Gå til innhold

Voksne mennesker som ikke har lappen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 10.42):

Kom på en god grunn til: Vi uten bil slipper å skrape is av rutene om vinteren. Jeg bor i en gate der ingen av naboene har garasje. Jeg er glad jeg kan ta bussen eller får meg en frisk luftetur om morgenen istedenfor å måtte stå og  skrape is av bilen. Vet ikke hvorfor de ikke dekker over frontruta.

Anonymkode: 20eb9...8bd

Jeg har bil, men jeg slipper da å skrape is de fleste dager uansett, for i gen tvinger meg til å vruke bil hver dag. Men jeg har den hvis jeg trenger den. Det er nemlig lov å gå eller ta kollektivt selv om man eier bil.

Hadde jeg bodd i f.eks. Oslo hadde jeg ikke hatt bil, men ville fortsatt hatt lappen. Så slipper man å snylte på venner hver gang man er på ferie, helgetur etc. Kan dele på å kjøre leiebilen etc.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har tenkt litt mer på denne posten og det undrer meg egentlig hvor mange som irriterer seg over at andre ikke velger som de. Jeg tok som sagt lappen sent, men begge deler har sine fordeler og ulemper. Jeg forventet aldri at noen kjørte meg noe sted, og nå sier jeg nei hvis noen spør meg når det ikke passer. Det er ikke så vanskelig akkurat. Skal jeg samme vei som noen andre tilbyr jeg de en plass i bilen, det er bare hyggelig med selskap så lenge det ikke er omvei. 

Anonymkode: 9e88a...685

Jeg irriterer meg ikke over folk som ikke har lappen, men jeg kunne ikke tenkt meg å være i et forhold med en som ikke hadde det, med mindre det var pga epilepsi eller lignende. Hadde irritert meg om mannen min ikke hadde lappen og jeg måtte ta meg av ALL kjøring, men om naboen eller en venninne har lappen har jo ikke det noe med meg å gjøre.

Anonymkode: faf08...6cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg irriterer meg ikke over folk som ikke har lappen, men jeg kunne ikke tenkt meg å være i et forhold med en som ikke hadde det, med mindre det var pga epilepsi eller lignende. 

Samme her. Rett og slett fordi vi ville vært alt for forskjellige. Jeg setter utrolig stor pris på bevegelsesfrihet og impulsivitet, og kan fint finne på å slenge meg i bilen og kjøre til Finland bare fordi jeg plutselig får lyst. En som bare går hjemme og slenger har jeg så lite til felles med at jeg ikke skjønner hvordan vi skulle vært kompatible.

Anonymkode: 3fe5c...f80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Å ta førerkort og å ha bil er veldig dyrt, og bor man i en by med greie kollektivtrafikk-ordninger, trenger man det egentlig ikke. 

Det finnes også helsemessige utfordringer som gjør at man ikke vil, eller ikke får lov, til å ha førerkort. Disse synes ikke nødvendigvis utenpå personen, f.eks. epilepsi eller ukontrollert diabetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samme her. Rett og slett fordi vi ville vært alt for forskjellige. Jeg setter utrolig stor pris på bevegelsesfrihet og impulsivitet, og kan fint finne på å slenge meg i bilen og kjøre til Finland bare fordi jeg plutselig får lyst. En som bare går hjemme og slenger har jeg så lite til felles med at jeg ikke skjønner hvordan vi skulle vært kompatible.

At man "bare går hjemme og slenger" har ikke så mye med førerkort å gjøre. En masse folk utenførerkort er helt normale mennesker som har jobb og hobbyer og helt normale liv, når de skal ut så går eller sykler de, eller tar buss/tog/trikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden):

At man "bare går hjemme og slenger" har ikke så mye med førerkort å gjøre. En masse folk utenførerkort er helt normale mennesker som har jobb og hobbyer og helt normale liv, når de skal ut så går eller sykler de, eller tar buss/tog/trikk. 

Her går det ikke noe buss hvis man skal mer enn en halvtime ut av byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her går det ikke noe buss hvis man skal mer enn en halvtime ut av byen.

Og av den grunn går alle førerkort-løse "hjemme og slenger", eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Og av den grunn går alle førerkort-løse "hjemme og slenger", eller?

Ikke vet jeg hva de gjør, de har i hvert fall ikke spesielt mye bevegelsesfrihet utover det å sykle rundt i nabolaget.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19 og har vært litt treg med å ta lappen, nærmer seg nå da. Det mest irreterende synes jeg er når folk maser om det ikke er slitsomt og blabla å gå. Nei, det går faktisk helt fint å gå 45 min hjem fra skolen, blir jeg våt har jeg faktisk tørre klær hjemme liksom...

Anonymkode: 0b274...ebd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er 19 og har vært litt treg med å ta lappen, nærmer seg nå da. Det mest irreterende synes jeg er når folk maser om det ikke er slitsomt og blabla å gå. Nei, det går faktisk helt fint å gå 45 min hjem fra skolen, blir jeg våt har jeg faktisk tørre klær hjemme liksom...

Og jeg har ikke trengt å spørre en eneste venn om å få sitte på....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 12.45):

Dette er noe jeg har stusset på flere ganger. Hvorfor finnes det voksne folk som ikke har tatt eller tar lappen på bil? Har for eksempel en i familien som ikke har lappen. Han går rundt, tar buss, tog, sykler overalt. Til butikken, til sosiale sammenhenger, til jobb osv. Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. For meg er det en så stor frihet å ha bil og ha lappen! Kan liksom kjøre overalt når jeg vil. Er ikke avhengig av noen. Så, jeg forstår ikke hvorfor folk setter seg i denne situasjonen? Må jo være jævlig slitsomt å være avhengig av andre hele tiden? Mase om skyss fra andre osv? Gir jo ikke mening i dagens samfunn?

Anonymkode: 167d1...955

Kommer an på livssituasjonen din.

Lappen koster fort veldig mye.

Ikke alle har hatt foreldre til a finansiere det.

Og ikke alle har faktisk behov for å ha bil.

Gå/sykkeldistanse til jobb etc. Gode alternativer for kollektivtransport.

Endret av hocane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig helt innafor å velge å ikke ta lappen, men det er utrolig irriterende med de som ikke har tatt lappen eller har bil som til stadighet behøver skyss noe sted uten å tilby seg å betale noe for det! Kjipt å la andre ta utgiften som du ikke selv gidder å ta. 

Anonymkode: ee768...468

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min erfaring med ei venninne :Å du kan banne på at venninnen har lagt inn en ekstra avtale den dagen hun skal treffe deg, på din bekostning. siden du skal kjøre henne dit,på hjemturen.. Plan med klokkeslett er allerede lagt og siden du skal samme veien så kan vel jeg sitte på dit og dit? Så blir det tidlig oppbrudd og dagen ødelagt for jeg skjønte at grunnen til at hun absolutt ville treffe meg idag var for at hun kunne få skyss dit. Og hun påstår at hun er Såå å glad hun har meg som venninne. Smiske smiske

Jeg har sluttet å lage avtale med slike venninner.

Anonymkode: f06b3...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke vet jeg hva de gjør, de har i hvert fall ikke spesielt mye bevegelsesfrihet utover det å sykle rundt i nabolaget.

Er du seriøs? Alle bor ikke i gokk uten drosje eller kollektivtransport. 

Anonymkode: aa40c...d67

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er noe jeg har stusset på flere ganger. Hvorfor finnes det voksne folk som ikke har tatt eller tar lappen på bil? Har for eksempel en i familien som ikke har lappen. Han går rundt, tar buss, tog, sykler overalt. Til butikken, til sosiale sammenhenger, til jobb osv. Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. For meg er det en så stor frihet å ha bil og ha lappen! Kan liksom kjøre overalt når jeg vil. Er ikke avhengig av noen. Så, jeg forstår ikke hvorfor folk setter seg i denne situasjonen? Må jo være jævlig slitsomt å være avhengig av andre hele tiden? Mase om skyss fra andre osv? Gir jo ikke mening i dagens samfunn?

Redd for å kjøre, dessverre.

Anonymkode: d2157...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lappen, men ikke bil. Er det ille? Nei. Har ikke barn. Tar buss til jobben og butikken etc. Sparer mye. 

Anonymkode: 7567c...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner to stk som ikke har det. Den ene personen har svært dårlig råd så har ikke hatt mulighet til å kjøpe seg bil eller betale for kjøretimer, men prøver så godt de kan å spare opp over tid så de en gang i fremtiden kanskje kan få kjørt opp. Den andre personen jeg kjenner har aldri følt behovet. Hen ble kjørt hit og dit av foreldre som ung, og etterpå så ble det kjæreste/samboeren som tok over og begynte å kjøre hit og dit. Men tror hen skal prøve å få kjørt opp snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne som bryr seg om hva andre voksne velger å gjøre og ikke gjøre..

Dette har jeg stusset over flere ganger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 44 og har ikke lappen. Hadde ikke råd før, nå... Jeg har innfunnet meg med at det ikke er sikkert jeg noen gang tar den. HusetsHerre har lappen, men jeg tar stort sett buss om jeg skal noe. Bussholdeplassen bruker jeg 5 minutter å gå til og bussen stopper utenfor jobben.  Å bære matposer hjem gjør meg ingenting, og av og til bestiller jeg f.eks 4 liter melk, 2 halvannen litere brus osv på Oda. Går veldig greit. Jeg spør så og si aldri om skyss, jeg prøver å klare meg selv så godt det lar seg gjøre.

Om noen ser ned på meg pga dette er det ikke mitt problem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 13.01):

De liker å være avhengig av andre, eller plage oss andre. 

Begynn å ta betalt. 

Anonymkode: 3cf13...f05

Det er også folk som har sykdommer som gjør at de ikke kan ta sertifikatet.

Anonymkode: c1b19...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...