Gå til innhold

Voksne mennesker som ikke har lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Warrior

Jeg har lappen og bil selv, men respekterer selvfølgelig at noen voksne ikke har det. Folk har jo sine grunner. Har to venner som ikke har lappen, de har sine grunner og jeg liker også å være sjåfør for andre fordi jeg elsker å kjøre❤️

Så grunnen til at noen voksne ikke har lappen er på grunn av alle er forskjellig og at folk har forskjellige grunner til at de ikke har lappen. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Morten1 said:

Selv om man bor midt i en by, har jeg vanskelig for å tro at man aldri kunne trengt lappen. Hva gjør man når man skal på tur med andre? Alltid være den som sitter på? Hente større ting, skal man da mase på andre om hjelp?

Så hvis du skal “på tur med andre” så kjører dere hver deres bil? Skal man flytte eller hente ting bruker man flyttebyrå eller budbil, billigere enn egen bil. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (6 minutter siden):

Selv om man bor midt i en by, har jeg vanskelig for å tro at man aldri kunne trengt lappen. Hva gjør man når man skal på tur med andre? Alltid være den som sitter på? Hente større ting, skal man da mase på andre om hjelp?

Vil tro de aller fleste har råd til både flyttebyrå og transport av varer de kjøper, hvis de ikke har førerkort. Man tar nok sine forhåndsregler, tviler sterkt på at alle uten førerkort maser på alle andre med lappen for å få hjelp. Med all sannsynlighet klarer de seg utmerket selv. 

Syntes det er rimelig spesielt at voksne mennesker ikke klarer å ha mer enn én tanke i hodet samtidig. Godt alle er forskjellige.

Anonymkode: 6724c...984

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte selvfølgelig ikke bil før jeg hadde spart nok egenkapital til å kjøpe bolig, og så derfor heller ikke vitsen med å ta lappen.

Snyltet imidlertid aldri på andre, men klarte meg selv. Null problem i Oslo. 

Anonymkode: cef83...d58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (9 minutter siden):

Selv om man bor midt i en by, har jeg vanskelig for å tro at man aldri kunne trengt lappen. Hva gjør man når man skal på tur med andre? Alltid være den som sitter på? Hente større ting, skal man da mase på andre om hjelp?

På tur med andre; man kjører uansett ikke hver sin bil. Og har ingen bil/lappen så får man legge turen til et egnet område. 

Hente større ting; bestilte alltid hjemkjøring. 

Så blir det jo en og annen taxitur man ikke hadde trengt om man hadde hatt egen bil. 

Eneste gangen på 6 år uten lappen jeg kan huske å ha spurt om en tjeneste var da jeg var ekstremt syk og måtte til legevakt. Men da kunne jeg jo ikke kjørt selv uansett. 

Anonymkode: cef83...d58

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 000VF000 said:

Så hvis du skal “på tur med andre” så kjører dere hver deres bil? Skal man flytte eller hente ting bruker man flyttebyrå eller budbil, billigere enn egen bil. 

Tja, hvis de av oss som har lappen ofte samkjører fordi vi alltid har stilt opp for hverandre, skal vi da måtte kjøre flere biler kun fordi noen andre ikke har lappen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Morten1 said:

Tja, hvis de av oss som har lappen ofte samkjører fordi vi alltid har stilt opp for hverandre, skal vi da måtte kjøre flere biler kun fordi noen andre ikke har lappen?

Hvorfor trenger dere flere biler? Hvis du og jeg skulle reise et sted hadde du kjørt egen bil også hadde jeg kommet meg dit på egenhand. 
 

See You there! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lappen. Jeg bor i by, Om jeg handler stort bestiller jeg hjemkjøring, jeg jeg tar kollektivt eller taxi, jeg har aldri fått hjelp til flytting, da har jeg brukt flyttebyrå. Ingen kjører meg rundt. Der jeg bor koster parkering det samme som en liten leilighet.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen da jeg var 18, men har ikke bil da jeg bor i en storby med godt kollektivtilbud. Har fått høre at jeg burde skaffet meg bil, men ser langt flere ulemper en fordeler med det. Ja, det kan spare tid og forenkle handleturer osv, men det vil gå på bekostning av bl.a.  økonomi og hverdagsaktivitet som i mine øyne er langt viktigere enn den luksusen det er å ha bil (for det ER en luksus om det ikke er helt nødvendig for at hverdagen skal gå rundt).  De jeg kjenner som ikke har lappen er veldig oppegående folk som enkelt kunne tatt lappen om de prioriterte det, men velger selv å ikke gjøre det. Finnes selvfølgelig de som ikke kan selv om de ønsker, og da er det som regel gode grunner til det (sykdom, redsel osv).

Mannen har ikke lappen og klarer seg fint uten. Det koster enormt mye med både kjøretimer og oppkjøring om en ikke har bruk for å skulle kjøre. Trenger han/vi bil en gang leies det ut flere steder i byen, men vi har ikke hatt behov de siste 15 åra. 

Endret av anonymLala
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk mange år før jeg tok lappen. Det var helt uproblematisk. Gikk mye, hadde stålkontroll på bussrutene, måtte ha mer struktur på morgenen for å ikke miste bussen osv. Så tok jeg lappen og ble både latere og slappere. Før gikk jeg lett hjem fra butikken en halvtime med tunge handleposer i begge hendene, tenkte ikke over det engang. Hadde aldri gjort det samme idag. Det trenger overhodet ikke være tafatt å ikke ha lappen, jeg ser egentlig litt opp til de som går inn for å klare seg uten. Savner den utgaven av meg selv.

Anonymkode: 8d65a...026

Enig ☺️ Jeg tok lappen som 40 åring, var veldig stolt av at jeg klarte det etter å ha utsatt det i mange år pga økonomi og annet. Fordi jeg nå bor mer landlig til, og pga helsesituasjonen, så er det en velsignelse å ha bil. Men jeg gikk med poser i alle år jeg også, gjennom snø og regn ☺️ 

Anonymkode: e99f0...2bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, 000VF000 said:

Hvorfor trenger dere flere biler? Hvis du og jeg skulle reise et sted hadde du kjørt egen bil også hadde jeg kommet meg dit på egenhand. 
 

See You there! 

Fordi de vi omgåes med som ikke har lappen ønsker alltid å sitte på. Da blir det alltid drama om vi som har lappen velger å kjøre sammen. Er jo mange steder det er klønete å komme frem uten bil, men ja det går ann å ta buss, men tar for mye lengre tid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (33 minutter siden):

Så hvis du skal “på tur med andre” så kjører dere hver deres bil? Skal man flytte eller hente ting bruker man flyttebyrå eller budbil, billigere enn egen bil. 

Om man skal hente noen sekker jord til å plante i så bruker man vel ikke budbil eller flyttebyrå :P

 

Anonymkode: 95884...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du har lappen selv, grei økonomi og livet på stell også da? Eller er det bare viktig å ha en mann du kan lene deg på?

Anonymkode: d2846...019

Og der har vi det igjen. Med en gang kvinner på forumet nevner krav så kommer menn som er blitt såret og skal kverulere. 
Ikke bekymre deg for meg du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Om man skal hente noen sekker jord til å plante i så bruker man vel ikke budbil eller flyttebyrå :P

 

Anonymkode: 95884...8b0

Jo de leverer jord. Jeg har fått masse planter levert.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ruffen29 skrev (37 minutter siden):

Og der har vi det igjen. Med en gang kvinner på forumet nevner krav så kommer menn som er blitt såret og skal kverulere. 
Ikke bekymre deg for meg du.

Oisann, traff visst blink der. Men jeg er verken mann eller såret da.

Anonymkode: d2846...019

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lappen. Vil ikke ha lappen heller. Liker å gå, løpe, tråkke, sykle, whatever, bare ikke kjøre bil. Folk må nesten bare godta at folk er forskjellige. Bor sentralt da, så det har jo litt å si. Hadde jeg også bodd på bygda hadde det vært en annen sak. Men foreløpig trenger jeg den ikke. Så får vi se hva økonomien tillater av luksus når jeg blir eldre. 

Anonymkode: df298...3e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lappen kan også være nyttig å ha i mange arbeidsammenhenger også

Anonymkode: 38b70...102

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som bor i store byer med godt kollektivtilbud. De kommer seg veldig greit rundt. Bor du feks i Oslo er det jo vanskelig å kjøre der, parkering er vanskelig og dyrt. Og det går alltid buss, trikk, t-bane ol. Jeg bor landlig med sjelden buss. Er veldig avhengig av førerkort og bil. Men det må være opptil hver enkelt om de vil ta lappen eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er yngst i søskenflokken. Eldre søsken tok kun det de absolutt måtte ta igjennom kjøreskole, og fikk øvelseskjøre med min mors kjæreste ellers. Min mor ville ikke kjøre med oss, og min biologiske far hadde ikke bil, og etterhvert hadde jeg ikke noe kontakt med han heller. Vi fikk uansett ingen økonomisk støtte til lappen. Når det var min tur til å øvelseskjøre så var det akkurat slutt med min mor og da «stefar». Jeg hadde ingen å kjøre med. Natt og dag i utgift. Så ble jeg alvorlig syk ca halvt år før jeg ble 18. Alt ble satt på vent. Passert 20 år nå, og jeg har hatt bedre perioder, men pga medisiner, samt synet får jeg uansett ikke lov til å kjøre. Er nesten glad jeg ikke brukte mer penger på det. 
 

Jeg bor i en større by, og er vant med å komme meg frem med bussen, samt bruke beina. Går fint å handle med sekk. Når noen tilbyr å kjøre meg så blir jeg overrasket og spør automatisk om å betale for bensinen. Jeg er så vant med å ordne meg selv og fikse. Jeg bor ikke nært familie, så det er da andre som evt spør. 
 

Så det kan være mange grunner til at folk ikke tar lappen. Min erfaring er at de som bor steder der de er mer avhengig av bil er det gjerne mer en selvfølge at «alle» tar lappen, mens det er mer blandet andre plasser. Mange steder i si sentralt i Oslo er det jo mye lettere å ikke ha bil, og heller ha delebil, eller låne/leie ved behov, og bruke kollektivt. 
 

Om noen er der at de potensielt kan ta lappen, og kan ha bil, men ikke vil/gidder, eller har noen spesiell grunn, men forventer at andre skal kjøre på dem støtt og stadig så er det en ting, men det kan også være mange grunner bak som en gjerne ikke sier. Mange har ikke råd til bil heller, tross de har lappen, men jeg tenker de trenger da ikke å basere seg på andre som tar den utgiften med å ha bil, det tenker jeg blir feil. Om noen velger å gå, sykle, og tar kollektivt, og ikke belemrer andre så burde jo det være helt greit. 

Anonymkode: 3b18b...382

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lappen og trenger den ikke. Jeg går, kjører og sykler dit jeg skal. Det holder meg slank.

Anonymkode: ab3f7...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...