AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #21 Del Skrevet 15. april 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: De liker å være avhengig av andre, eller plage oss andre. Begynn å ta betalt. Anonymkode: 3cf13...f05 Stikkord. Sykkel, gange, buss. Hvor kommer avhengighet av andre fra? Bare ta deg betalt hvis du er bussjåfør. Trodde ikke noen gjorde det gratis. Anonymkode: ac9a1...3e6 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #22 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg er 34 år og tok lappen i år. Jeg begynte med øvelseskjøring da jeg var 16. Kjørte ut i grøfta en dag og fikk skrekken. Dessuten pusha ikke foreldrene mine nok på meg. Jeg var ikke interessert i bil heller. Så flyttet jeg for å studere og hadde uansett ingen å øvelseskjøre med. Kjørte litt på parkeringsplass med pappa innimellom når jeg var hjemme på ferie. Men det var jo så sjeldent at jeg ikke lærte så mye av det. Jeg klarte meg uansett fint uten lappen. Tok kollektivtrafikk, syklet og gikk. Har alltid bodd sentralt med gåavstand til busstopp, jobb/ skole og butikk. Er jo kjekt med lappen og bil nå. Jeg er gravid, så da blir det nok greit å kunne kjøre med en unge på slep. Jeg har fremdeles planer om å sykle til jobb om sommeren, da. Bor ikke så langt unna jobb. Anonymkode: c5bfd...b9d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #23 Del Skrevet 15. april 2023 Økonomiske grunner vel, det er dyrt å ta lappen og det er dyrt å kjøpe bil / holde bil. Har ikke sjangs til det om man f.eks er alene og på tilnærmet minstesats på ufør. Anonymkode: 6081a...ea2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #24 Del Skrevet 15. april 2023 Tok lappen for seks år siden, har ikke kjørt etterpå😁 trenger ikke, rett og slett Anonymkode: 5b634...c72 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #25 Del Skrevet 15. april 2023 Hva faen skal jeg med lappen og bil midt i Oslo?😂🤷🏼♀️ Anonymkode: 5e5c4...7d7 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #26 Del Skrevet 15. april 2023 Tenker at det får hver og en selv bestemme uten at alle andre skal ha noen mening over det. Anonymkode: dfcc4...cd5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #27 Del Skrevet 15. april 2023 Det må jo være opp til den enkelte tenker jeg. Alle har sine grunner. Jeg har førerkort og bil, selv om jeg ikke er avhengig av det i hverdagen (har prioritert å bo sentralt), men jeg har hobbier og interesser som krever kjøring til/fra. Liker også friheten ved å bare kunne dra avgårde på tur og opplevelser. Veldig mange av mine venner som ikke har lappen/bil drar nytte av at jeg kjører, og de kommer seg ut på turer de ellers aldri hadde hatt mulighet til. Men de er veldig greie med å dekke utgifter. I tillegg har jeg jobb som krever bilkjøring så det sier seg selv at jeg ikke hadde klart meg uten førerkort. På sikt vil jeg bo mer landlig, og da er bil nødvendig. Uten førerkort/bil hadde jeg følt meg fanget. Anonymkode: 6fbb5...a7a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #28 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er noe jeg har stusset på flere ganger. Hvorfor finnes det voksne folk som ikke har tatt eller tar lappen på bil? Har for eksempel en i familien som ikke har lappen. Han går rundt, tar buss, tog, sykler overalt. Til butikken, til sosiale sammenhenger, til jobb osv. Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. For meg er det en så stor frihet å ha bil og ha lappen! Kan liksom kjøre overalt når jeg vil. Er ikke avhengig av noen. Så, jeg forstår ikke hvorfor folk setter seg i denne situasjonen? Må jo være jævlig slitsomt å være avhengig av andre hele tiden? Mase om skyss fra andre osv? Gir jo ikke mening i dagens samfunn? Anonymkode: 167d1...955 Helseutfordringer som gjør meg trafikkfarlig Anonymkode: f142e...1cc 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 15. april 2023 #29 Del Skrevet 15. april 2023 Bor man på et sted med kollektivtrafikk er det ikke nødvendig. Bor man på et sted uten kollektivtrafikk er det uansvarlig å ikke ha bil og førerkort. Det er grunnleggende for å greie dagliglivet sitt selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #30 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er noe jeg har stusset på flere ganger. Hvorfor finnes det voksne folk som ikke har tatt eller tar lappen på bil? Har for eksempel en i familien som ikke har lappen. Han går rundt, tar buss, tog, sykler overalt. Til butikken, til sosiale sammenhenger, til jobb osv. Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. For meg er det en så stor frihet å ha bil og ha lappen! Kan liksom kjøre overalt når jeg vil. Er ikke avhengig av noen. Så, jeg forstår ikke hvorfor folk setter seg i denne situasjonen? Må jo være jævlig slitsomt å være avhengig av andre hele tiden? Mase om skyss fra andre osv? Gir jo ikke mening i dagens samfunn? Anonymkode: 167d1...955 Jeg er som den i familien din. Jeg har ikke billappen, og nei, jeg maser ikke om skyss og jeg er heller ikke avhengig av andre. Jeg ønsker bare ikke billappen. Jeg liker å være aktiv gå/sykle/løpe og det er nok av muligheter for buss, tog, taxi etc. Bor på bygda, så går ikke buss døgnet rundt, men det er helt greit for min del. Har ingenting å stresse etter.. Mye billigere enn bil, reperasjoner, avgifter, bom, etc.. og jeg slipper unna billån etc.. Kommer meg dit jeg skal uten problem. Har jeg en avtale, legger jeg det til rette slik at det passer med buss eller slikt, om det krever reising. Stressfritt for min del. Sitter jeg på med noen om vi skal samme vei, så betaler jeg gjerne for drivstoff. Har barn og ett til på vei. Går veldig fint dette...men, det er vel ikke noe for alle. Anonymkode: cd091...047 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #31 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg har aldri hatt råd til lappen. Hadde jeg greid å spare opp til det, så hadde jeg ikke hatt råd til bil etterpå. Skulle ønske jeg hadde lappen da. Sånn er livet. Man får ikke alt man har lyst på her i verden. Anonymkode: d5060...87c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #32 Del Skrevet 15. april 2023 Bodd i by hele livet, så aldri vært avhengig av lappen. Kunne vært greit å ha den en sjelden gang, sånn for å leie en bil for å kaste noe stort eller hente et møbel på Finn eller noe, men alt det kan man jo også betale for at andre gjør. Hadde uansett aldri eid en bil midt i Oslo, det er det også veldig få av mine jevnaldrende venner som gjør. Ikke bare pga at det er dyrt å ha bil, det er også ofte lettere å komme seg fra A til B sentralt i Oslo med kollektivt enn å finne parkeringsplass, selv mange av de som faktisk har en bil tar jo kollektiv eller sykler til jobb. Det er liksom først når man flytter litt utfor byen og/eller får seg barn som skal kjøres hit og dit at folk får seg bil føler jeg. Og så de som har hytte og sånt da. Men igjen, spørs jo helt på hvor man bor, er det 10 mil til nærmeste nabo og enda lengre til en Joker, og det ikke finnes noen som helst annen form for å komme seg hjem fra festen på låven enn å bli kjørt, så skjønner jeg jo man blir avhengig av lappen. Har faktisk tenkt å ta lappen da selv om jeg har lite behov og ikke vil kjøpe bil, med på at det gir en frihet, selv for en som meg. Kommer til å bli svinedyrt da, jeg hadde aldri gjort det om det ikke var for at jeg tjener godt. Da hadde det vært siste prioritet. Anonymkode: 93039...1c6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #33 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg har bodd i storbyer hele livet. Nå bor jeg i utkanten av en storby og tok lappen fordi jeg har hund og vil kunne gå på mer spennende turer. Folk sa til meg at jeg ikke kom til å skjønne hvordan man lever uten, men det skjønner jeg godt. Jeg tar fortsatt kollektivt inn til sentrum fordi det er vanskelig og dyrt å parkere (jeg drikker ikke alkohol, så er ikke pga. det). Jeg går fortsatt som oftest på butikken 15 min unna fordi jeg ikke gidder å kjøre utenom storhandel. Jeg hadde klart meg helt fint om jeg solgte bilen i dag, det hadde bare blitt litt kjedeligere lufteturer på hunden og færre bilferier. Jeg har ingen familie her jeg bor og ingen venner som har lappen, så jeg har aldri mast om skyss. Om man må ha noe levert, finnes det taxi og budbil. Jeg er 31, forresten. Anonymkode: f2f81...245 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruffen29 Skrevet 15. april 2023 #34 Del Skrevet 15. april 2023 Ville aldri vurdert å date en voksen mann uten lappen og bil. Foretrekker de som har grei økonomi og livet på stell. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #35 Del Skrevet 15. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. Anonymkode: 167d1...955 For meg virker det mere slitsomt å lure på hvorfor andre mennesker gjør andre valg enn meg selv. Anonymkode: c54bc...f9c 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #36 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg er en du ikke vil møte i trafikken. Dessuten er det trim å ikke ha bil. De gangen jeg trenger bil eller ikke gidder trimme, er det taxi og lignende. Det har jeg råd til fordi jeg ikke har bil, bl. a. Her jeg bor er det busstopp o.l. på hvert hjørne. Spør nærmest aldri om hjelp av folk med bil. Jeg finner ut av det. Betaler for frakt av saker fra nett og sleper selv. Anonymkode: ed6c4...4e2 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 15. april 2023 #37 Del Skrevet 15. april 2023 Selv om man bor midt i en by, har jeg vanskelig for å tro at man aldri kunne trengt lappen. Hva gjør man når man skal på tur med andre? Alltid være den som sitter på? Hente større ting, skal man da mase på andre om hjelp? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #38 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten lappen, det hadde blitt frihetsberøvelse for meg. Å kunne kjøre hvor man vil å være fri, å besøke folk når man vil, å kjøre på jobb og dra hjem fra der man er når som helst. Deilig frihet. Er jeg på ferie og sitter på med andre eller reiser kollektivt får jeg nesten panikk, jeg kan jo ikke stikke av hvis noe skjer eller jeg blir lei. Det er kanskje ikke problem for alle som ikke har lappen, men det ER problem for deres krets når vedkommende gnåler om skyss.DET er slitsomt. Anonymkode: 95884...8b0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #39 Del Skrevet 15. april 2023 ruffen29 skrev (6 minutter siden): Ville aldri vurdert å date en voksen mann uten lappen og bil. Foretrekker de som har grei økonomi og livet på stell. Og du har lappen selv, grei økonomi og livet på stell også da? Eller er det bare viktig å ha en mann du kan lene deg på? Anonymkode: d2846...019 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #40 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er noe jeg har stusset på flere ganger. Hvorfor finnes det voksne folk som ikke har tatt eller tar lappen på bil? Har for eksempel en i familien som ikke har lappen. Han går rundt, tar buss, tog, sykler overalt. Til butikken, til sosiale sammenhenger, til jobb osv. Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. For meg er det en så stor frihet å ha bil og ha lappen! Kan liksom kjøre overalt når jeg vil. Er ikke avhengig av noen. Så, jeg forstår ikke hvorfor folk setter seg i denne situasjonen? Må jo være jævlig slitsomt å være avhengig av andre hele tiden? Mase om skyss fra andre osv? Gir jo ikke mening i dagens samfunn? Anonymkode: 167d1...955 Du syntes det er slitsomt, men du klarer ikke tenke at andre ikke finner det slitsomt og har tatt et valg de er fornøyd med? Tror du alle mennesker tenker og føler det samme som deg? Hvorfor mener du at voksne mennesker uten førerkort er avhengig av andre mennesker? Det er både svært generaliserende og dømmende. Tanten min er født og oppvokst i Oslo sentrum, hun har bodd der hele livet - aldri hatt bruk for lappen. Det er mange voksne mennesker uten lappen, som er fornøyde med det. Du høres dessverre veldig trangsynt og umoden ut, siden du tross alt ikke evner å ha flere perspektiver i hodet samtidig. Og siden du faktisk tror at alle mennesker er like. Anonymkode: 6724c...984 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå