AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #141 Del Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Her er min erfaring med ei venninne :Å du kan banne på at venninnen har lagt inn en ekstra avtale den dagen hun skal treffe deg, på din bekostning. siden du skal kjøre henne dit,på hjemturen.. Plan med klokkeslett er allerede lagt og siden du skal samme veien så kan vel jeg sitte på dit og dit? Så blir det tidlig oppbrudd og dagen ødelagt for jeg skjønte at grunnen til at hun absolutt ville treffe meg idag var for at hun kunne få skyss dit. Og hun påstår at hun er Såå å glad hun har meg som venninne. Smiske smiske Jeg har sluttet å lage avtale med slike venninner. Anonymkode: f06b3...38e Hvorfor er det så mange av dere som sliter med å si nei til sånne «venner»? Her er noen forslag; «Nei, du kan ikke sitte på dit, jeg skal en annen vei.», «Nei, det passer ikke at du sitter på.», «Nei, det har jeg ikke tid/ lyst til»., «Nei, du må nok ta bussen». Evt før de rekker å spørre; «Hvilken buss tenker du å ta?» Man kan jo være venner hvis man ikke lar seg overkjøre, og de er ok venner ellers. Anonymkode: 9e88a...685 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #142 Del Skrevet 17. april 2023 Han om det. Men jeg har ikke noe til overs for folk som burde hatt lappen, men snylter på andre med bil. Jeg bor 40min unna nærmeste by. Jeg er avhengig av bil med mindre jeg ønsker og har tid til å bruke 1,5t både tur og retur på buss, samt ugunstige bussavganger. Kjenner til flere som bor i mitt område som ikke har lappen. Klarer ikke være selvstendig. Spør andre om å kjøre ofte. Til og med familier hvor den ene på kjøre, hente, bringe både konde og barn. Skjønner ikke at de gidder. Anonymkode: 03b26...e85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 17. april 2023 #143 Del Skrevet 17. april 2023 Jeg har ikke lappen og har aldri hatt det heller. Har klart meg greit uten. Jeg er vant til å gå og bruke kommunale fremkomstmidler om jeg skal langt. Og så er jeg blitt en kløpper på å bestille ting på internett og hjemlevert. Det koster selvsagt å få ting levert på døra, men det er uansett sikkert billigere enn alle års- og månedskostnadene på en bil. Særlig hvis man skal ha billån i tillegg. Jeg bor i Oslo og her er det fremkomstmidler døgnet rundt. Dersom jeg en sjelden gang trenger noe fraktet med bil, spør jeg som regel eksmannen min. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #144 Del Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du seriøs? Alle bor ikke i gokk uten drosje eller kollektivtransport. Anonymkode: aa40c...d67 Jeg diskuterer åpenbart de som bor på samme sted som meg Anonymkode: 3fe5c...f80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #145 Del Skrevet 17. april 2023 Jeg er fra Oslo sentrum og bor nå en halvtime med buss fra Oslo s men har ikke lappen. Gjør meg ingenting. Jeg pleier å gå eller sykle. Skal jeg langt på vinteren tar jeg buss. Går hvert 10. Minutt. Jeg trenger rett og slett ikke bil og gidder faen ikke å betale så mye for å komme meg rundt. Hittil i år har jeg bare brukt 500 kr på kollektiv. Dette er tur retur Oslo. Nå når det er vår/sommeren/ høst så liker jeg å sykle. Jeg har ikke tidsklemma så har ingenting jeg ikke kan vente ti min for Anonymkode: 37e44...1d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #146 Del Skrevet 17. april 2023 Pappadrømmen skrev (2 timer siden): Voksne som bryr seg om hva andre voksne velger å gjøre og ikke gjøre.. Dette har jeg stusset over flere ganger. Å lure på ting for å bli opplyst og forstå mer er ikke å bry seg i negativ retning. Folk er AAaaaalt for lettkrenka og tar alt i verste mening. Anonymkode: 95884...8b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #147 Del Skrevet 17. april 2023 Ene barnet her vil ikke ha lappen. Pga adhd, og sliter med konsentrasjon, og redd for å forulykke. Den andre med adhd fungerer helt greit bak rattet Anonymkode: 05eb2...bbb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #148 Del Skrevet 17. april 2023 Dere som ikke har sertifikat / bil og mener at dere klarer dere fint, kommer dit dere skal med sykkel / kollektivtrafikk Hva med i finstasen, bunad / dress / smoking på bussen når du skal i barnedåp/ konfirmasjon/ bryllup / begavelse etc? Går av bussen å går opp og ned gate i finstasen og ankommer svett i varmen?! Jeg tenker at dere klarer dere fint, fordi vi andre har bil som dere kan sitte på med ved de større anledningene og eller shopping på Ikea liksom. Anonymkode: 6081a...ea2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #149 Del Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som ikke har sertifikat / bil og mener at dere klarer dere fint, kommer dit dere skal med sykkel / kollektivtrafikk Hva med i finstasen, bunad / dress / smoking på bussen når du skal i barnedåp/ konfirmasjon/ bryllup / begavelse etc? Går av bussen å går opp og ned gate i finstasen og ankommer svett i varmen?! Anonymkode: 6081a...ea2 Du vet det finnes taxier stort sett overalt? Man kan ta uhorvelig mye taxi for det det koster å eie en bil ett år. Anonymkode: 0f2fa...27b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #150 Del Skrevet 17. april 2023 Jeg hadde ikke klart meg uten lappen, og flere av de jeg kjenner uten lappen, gjør stort det, men ofte nok ikke. Og tar for gitt flere ganger i måneden at andre med bil og lappen kjører på de, eller gjør de tjenester som krever at noen må kjøre bil. Jeg har blitt lei, så gidder ikke kaste bort tid og penger på å være snill mot slike som ikke gidder å ta ansvar selv. Snakk om voksent ektepar på 40 år Men, bor de i Oslo andre tilsvarende storbyer og betaler flyttebyråer, taxi, evt spør pent og kompenserer den reele utgiften og tidsbruken evt venner bruker på tjenesten, så er det greit. Jeg kjører mye heller rundt på venner som har lappen , for der vet jeg at en annen gang sitter jeg på med de. Har følt meg utnyttet da, så er vel derfor jeg føler så sterkt på det, og synes alle de menneskene jeg har blitt kjent med uten serfikat er uselvstendige og tar slike tjenester for gitt. Anonymkode: b9601...0b5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #151 Del Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som ikke har sertifikat / bil og mener at dere klarer dere fint, kommer dit dere skal med sykkel / kollektivtrafikk Hva med i finstasen, bunad / dress / smoking på bussen når du skal i barnedåp/ konfirmasjon/ bryllup / begavelse etc? Går av bussen å går opp og ned gate i finstasen og ankommer svett i varmen?! Jeg tenker at dere klarer dere fint, fordi vi andre har bil som dere kan sitte på med ved de større anledningene og eller shopping på Ikea liksom. Anonymkode: 6081a...ea2 Nå har jeg hatt lappen et par år, men før jeg fikk den så tok jeg beina fatt eller buss til bryllup, store selskaper og lignende. En sjelden gang taxi om jeg måtte hjem på natt og nattbussen ikke gikk (helligdag). Brukte også kollektivtransport til alle ferier og storhandlinger. Til ferier bruker jeg fortsatt kollektivtransport fordi det er enklest. Ikke alle har muligheten selvfølgelig, det kommer jo an på hvor man bor. Der jeg bor hadde jeg aldri måtte gå «opp og ned gate i finstasen og ankommet svett i varmen» fordi det er ikke så langt mellom busstoppene. Du er passe innbilsk om du tror at alle er avhengige av andre bare fordi de ikke har førerkort. Det er kanskje slik på bygda, men i de fleste byer (mellomstore og store) kommer man seg helt fint rundt på egenhånd. Nå kjører jeg av og til de førerkortløse hjem om de skal samme vei som meg, men jeg sier nei til de som spør hvor det krever at jeg må kjøre en helt annen rute. Det er ikke så vanskelig å sette grenser. Anonymkode: 9e88a...685 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #152 Del Skrevet 17. april 2023 Jeg var en av de som ventet til jeg var 25 med å ta lappen… og det var kun fordi jeg fikk barn… ellers hadde jeg kanskje ikke hatt det enda.. bodde i Oslo og trengte overhodet ikke bil… Anonymkode: d815d...8a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #153 Del Skrevet 17. april 2023 Folk som bor i storbyer trenger nok ikke lappen og bil i samme grad som de på bygda. Anonymkode: d815d...8a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #154 Del Skrevet 17. april 2023 Tenker at det må være valgfritt, men jeg ser jo at de i min omgangskrets som ikke har lappen blir veldig avhengig av andre. Anonymkode: ea2db...2ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #155 Del Skrevet 18. april 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Dere som ikke har sertifikat / bil og mener at dere klarer dere fint, kommer dit dere skal med sykkel / kollektivtrafikk Hva med i finstasen, bunad / dress / smoking på bussen når du skal i barnedåp/ konfirmasjon/ bryllup / begavelse etc? Går av bussen å går opp og ned gate i finstasen og ankommer svett i varmen?! Jeg tenker at dere klarer dere fint, fordi vi andre har bil som dere kan sitte på med ved de større anledningene og eller shopping på Ikea liksom. Anonymkode: 6081a...ea2 Jeg syns ikke det er så fælt å la folk sitte på, jeg. Min søster har ikke lappen. Jeg hadde heller ikke det da vi var i dåp for min brors barn. Jeg og søstera tok toget til byen og ble hentet av foreldrene våre. Fra kirka til lokalet var det mange som tilbydde å kjøre. De syns det bare var hyggelig med selskap i bilen. Nå har jeg lappen selv. Søstra mi har det fremdeles ikke, men hun får så klart sitte på! Ellers har jeg tatt buss og taxi på 17.mai da jeg var yngre, bodde hjemme og skulle fly rundt i byen med venner. Vi skulle jo også gjerne drikke, så ingen kjørte uansett. Mange av de som velger å ikke ta lappen, bosetter seg ganske sentralt. Da jeg studerte, tok det ca 20 min å gå til byen. Det var jo aldri noe problem hverken på 17.mai eller andre dager. Men det kan jo være like håpløst andre veien. Jeg har venner som har hatt lappen siden de var 18 (nå er vi i midten av 30-årene), som knapt klarer å ta kollektivtrafikk. Hun ene bor 15 min å gå fra jobben, men skal kjøre hver eneste dag. Det blir jo svindyrt. Vi var 5 stk som skulle på Oslotur her en dag. Jeg og samboer bor en liten togtur fra Oslo, vennene bor i andre byer. Vi foreslo at de skulle parkere bilen hos oss også tok vi toget inn til Oslo og deretter kollektivtrafikk rundt om kring dit vi skulle. Men det orket ikke hun ene, så vi fikk pent sette oss inn i bilen hennes alle sammen og kjøre rundt i Oslo. Det ble jo svindyrt for henne med bompenger, drivstoff og parkering. Så ytterpunkter finner man alle steder. Du har de som ikke har lappen som snylter på andre. Også har du de som har lappen som kjører mer enn de egentlig trenger. Men de fleste ligger nå midt imellom der og er flinke til å ta hensyn til andre og tar ansvar for seg selv. Også går det an å si fra for seg selv også: Nei, du får ikke sitte på! Anonymkode: c5bfd...b9d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #156 Del Skrevet 18. april 2023 Betaler du lappen, bil og alle utgifter for meg TS? For jeg kommer fra en fattig familie og ble selv ufør i ung alder, så her har det aldri vært økonomi til det. Slitsomt til tider, absolutt, men har ikke noe valg. Får det til å gå med elsykkel, kollektivtransport, taxi til tider, og tjenester som Søppeltaxi, Bring-levering av møbler og lignende. Fortsatt mindre utgift per år enn å ha bil. Anonymkode: 9d573...c19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #157 Del Skrevet 16. juli 2024 Ser det er en litt gammel tråd. Men forventer folk at alle skal ta lappen for ellers så er man en egoist som snylter på andre? Mange tar faktisk kollektivtrafikk. Jeg har ikke lappen og har aldri tenkt å ta den heller. Om andre syns det er dårlig gjort mot andre så får de bare syns det da. Jeg tar kollektivtrafikk her jeg bor og spør aldri andre om skyss. Skjønner det ikke er det på bygda foreksempel og sa blir man mer avhengig av bil kanskje. Kan vel hende noen er litt misunnelige på de som ikke har lappen og sparer penger på det og derfor føler for å tråkke på dem her inne. Anonymkode: e1b54...acf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #158 Del Skrevet 16. juli 2024 Mange av mine venner har eldre mødre uten lappen og JO! De må kjøre rundt på dem hver eneste dag. Min mor på 85 har heldigvis lappen og kommer seg rundt selv. Anonymkode: d5273...aa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #159 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ser det er en litt gammel tråd. Men forventer folk at alle skal ta lappen for ellers så er man en egoist som snylter på andre? Mange tar faktisk kollektivtrafikk. Jeg har ikke lappen og har aldri tenkt å ta den heller. Om andre syns det er dårlig gjort mot andre så får de bare syns det da. Jeg tar kollektivtrafikk her jeg bor og spør aldri andre om skyss. Skjønner det ikke er det på bygda foreksempel og sa blir man mer avhengig av bil kanskje. Kan vel hende noen er litt misunnelige på de som ikke har lappen og sparer penger på det og derfor føler for å tråkke på dem her inne. Anonymkode: e1b54...acf Går helt fint med kollektiv om man bor sentralt. Tok nettopp lappen som voksen. Ble nesten 60 tusen. Har ikke hatt råd til lappen før nå. Det er helt sinnsyke priser. Ser mer verdien i lappen, nå som jeg har fått barn. Anonymkode: 5fa31...9cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #160 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mange av mine venner har eldre mødre uten lappen og JO! De må kjøre rundt på dem hver eneste dag. Min mor på 85 har heldigvis lappen og kommer seg rundt selv. Anonymkode: d5273...aa5 Det er ganske mange på 75+++ som ikke burde være på veiene. De gjør mye rart. Anonymkode: 5fa31...9cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå