AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #81 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har bodd i Oslo i mange år uten bil, var aldri avhengig av andre for det. Anonymkode: a6864...fad Avhengig var du nok ikke, men du lot heller ikke sjansen gå fra deg hvis du kunne sitte på med noen.. Det er min erfaring, er selv fra Osloområdet og har siden jeg fikk førerkortet kjørt hundretalls personer som ikke mente det var nødvendig med førerkortet.. Anonymkode: 3cf13...f05 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #82 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg er født og oppvokst på bygda. Her finnes det ikke noe som heter buss eller kollektivt. Her tar så å si alle 16 åringer lappen for noe; moped, traktor ol. Og ved første anledning så blir det overgang til bil. Det er ikke en gang noen spørsmål, for om man ønsker å komme seg noe sted, så må man enten sykle laaaangt, bli kjørt rundt på, eller lære å kjøre selv. Min forståelse, etter å ha møtt flere som ikke har lappen, er at de er vokst opp i en boble. En boble av en by, der de ikke har fått oppleve at det kanskje går 4 busser om dagen (skolebusser). Du aner ikke hvor provosert jeg var når jeg hørte noen klage på dårlig busstilbud når det gikk 2 busser i timen store deler av døgnet. Jeg kan si jeg ikke forstår de som plent skal la være å ta lappen, når de faktisk kan lære å kjøre. Det er de som av grunner ikke har lov til å kjøre bil. Men de som kan det, jeg forstår ikke at de ikke en gang ønsker å ha muligheten til det. Men det er nok av den grunn at de har levd et liv der de aldri har sett hvordan det er å måtte klare seg på et sted der det er store distanser og ingen ting annet som et alternativ. Utenom sykkel. Nå finnes det jo el-sykkel som gjør det enklere og raskere å sykle selvsagt. Men jeg skal ikke legge meg oppi hva alle andre velger å gjøre. De får finne ut av livet selv. Anonymkode: bdc21...e25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #83 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er noe jeg har stusset på flere ganger. Hvorfor finnes det voksne folk som ikke har tatt eller tar lappen på bil? Har for eksempel en i familien som ikke har lappen. Han går rundt, tar buss, tog, sykler overalt. Til butikken, til sosiale sammenhenger, til jobb osv. Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. For meg er det en så stor frihet å ha bil og ha lappen! Kan liksom kjøre overalt når jeg vil. Er ikke avhengig av noen. Så, jeg forstår ikke hvorfor folk setter seg i denne situasjonen? Må jo være jævlig slitsomt å være avhengig av andre hele tiden? Mase om skyss fra andre osv? Gir jo ikke mening i dagens samfunn? Anonymkode: 167d1...955 Man er jo ikke avhengig av andre om man ikke har lappen. Jeg tok lappen ganske sent, men var aldri avhengig av andre før det. Er det godt kollektivtilbud kan det være et økonomisk godt valg å ikke ha bil. Anonymkode: 9e88a...685 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym28 Skrevet 15. april 2023 #84 Del Skrevet 15. april 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Dette er noe jeg har stusset på flere ganger. Hvorfor finnes det voksne folk som ikke har tatt eller tar lappen på bil? Har for eksempel en i familien som ikke har lappen. Han går rundt, tar buss, tog, sykler overalt. Til butikken, til sosiale sammenhenger, til jobb osv. Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. For meg er det en så stor frihet å ha bil og ha lappen! Kan liksom kjøre overalt når jeg vil. Er ikke avhengig av noen. Så, jeg forstår ikke hvorfor folk setter seg i denne situasjonen? Må jo være jævlig slitsomt å være avhengig av andre hele tiden? Mase om skyss fra andre osv? Gir jo ikke mening i dagens samfunn? Anonymkode: 167d1...955 Vi har begge lappen her, men ikke bil. Vi ser ikke behovet med bil i og med at vi bor sentralt og kollektivtransport omtrent hele døgnet. Trenger vi bil bruker vi bildeling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 15. april 2023 #85 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er født og oppvokst på bygda. Her finnes det ikke noe som heter buss eller kollektivt. Her tar så å si alle 16 åringer lappen for noe; moped, traktor ol. Og ved første anledning så blir det overgang til bil. Det er ikke en gang noen spørsmål, for om man ønsker å komme seg noe sted, så må man enten sykle laaaangt, bli kjørt rundt på, eller lære å kjøre selv. Min forståelse, etter å ha møtt flere som ikke har lappen, er at de er vokst opp i en boble. En boble av en by, der de ikke har fått oppleve at det kanskje går 4 busser om dagen (skolebusser). Du aner ikke hvor provosert jeg var når jeg hørte noen klage på dårlig busstilbud når det gikk 2 busser i timen store deler av