemer, store muskelsmerter, svimmelhet, kvalme, sterk utmattelse, angst, synsforstyrrelser, nummenhet, ofte syk, feberfølelse…. Alt dette kom av stress over lang tid. 
Så ja, det er mulig med veldig mye symptomer. 
Uansett, det er greit å få sjekket en gang for mye enn for lite og andre ting skal jo selvfølgelig utelukkes. 

AnonymBruker
Skrevet

Lytt til Ingvard Wilhelmsens sjef i eget liv. Han har flere bøker. Han er spesialisert seg på hypokonfri og kognitiv terapi. Og ja - jeg sliter med helseangst.

Anonymkode: b3c1f...1c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...