Gå til innhold

Voksne mennesker som ikke har lappen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det et ikke alle som har bruk for det. I storbyen der de har god kollektiv transport feks. 

På landet derimot er det mye mer nødvendig. Noen klarer seg sikkert uten. 

Jeg hadde en venninne som tok lappen lenge etter meg. Når jeg ikke kunne være med på ting fordi jeg skulle lese til eksamen, så spurte hun likevel om jeg kunne køyre og hente henne, visst hun var hos venner som ikke ville køyre så spurte hun meg, hun spurte så mange ganger i uken at det var helt sykt 🙈  takk gu for den dagen hun fikk lappen 🙈

Anonymkode: bc799...41d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vokst opp på landet. 18 år i 1985. En person i klassen som ikke tok lappen som 18-åring. Av kullet på 100 var det kanskje 7 - 8 som ikke tok den da. De fleste med lappen hadde egen bil. Bodde mange år i Oslo etterpå, uten bil. Så det kommer an på hvor man bor.

Anonymkode: 6254c...226

Samme her. Var 18 år i 1997 i ei bygd i Østerdalen. «Alle» tok lappen. Ikke alle kjøpte bil, riktignok. Alle familier  hadde minst to biler fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Absolutt, men da blir det gjerne spørsmål om å bli hentet på stasjonen eller ved bussen om det er langt å gå. Da er man plutselig avhengig av andre likevel.

Anonymkode: 9d073...dc7

Taxi.

Anonymkode: 20eb9...8bd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en god grunn til: Vi uten bil slipper å skrape is av rutene om vinteren. Jeg bor i en gate der ingen av naboene har garasje. Jeg er glad jeg kan ta bussen eller får meg en frisk luftetur om morgenen istedenfor å måtte stå og  skrape is av bilen. Vet ikke hvorfor de ikke dekker over frontruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo. Før hadde jeg et transportproblem når jeg en sjelden gang skulle langt avgårde eller frakte større ting. Nå, etter å ha tatt lappen og kjøpt bil, har jeg et parkeringsproblem og et økonomisk svart hull med alle utgiftene.

Nevner i fleng, forsikring, årsavgift, parkering, årlig svindyr beboerparkeringavgift, inntauingavgift, bompenger rundt hver sving, fotoboksavgift, drivstoff, service, verksted, egenandel når tyver knuser ruta for å robbe bilen...listen stopper aldri.

Anonymkode: ca4f9...df1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, jeg skjønner at det går tog eller buss, men siden de aller færreste bor tilnærmet på togstasjonen så vil det gjerne innbærer bytte til buss en gang eller to også. I tillegg til gåing. Må bare ta utrolig lang tid tenker jeg. 

For en navlebeskuende holdning. "Jeg har ikke lappen, så sorry, hvis du vil ha meg i livet ditt så får du besøke meg. Du valgte faktisk å flytte ut av Oslo!"

Det kan ta lengre tid uten bil, ja. Da jeg studerte jobbet jeg på en bensinstasjon i hjembyen i feriene. Foreldrene mine bor ikke akkurat sentralt. Bensinstasjonen ligger ca en time å gå fra huset deres. Det gikk ikke buss så ofte, og jeg jobbet uansett mye natt. Da gikk det ikke busser. Foreldrene mine kjørte og henta meg noen ganger. Men stort sett fikk jeg klare meg selv. Så jeg gikk. Det var oppoverbakke hele veien hjem også. Tok en time å gå. Men jeg hadde med gode sko og musikk på øret, så det gikk fint. 

Mine venner med lappen syns jo at jeg var gæren 🤣. Men altså, hva er problemet med å gå da? Jeg bare fant meg i det, selv om det så klart var slitsomt etter 8 t jobb. Men så ble jeg sprek da. 

Anonymkode: c5bfd...b9d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan ta lengre tid uten bil, ja. Da jeg studerte jobbet jeg på en bensinstasjon i hjembyen i feriene. Foreldrene mine bor ikke akkurat sentralt. Bensinstasjonen ligger ca en time å gå fra huset deres. Det gikk ikke buss så ofte, og jeg jobbet uansett mye natt. Da gikk det ikke busser. Foreldrene mine kjørte og henta meg noen ganger. Men stort sett fikk jeg klare meg selv. Så jeg gikk. Det var oppoverbakke hele veien hjem også. Tok en time å gå. Men jeg hadde med gode sko og musikk på øret, så det gikk fint. 

Mine venner med lappen syns jo at jeg var gæren 🤣. Men altså, hva er problemet med å gå da? Jeg bare fant meg i det, selv om det så klart var slitsomt etter 8 t jobb. Men så ble jeg sprek da. 

Hehe kjenner meg igjen. Jeg pleide også å gå hjem etter jobb, og det tok nesten en time. Men jeg var enda litt galere enn deg, for jeg bodde sentralt og det gikk busser i fleng forbi meg. Jeg gikk for å spare penger mens jeg studerte (hadde ikke studielån). Ga opp å sykle, for jeg mistet to sykler til tyver mens jeg bodde i by'n.

Slapp å bruke penger på treningsstudio da 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvis han går, sykler og tar buss, hvor i all verden kommer masing om skyss inn i bildet? Frihet med bil? Er du fra tjukke bøgda?

Anonymkode: bf952...75c

Hva har bygda med saken å gjøre? Bor på bøgda selv, og de fleste har lappen her ;) 

Anonymkode: 86cd8...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt å si at folk som ikke har lappen ikke har ting på stell. Jeg bor i en stor leilighet i Oslo, har bra jobb og reiser masse. Hvis jeg skulle hatt bil hadde jeg ikke hatt råd til å leve som jeg gjør. Jeg har lappen, men syns det er ekkelt å kjøre. Og når jeg er så utrygg at jeg begynner å gråte, slippe rattet etc så tenker jeg det er best å la vær. 

Syns dessuten det er dritkjedelig å kjøre bil. Både å kjøre selv og sitte på. Tar det mer enn 30 min å kjøre noe sted blir jeg sånn "Er vi framme snart?". Og hvor skulle jeg kjørt? Er jo lite økonomisk å ha bil her i Oslo. Enten er jeg hjemme, på jobb (der har vi ikke parkering heller, i Oslo sentrum), på trening ellers hos venner som også bor i nærheten. Foreldra mine bor rett ved en togstasjon så det tar max 10 min å gå til de fra toget. Og det finnes noe som heter taxi, men dere har kanskje ikke det på bygda? 

Finnes også noe som heter hjemlevering (fins kanskje ikke på bygda det heller?), som man kan få både til møbler, mat og andre ting. Jeg drar sjelden på hyttetur og sånn, hvorfor skulle jeg gidde det, når jeg heller kan kose meg i Sør-Frankrike? Der har de også taxi. Så jeg har veldig sjelden behov for at noen kjører meg noe sted gitt. Bil har aldri interessert meg. Får jo en tur til Karibien for prisen det koster pr år å ha bil. Og igjen, hva skal jeg med bil? Ser ikke noe gøy med å råne rundt. Ikke har jeg stedsans heller, jeg hadde sikkert endt opp i Somalia med min ræva stedsans. Skjønner ikke kart heller. 

Det eneste argumentet jeg er enig i er de som maser om å bli kjørt rundt. Det er ikke ok! Er en ting å spørre av og til (men da bør man betale for seg eller tilby noen form for hjelp tilbake), men det er utrolig frekt å forvente at folk skal kjøre rundt på en bare fordi de har bil. 

Anonymkode: 020dd...31c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig spesielt å si at folk som ikke har lappen ikke har ting på stell. Jeg bor i en stor leilighet i Oslo, har bra jobb og reiser masse. Hvis jeg skulle hatt bil hadde jeg ikke hatt råd til å leve som jeg gjør. Jeg har lappen, men syns det er ekkelt å kjøre. Og når jeg er så utrygg at jeg begynner å gråte, slippe rattet etc så tenker jeg det er best å la vær. 

Syns dessuten det er dritkjedelig å kjøre bil. Både å kjøre selv og sitte på. Tar det mer enn 30 min å kjøre noe sted blir jeg sånn "Er vi framme snart?". Og hvor skulle jeg kjørt? Er jo lite økonomisk å ha bil her i Oslo. Enten er jeg hjemme, på jobb (der har vi ikke parkering heller, i Oslo sentrum), på trening ellers hos venner som også bor i nærheten. Foreldra mine bor rett ved en togstasjon så det tar max 10 min å gå til de fra toget. Og det finnes noe som heter taxi, men dere har kanskje ikke det på bygda? 

Finnes også noe som heter hjemlevering (fins kanskje ikke på bygda det heller?), som man kan få både til møbler, mat og andre ting. Jeg drar sjelden på hyttetur og sånn, hvorfor skulle jeg gidde det, når jeg heller kan kose meg i Sør-Frankrike? Der har de også taxi. Så jeg har veldig sjelden behov for at noen kjører meg noe sted gitt. Bil har aldri interessert meg. Får jo en tur til Karibien for prisen det koster pr år å ha bil. Og igjen, hva skal jeg med bil? Ser ikke noe gøy med å råne rundt. Ikke har jeg stedsans heller, jeg hadde sikkert endt opp i Somalia med min ræva stedsans. Skjønner ikke kart heller. 

Det eneste argumentet jeg er enig i er de som maser om å bli kjørt rundt. Det er ikke ok! Er en ting å spørre av og til (men da bør man betale for seg eller tilby noen form for hjelp tilbake), men det er utrolig frekt å forvente at folk skal kjøre rundt på en bare fordi de har bil. 

Anonymkode: 020dd...31c

Hehe, jeg koser meg også i sør frankrike, men jeg kjører egen bil ned dit. Pga sykdom så kan jeg ikke ta fly, så er veldig takknemlig at jeg har lappen.

Ser selvfølgelig ikke ned på de som ikke har lappen da. Det er et personlig,  frivillig valg 🙂👌

Anonymkode: 24da3...881

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kom på en god grunn til: Vi uten bil slipper å skrape is av rutene om vinteren. Jeg bor i en gate der ingen av naboene har garasje. Jeg er glad jeg kan ta bussen eller får meg en frisk luftetur om morgenen istedenfor å måtte stå og  skrape is av bilen. Vet ikke hvorfor de ikke dekker over frontruta.

Men vet du hvordan dette foregår nå i 2023? Man trykker på en app og så er bilen tint på noen minutter.

Anonymkode: d5273...aa5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Absolutt, men da blir det gjerne spørsmål om å bli hentet på stasjonen eller ved bussen om det er langt å gå. Da er man plutselig avhengig av andre likevel.

Det er jo ikke sånn at de som har lappen aldri tar fly eller reiser kollektivt. Jeg har både blitt henta og henta andre på togstasjoner og flyplasser, og jeg har gjort det med glede. 

Anonymkode: cf583...41f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt mer på denne posten og det undrer meg egentlig hvor mange som irriterer seg over at andre ikke velger som de. Jeg tok som sagt lappen sent, men begge deler har sine fordeler og ulemper. Jeg forventet aldri at noen kjørte meg noe sted, og nå sier jeg nei hvis noen spør meg når det ikke passer. Det er ikke så vanskelig akkurat. Skal jeg samme vei som noen andre tilbyr jeg de en plass i bilen, det er bare hyggelig med selskap så lenge det ikke er omvei. 

Anonymkode: 9e88a...685

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har tenkt litt mer på denne posten og det undrer meg egentlig hvor mange som irriterer seg over at andre ikke velger som de. Jeg tok som sagt lappen sent, men begge deler har sine fordeler og ulemper. Jeg forventet aldri at noen kjørte meg noe sted, og nå sier jeg nei hvis noen spør meg når det ikke passer. Det er ikke så vanskelig akkurat. Skal jeg samme vei som noen andre tilbyr jeg de en plass i bilen, det er bare hyggelig med selskap så lenge det ikke er omvei. 

Anonymkode: 9e88a...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får gjøre som de selv ønsker, orker og prioriterer! ..men det hadde vært deilig om de tok konsekvensene av det! Jeg har to personer i litt perifer omgangskrets som maser om skyss både hit og dit. Selvfølgelig ber de også folk om å kjøre omvei for å plukke dem opp, fordi «det er litt langt å gå til hovedveien». Sorry, men nei. Syns det er usjarmerende til tusen. Ta ansvar! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke sånn at de som har lappen aldri tar fly eller reiser kollektivt. Jeg har både blitt henta og henta andre på togstasjoner og flyplasser, og jeg har gjort det med glede. 

Anonymkode: cf583...41f

Samme her. Jeg har lappen. Vi bor ikke langt fra Gardermoen. Venner og familie som bor lengre unna pleier å sette bilen sin hos oss, noen overnatter, også kjører/ henter vi dem på flyplassen. Tar også tog når jeg skal besøke familie innimellom. Da henter de meg. Selv om jeg kunne tatt buss. Man gjør hverandre tjenester. Skjønner at det er irriterende med de som spør om de ALLTID kan bli kjørt og ikke gidder å sjekke busstider en gang. Men det handler mest om at de er late og egoistiske. Ikke at de MÅ oppføre seg sånn fordi de ikke har lappen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 18.46):

I sentrale strøk kanskje, ingen slike tilbud på bygda. 

Anonymkode: 95884...8b0

Jord kan man enkelt frakte i sykkelhenger. Jeg hadde nok investert i en praktisk henger til sykkelen om jeg skulle klare meg uten bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 12.50):

Folk er forskjellige, ikke alle som har brukt for lappen.

Anonymkode: 6064b...62e

Nei, mange synes det er bedre å bli kjørt av venner og familie gratis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle har mulighet til å ta lappen grunnet økonomi, eller av helsemessige årsaker.

Anonymkode: 7ab46...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...