døgnet. Jeg kan si jeg ikke forstår de som plent skal la være å ta lappen, når de faktisk kan lære å kjøre. Det er de som av grunner ikke har lov til å kjøre bil. Men de som kan det, jeg forstår ikke at de ikke en gang ønsker å ha muligheten til det. Men det er nok av den grunn at de har levd et liv der de aldri har sett hvordan det er å måtte klare seg på et sted der det er store distanser og ingen ting annet som et alternativ. Utenom sykkel. Nå finnes det jo el-sykkel som gjør det enklere og raskere å sykle selvsagt. Men jeg skal ikke legge meg oppi hva alle andre velger å gjøre. De får finne ut av livet selv. Anonymkode: bdc21...e25 Jeg voks opp på bygda, bodde i ulike bygder i Nord-Norge, Trøndelag og Sunnmøre til jeg var 25 og flytta til Oslo. Det var ikke noe særlig til kollektivtilbud der jeg voks opp, ikke noe levering av varer og tjenester som jeg kan huske og jeg bodde ikke i sentrum noen steder. Jeg gikk eller sykla over alt. Til og fra skole, til og fra fritidsaktiviteter, til og fra stallen, til og fra jobb(er), til og fra butikker. Da jeg voks opp hadde vi ikke bil som familie heller i mange år, vi hadde rett og slett ikke råd. Jeg ser ikke poenget med å bruke 25000+ kr på å ha lov til å kjøre bil når jeg rett og slett ikke har behovet i hverdagen. All praktisk kunnskap må vedlikeholdes, spesielt ting som medfører ansvar i trafikken, ekstra mye når det er snakk om en bil som virkelig kan gjøre skade om en ikke er påpasselig og trygg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #86 Del Skrevet 15. april 2023 Utfordringer med helsa. Jeg tror det tryggeste for alle er at jeg holder meg til buss om jeg skal noen steder. Anonymkode: 1e98b...67e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #87 Del Skrevet 16. april 2023 11 hours ago, Morten1 said: Selv om man bor midt i en by, har jeg vanskelig for å tro at man aldri kunne trengt lappen. Hva gjør man når man skal på tur med andre? Alltid være den som sitter på? Hente større ting, skal man da mase på andre om hjelp? Jeg fikk lappen som voksen. Tar buss eller tog dit man skal på tur. Hvis den med lappen ikke ønsker å kjøre, kan de jo ta kollektivtrafikk. Selv om jeg har lappen nå, er det deilig å ta tog i blant når jeg skal reise langt. Min søster som bor i nabobyen har ikke lappen, men hun får så klart sitte på når vi blir invitert hjem til foreldre eller skal besøke familie andre steder i landet. Det er jo bare hyggelig med selskap i bilen. Vi pleide å ta samme tog før uansett. Jeg var heldig og hadde foreldre som ofte hjalp meg med å flytte og sånt da jeg ikke hadde lappen. Men det finnes jo andre løsninger. Ei venninne av meg flytta fra Østlandet til vestlandet, og da leide hun flyttebil med sjåfør. Det finnes alltid en løsning! Anonymkode: c5bfd...b9d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #88 Del Skrevet 16. april 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Avhengig var du nok ikke, men du lot heller ikke sjansen gå fra deg hvis du kunne sitte på med noen.. Det er min erfaring, er selv fra Osloområdet og har siden jeg fikk førerkortet kjørt hundretalls personer som ikke mente det var nødvendig med førerkortet.. Anonymkode: 3cf13...f05 Slutt å tillegge folk du ikke kjenner egenskaper, basert på dine egne erfaringer med helt andre mennesker. Og si nei til å kjøre andre mennesker hvis du ikke vil. Anonymkode: 7b8fe...718 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #89 Del Skrevet 16. april 2023 Er 26 uten lappen, for meg så er det pga økonomi. Har verken råd til lappen eller bil, men driver ikke å maser om skyss heller akkurat, tog og buss er helt greit. Anonymkode: fcf5b...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #90 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva faen skal jeg med lappen og bil midt i Oslo?😂🤷🏼♀️ Anonymkode: 5e5c4...7d7 Er du aldri utenfor Oslo? Bor alle du kjenner og hele familien din i Oslo? Anonymkode: 9d073...dc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 16. april 2023 #91 Del Skrevet 16. april 2023 Er greit å ikke ha førerkort. Hadde jeg hatt det, ville jeg sikkert blitt feit og lat. Forøvrig koster en kjøretime 820 kr. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #92 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Slutt å tillegge folk du ikke kjenner egenskaper, basert på dine egne erfaringer med helt andre mennesker. Og si nei til å kjøre andre mennesker hvis du ikke vil. Anonymkode: 7b8fe...718 Dette her ganger 1000 ja. Jeg kjenner ikke en eneste person her i byen som hadde kastet seg over enhver mulighet til å sitte på i noen andres bil. Dette må være noe som foregår på bygda? Jeg personlig velger lett kollektivtransport eller egne bein fremfor å sitte på med folk. Ellers takk. Anonymkode: df298...3e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #93 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er du aldri utenfor Oslo? Bor alle du kjenner og hele familien din i Oslo? Anonymkode: 9d073...dc7 Om man har familie andre steder kan man kjøre tog eller buss. Hvis familiemedlemmer har valgt å flytte dit ingen skulle tru at nokon kunne bu, får det nesten være deres problem. Anonymkode: df298...3e0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #94 Del Skrevet 16. april 2023 Jeg har ikke lappen for bil, men jeg har lappen for motorsykkel da 🙂 Anonymkode: 7f800...0c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #95 Del Skrevet 16. april 2023 I Grosny skrev (20 timer siden): Ikke alle klarer å ta lappen lett nok. Det kan f.eks. være prestasjonsangst eller fartsangst. Kostnadene kan stoppe noen. Å ha så skjør psyke eller så dårlig økonomi er svært lite tiltrekke de egenskaper. Men å ikke ha hatt behovet enda, f. els. fordi man bor midt i en storby, eller å ha medisinske grunner som epilepsi, er ok grunner. Anonymkode: faf08...6cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 16. april 2023 #96 Del Skrevet 16. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Å ha så skjør psyke eller så dårlig økonomi er svært lite tiltrekke de egenskaper. Men å ikke ha hatt behovet enda, f. els. fordi man bor midt i en storby, eller å ha medisinske grunner som epilepsi, er ok grunner. Anonymkode: faf08...6cf De to jeg først har i tankene mine trenger ikke å tiltrekke seg deg. De er i forhold, trolig livsløpsforhold. Du må også være klar over at folk har forskjellige behov med partner. Det viktigste kan være hva som helst av det jeg lister opp her eller noe helt annet. -vill og fantastisk sex -turkamerat -intelligente samtaler -respekt -førerkort og bil -mentalitet -status -penger -omtanke -god kommunikasjon -........? Endret 16. april 2023 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #97 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Om man har familie andre steder kan man kjøre tog eller buss. Hvis familiemedlemmer har valgt å flytte dit ingen skulle tru at nokon kunne bu, får det nesten være deres problem. Anonymkode: df298...3e0 Joda, jeg skjønner at det går tog eller buss, men siden de aller færreste bor tilnærmet på togstasjonen så vil det gjerne innbærer bytte til buss en gang eller to også. I tillegg til gåing. Må bare ta utrolig lang tid tenker jeg. For en navlebeskuende holdning. "Jeg har ikke lappen, så sorry, hvis du vil ha meg i livet ditt så får du besøke meg. Du valgte faktisk å flytte ut av Oslo!" Anonymkode: 9d073...dc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #98 Del Skrevet 16. april 2023 Da går jeg ut fra at han trives med å ta kollektivtransport og at han er glad i å sykle? Jeg synes at å sykle eller å gå til jobb er en glimrende måte å få lagt inn litt mosjon i hverdagen. Jeg hater å trene, og hvis jeg skulle ha kjørt bil ville jeg ha hatt et aktivitetsnivå langt under det som er anbefalt. Folk er forskjellige. Kanskje synes han, som meg, at å ha bil må være noe helsikes styr. Jeg ser hvor mye penger folk legger i reparasjoner, nye dekk, avgifter med mer. Og hvor mye tid de bruker på å vaske bilen (jeg klarer ikke å begripe hvorfor noen av fri vilje kjøper en hvit bil 😂) For ikke å snakke om syke bensinpriser. De fleste nyere biler går vel på strøm, men den er ikke gratis den heller. Og så for å toppe det hele, så koster parkeringen skjorta. Når man er så heldig å finne en parkeringsplass. Nei, jeg er glad jeg slipper. Har ikke noe ønske om å kjøpe bil med det første, selv om jeg har lappen. De eneste gangene jeg skulle ønske jeg hadde bil, er når jeg har kjøpt noe tung som må fraktes hjem. Det skjer ikke så ofte. Og i ferier, men jeg liker virkelig ikke å kjøre langt så ser for meg at jeg hadde tatt tog eller fly uansett. Da kan jeg lese eller strikke, synes det er mye bedre enn å sitte bak rattet. Anonymkode: 20eb9...8bd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #99 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er du aldri utenfor Oslo? Bor alle du kjenner og hele familien din i Oslo? Anonymkode: 9d073...dc7 Det går vel noen busser til og fra Oslo sånn innimellom. Tog også har jeg hørt. Anonymkode: 20eb9...8bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #100 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det går vel noen busser til og fra Oslo sånn innimellom. Tog også har jeg hørt. Anonymkode: 20eb9...8bd Absolutt, men da blir det gjerne spørsmål om å bli hentet på stasjonen eller ved bussen om det er langt å gå. Da er man plutselig avhengig av andre likevel. Anonymkode: 9d073...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå