Gå til innhold

Voksne mennesker som ikke har lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Morten1 skrev (2 timer siden):

Selv om man bor midt i en by, har jeg vanskelig for å tro at man aldri kunne trengt lappen. Hva gjør man når man skal på tur med andre? Alltid være den som sitter på? Hente større ting, skal man da mase på andre om hjelp?

Jeg har hjulpet venner uten bil. De har de betalt for det eller hjulpet meg med andre ting. Synes det er helt greit. Og ellers bestiller de hjemlevering av ting, eller til frakt. De sparer jo endel penger på å ikke ha bil. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv synes jeg det er ganske befriende å kunne ta meg en øl eller drink når som helst fordi jeg slipper å kjøre og tar kollektivt.

Anonymkode: d4b73...44e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ruffen29 said:

Og der har vi det igjen. Med en gang kvinner på forumet nevner krav så kommer menn som er blitt såret og skal kverulere. 
Ikke bekymre deg for meg du.

Lever du på andre, må du regne med respekt deretter :)

Anonymkode: ac9a1...3e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i byen og har aldri hatt behov for bil. Gjør meg aldri avhengig av andre. Klart det kan oppstå situasjoner hvor det hadde vært kjekt med bil, men aldri nok grunner til at jeg har vurdert å ta en så stor kostnad for det. Man kan kjøre mye drosje bare for prisen av et førerkort, for ikke å snakke om bil. Jeg foretrekker å bruke pengene på ferie og andre ting. 

Anonymkode: 7b8fe...718

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Lever du på andre, må du regne med respekt deretter :)

Anonymkode: ac9a1...3e6

Klarer meg fint selv. Men når jeg har lappen selv så forventer jeg at en potensiell mann også har det. Vi har alle rett til å sette de kravene vi ønsker🙂Om du ikke føler at du kan det så må du ikke trekke ned andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ruffen29 said:

Klarer meg fint selv. Men når jeg har lappen selv så forventer jeg at en potensiell mann også har det. Vi har alle rett til å sette de kravene vi ønsker🙂Om du ikke føler at du kan det så må du ikke trekke ned andre.

For min del reagerte jeg mer på at du ikke ser ut til å mene man kan ha grei økonomi og livet på stell uten førerkort og bil. Men til en partner kan man selvsagt stille hvilke krav man vil. 

Anonymkode: 7b8fe...718

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er noe jeg har stusset på flere ganger. Hvorfor finnes det voksne folk som ikke har tatt eller tar lappen på bil? Har for eksempel en i familien som ikke har lappen. Han går rundt, tar buss, tog, sykler overalt. Til butikken, til sosiale sammenhenger, til jobb osv. Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. For meg er det en så stor frihet å ha bil og ha lappen! Kan liksom kjøre overalt når jeg vil. Er ikke avhengig av noen. Så, jeg forstår ikke hvorfor folk setter seg i denne situasjonen? Må jo være jævlig slitsomt å være avhengig av andre hele tiden? Mase om skyss fra andre osv? Gir jo ikke mening i dagens samfunn?

Anonymkode: 167d1...955

Nå er det jo temmelig dyrt å ta førerkort da, så det kan nok være en av årsakene. Selv i 2003, når jeg tok lappen, var det dyrt 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har perioder hvor jeg er veldig ukonsentrert,  ikke verdt risikoen. Du burde takke meg faktisk

Anonymkode: b2ec0...4b6

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

For min del reagerte jeg mer på at du ikke ser ut til å mene man kan ha grei økonomi og livet på stell uten førerkort og bil. Men til en partner kan man selvsagt stille hvilke krav man vil. 

Anonymkode: 7b8fe...718

Fair enough. Jeg ser den og at jeg ikke skulle sagt det på den måten. Folk har forskjellige behov utifra hvor de bor og livssituasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle som bør ha lappen. Det er ikke en menneskerett å ha det ansvaret. Ikke en plikt heller. Noen har ikke noe bak et ratt å gjøre, selv om de ellers fungerer normalt og det ikke er noe galt med dem. 
Noen, som min kollega har prøvd å ta lappen, men måtte slutte pga engstelse for å kjøre. 
Andre grunner til å ikke kjøre  (bortsett fra fysiske hindringer som fex dårlig syn) er at man er ekstremt distre (enkelte med ADHD) eller autismetrekk. Min far hadde ikke lappen pga det. Han hadde sannsynligvis Asperger, husker mormor sa en gang at hun var glad for at pappa ikke hadde sertifikatet fordi hun hadde aldri tørt å sitte på med ham. Han var upraktisk til tusen.

Selv slet jeg med å ta lappen, men veldig glad for at jeg har den nå. Har blitt en racer på bykjøring, men har noe nedsatt evne til å bestemme fart og avstand. Leste nylig at dette er et typisk trekk for autister. 
Derfor holder jeg meg unna slik som motorveier. Jeg har ikke lyst til å ta livet av noen!

Anonymkode: 11bf0...b70

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Morten1 said:

Fordi de vi omgåes med som ikke har lappen ønsker alltid å sitte på. Da blir det alltid drama om vi som har lappen velger å kjøre sammen. 

Høres kjipt ut! Men dette er dine venner, ikke alle som ikke har lappen. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er noe jeg har stusset på flere ganger. Hvorfor finnes det voksne folk som ikke har tatt eller tar lappen på bil? Har for eksempel en i familien som ikke har lappen. Han går rundt, tar buss, tog, sykler overalt. Til butikken, til sosiale sammenhenger, til jobb osv. Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. For meg er det en så stor frihet å ha bil og ha lappen! Kan liksom kjøre overalt når jeg vil. Er ikke avhengig av noen. Så, jeg forstår ikke hvorfor folk setter seg i denne situasjonen? Må jo være jævlig slitsomt å være avhengig av andre hele tiden? Mase om skyss fra andre osv? Gir jo ikke mening i dagens samfunn?

Anonymkode: 167d1...955

Tenker på miljøet, vettu! Flere mennesker skulle gjort det😉

(Jeg har lappen, men gidder ikke ta med råd til å ha bil)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har narkolepsi,bør absolutt ikke kjøre bil!!🤭

Anonymkode: c5821...f6b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk lappen i en alder av 34 år! Er så utallig mange grunner til det du. Livssituasjoner, traumatiske opplevelser i bil som barn, og you name it! Ska ikke utdype alt her.

Jeg tenker at det finnes så utallig mange årsaker til at folk ikke har lappen! For meg var det en stor beseirelse å få den. 

Aldri døm folk som ikke har dem. Alt handler ikke om latskap!

Anonymkode: 304f2...e5f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (2 timer siden):

Tja, hvis de av oss som har lappen ofte samkjører fordi vi alltid har stilt opp for hverandre, skal vi da måtte kjøre flere biler kun fordi noen andre ikke har lappen?

Jeg spør maks en gang i året om sjåførhjelp fra venner, i tillegg til at jeg ytterligere et par ganger i året sitter på ved hyttetur eller lignende. Altså maser ikke akkurat på å sitte på. 

Jeg kan ikke kjøre rundt på venner uten førerkort og bil, men det betyr da ikke at jeg ikke stiller på andre måter. Barnevakt, baking, strikking, malehjelp, bæring ved flytting osv. Siden jeg ikke har barn så stiller jeg oftere opp for venner enn de har tid for til meg, eller jeg trenger, så synes virkelig ikke det er så ille om jeg sitter på til hytta eller ber om sjåførhjelp en ytterst sjelden gang i blant. 

 

Anonymkode: 7a693...619

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er livredd for å kjøre bil. I tillegg har jeg ikke råd til å ha bil. Du burde få hodet ut av egen ræv, TS.

Anonymkode: 73b98...913

Greit at du er livredd for å kjøre bil. Men det er ikke greit at du skriver stygt om andre ved å skrive ting som at andre bør få hodet ut av egen ræv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hverken jeg, samboer eller noen i vår nære omgangs og familiekrets har lappen eller bil. Vi greier oss fint hele gjengen. Det er få i kretsen min med små barn og majoriteten bor i Oslo eller nærliggende tettsteder så det er selvsagt relevant for at det er problemfritt for oss.

Det finnes vel knapt nok noenting man ikke kan få levert eller henta mot betaling i Osloområdet.

Jeg så noen nevne jord det kjøper jeg på Extra ti minutt gange hjemmefra, 18 eller 40 L litt avhengig av behov, 18 bærer jeg lett, 40 tar jeg med på bussen som stopper rett over veien. Eventuelt bestiller jeg det fra feks Plantasjen med perlite, gjødsel, potter og lignende, det er flere ulike som leverer til min adresse.

Må vi kaste noe stort så er det knusebil i borettslaget 4 ganger i året, elektronikk, maling og annet farlig avfall kan kreve søppeltaxi eller isekk, da går vi gjerne sammen noen naboer å spleiser, ikke fordi det er dyrt men fordi det skjeldent skal kastes særlig mye.

Vi storhandler på Oda eller Meny, da tar vi normalt å bestiller det meste vi trenger for 2-3 uker og supplerer bare med litt frukt, grønt og meieri. Vi har hund så lufteturer skjer gjerne med sekk og går ofte innom en butikk der en av oss står ute med bikkja mens den andre handler, samme greia gjør vi med eventuelle pakker. Vi når Østmarka fra flere vinkler, tog, buss eller t-bane er også nært på alle kanter og butikker er gjerne nært minst en form for stoppested så det er lett for oss å både rekke matbutikken og en bra tur i skauen på en og samme tur.

Klær, sko, medisiner, kosmetikk, hundemat, diverse stort og smått leveres stort sett på døra, frakt overstiger skjeldent hundrelappen selv for ganske store ting, IKEA er vel av de dyrere men de gangene vi har handla der ville vi sannsynligvis fått det levert da også fordi det har vert store ting som ikke ville gått i en vanlig bil.

Ved flyttinger har vi leid flyttefolk, det ville vi nok også gjort med lappen siden det er utrolig praktisk å slippe å bære alt selv.

Det er sikkert fint med den berømmelige friheten men for min del er den ikke så stor og altomfattende mange vil ha det til, jeg savner virkelig ikke bil overhode selv om jeg kommer fra ei skikkelig bilbygd der alle tar lappen så fort de kan. Det er noen ulemper med å ikke ha lappen eller bil, for eksempel kan det vere kronglete å få dratt til visse turmål eller steder der kollektivt knappest eksisterer, men hvir og når det sist faktisk var en hindring husker jeg ikke. Vi må planlegge litt mer og ofte bruke mer tid på å komme oss til og fra enn man ville gjort med bil men siden vi ikke er vant med bil er reisetida bare det den er. 

Samtidig er transportkostnadene for vår del utrolig mye lavere uten bil enn med, mine ligger på rundt 500kr pr mnd for da er leveringer og alt hverdagslig innregna. Vi trenger ikke bruke tid på vedlikehold eller renhold av bilen og vi er fritatt for det meste av ansvar underveis på reiser. Skulle noe skje med bilen har vi heller ikke utfordringen med å måtte finne alternativer da det allerede er del av hverdagen vår.

Jeg kan virkelig ikke huske sist jeg tenkte at mangelen på bil eller lappen var en hindring og siden ingen i nær krets av meg har bil er det ikke akkurat fordi jeg snylter på andre. 
Vi reiser skjeldent noen steder med andre på en slik måte at bil er nødvendig, reiser vi hjem til der jeg kommer fra blir vi henta og levert på flyplassen men også der går det buss. Faktisk er det gangavstand hjem til mamma også men siden vi er der kanskje hvert 3-4 år er ikke den bilturen voldsomt belastende for henne heller, det finnes selvsagt også taxi der skulle behovet oppstå.

Jeg tok taxi nøyaktig en gang i 2022, samboer har ikke tatt taxi på flere år fordi behovet ikke er der så ofte.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (2 timer siden):

Jo de leverer jord. Jeg har fått masse planter levert.

I sentrale strøk kanskje, ingen slike tilbud på bygda. 

Anonymkode: 95884...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at behovet for lappen og bil er et helt annet på bygda enn i byen. Om jeg ikke hadde muligheten til å klare meg selv og transportere meg selv og mine ting, hadde nok jeg også tatt lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Aldri døm folk som ikke har dem. Alt handler ikke om latskap!

Anonymkode: 304f2...e5f

Er det noen som mener det er latskap å ikke ha bil, altså? Er vel heller motsatt, om noe. 

Anonymkode: 7b8fe...718

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...